Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@14:56:51 GMT

آب‌های خاکستری چگونه در شهر بازچرخانی می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۰۳۶۱۴

آب‌های خاکستری چگونه در شهر بازچرخانی می‌شود؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: ممکن است از محل پساب تصفیه شده با کیفیت عالی را در اختیار شهرداری برای آبیاری فضای سبز شهری قرار دهیم؛ یعنی به جای آب، پساب به شهرداری خواهیم داد.

حسن اسماعیلیان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بازچرخانی آب‌های خاکستری در سطح شهر اظهار کرد: ما دو نوع بازچرخانی داریم؛ ۷۰ تا ۸۰ درصد آب شربی که به عنوان آب شهری به مصرف می‌رسد، تبدیل به فاضلاب شده و پس از آن به تصفیه‌خانه‌ها انتقال داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در نهایت پس انجام عملیات تصفیه، این آب تبدیل به پساب شده که در بخش کشاورزی و صنعت به مصرف می‌رسد. یکی از برنامه‌های تامین آب مشهد در میان مدت و دراز مدت، جایگزینی این پساب‌ها با منابع آب شربی که در اختیار صنعت و کشاورزی قرار گرفته است؛ این امر یک نوع بازچرخانی آب‌های خاکستری به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: اما بخشی از فاضلاب‌های خانگی، اداری و یا عمومی که به آنها آب‌های خاکستری گفته می‌شود، آلودگی زیادی را ندارد. این آبها دارای قابلیت بازچرخانی دوباره هستند؛ یعنی به جای اینکه این دسته از آب‌ها وارد شبکه فاضلاب شود، با هزینه‌های انتقال داده و تصفیه شوند، در محل خود همان ساختمان و در برخی از مصارف مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.

اسماعیلیان در خصوص نحوه به تصویب رسیدن این طرح عنوان کرد: مصوبه‌ای در این راستا از طریق شهرداری و شرکت آب و فاضلاب به شورای شهر مشهد تقدیم و به تصویب رسید. این لایحه در جهت قانون بهینه‌سازی مصرف آب بود که مصوب شد؛ شورای شهر پس از بررسی لازم و اعمال اصلاحاتی، برای شهرداری، شرکت آب و فاضلاب مشهد و سازمان نظام مهندسی الزاماتی را در دو بخش در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: اولین بخش این بود که شورای شهر مشهد، مشترکین پرمصرف و شرکت آب و فاضلاب مشهد را ملزم به نصب دستگاه‌های کاهنده مصرف کرد. بخش دیگر این لایحه، الزام سیستم بازچرخانی برای ساختمان‌های گروه «د» که عمدتا ساختمان‌های بزرگی هستند، است؛ برای ساز و کار اجرایی این مصوبه، قرار بر آن شده که کارگروهی با مشارکت شرکت آب و فاضلاب مشهد با محوریت شهرداری و سازمان نظام مهندسی تشکیل شود تا بازچرخانی آب‌های خاکستری در این دسته از ساختمان‌ها اعمال شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه مساله بازچرخانی آب‌های خاکستری در کوتاه مدت مساله دیگری است، تصریح کرد: در ساختمان‌های قدیمی زیرساخت‌های خاص خود را دارند. مصوبه شورای شهر در خصوص ساختمان‌های جدید‌الاحداث است و این مساله ممکن است در کوتاه مدت نتیجه حائز اهمیتی نداشته باشد اما اگر در بلند مدت ساختمان‌ها به این سمت و سو سوق داده شود، نتایج مثبتی در خصوص کاهش مصرف آب خواهد داشت.

اسماعیلیان در خصوص نحوه آبیاری فضای سبز شهر توسط شهرداری گفت: اگر این طرح بازچرخانی اصلی از محل فاضلاب تصفیه شده در تصفیه‌خانه‌ها جایگزین آب‌های کشاورزی و صنعت را داشته باشیم، در برنامه کوتاه مدت نیز می‌تواند بخشی از آن انجام شود چراکه قابلیت اجرا را در این‌دوره دارد.

وی افزود: به عنوان مثال، تامین بخشی از آب فضای سبز مشهد از سال ۹۸ توسط منابع آب شرب با کیفیت از این طریق انجام خواهد شد، البته برنامه حذف مصرف آب فضای سبز از شبکه آب شرب مشهد در سال آتی را نداریم بلکه برنامه داریم تعدادی از چاه‌ها و منابع آبی که کیفی هستند و در اختیار فضای سبز است، را برای شرب در اختیار بگیریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد: ممکن است که فاضلاب را در اختیار شهرداری قرار دهیم تا با احداث تصفیه‌خانه‌های محلی این دسته از فاضلاب‌ها را تصفیه کند و به مصرف فضای سبز برساند و یا از محل پساب تصفیه شده با کیفیت عالی را در اختیار شهرداری برای آبیاری فضای سبز شهری قرار دهیم؛ یعنی به جای آب، پساب به شهرداری خواهیم داد.

اسماعیلیان با بیان اینکه در خصوص احداث تصفیه‌خانه محلی نیز شهرداری در دو منطقه محل در دست اقدام دارد، تصریح کرد: همچنین در ۱۳ محل دیگر در دستور کار عملیاتی خود قرار داده که برنامه آن را باید خود شهرداری دریافت کرد. همچنین اطلاعات دقیقی درباره هزینه‌های طرح بازچرخانی ندارد اما این مساله یک الزام است و هزینه‌های این امر برای دسته از ساختمان‌های گروه «د» به نسبت خود ساختمان رقم بالایی نیست. البته شاید ممکن است برای ساختمان‌های کوچک هزینه این امر هزینه قابل توجهی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آبیاری فضای سبز شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۳۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مدیرعامل ، سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه آب و رئیس اداره بهره بردای آب شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی در سمینار توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر در تبریز حضور یافتند

این سمینار با هدف ترغیب فعالان عرصه صنعت برای ایجاد نیروگاه های تجدیدپذیر به استناد ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان در محل هتل پتروشیمی تبریز برگزار شد.

در این سمینار عنوان شد، صنایع با قدرت قراردادی بیش از یک مگا وات موظفند معادل یک درصد از برق مصرفی سالیانه خود را از طریق احداث نیروگاه های تجدیدپذیر تامین نمایند.

در حاشیه این سمینار یداله سلطانی مدیر آب و فاضلاب شهرستان خوی با بیان اینکه ظرفیت اسمی تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی بیش از یک مگا وات است، اظهار داشت: باید برنامه ریزی لازم برای احداث نیروگاه تجدید پذیر جهت تولید حداقل یک درصد از مصرف سالیانه خود انجام شود.

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد
  • توسعه ۱۷ کیلومتری شبکه و خط انتقال فاضلاب در استان قزوین
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • افتتاح شبکه بازچرخانی آب یک شرکت خودرویی
  • اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است