Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  هنر، زبان جهانی بیان احساسات بشری است. در کالبد هنر است که بدون نیاز به کلمات و واژه ها آدمی همه فهم و درک عاطفی و فکری خود را به تماشا می گذارد و مردم بدون نیاز به آموختن زبانی خاص به خلق اثر هنری یک هنرمند نگاه می کنند و بر اساس تجربه زیستی و روانی خود برداشتی از آن خواهند داشت، برداشتی که شاید با هیچ روش دیگری قابل دریافت نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  هر رویداد بزرگی هم منبعی الهام بخش برای خلق یک اثر هنری جاودانه است. انقلاب اسلامی ایران، مبارزات مردمی و موضوع شهادت در راه آرمان، یکی از دستمایه های ارزشمند هنرمندانی است که در آن دوران در کنار خروش مردم ایران بوده اند. در این میان هنرمندان نقاش که در بخشی از مبارزه مردم با طاغوت حضور داشتند، تابلوهایی واقع گرایانه از صحنه های مردمی انقلاب خلق کرده اند و اکنون آثارشان بخش کوچکی از این حرکت بزرگ را به نمایش می گذارد.  در ادامه با بخشی از این آثار و هنرمندانی که آن ها را کشیده اند، آشنا خواهید شد.   بیشتربخوانید: از «جعل آمار خودکفایی غذایی» تا خارج کردن سرمایه‌های ایران از کشور + تصاویر
17 شهریور اثر «حبیب ا... صادقی» «صادقی» متولد سال ۱۳۳۶ شمسی در تهران است. نخستین بار نقاشی را در هشت سالگی شروع کرده و از همان دوران جرقه های علاقه وافر او به نقاشی زده شده است.  سال ۱۳۵۲ در امتحان ورودی هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران پذیرفته و در سال ۱۳۵۵ موفق به دریافت دیپلم شده است. او پس از چند سال تحصیل دوره دکترای هنر خود را نیز در همان دانشگاه به پایان رسانده است. صادقی را به عنوان نقاش انقلاب می شناسند و تاکنون چند تابلو درباره ۱۷ شهریور کشیده است. خودش درباره آن روز و حضورش در چنان صحنه ای می گوید: «۱۷شهریور روز عجیبی بود، شجاعت مردم در آن روز ستودنی است و قلم هم از نوشتن و به تصویر کشیدن عظمت آن عاجز. هنوز هم یادآوری آن لحظات در من دلهره ایجاد می کند و حسرت می کشم که در این زمینه تعداد نقاشی هایم کم است.»    نگهبانان نور اثر «کاظم چلیپا»   «چلیپا» دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او فرزند یک نقاش مطرح قهوه خانه ای است و شاید به همین دلیل نقاشی هایی را خلق می کند که علاوه بر موضوعات دینی و مذهبی از ترکیب های روایی و  عناصر نمادین سود می برد. «چلیپا» درباره تابلوی 17 شهریور می گوید: «اولین تابلویی که بعد از انقلاب کارکردم، نقاشی ۱۷ شهریور و صحنه ای بود که در مقابل چشمان خودم اتفاق افتاد.» این نقاشی ماندگار، اکنون در گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی نگهداری می شود. در ضمن آثار دیگری همچون نگهبانان نور هم که توسط او روی دیوار کشیده شده است، بسیار وزین است و معروف شده است.   همسنگران اثر «حسین خسروجردی»  «خسروجردی»، طراح، گرافیست، نقاش و مجسمه ساز است. او از نمایشگاه صلح در شوروی موفق به دریافت دیپلم افتخار شده است. لوگوی منحصر به فرد روزنامه همشهری، آرم دانشگاه آزاد اسلامی و شبکه 5 تهران و آرم معروف دهه فجر از آثار اوست. خسروجردی به خاطر طراحی پوستر فیلم دست فروش از ششمین جشنواره فیلم فجر، جایزه اول را دریافت کرد و طراحی صحنه فیلم هایی مثل «هنرپیشه» و «مرگ دیگری» و طراحی پوستر فیلم های «سلام سینما»، «تمام وسوسه های زمین»، «مهاجر» و اپیزود دوم و سوم دست فروش از جمله آثار وی است. حسین خسروجردی لوح زرین و دست خط حضرت امام خمینی(ره) را از مجتمع هنر و ادبیات هفته دفاع مقدس دریافت کرده است.     شهادت اثر «ناصر پلنگی»   «پلنگی» در سال ۱۳۳۶ در همدان به دنیا آمد. او دانش آموخته رشته نقاشی است و دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رساند. از فعالیت های وی می توان به نمایشگاه زنان در جنگ ایران و عراق شامل عکس و طراحی در نگارخانه فویر دانشکده هنر استرالیا در سال 1386، مکاشفات، عکس رسانه و نقاشی در موزه تاریخ سنگاپور در سال 1386 اشاره کرد. یکی از کارهای وی در عرصه نقاشی های دیواری مسجد خرمشهر بود که در دوران جنگ تحمیلی این نقاشی ها را خلق و پس از بازگشت دوباره به ایران آن ها را مرمت و بازسازی کرد.

انقلاب اثر «اصغر کفشچیان مقدم» «کفشچیان مقدم» متولد سال ۱۳۴۲ در مشهد است. او مدرک دکترای هنرهای تجسمی دارد و به عنوان طراح، نقاش، هنرمند حوزه هنر جدید و پژوهشگر و عضو هیئت علمی و استادیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران فعالیت می کند. این هنرمند در سال های پس از انقلاب تصویرگر نقاشی های دیواری بی نظیری در چند شهر ایران و نیز سالن تربیت بدنی دانشگاه تهران بوده است. تصویری که در این جا می بینید بخش کوچکی از همان نقاشی دیواری دانشگاه است که برخی مسئولان دانشگاه به دلایل واهی آن را پاک کردند. این کار موجب اعتراض بسیاری از دانشجویان و استادان و برخی از مسئولان شد اما پیگیری های استاد کفشچیان و دیگران نتیجه ای نداشت و متاسفانه نقاشی از بین رفت.   صبح 15 خرداد اثر «مصطفی گودرزی»   «گودرزی» متولد سال 1339 در بروجرد است. او مدرک کارشناسی نقاشی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی از دانشگاه رن فرانسه و  دکترای تاریخ هنر از دانشگاه پاریس دارد. اثر «صبح 15 خرداد» که بسیار هم معروف  است به فاصله حدود هشت سال بعد از انقلاب کار شده است. در واقع اثر به بازخوانی تاریخ 15 خرداد اشاره می کند که چگونه این اتفاق تاریخی و نهضتی که حضرت امام خمینی(ره) شروع کرده بود، به جریان انقلاب و پیروزی آن وصل شد. در واقع آن پیش بینی را که حضرت امام(ره) در سخنرانی های  خود در آن تاریخ می کردند که فرزندان من و فرزندان انقلاب در گهواره ها و در دامان مادران‌شان  هستند، در این تابلو می بینید.   منبع: خراسان انتهای پیام/ نگاهی به برخی از اثرگذارترین نقاشی های مرتبط با انقلاب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها خواندنی امام خمینی ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۰۲۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلی اقتدار نظامی ایران در عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  ماموستا مامد کلشی‌نژاد امروز در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه اهل سنت ارومیه، نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی دعوت کرد و با اشاره به اینکه در هفته‌ای که گذشت شاهد اتفاقات سرنوشت‌سازی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود‌ه‌ایم اظهار داشت: این اتفاقات، تغییر و تحول عجیب و عظیمی در ساختار نظامی و امنیتی و مسائل فرهنگی کشور به وجود آورد.

وی در ادامه با اشاره به سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) در سال 59 تصریح کرد: این نیروی مردمی از متن و بطن جامعه و فرزندان جان برکف کشور بوده که برای رسیدن به اهداف والای کشور وارد میدان شدند و به منظور دفاع از میهن خود در برابر یکی از شقی‌ترین و بی‌رحم‌ترین حکام کشورهای عربی مثل «صدام»، جان خود را بر کف دست گذاشته و وارد جبهه‌ها شدند.

امام جمعه اهل‌سنت ارومیه بیان کرد: امام خمینی(ره) در آن زمان با تیزبینی خویش تشخیص درستی داده و دستور تأسیس سپاه پاسداران انقلب اسلامی را داد چون مردم در آن زمان باید از میهن و ارزش‌ها و همچنین منابع و ایمان و شرف و ناموس خود دفاع می‌کردند پس بنابراین سپاه پاسداران متولد شد.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، باید نیروی مردمی و مخلص برای کمک به نیروهای مسلح تشکیل می‌شد بنابراین تأسیس سپاه لازم و ضروری بود و این در حالی بود که در آن زمان، کشورمان در یک محرومیت بسیاری به سر می‌برد و حتی هیچ سلاحی برای دفاع از خود در برابر دشمن نداشت و با دستان خالی در برابر چندین کشور ایستاد که برای از بین بردن انقلاب نوپای اسلامی نقشه کشیده بودند.

ماموستا کلشی‌نژاد ادامه داد: اما اخیرا حرکت اقتدارآمیز موشکی ایران در برابر رژیم صهیونیستی نشان از صلابت و هیمنه جمهوری اسلامی دارد که آن را به رخ جهانیان کشید تا جایی که با تمام توان و قدرت بالای نظامی نشان داد می‌تواند در برابر تمامی ایادی استکبار جهانی بایستد.

وی در ادامه با اشاره به سالروز اعلام انقلاب فرهنگی اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که برای رشد و توسعه و پیشرفت کشور لازم است، پاکسازی موضوعات فرهنگی بوده و با توجه به اینکه در آن زمان در دانشگاه‌های کشور یک جریان سکولاری و بی‌دینی توسط جریان‌های خاصی که در بلوک شرق و غرب فعالیت می‌کردند، وجود داشت، همه آنها بسان دو لبه شمشیر بودند که بر پیکر اسلام فرود آمده و یکی اسلام را افیون جامعه می‌دانست و دیگری انسان را به عنوان یک عقب‌مانده تلقی می‌کرد بنابراین انقلاب فرهنگی با هدف پاکسازی استادان و دانشجویانی که از دید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران غرب‌زده به شمار رفتند، نامگذاری شد.

امام جمعه اهل سنت ارومیه گفت: هدف انقلاب فرهنگی، اسلامی‌سازی دانشگاه‌های پیشرفته و از بین بردن فاصله دو آموزش حوزوی و دانشگاهی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی برای اینکه بتواند آن پاکسازی را به وجود آورد و نزدیکی و قرابت بین وحدت حوزه و دانشگاه را تشکیل دهد، اعلام شد و خوشبختانه در دانشگاه شکل گرفت؛ بنابراین باید روحانیان و اساتید دانشگاهی باید بیشتر به این موضوع بنگرند.

وی افزود: بی‌تردید نباید دانشگاه را تنها به عنوان جولانگاه مسائل سیاسی نگریسته بلکه برای پیشرفت و دین‌سازی و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها باید با یک دید بالاتری بر این مسئله نگاه کرده و برنامه‌ریزی های لازم برای این مسئله انجام شود.

ماموستا کلشی‌نژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه در جریان اغتشاشات سال گذشته برخی در دانشگاه‌ها شعارهای ضددینی سر دادند پس اساتید دانشگاه باید با آن دید اسلامی وسیعی که نسبت به مسائل دارند، دانشجویان را تربیت کنند تا این مسائل دینی و فرهنگی جامعه حفظ شود.

وی در ادامه با اشاره به روز معماری اظهار داشت: یکی از مسائلی که کشور را با آن اصالت خود به جامعه بین‌الملل معرفی می‌کند، معماری‌های آن کشور است و زمانی که معماری با آن سبک و سیاقی که فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور، آن را می‌خواند، هماهنگ باشد دلیل بر تاریخی و سوابق دیرینه آن کشور است، پس لازم است آن معماری اسلامی که از صدر اسلام وارد کشور شده، حفظ شود چون بیانگر این است که مردم کشورمان همواره تمام آداب و رسوم و فرهنگ خود را بر مبنای یک فرهنگی پایه‌ریزی کرده‌اند که فرهنگ غنی بوده و نشات گرفته از دین مبین اسلام است پس این معماری باید نگهداری شود و کارشناسان معماری به جای توسعه و پیشرفت معماری غربی و وارداتی که معماری سنتی و دینی کشور را از بین می‌برد، با بصیرت به موضوع نگاه کنند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه در ادامه با اشاره به سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس گفت: با وجود تلاش دشمنان که از اول انقلاب تاکنون با هزاران دسیسه و مکر و حیله وارد شده و به غیر از حملات موشکی، سعی کردند تا دانشمندان و نیروگاه‌های هسته‌ای را از بین ببرند اما روز به روز کشور، مورد غفران خداوند متعال قرار گرفته و باید خدا را شاکر بود که خداوند دشمن را با بلایای طبیعی از بین می‌برد.

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» امید به مقاومت در سایر کشورها را افزایش داد
  • جنبش دانشجویی در آمریکا مورد حمایت دانشجویان شهرکرد قرار گرفت
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • روایتگری پیشمرگان مسلمان، اسناد ناطق روایت آزادسازی سنندج است
  • آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!
  • تجلی اقتدار نظامی ایران در عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود