Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اشکالات فقهی بر بیت کوین گفت: بیت کوین حباب ارزی بوده و ممکن است در یک‌لحظه به‌صورت کامل از بین برود، این شکل از اقتصاد و معامله در حکم اکل مال بالباطل است. ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷ استانها قم نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در نشست علمی" بیت کوین از منظر فقه" که در سالن جلسات مرکزی فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار داشت: مسائل محدثه باید به‌صورت دقیق و سنجیده‌ای در حوزه علمیه بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره مسئله بیت کوین افزود: پول در منطق اقتصادی تعریف خاص خود را دارد، پول در تعریف کلی آن چیزی بوده که به‌جای کالا قرارگرفته و به‌وسیله آن محصول و یا کالای خریداری می‌شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: در دنیای اقتصاد و پشتوانه پول رایج، دولت متبوع آن است، اما این سؤال در بیت کوین مطرح می‌شود که پشتوانه چنین پولی چه چیزی است. در اقتصاد و بازار نیز پول جای کالا نشسته و به‌وسیله آن معامله اتفاق می‌افتد، تفاوتی ازنظر فقهی بین پول فیزیکی و دیجیتالی نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: پشتوانه داشتن مهم‌ترین معیار و مصداق پول در هر کشور و اقتصادی است، در حال حاضر سرمایه بیت کوین بالغ‌بر 200 میلیارد دلار بوده که در صورت خروج این مبلغ از این شرکت دیگر این شرکت هیچ اعتباری نمی‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: طبق فقه شیعی غرر و خطر در انجام معامله مورد نهی و اشکال واقع‌شده است، ازنظر فقهی معامله در بیت کوین ضرر و خطر داشته و از این نظر دارای اشکال اساسی است، یکی از اشکالات مهم بیت کوین است که به‌جای سرمایه موجود در بیت کوین هیچ‌گونه پشتوانه‌ای در نظر گرفته نشده و در این شکل از معامله به‌جای معاوضه فقط کد و رمزی به‌جای دلار به افراد دخیل در آن داده می‌شود.

ارزش بیت کوین به پایین ترین رقم 2 ماه گذشته رسیدبیت کوین 20 درصد گران شدارزش ذاتی بیت کوین صفر است

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به برخی از اشکالات دیگر بیت کوین خاطرنشان کرد: ازنظر علم اقتصاد معامله‌ای درست بوده که در آن به دو طرف معامله سودی نصیب شود اما در این شکل از معامله طرف عوضی وجود نداشته و اعتبار آن را هم نه می‌توان مال دانست و نه نام پول بر آن نهاد.

وی تأکید کرد: بیت کوین حباب ارزی بوده و ممکن است در یک‌لحظه به‌صورت کامل از بین برود، این شکل از اقتصاد و معامله در حکم اکل مال بالباطل است، بیت کوین شباهت زیادی به قماری داشته که فرد در آن پول و دارایی خود را داده اما چیزی در آن نصیبش نمی‌شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: یکی از اشکالات اساسی بیت کوین این است که در آن صدق معامله به‌عنوان یکی از مصادیق مهم معامله درست در فقه اسلامی وجود ندارد بنابراین نمی‌توانیم ازنظر فقهی بر درستی آن صحه بگذاریم، در بیت کوین تبانی بر اصل مفهوم مال صورت می‌گیرد اما در حقیقت بیرونی ماجرا خبری از پول و مال نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در ادامه اشکالات فقهی بیت کوین تصریح کرد: ازآنجایی‌که مقصد پول در بیت کوین مشخص نیست به‌راحتی می‌توان در آن دست به پول‌شویی زد، متأسفانه بیت کوین در کشورهای متمدن ارزش و جایگاهی ندارد و اغلب 100 هزار کاربر آن را مردم کشورهای جهان سوم تشکیل داده‌اند، مشکل بیت کوین این است که یک فرد نمی‌داند چگونه باید سرمایه خریداری‌شده خود را برگرداند.

انتهای پیام/ ز

R7854/P/S6,62/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۳۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پتروشیمی‌ها از ورزش استان بوشهر نیز حمایت کنند

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه بوشهر ضمن گرامیداشت دهم اردیبهشت روز خلیج فارس اظهار کرد: نام خلیج فارس تا همیشه جاویدان است و تغییری نمی‌کند.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های خلیج فارس بیان کرد: دریا داری ظرفیت بسیار زیادی است و باید برای توسعه اقتصاد دریا پایه از همه توان استفاده شود و برنامه جامعی در استان برای این مهم وجود داشته باشد.

امام جمعه بوشهر با گرامیداشت روز کارگر خاطرنشان کرد: کارگران در عرصه تولید و درآمدزایی نقش بسیار مهمی دارند و باید به جایگاه این قشر عظیم بیش از پیش توجه شود.

وی با گرامیداشت روز معلم بیان کرد: خداوند نخستین معلم انسان‌ها است و باید توجه ویژه‌ای به معلمان و همچنین حوزه آموزش و پرورش صورت گرفته و حفظ مقام و جایگاه آنان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به شرارت‌ها و جنایات آمریکا تاکید کرد: حمله پلیس آمریکا به دانشجویان حامی فلسطین نمونه‌ای از اقدامات ضد حقوق بشری است و این در حالی صورت رفته که آمریکایی‌ها مدعی دفاع از حقوق بشر هستند.

وی تحقق مسوولیت‌های اجتماعی صنایع مستقر در استان بوشهر را ضروری دانست و بیان کرد: مردم استان بوشهر نسبت به بی‌توجهی به این مسؤولیت‌ها گلایه دارند و خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر خواستار پایان دادن به نابرابری‌ها در قبال بوشهری‌ها توسط پتروشیمی‌ها شد و تاکید کرد: تحقق عدالت پتروشیمی‌های مستقر در این استان یک نیاز ضروری است.

وی خواستار توجه پتروشیمی‌ها به محیط زیست، بهداشت و درمان، فرهنگ، هنر و ورزش در استان بوشهر شد و تاکید کرد: این خدمات در استان بوشهر به خوبی انجام نشده است و یا به صورت حداقلی انجام می‌گیرد.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه در حال حاضر ورزش استان بوشهر در شرایط سختی به سر می‌برد تاکید کرد: اگر این صنایع از دیگران حمایت می‌کنند باید از ورزش استان بوشهر نیز چنین حمایتی صورت بگیرد.

وی به وجود هزار و ۷۰۰ کلاس درس تخریبی در استان اشاره کرد و افزود: متولیان صنایع مستقر باید حریم استان و مردم بوشهر را حفظ کرده و محترم بشمارند و امور این استان را به طور جدی پیگیری کنند.

امام جمعه بوشهر با اشاره به حذف شهرستان دیر از دریافت حق آلایندگی بیان کرد: شنیده می‌شود که سهم و حق آلایندگی شهرستان دیر سلب و به شهرستان‌هایی خارج از استان اختصاص داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه این اقدامات باید منطقی و قانونی باشد اضافه کرد: از دولت انتظار می‌رود اقدامی قانونی کند تا از تضییع حق مردم استان جلوگیری و حق آنها رعایت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!
  • ادعا درباره اشکال در مفاد قرارداد‌ حمل‌و‌نقلی چین مردود است
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • مشارکت مردم در اقتصاد باید به خوبی تبیین و هدایت شود
  • ۳۸۰۰ نفر به بدنه آموزش و پرورش ابتدایی استان اصفهان وارد می‌شوند
  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند
  • پتروشیمی‌ها از ورزش استان بوشهر نیز حمایت کنند