Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@03:12:31 GMT

جدایی اخلاق و سیاست!

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۹۹۶۷۲

جدایی اخلاق و سیاست!

نمایش سقراط به کارگردانی خلّاقانه حمید رضا نعیمی را دوبار در تالار وحدت دیده‌ام. این پنجمین اجرای این نمایش است. نمایش ماندگار نعیمی، سال‌های سال قابلیت اجرا خواهد داشت. بی‌تردید مضمون و فرم اجرا، علت چنین ظرفیتِ باروری در نمایش سقراطِ نعیمی است. محمد کیانوش‌راد نماینده مجلس ششم






اگرچه شخصیت جذابِ سقراط که قرن‌ها سایه خویش را براندیشه‌ها نشانده است دلیلی برای دیدن نمایش با عنوان سقراط است، اما سرّ ماندگاری نمایش سقراط نعیمی، انتخاب ِ درست و دقیق و زمان شناسانه دیالوگ‌ها و دوری ازافتادن در مباحث مُغلق وخسته کننده فلسفی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرداخت روایی و پیگیری خطِ قصه وارِ نمایشِ نعیمی، از نکات قابل تأمل نمایش است.
در اینجا نمی‌توان از نمایش سقراط سخن گفت و از نقش بی‌بدیل فرهاد آئیش سخنی به میان نیاورد. آئیش خودِ سقراط شده بود.
آئیش با اجرای توانمندش، «نظریه مُحاکاتِ» افلاطون را در هنر، به چالش کشانده و نشان داد که هنر و هنرمند تا چه حد می‌تواند به حاقّ ِ حقیقت و واقعیت دست یابد.
هنر فاخر خصوصاً تئاتر، تنها تقلیدی از تقلید نیست، گاه تماشاگر را نیز در جای بازیگر نشانده و حقیقت و واقعیت را وجدان می‌کند. کار آئیش در نقش سقراط، چنین است.
تماشای بیش از دوساعت کار نمایشی، آنهم به گونه‌ای مشتاقانه و موشکافانه از سوی تماشاگران و بدون کسالت و خستگی معمول ِ تماشاگرانِ کم حوصله ما، و بدون انتظار برای پایان نمایش، از هنرمندی نکته‌دان و خوشفکر و صاحب سبک چون نعیمی برمی‌آید. استقبال از دیگر آثار نعیمی گواه این ادعاست.
نمایشی دیدنی که با استقبال خوبِ مردم مواجه شد. نمایش اگرچه مخاطبانی عام دارد، اما بیش از هرکس، مخاطبان آن، حاکمان، ‌سیاسیون و قاضیان این دیار‌اند.
محاکمه و مرگ سقراط، داستان امروز جامعه ماست.
داستان جدایی اخلاق از سیاست، داستان امروز جامعه ما نیز هست.
از نظر سقراط «اخلاق، سیاستی در سطح فردی، و سیاست، اخلاقی در سطح جمعی است».
تلنگرو هشدار نعیمی، تلنگری به جامعه در حال مرگ و زوال است.
مرگ دانایی در برابر جهالت، و غلبه جهالت، بر عقل و عقلانیت. پس، کار نعیمی، کاری زمان شناسانه و بهنگام است و کاری در زمان، و فراتر از زمان است.
سقراط را باید همیشه دید. سقراط اولین شهیدِ عقل و عقلانیت در تاریخ است.
از نکات جالب نمایش، فهمِ پایانی و همدلی زانتیپه (همسرِ خرده گیر سقراط) و تئودوته (روسپی آتنی) با سقراط است.
گویی طبیعت و نهاد ِزنان در سقراطِ نعیمی، به حقیقت و راستی نزدیک‌تر است.
تئودوته، در همان نمایش سقراط در جایگاهی می‌نشیند که در انجیل ِلوقا، زنی بدکاره به تدهین عیسی می‌پردازد. جابه‌جایی نقش‌ها ورای نقاب‌های رنگانگ ریا و تزویر. تئودوته به پای سقراط می‌افتد و همه مایملکش را برای رهایی سقراط به او عرضه می‌کند.
عیسی با اشاره به آن زن بدکاره به شمعون گفت:
«این زن را می‌بینی؟ به خانه‌ات آمدم و تو (شمعون) برای شستن پاهایم آب نیاوردی، اما این زن با اشکهایش پاهای مرا شست و با گیسوانش خشک کرد. تو مرا نبوسیدی، اما این زن از لحظه ورودم، دمی از بوسیدن پاهایم باز نایستاد. تو بر سر من روغن نمالیدی، اما او پاهایم را عطرآگین کرد.» / (انجیل لوقا)
اوج نمایش سقراط، تلاش تئودوته در قامتی فیلسوف گونه، برای نجات سقراط است. تئودوته گفت: آتنی که سقراط را می‌کشد، جای ماندن نیست.
لحظه‌ای ناب که تماشاگران را به بازیگری‌های خویش پرتاب می‌کند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۹۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در صورت جدایی از منچستریونایتد؛ اریک تن هاخ آماده جانشینی توماس توخل در بایرن مونیخ

در حال حاضر بایرن مونیخ دو گزینه را برای جانشینی توخل در نظر دارد؛ خولن لوپتگی و اریک تن هاخ.

طرفداری | اریک تن‌ هاخ، سرمربی منچستریونایتد به لیست گزینه‌های سرمربیگری بایرن مونیخ راه یافته است.

به گزارش فلوریان پلتنبرگ از اسکای آلمان، در چند هفته گذشته، مذاکراتی بین بایرن مونیخ و مدیربرنامه‌های تن‌ هاخ در خصوص تمایل او به تصاحب نیمکت سرمربیگری باواریایی‌ها انجام شده است. با این حال، تاکنون هیچ گفتگوی مستقیمی بین دو طرف صورت نگرفته است. اریک تن ‌هاخ در حال حاضر متعهد به انجام وظایف خود در منچستریونایتد است و قرارداد او تا ژوئن ۲۰۲۵ اعتبار دارد.

با این وجود، گزارش‌ها حاکی از آن است که او در صورت ترک منچستریونایتد، از قبول پیشنهاد سرمربیگری بایرن مونیخ استقبال خواهد کرد و آماده جانشینی توماس توخل در این تیم خواهد بود. بایرن مونیخ در حال حاضر در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای جانشینی توماس توخل است و تن‌ هاخ و خولن لوپتگی از جمله گزینه‌های اصلی محسوب می‌شوند.

گفتنی است اریک تن هاخ سابقه حضور در بایرن مونیخ را دارد و او از سال 2013 تا 2015 سرمربی تیم دوم این باشگاه بود.

از دست ندهید ????????????????????????

رضا عنایتی: دیگر مهاجمی مثل من پیدا نمی‌شود واکنش به گل شهاب زاهدی: پله هم نمی‌توانست این گل را بزند! سرمربی اینتر: طارمی بازیکن بزرگی است و از داشتنش خوشحالیم اضافه شدن کارلو آنچلوتی به حلقه شادی بازیکنان رئال مادرید / فیلم

دیگر خبرها

  • وحید امیری وارث پست و بازوبند امید؛ کاپیتان پرسپولیس با اخلاق، اما بی‌سیاست!
  • انتقاد میثاقی از صحبت های نکونام پس از جدایی خطیر از استقلال / فیلم
  • ۱۶۵ دانش آموزخبرنگار در اردبیل دوره های آموزشی را سپری می کنند
  • در صورت جدایی از منچستریونایتد؛ اریک تن هاخ آماده جانشینی توماس توخل در بایرن مونیخ
  • آرنه اسلوت: خداحافظ فاینورد!
  • جود بلینگام، بازیکن با اخلاق مستطیل سبز / فیلم
  • ببینید | بدرقه صدای فراموش‌نشدنی ورزش
  • زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!
  • انتخاب عجیب برای جانشینی لواندوفسکی: داروین نونیز!
  • «جدایی قنبر از صنم» هفته آخر اردیبهشت اکران می شود