Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@05:25:37 GMT

طلاق عاطفی بحرانی فرا روی خانواده ها

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۷۸۰۰۷

طلاق عاطفی بحرانی فرا روی خانواده ها

شاید صحبت کردن از طلاق مانند خود طلاق منفور به نظر برسد اما متاسفانه یکی از بحران های برخی خانواده ها، طلاق از نوع عاطفی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ دانستن مختصر اطلاعاتی از پدیده ای که دامنگیر بسیاری از خانواده ها است ضروری به نظر می رسد. در این نوع طلاق زن و شوهر عواطف خود را از یکدیگر دریغ می دارند و روی از هم بر می تابند،زیرا اعتمادشان به یکدیگر و جذابیتشان برای هم به پایان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تعبیر دیگر سکوت و بی تفاوتی فضای خانه را پر می کند و هم اتاقی جای همسری را می گیرد.حرفی برای گفتن و شوری برای ادامه زندگی نیست اما شاید باورهای غلط فرهنگی،فشارهای اقتصادی و ترس از تنها ماندن،انسان را در جریان زندگی وادار به ادامه می کند.

طلاق عاطفی معمولا تدریجی است و در پی ناکامی های مکرر و عدم ارضای خواسته های روانی،مالی،فرهنگی و..خودنمایی می کند.
آنچه مسلم است اینکه در طلاق عاطفی یا طلاق پنهان زوجین فقط در خانه حضور فیزیکی دارند و ظاهرا زیر یک سقف زندگی می کنند ،اما هیچ رابطه عاطفی و احساسی با یکدیگر ندارند و این خانواده مملو از عیب جویی های متقابل زن و شوهر است. این نوع از طلاق در هیچ کجا به ثبت نمی رسد و نمود عینی ندارد، اما مهمترین نوع طلاق است که کودکان زیادی از آن رنج می برند.

در چنین خانواده هایی یک تشنج روانی حکم فرماست. این قطع روابط عاطفی عوامل پنهان و ناگفته های بسیار دارد.این طلاق عاطفی که در خیلی از خانواده ها وجود دارد را نباید دست کم گرفت .بسیاری از خانواده ها مشکلات زندگی زناشویی را به دست گذر زمان می دهند که به گفته خودشان بعدا درست می شود ،بعدا با آمدن فرزند بهبود پیدا می کند ،اما بی اهمیت جلوه دادن مشکلات و مسائل و موکول کردن آنها به گذشت زمان می تواند سایه مشکلات را گسترده تر کند.
در این شرایط بیشترین آسیب به روح و روان فرزندان وارد می شود و آنها هستند که باید این شرایط را تحمل کنند .در این اوضاع نابسامان کودک قربانی تسویه حساب های والدین می شود.کودکان طلاق عاطفی اگر چه در ظاهر سالم بمانند و به معضلات اجتماعی از قبیل جرایم و جنایات، مواد مخدر و الکل و غیره کشیده نشوند،شادی و سرزندگی خود را از دست می دهند و مسلما نمی توانند پدر و مادرانی بهتر از پدر و مادران خود برای فرزندانشان باشد.

این کودکان در شرایط پیش آمده زندگی خود احساس تنهایی ،سرخوردگی و بی پشتوانگی می کنند.هنگامی که پدر و مادرنسبت به یکدیگر خصومت می ورزند و توهین می کنند،فرزندان رنج می کشند این به آن دلیل است که ماهیت ازدواج یا طلاق نوعی”بوم  سازگاری عاطفی”برای کودکان درست می کند. همان گونه که درخت در محیطش تحت تاثیر کیفیت هوا، آب و خاک قرار دارد، سلامت عاطفی کودکان نیز توسط کیفیت روابط خصوصی موجود در محیط او مشخص می شود.

در واقع طلاق های عاطفی و کشمکش های دائمی پدر و مادر عوارض منفی بیشتری برای بچه دارد تا طلاق های قانونی ،چرا که در طلاق های عاطفی و پنهان روحیه بچه هر روز تضعیف می شود.اختلافات زناشویی که  دائما هم تکرار می شوند، تاثیری عمیق بر سلامت جسمانی و عاطفی کودکان و نیز توانایی آنها در سازگاری با همسالانشان می گذارد. داده ها نشان می دهد کودکانی که والدینشان در زندگی مشترک دارای ویژگیهای انتقاد،حالت تدافعی و توهین بوده اند ،به احتمال بیشتری رفتارهای ضد اجتماعی دارند و نسبت به همبازی هایشان خشونت می ورزند.

علت این است که این دسته از کودکان در زمینه سازگاری با دیگران سرمشق خوبی ندارند.والدینی که دائما با یکدیگر در حال تضاد و کشمکش هستند خسته،پریشان و افسرده اند و نمی توانند در تربیت فرزندانشان نقش  موثری داشته باشند.در واقع فشار زندگی کردن با اختلاف های پدر و مادر می تواند بر دستگاه عصبی خودکار (اتونومیک)نوزاد و در نتیجه توان سازگاری کودک تاثیر بگذارد.

پس پدران و مادران عزیز به یاد داشته باشید شاید بارها و بارها فرزند شما در دل خود آرزوی جدایی شما را داشته است تا شاید جنگ و جدال بی نتیجه تان برای همیشه خاتمه یابد.
برای اینکه خانواده های ما دچار این معضل بزرگ نشوند یا اوضاع از این که هست بحرانی تر نشود رعایت نکاتی ضروری به نظر می رسد:
یادگیری نحوه برقرار کردن ارتباط موثر در درون خانواده، حفظ حریم خصوصی هر فرد در خانواده، براورده شدن نیازها در محدوده خانواده،گذشت زن و شوهر نسبت به همدیگر نه فقط گذشت یکی از طرفین و به قول معروف سنگ زیرین آسیاب شدن، پایین اوردن سطح توقعات، صحبت کردن در فضای مناسب به دور از مشاجره به جای سکوت طولانی، مراجعه به مشاور از جمله راهکارهای مواجهه با این پدیده هستند و علاوه بر اینها در سطح کلان باید در نهادهای مدنی اعتماد و عاطفه مثبت را از طریق رسانه ها برانگیخت و فضای زیستی برون و درون خانه را بهبود بخشید.

پی نوشت:طلاق-پژوهشی در شناخت واقعیت  و عوامل آن،تهران-انتشارات دانشگاه


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۸۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، امیراسماعیل آذر نویسنده، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی میهمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و با حامد علامتی مدیرعامل کانون برای طراحی و اجرای برنامه‌های ترویج شعرخوانی و مشاعره در بین کودکان و نوجوانان گفتگو کرد.

امیراسماعیل آذر مجری برنامه‌های مشاعره محور صدا و سیما در این نشست به دعوت علامتی برای همکاری در حوزه پرورش استعدادهای ادبی و شعری کودکان و نوجوانان ایرانی و ترویج فرهنگ و زبان فارسی در بین بچه‌ها پاسخ مثبت گفت و برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

این شاعر و مترجم دیروز شنبه ۸ اردیبهشت و در جمع مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اهمیت شعر و ادبیات در تربیت کودکان گفت: اگر شعر در وجود کودکان متمکن و جایگزین شود و بچه‌ها با این مفاهیم آشنا شوند آن‌ها در زندگی آینده انسان‌های موفق‌تری خواهند شد. نتیجه یک بررسی گذرا نشان داد که این کودکان در زندگی خود انسان‌های آرام و دور از خشونت بودند و آنان محصول شعرها هستند.

اسماعیل آذر ضمن اظهار خوشحالی از حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان یک مجموعه ریشه‌دار گفت: من یک معلم هستم و در دانشگاه تدریس می‌کنم اما در همه این سال‌ها کانون همیشه یکی از محورهای ذهن من بوده و هر مجموعه‌ای که پشتوانه نداشته باشد محکوم به فناست اما پشتوانه کانون اندیشمندان و شخصیت‌های بزرگی هستند که سبب رشد این مجموعه شده‌اند و اکنون ما زیر سایه آن‌ها نشسته‌ایم و حرف می‌زنیم.

وی با اشاره به تاریخ کهن قصه و قصه‌گویی در ایران گفت: در برخی از دوره‌های تاریخی و از زمان صفویه، قصه‌گویی به یک منصب تبدیل شد و در دوران قاجاریه هم ناصرالدین شاه، «قصه‌گو» یی ویژه داشته و فخرالدوله دختر او این قصه‌ها را می‌شنیده و می‌نوشته است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: آن‌چه امروز رایج است شعر است که در ایران پشتوانه دارد و در ضمیر ایرانیان نهفته است و همه ما با شعر بزرگ شده‌ایم. در حال حاضر هم با حرکت‌هایی که در حوزه ترویج مشاعره راه انداخته‌ایم خوشبختانه تعداد کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شعر افزایش قابل توجهی داشته است. بچه‌ها دوست دارند شنیده شوند.

اسماعیل آذر گفت: من کانون پرورش فکری را دوست دارم و معتقدم از آموزش و پرورش و صدا و سیما هم می‌تواند مهم‌تر باشد چرا که این مجموعه می‌تواند انسان بسازد در حال حاضر بسیاری از شعرهای بچه‌ها محصول ذوق آن‌هاست نه دانش و تجربه‌های نو آنان، به همین دلیل باید بچه‌ها را با شاعران قدیمی آشنا کنیم.

پیشنهاد این نویسنده و مترجم، راه‌اندازی جریان مشاعره در مراکز کانون سراسر کشور با استفاده از فناوری‌های جدید و فضای مجازی بود و او اعلام آمادگی کرد تا مربیان کانون در زمینه آموزش شعر به بچه‌ها تحت آموزش قرار بگیرند و شعرهای بسیار ساده و قابل فهم برای کودکان جمع‌آوری و منتشر شود.

برای نسل جدید باید از ابزار هنر و ادبیات مانند شعر، داستان و قصه‌گویی استفاده کنیم

در ادامه حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی از اسماعیل آذر به‌عنوان یکی از قله‌های مسلّم ادبیات و شعر نام برد و گفت: ما به دنبال این هستیم که از تجربه‌های ایشان استفاده کنیم و درخواست می‌کنیم در ساخت برنامه‌هایی برای کودکان در حوزه شعر و شعرخوانی به ما کمک کنند.

وی افزود: برنامه ترویج شعرخوانی و مشاعره با سه سیاست محوری سال ۱۴۰۳ یعنی مرکز محوری، مخاطب محوری و نوجوان محوری کاملاً مطابقت دارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری با بیان این که کانون قصد ندارد گرفتار روزمرگی شود، گفت: قصد داریم در این حوزه کارهای ماندگاری را که شمولیت داشته باشد از خود به یادگار بگذاریم. برای نسل جدید باید از ابزار هنر و ادبیات مانند شعر، داستان و قصه‌گویی استفاده کنیم و البته ابزار رسانه که بسیار مهم است.

وی اهمیت ایجاد یک پیوست رسانه‌ای برای تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری را یادآور شد و گفت: کودکان و نوجوانان امروز غرق در گوشی هستند و ما باید از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی و فضای مجازی برای ترویج ادبیات استفاده کنیم.

علامتی با تاکید دوباره بر این‌که احیا کانون و بازگرداندن آن به دوران درخشان دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی گفت: این امر تصمیمی راهبردی است و قصد داریم هر کار خوبی که انجام شده است ادامه دهیم و تقویت کنیم و اگر می‌بینیم کاری مناسب زمان فعلی نیست، حتماً تغییر خواهیم داد.

اعضا کانون پرورش فکری گنجینه همیشه درخشان عرصه هنر و ادبیات هستند

در ادامه محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری گفت: اعضای کانون پرورش فکری به عنوان گنجینه‌ای هستند که همیشه در رویدادهای هنری و ادبی و سینمایی کشور درخشیده‌اند.

در ادامه سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری گفت: سیاست کانون گسترش زبان و ادبیات فارسی با بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری است و ما در این زمینه از طراحی برنامه‌های ترکیبی برای کشف استعدادهای نوجوانان در قالب‌های مختلف استقبال می‌کنیم.

در ادامه محمدحسین علی‌مددی دستیار رسانه‌ای مدیرعامل کانون پرورش فکری از حضور اسماعیل آذر در کانون استقبال کرد و گفت: با حضور شما و از راه طراحی برنامه‌های تلویزیونی و بهره‌گیری از قالب‌ها و طرح‌های گوناگون و جذاب، نشر کتاب و… می‌توانیم به گسترش زبان و ادبیات فارسی کمک کنیم.

در ادامه مجتبی حاذق مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری گفت: طرح‌های در دست اجرا این مجموعه مانند کارگاه‌های خوانش متن، یا پروژه استعدادیابی نوجوانان در قالب باشگاه ادبی قاف را ظرفیت‌های مناسبی برای اجرای برنامه مشاعره است.

در ادامه عباس محمددینی مدیرکل نظارت بر انتشارات اظهار امیدواری کرد از دیدگاه‌ها و مشورت‌های اسماعیل آذر برای ایجاد بانک ایده انتشارات و نشر کتاب‌هایی جذاب و موردپسند کودکان و نوجوانان در حوزه اساطیر و ادبیات کهن در کانون بتوانیم استفاده کنیم.

در ادامه مجتبی دانشور مدیرکل نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون از ارائه بیش از یک هزار عنوان کتاب در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط کانون پرورش فکری خبر داد و گفت: امسال در نمایشگاه ۶ تا ۸ عنوان کتاب شعر نوجوان هم رونمایی می‌شود. سیاست کانون اکنون تجاری‌سازی محصولات و توزیع آن در همه فروشگاه‌ها و کتاب‌فروشی‌های غیر کانون بوده است. مطمئن هستم با حضور آقای آذر انتشار این کتاب‌ها وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

در پایان این نشست اسماعیل آذر با همراهی مدیرعامل کانون پرورش فکری از کتاب‌خانه مرجع کانون بازدید کرد و به عضویت افتخاری این کتاب‌خانه درآمد.

کد خبر 6091114 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد