Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- محققان و مهندسان آزمایشگاه علوم و مهندسی اعصاب در دانشگاه علم و صنعت ایران با اجرای یک طرح پژوهشی موفق به طراحی و ساخت واسط مغز - ماشین مبتنی بر تحریک نواحی حسی- پیکری و عمقی مغز شدند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی، دکتر 'محمدرضا دلیری' عضو هیات علمی و مدیر آزمایشگاه علوم و مهندسی اعصاب در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: با حمایت های ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی، طرح هدایت و کنترل موش صحرایی (رت ربات) با تحریک الکتریکی مغز با همکاری جمعی از محققان در این آزمایشگاه اجرا و تکمیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در این طرح پژوهشی تحت حمایت ستاد علوم شناختی، برای اولین بار در ایران سیستم هدایت و جهت دهی موش صحرایی توسعه داده شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: یکی از موضوعات مهم در بحث فیزیولوژی عصبی، تحریک عمقی مغز و کاربردهای گسترده آن می باشد و در این روش تحریک، با استفاده از روش های جراحی با کاشتن الکترود، پالس های الکتریکی به سمت نقاط مشخص مغز ارسال می شوند.
دلیری با اشاره به اینکه از کاربردهای این روش تحریک می توان به کنترل دردهای مزمن و همچنین کنترل حیوانات از راه دور و جهت دهی آنها در مسیر مشخص اشاره کرد، یادآور شد: سیستم پیشنهادی با شناسایی نقاط هدف برای تحریک الکتریکی در مغز حیوان و کاشت الکترود در آن نقاط ، عمل هدایت را انجام می دهد.
مجری این طرح پژوهشی در حوزه علوم شناختی خاطرنشان کرد: در این طرح، بررسی جامعی در زمینه روش های تحریک الکتریکی نواحی مختلف قشری و زیرقشری مغزی به منظور اعمال حس مجازی و جهت دهی موش صحرایی انجام شده است.
به گفته دلیری، نتایج آزمون ها نشان داد که با تحریک نواحی حسی مجازی مذکور در یک سمت مغز، موش صحرایی به جهت مشخص هدایت می شود، بطوری که آموزش حیوان به صورت مرحله به مرحله بوده و ابتدا در یک پیچ راه ساده با امکان انتخاب دو مسیر در جهت های چپ و راست آموزش و در مرحله تکمیلی در محیطی پیچیده تر با تعداد نقاط تصمیم گیری بیشتر سیستم جهت دهی مورد آزمایش قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: همچنین در این پروژه اثر پارامترهای مختلف در تحریک الکتریکی نواحی مختلف مغزی بر اساس بیشترین اثر بخشی در نواحی حس مجازی برای جهت دهی حیوان و جلوگیری از بروز پدیده تطبیق پذیری در حس پاداش مجازی بررسی شده و مقادیر مناسب برای این منظور مورد شناسایی قرار گرفت .
محقق حوزه علوم شناختی با بیان اینکه حوزه تخصصی آزمایشگاه علوم و مهندسی اعصاب در دانشگاه علم و صنعت ایران، واسط های عصبی، سیستم های واسط مغز- ماشین در زمینه علوم اعصاب و مهندسی عصبی است، همچنین گفت: در این آزمایشگاه ابزارهای لازم برای ترکیب کارهای تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی و دانش مهندسی فراهم شده و از جمله نقاط قوت آزمایشگاه، دانش کاشت آرایه های میکروالکترودی جهت انجام تحریک و ثبت های خارج سلولی به صورت اسپایک و پتانسیل های میدانی و دانش پردازش انواع سیگنال های مغزی است.
علمی ** 1201 **2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محققان ايراني ستاد علوم شناختي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۳۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی،سه دانش آموزان نیشابوری در اقدامی زیبا و ابتکاری ماکت خودرو عملیاتی آتش نشانی را در قالب یک برنامه درسی و علمی طراحی و اجرا کردند.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور در جلسه‌ای که به منظورقدردانی از این دانش آموزان مبتکر برگزار شده بود، گفت: جای بسی خوشحالی است که فعالیت‌ها و اقدامات خدمتگزاران سازمان آتش نشانی مورد توجه و عنایت دانش آموزان و آینده سازان شهر عزیزمان نیشابور بوده و در راستای تکالیف درسی و علمی خودشان به این سازمان هم توجهی ویژه داشته اند.

ابوالفضل اسدی افزود: قطعا برای طرح‌های بعدی و کاملتر این عزیزان و سایر دانش آموزان مدارس نیشابور آماده حمایت و پشتیبانی کامل هستیم و این بهترین مسیر برای استفاده از ظرفیت‌های جوانان و نوجوانان جهت ایده پردازی‌های بزرگتر و توجه به سازمان آتش نشانی در همه ابعاد است.

وی گفت: دانش آموزان آرتین بکاییان و امیر رضا عمارلو از آموزشگاه امام حسین (ع) و آنیتا زرگرانی از آموزشگاه پدران آسمانی، سه دانش آموز خوش ذوق پایه هفتم هستند که ماکت خودرو عملیاتی آتش نشانی را در قالب یک کار گروهی طراحی و ساخته اند.

وی افزود: این دانش آموزان حدود یکماه زمان صرف ساختن این ماکت کرده اند و خودروی ساخته شده با استفاده از کنترل دستی توانایی حرکت به جلو و عقب، پاشیدن آب و دارای جعبه کمک‌های اولیه، آژیر اعلام خطر با چراغ‌های هشدار دهنده و کاملا ابتکاری طراحی شده است.

 

دیگر خبرها

  • فرمولی برای اینکه در زندگی موفق باشیم
  • حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل