Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@14:28:16 GMT

پساب واحدهای فرآوری زیتون و تداوم نگرانی‌ها

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۷۲۳۲

پساب واحدهای فرآوری زیتون و تداوم نگرانی‌ها

سرپرست فرمانداری شهرستان طارم گفت: پساب واحدهای فرآوری زیتون از دغدغه‌های اصلی محیط زیست طارم است.

ستار صفری در گفت‌وگو با ایسنا، سطح زیر کشت محصول زیتون در شهرستان طارم را 20 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این مقدار باغ زیتون 12 هزار هکتار دارای باردهی اقتصادی و 8000 هکتار در مرحله نهال و چند هزار هکتار دیگر نیز هنوز به مرحله کاشت نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت محصول زیتون در شهرستان به بالای 25 هزار هکتار برسد که در صورت رسیدن به مرحله باردهی اقتصادی همه این مقدار از باغ‌های شهرستان، پساب تولیدی کارخانجات فرآوری زیتون نیز افزایش خواهد یافت.

این مسئول، مدیریت پساب واحدهای فرآوری زیتون را از دغدغه‌های مهم شهرستان برشمرد و تاکید کرد: نهادهای متولی برای مدیریت بهینه پساب تولیدی کارخانجات فرآوری زیتون بایستی راهکار عملیاتی ارائه کنند و صرفا بیان مشکل کمکی به حل آن نخواهد کرد.

صفری با بیان اینکه اتکای اصلی اقتصاد خانوارهای شهرستان بر پایه محصول زیتون است، افزود: در برخی مناطق 70 درصد خانوارها اولویت‌شان بر پایه محصول زیتون است.

وی گفت: در این راستا سیاست شهرستان حمایت از مردم جهت افزایش سطح زیر کشت محصول زیتون بوده است و تاکنون نزدیک به 8000 هکتار از اراضی ملی به مردم شهرستان در قالب طرح‌های مختلف جهت کشت این محصول راهبردی واگذار شده است.

سرپرست فرمانداری شهرستان طارم، ترویج واحدهای فراوری محصولات کشاورزی به‌ویژه زیتون را از دیگر سیاست‌های حمایتی شهرستان از این محصول راهبردی برشمرد و گفت: تسهیلات خوبی در این زمینه به مردم شهرستان اعطا شد.

صفری یادآور شد: از 200 میلیارد ریال تسهیلات واگذر شده به مردم شهرستان در سال‌جاری در جهت ایجاد اشتغال پایدار روستایی از محل صندوق توسعه ملی، بیشترین میزان آن مربوط به احداث کارگاه‌های فرآوری و صنایع تبدیلی بوده است.

این مسئول، حمایت از سرمایه‌گذاران را از سیاست‌های دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در مورد محصول زیتون که موجب افزایش ثروت و سرمایه ساکنان شهرستان شده است، مدیریت و کنترل پساب تولیدی این محصول باید طوری باشد که به سرمایه‌گذاران این حوزه آسیب نرساند و راهکارهایی ارائه شود که از لحاظ هزینه و توانایی سرمایه‌گذار قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، فرمانداری شهرستان از چند سال قبل به دنبال راهکارهای علمی و موثری بوده است و یکی از این راهکارهایی که اجرایی شد و هم‌اکنون نیز در دستور کار قرار دارد، شناسایی مکان‌های مختلف در همه نقاط شهرستان برای ایجاد سایت کارگاهی و نواحی صنعتی بوده است تا واحدهای کوچک فرآوری خانگی که امکان نظارت و کنترل ندارد، در این بخش‌ها مستقر شوند.

این مسئول تصریح کرد: برای این موضوع دو سایت کارگاهی در روستاهای گیلانکشه و هندی‌کندی با اولویت در حال اجرا است و سایت‌های کارگاهی دیگر نیز که مکان‌یابی آن‌ها انجام شده است، در برنامه اجرا قرار خواهند گرفت.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زيتون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۷۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم

چند روزی است که عطر خوش گل‌های محمدی در بیشتر نقاط استان خراسان جنوبی به مشام می‌رسد؛ عطر گل‌های خوش بویی که  از ۴۳۹ هکتار از اراضی استان برداشت می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اردیبهشت ماه که فرا می‌رسد در برخی از استان‌های کویری چون خراسان‌جنوبی عطر و بوی گل محمدی بسیاری از روستاها و باغات را فرا می‌گیرد و زنان و مردان روستایی در سحرگان وارد مزارع خود شده و صبحشان را با برداشت این گل خوشبو آغاز می‌کنند.

شاید در ذهن بسیاری از ما برداشت گل محمدی برابر با تولید گلاب آن هم به روش سنتی باشد ولی امروزه می‌توان با تولید عطر، فروش به صورت غنچه و ... از تولید گل محمدی به درآمدزایی رسید که البته نیاز به آموزش دارد.

نیاز آبی کم، قابلیت کشت نیمه دیم، سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه و مقاومت به تنش‌های محیطی، قابلیت نگهداری پس از برداشت و قابلیت کشت در زمین‌های فقیر و سنگلاخی از فواید کشت گل محمدی در خراسان جنوبی است. 

.

مهدی جعفری در این باره گفت: این روز‌ها برداشت گل محمدی از گلستان‌های خراسان جنوبی آغاز شده و قرار است این محصول معطر از سطح بیش از 439 هکتار از اراضی استان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود 786 تن گل محمدی در استان برداشت شود افزود: این میزان نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان سربیشه با 215 هکتار، قاین 53 هکتارو زیرکوه 50 هکتار است. 

وی افزود: 50 درصد محصول تولیدی به صورت غنچه، گل‌تر و گل خشک به خارج استان صادر می‌شود.

جعفری گفت: 352 بهره‌بردار گل محمدی از اوایل اردیبهشت کار برداشت محصول را آغاز کرده و این کار تا نیمه خرداد ادامه دارد. 

انتهای پیام/ 254

دیگر خبرها

  • ۲۳ هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است
  • کاشت ۸۰ هکتار باغ زیتون در لرستان
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس اواخر خرداد در اشنویه
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر