Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-07@03:07:57 GMT

قصد واقفان کاملا محفوظ بماند

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۹۳۲۶۶

قصد واقفان کاملا محفوظ بماند

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله صافی گلپایگانی روز سه شنبه در دیدار رئیس سازمان اوقاف کشور با بیان این که مدیریت وقف باید مطابق دستورات شرع و نیت واقفان صورت بگیرد، افزود: لازم است نظر واقفان به صورت دقیق و کامل تامین شود.   وی با اشاره به این که این مساله سبب جلب اعتماد عمومی و گرایش بیشتر به وقف خواهد شد، خاطرنشان کرد: صدقه جاریه در قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته و وقف، مصداق بارز آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مرجع تقلید ادامه داد: وقف در طول تاریخ پشتوانه‌ای برای عظمت و توسعه اسلام بوده و لازم است این سنت حسنه بیش از گذشته ترویج شود؛ وقف در طول تاریخ موجب انجام کار‌های بزرگ و رساندن منفعت به اجتماع شده و افتخاری بزرگ برای فعالان این عرصه بوده است.
وی گفت: هرچه موقوفات بیشتری برای گسترش دین و معارف مکتب اهل بیت (ع) داشته باشیم، به عظمت دین اسلام بیشتر کمک می‌شود.
آیت الله صافی گلپایگانی خاطرنشان کرد: در زمینه احیای موقوفات حوزوی هم باید تلاش بیشتری صورت بگیرد، چرا که حوزه‌ها موجب نشر معارف دینی می‌شوند و نفع آن‌ها به جامعه می‌رسد.
وی با تاکید بر مستندسازی تاریخی موقوفات و واقفان در دوره‌های گوناگون افزود: آثاری که خیرین بر جا گذاشته‌اند موجب برکت‌های فراوانی شده و نام نیک آن‌ها را در صفحات تاریخ به ثبت رسانده است.
وی با بیان اینکه لازم است موقوفات فراموش شده احیا شود، گفت: شناسایی املاک وقفی و بررسی دقیق وقف‌نامه‌ها در این زمینه ضروری است ضمن اینکه مطالعه این وقف‌نامه‌ها و الفاظی که در آن‌ها بکار رفته، نشان‌دهنده توجه خیرین به نیاز‌های جامعه در هر دوره زمانی است.
وی ادامه داد: هر چه بیشتر در مسیر احیای موقوفات گام برداریم، بیشتر می‌توانیم به گسترش فرهنگ وقف کمک کنیم و در نتیجه گرایش به این سنت حسنه نبوی هم بیشتر خواهد شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این دیدار گفت: یک هزار و ۲۰۰ نیت وقف در ایران شناسایی شده که ۶۰ درصد آن‌ها مربوط به برپایی عزاداری شهادت امام حسین (ع) می‌شود، بخشی مربوط به عتبات عالیات و رفاه زائران است و بعضی هم در مورد مدارس خاص هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی همچنین اظهار کرد: کارکرد شفاف‌سازی مالی سازمان اوقاف، نیازمند ساز و کاری است که قبلا فراهم و حساب واحد مشترکی ایجاد شده که همه درآمد‌ها به آن واریز می‌شود و سپس مجددا به محل مصرف نیت واقفان باز می‌گردد.
وی با بیان اینکه موقوفاتی در ایران برای صرف در مدارس علمیه نجف اشرف وجود دارد گفت: بعضی وقف‌ها با هدف کمک به توسعه علم و دانش هم وجود دارد که به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شود و حدود ۶ هزار مدرسه موقوفه را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: به دنبال تجمیع و احیای موقوفاتی با موضوع‌های خاص هستیم که از جمله آن‌ها می‌توان به حوزه‌های علمیه اشاره کرد، اعم از موقوفاتی برای مدارس خاص و نیز موقوفات عام که به دنبال احیای آن‌ها بوده‌ایم.
خاموشی با بیان اینکه در برخی موقوفات عام، ساختمان‌هایی از جمله پالایشگاه احداث شده است گفت: به دنبال این هستیم که اگر امکان بازگرداندن موقوفه نبود، سهم خاصی به صورت ماهانه به سازمان اوقاف پرداخت شود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تعامل این سازمان با شهرداری‌ها برای احصای موقوفاتی که در شوارع و اماکن عمومی فعلی قرار گرفته است خاطرنشان کرد: استفاده از رهنمود‌های علما و مراجع تقلید، گام مهمی در راستای احیای بهینه موقوفات و عملکرد شرعی و قانونی سازمان اوقاف به شمار می‌آید.
وی گفت: آستان قدس رضوی، حرم مطهر حضرت معصومه (س)، آستان حضرت شاهچراغ (ع) و عبدالعظیم حسنی (ع) طبق قانون از حیطه اقدام‌های سازمان اوقاف خارج هستند و بقیه بقاع متبرک زیر نظر این سازمان اداره می‌شود.
خاموشی افزود: بیش از هشت هزار بقعه متبرک با مدیریت سازمان اوقاف اداره می‌شود و در ایام تبلیغی، مبلغان روحانی به این اماکن اعزام می‌شوند تا علاوه بر روند تبدیل آن‌ها به قطب فرهنگی، از منظر رفع آسیب‌های اجتماعی هم فعالیت‌های گوناگونی داشته باشند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۳۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمربی ژیرونا: این دو بازیکن بارسلونا را می‌خواهم

سرمربی ژیرونا دوست دارد تیمش برای فصل بعد تقویت شود. 

طرفداری | ژیرونا بهترین فصل تاریخ خودش را با کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا به پایان می رساند. این تیم شگفتی ساز قرار است برای فصل آینده خودش را تقویت کند و گزینه های سرمربی از از همین حالا مشخص هستند. 

به گزارش اسپورت، میشل (سرمربی ژیرونا) در مصاحبه خودش راجع به دو بازیکن بارسلونا صحبت کرد و گفت که به جذب آنها برای تیمش علاقه دارد. 

موضع من کاملا مشخص است. می خواهم اریک گارسیا بماند و اوریول رومئو در تابستان به تیم برگردد. باور دارم بازیکنان اوکراینی تیم می مانند چون قرارداد دارند. امیدوارم ساوینیو هم بماند، او بهترین بازیکنی است که تا به حال سرمربی اش بوده ام. نمی دانم او بازیکن منچسترسیتی است یا تروا، اما بازیکن ما نیست. در موردش صحبت خواهیم کرد. 

اریک گارسیا این فصل به شکل قرضی در ژیرونا بازی کرد و قرار است فصل آینده به بارسلونا برگردد. اوریول رومئو هم بازیکن بارسلونا است اما به دلیل دقایق کم بازی، نمی خواهد در این تیم بماند.  

از دست ندهید ????????????????????????

بایرلورکوزن رکورد 59 ساله را می‌شکند پاس دیدنی سردار آزمون برابر یوونتوس که با بی‌دقتی گل نشد (فیلم) کلوپ: امیدوارم با هوای بارانی اشک‌هایم را کسی نبیند پالما با ایرانی‌ها فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد

دیگر خبرها

  • سرمربی ژیرونا: این دو بازیکن بارسلونا را می‌خواهم
  • ثبت وقف جدید ۲۰۰ میلیاردی در کاشان
  • اداره کل امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اوقاف چه دستاورد‌هایی دارد؟
  • اکس پنگ جی6 ؛ این چینی کاملا از تسلا مدل Y کپی شده، البته ادعا هم دارد! (+تصاویر)
  • اکس پنگ جی6 ؛ این چینی کاملا از تسلا کپی شده، البته ادعا هم دارد! (+تصاویر)
  • آغاز دوره آموزشی طرح ارتقای قاریان استان یزد
  • دیگر عادی شده: یک گزینه دیگر به بایرن نه گفت!‏
  • هر فردی می‌تواند حساب بانکی خود را وقف کند
  • معافیت ویژه مازندران در پذیره اجاره موقوفات
  • نزدیک به ۳ میلیارد تومان وقف پول انجام شده است + فیلم