Web Analytics Made Easy - Statcounter

گفته می شود تنها تولید ۲۰ میلیون تن فولاد برای ۳۰هزار نفر به‌ طور مستقیم شغل ایجاد کرده است. و طی یک برآورد می توان گفت در تولید 40 میلیون تنی فعلی فولاد در کشور بالغ بر 60 هزار نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صنعت یکی از ضروریات مهم جامعه برای ادامه فعالیت های هر جامعه ای است که به دست نیروهای کار هر جامعه اتفاق می افتد؛ فولاد که از آن به عنوان صنعت مادر نام می برند ، محصولی راهبردی است که ده‌ها صنایع بالادستی و پایین دستی با آن مرتبط اند اما این صنعت مهم قبل از انقلاب اسلامی در کشور مغفول مانده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب کالاهای مصرفی به دلیل حجم پایین تولید در کشور به صورت آماده وارد می‌شد و همین امر نیاز به ورقهای فولادی را در سطحی اندک نگه داشته بود ضمن اینکه سایر نیازها به فولاد از جمله در ساخت و سازهای ساختمانی نیز وارداتی بود و تولید فولاد کشور تنها در کارخانه ذوب آهن اصفهان با سالانه فقط ۳۶ هزار تن تولید محدود بود.

در دوران پهلوی تولید فولاد به شدت پایین بود و همان میزان اندک نیز باید با نظارت کارشناسان خارجی صورت می گرفت؛ در همین راستا نبود ظرفیت و توان داخلی یکی از نقاط ضعف کشور برای این حوزه بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بومی‌سازی این صنعت از ابتدای دهه شصت، آغز شد و امروز در چهل سالگی انقلاب اسلامی در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که مدیران و فعالان اقتصادی و صنعتی با قاطعیت از بومی شدن صنعت فولاد در کشور سخن می‌گویند. افتخاری که باید دستیابی به آن را مرهون تک تک کارگران، مدیران و متخصصان داخلی بوده است.

 

ذخایر معادن صنعت آهن کشور به 3 میلیارد تن رسید

در سال های جاری یکی از دستاوردهای این حوزه افزایش قابل توجه تولید فولاد از نیم میلیون تن قبل از انقلاب به ۳۸ میلیون تن در سال جاری بوده است و کسب رتبه ۱۴ جهانی در این حوزه یکی از بزرگترین دستاوردهای حوزه صنعت فولاد در کشور است.

برآوردها نشان می دهد که منابع عظیم آهن در کشور در حدود ۳ میلیارد تن بوده و این رقم در مقایسه با سال های نخستین انقلاب با افزایش 600 درصدی همراه بوده است؛ امروز ظرفیت فولاد کشور به ۳۳ میلیون تن و میزان تولید به بیش از ۲۱ میلیون تن رسیده است.

به طوری که بررسی آمارها نشان می دهد تولید فولاد خام به 24 برابر در مقایسه با سال های اول انقلاب رسیده است، همچنین میزان تولید فولاد خام از 680 هزار تن در سال 1357 به 7 / 16 میلیون تن در سال 1394 رسیده است که این نیز حاکی از پیشرفت وسیع صنایع فولاد در کشور است.

 

خودکفایی کارشناسان داخلی در حوزه صنعت فولاد

در شرایطی که صنعت فولاد ایران صددرصد به حضور کارشناسان خارجی وابسته بود با پیروزی انقلاب اسلامی و خروج این نیرو‌ها، توسعه این صنعت با مشکل مواجه شد، اما این محدودیت‌ها و دشواری‌های جنگ از جمله بمباران زیرساخت‌ها و کارخانه‌ها مانع از پیشرفت صنعت فولاد در کشور نشد و طی چهار دهه کارخانه‌ها یکی بعد از دیگری در استان‌های مختلف وارد مدار تولید شدند، کوره‌های بلند برپاشد، آهن مذاب جریان پیدا کرد و عزم پولاد مردان این سرزمین، ​تولید انواع فولاد را نتیجه داد.

اوج این بومی سازی در فولاد مبارکه اصفهان نمایان شد واحدی که نه‌تن‌ها بزرگ‌ترین مجتمع فولادسازی کشور و وسیع‌ترین مجتمع صنعتی ایران است، بلکه به نمادی برای خودباوری و خوداتکایی ایرانیان در حوزه صنعت تبدیل شده است.

کسب رتبه 14 جهانی در حوزه صنایع فولاد

با ادامه روند توسعه فولادی کشور و بهره برداری از واحد‌های کوچک و بزرگ پس از پیروزی انقلاب، کشور ایران که حتی بین 70 کشور دنیا در خصوص توانایی تولید فولاد قرار نداشت،توانست با رشدی خیره کننده در بین ۱۴ تولید کننده بزرگ جهان قرار گیرد.

ضمن اینکه از نظر تنوع محصولات نیز اکنون امکان تولید انواع محصولات از شمش‌های فولادی تا انواع لوله‌های فولادی ساختمانی و صنعتی،  ورق‌های گالوانیزه، انواع تیرآهن‌های ساختمانی فولاد‌های کربنی انواع میلگرد آهن اسفنجی، گندله، کنستانتره را دارد.

امروز طرح جامع فولاد در کشور در حال پیگیری است که بر اساس آن ۷ طرح فولادی جدید در استان‌های مختلف ازجمله در خراسان، خوزستان، یزد، و آذربایجان در دست احداث است و رسیدن به ظرفیت سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ هدف گذاری شده است و ایران را در جزو ۷ کشور برتر تولید کننده فولاد جهان قرار می‌دهد. ظرفیت تولیدی که به گفته مسوولان تا پایان امسال به ۳۸ میلیون تن خواهد رسید.

 

صنایع فولاد از ارز آوری تا اشتغال زایی برای جوانان کشور

فولادسازی که در اقتصاد دنیا پس از صنعت نفت، بیشترین گردش مالی را دارد و از لحاظ تهیه مواد اولیه، مولد بسیاری از صنایع و مشاغل دیگر است در ایران طی ۴ دهه به خوبی توانسته با رشد چشمگیر تولید ضمن تامین نیاز‌های اساسی کشور برای رشد و توسعه صنعتی، نگاهی جدی به بازار‌های جهانی داشته باشد به طوریکه امروز صادرات این صنعت به رکورد صادرات ۹ میلیون تن فولاد رسیده است.

امروز با توسعه صنعت فولاد، ​ ایران در زمینه محصول کلیدی آهن اسفنجی نیز به تولید ماهانه بیش از ۱ میلیون تن رسیده و در میان سه کشور برتر در سطح جهان قرار گرفته است و شرکت فولاد مبارکه با تولید ۴.۲۳ میلیون تن، بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است.

صنعت فولاد، صنعتی مادر است که به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم در ایجاد شغل نقش بسیار زیادی دارد. منظور از تاثیر مستقیم، مشاغلی هستند که در کارخانه های فولاد ایجاد می شود و منظور از مشاغل غیر مستقیم، آن دسته از مشاغلی است که برای تامین مواد اولیه کارخانه و تسهیل خرید و فروش محصولات کارخانه و... ایجاد می شوند.

به اعتقاد کارشناسان در صنعت فولاد برای اشتغال زایی استاندارد خاصی  وجود دارد. به این صورت که به ازای هر هزار تن تولید فولاد در کارخانه، بای یک نفر ایجاد شغل می شود. بدین معنی که یک واحد تولیدی که ۵۰۰ هزار تن تولیدات دارد، برای ۵۰۰ نفر  ایجاد شغل می کند.

از طرف دیگر در واحدهای فولادی به ازای هر نفر که به‌طور مستقیم اشتغالزایی می‌شود برای ۱۵ نفر اشتغالزایی غیرمستقیم داریم. بعضی از شرکت ‌های تامین‌کننده و بعضی از شرکت های خدماتی و همچنین برخی شرکت‌ها نیز که خریدار محصول هستند مشاغل غیرمستقیم واحدهای فولادی به شمار می‌روند. از این‌رو، به‌طور میانگین یک کارخانه فولاد ۱۵ برابر کارکنان خود قدرت اشتغالزایی غیرمستقیم دارد.

آمار اشتغال زایی این صنعت در کشور بسیار بالاست به طوری که تنها در صنایع فولاد آذربایجان شرقی بالغ بر 5 هزار نفر نیروی کار مشغول فعالیت هستند؛ گفته می شود تنها تولید ۲۰ میلیون تن فولاد برای ۳۰هزار نفر به‌ طور مستقیم شغل ایجاد کرده است. و طی یک برآورد می توان گفت در تولید 40 میلیون تنی فعلی فولاد در کشور بالغ بر 60 هزار نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

حالا در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی قرار گرفتن کشور در جمع بزرگان تولید کننده فولاد جهان و بازیگران اصلی این صنعت در منطقه و دنیا، حضور در بازار‌های جهانی و مهم‌تر از همه خود کفایی و تکیه به داشته‌های داخلی با وجود همه محدودیت‌ها، حاصل اراده‌های پولادین متخصصان این سرزمین و صنعتگران فولاد کشور است که این صنعت را حالا به بلوغ و شکوفایی در خور ایران اسلامی رسانده و در مسیر بالندگی و رشد قرار داده تا در سایه این صنعت مادر، سایر صنایع نیز زمینه رشد و پیشرفت بیشترو بیشتر را داشته باشند.

 

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۷۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش ایسنا؛ سیدابراهیم رئیسی شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان این‌که «این نمایشگاه فضای رقابتی و یک کنش جمعی ایجاد می‌کند تا برای رفاه اجتماعی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی عمل شود»، اظهار کرد: این نمایشگاه موجب ارتقای اقتصادی در کشور، منطقه و برای همه جهان است. این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

وی تاکید کرد: این نمایشگاه نشان‌دهنده این است طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران تاکنون به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نمی‌رسد.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در روزهای ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

این نمایشگاه به‌طور ویژه بر ۶ حوزه شامل «صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات»، «صنعت»، «فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری»، «دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی»، «صنعت ساختمان و خدمات فنی - مهندسی» و «گروه پتروشیمی» متمرکز است.

ادامه دارد ...

دیگر خبرها

  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد
  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است
  • رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم