Web Analytics Made Easy - Statcounter

عشق به مسجد آنان را به آنجا کشانده و آمده اند تا با در کنار هم بودن، آتش به اختیار در حیطه فرهنگی کشور تلاش کنند و با هجمه های فرهنگی که از چهارسوی میهن بر جوانان می تازد مبارزه کنند.

خبرگزاری شبستان/اراک: 26 سال از تولد مردمی ترین نهاد فرهنگی کشور می گذرد و امروز این نهادها در محروم ترین و مرزی ترین نقاط کشور مشغول به انجام فعالیت های فرهنگی، دینی و هنری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهادهایی که با نوجوانان و جوانانی اداره می شود که عشق به مسجد آنان را به آنجا کشانده و آمده اند تا با در کنار هم بودن، آتش به اختیار در حیطه فرهنگی کشور تلاش کنند و با هجمه های فرهنگی که از چهارسوی میهن بر جوانان می تازد مبارزه کنند.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد امروزه نقش مهمی در راستای ارائه خدمات فرهنگی و دینی به نسل جوان علاوه بر کارکردهای سنتی خود دارد و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، دینی و هنری زمینه جذب جوانان را به مساجد فراهم می‌کنند؛ کانون‌های مساجد به مامن، پناهگاه و پایگاهی برای اقشار مختلف مردم و به‌ویژه نسل جوان، به‌منظور بهره‌برداری‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و برای جوانان و نوجوانان جامعه است و فعالیت های این نهادهای فرهنگی و هنری در تقویت روحیه دینی، مذهبی مردم و جذب آن‌ها به مساجد بسیار مؤثر و سازنده بوده است.

 

باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای تقویت مبانی دینی و معرفی مسجد به عنوان مسجد تراز اسلام باید مساجد واسطه‌ای بین مردم و حکومت باشد همچنین نمازگزاران باید با مباحث سیاسی روز کشور و جهان اسلام آشنا بوده و با بصیرت و فهم نقشه‌های دشمن را بشناسند و این مهم با عضویت افراد در کانون های مساجد میسر خواهد بود.

 

 

 

فرهنگ گفتمان سازی در مساجد توسط انعکاس اخبار مسجد میسر است

 

محسن شریفی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: کانون های فرهنگی هنری با تربیت نیروهای جوان براساس شاخصه های اسلامی، نقش ارزنده خود را در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن انجام دادند گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد با بکارگیری ظرفیت های مختلف دینی، فرهنگی و هنری زمینه جذب نسل جدید را به مساجد فراهم کرده است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه فعالیت های دینی و فرهنگی به صورت ویژه در کانون های فرهنگی و هنری مساجد انجام می شود، بر ارائه مدل های مختلف از سوی اعضای نخبه کانون ها جهت گسترش فعالیت های فرهنگی در قالب مفاهیمی دینی تاکید کرد.

 

وی ادامه داد: زنده شدن فرهنگ مسجدی و مسجد محوری در جامعه ومحوریت مساجد طبق سنت پیامبر و اهل بیت(ع) در گرو انعکاس اخبار، موفقیت ها و اتفاقاتی که در موضوع مسجد رخ می دهد و فرهنگ سازی برای احیای این سنت است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه مطالبه گری مردم از مسجد سبب عمران معنوی مساجد می شود، اظهار کرد: عمران مساجد به فیزیک آن محدود نمی‌شود و هر اقدام سازنده‌ای که مسجد را به طراز اسلامی خودش نزدیک کند، قطعاً از مصادیق عمران و آبادانی مساجد است.

 

وی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی هنری در مساجد باید طوری باشد که روحیات معنوی را در جوان تقویت کرده و برای آنان برای حضور در مساجد انگیزه ایجاد کند، افزود: اگر برنامه‌های کانون‌های مساجد کیفی‌سازی شود تاثیرات بیشتر و نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

 

شریفی تصریح کرد: نقش تربیتی بانوان در خانواده و جامعه بر کسی پوشیده نیست لذا و برای جذب بانوان درمساجد مخصوصا آنهایی که در مسجد نیستند باید فکر اساسی کرد؛ احیای کارکردهای دیگر مساجد و زنده کردن آنها  و پرداختن به قشر اصلی مسجد که همان نوجوان و جوان است ضروری می نماید.

 

 

موفقیت پی در پی اعضای کانون های مساجد استان مرکزی/خواستن توانستن است

 

 حجت الاسلام مصطفی ذوالفقاری هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک با بیان اینکه اصحاب مسجد در عرصه جنگ و جبهه فرهنگی عزم راسخ دارند و در تلاش در جبهه الهی تردیدی ندارند گفت: اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد در جبهه ایی حرکت می کنند که در سلسله حرکت انبیاء و اولیا است و هدف غایی آن رساندن پیام  اسلام به سرتاسر گیتی است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی افزود: راهکارهای حضور عبادی وافزودن صفی به صفوف نمازجماعت در مساجد، توجه به طیف‌های افراد شرکت‌کننده، برخورد مناسب با افراد به ویژه جوانان، توجه به شکل ظاهری و داخلی مساجد و برگزاری جلسات معنوی مناسب در مساجد از جمله اهداف کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

 

وی اظهار کرد: با مصوبه ۳۰۲ شورای انقلاب فرهنگی، ستاد عالی کانون های مساجد به منظور اجرای برنامه های فرهنگی و هنری مسجد محور، در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی راه اندازی شد که در ادامه نیز به دستور ستاد عالی کانون های مساجد کشور، دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد در مراکز استان ها راه اندازی شد و استان مرکزی از اولین استان هایی بوده است که دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد در آن تاسیس شد و اکنون با گذشت قریب 20 سال از فعالیت این دبیرخانه در اراک، بیش از 650 کانون فرهنگی هنری در حال فعالیت هستند.

 

ذوالفقاری تصریح کرد: اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی همه ساله در جشنواره های مختلف در سطح  کشور حائز رتبه های برتر بوده اند و همراه نشان دادند که خواستن توانستن است همچنین دبیرخانه کانون های مساجد استان مرکزی هم در بین دبیرخانه های کشور جزء دبیرخانه های برتر بوده است.

 

وی گفت: بازدید از کانون های فرهنگی هنری نمونه و الگوی مساجد استان، تجهیز کتابخانه های کانون ها، تقدیر از مسئولان کانون های فرهنگی هنری مساجد، تقدیر از اعضای موفق کانون ها که در مسابقات مختلف حائز رتبه های برتر شده بودند، شرکت در مراسم تقدیر از مکبران وموذنان عضو کانون ها و برگزاری جلسه هیئت اندیشه ورز از برنامه های این دبیرخانه در سالروز تاسیس کانون های مساجد بوده است.

 

این مقام مسئول به برنامه کشوری نخستین جشنواره نشریات و رسانه های مجازی روستا و عشایر کشور در اراک اشاره کرد و افزود: این برنامه با حضور دکتر جندقیان معاون دهیاری های سازمان دهیاری های کشور،‌ حجت الاسلام ارزانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد و دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر کشور و مسئولان ارشد استان مرکزی برگزار شد ودر این جشنواره دبیرخانه مساجد استان مرکزی توانمندی های خود را در برگزاری مراسم ملی به منصه ظهور رساند.

 

 

احسان صالحی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در اراک گفت: این کانون همواره در طول سال درمناسبت های مختلف اقدام به برگزاری مراسم می کند و در اجرای آن نیز از اعضای کانون با هدف ترویج فرهنگ مشارکت در کارها و انسجام بهره می گیرد.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری شهید گل محمدی مسجد صاحب الامر(عج) کوی صالح آباد اراک افزود: برگزاری یادواره های شهدا در فصول مختلف سال با هدف ترویج فرهنگ ایثار وشهادت با دعوت از سرداران ملی یکی دیگر از برنامه های این کانون است.

 

وی به امکان حضور همه اقشار مختلف مردم در مسجد اشاره و بیان کرد: کانون شهید گل محمدی صالح آباد با برداشتنن خط و خطوط ها شرایطی را فراهم آورده تا همه سلایق به راحتی در مسجد حاضر شوند.

 

محمدعلی جعفری هم تلاش کانون های مساجد را در حوزه فرهنگی و دینی و هنری در کشور بی نظیر دانست و گفت: مسئولان کانون ها با جذب جوانان به مسجد و ارائه برنامه های فرهنگی و هنری مسجد محور سبب تداوم انقلاب اسلامی و کاهش آسیب های اجتماعی می شوند.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری شهدای هسته ای مسجد صاحب الزمان(عج) روستای راوه از توابع دلیجان به برگزاری مسابقات ورزشی بین اعضای کانون به مناسبت ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و افزود: این مسابقات با هدف ایجاد یک فضای فرهنگی و ورزشی بین اعضای کانون و ترویج صمیمیت و دوستی و ایجاد روحیه نشاط و شادابی در رشته های دارت و دومیدانی در دو بخش پیشکسوتان و جوانان برگزار شد.

 

 ابوالفضل رجبی هم به خبرنگار شبستان در اراک گفت: برای جریان سازی فرهنگی کانون ها در جامعه اولین قدم ائمه جماعت هستند این قشر به سبب حضور منظم و زودهنگام در مساجد بیشتر با مردم تعامل دارند و می توانند کمک شایانی برای اجتماعی شدن مساجد و بازگشت مسجد به زمان صدر اسلام داشته باشند.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور مسجد حضرت ابوالفضل(ع) اراک افزود: باید به همه دوستان و دست اندرکاران فرهنگی و فعال مسجدی که برای عمران معنوی مساجد وقت گذاشته و بدون هیچ چشمداشتی نسبت به جذب جوانان به مسجد فعالیت می کنند، بها داده شود.

 

 

پایان پیام/87

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد نماز جمعه کانون های مساجد خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب خطبه های نماز جمعه کانون مساجد اصفهان آتش به اختیار سالروز تاسیس کانون های مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۵۷۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با حضور گروه‌های نمایشی چهار شهرستان آغاز به کار کرد و طی روز‌های ۸ و ۹ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

زهرا آبسوران، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی در حاشیه این مراسم به خبرنگار شبستان در ارومیه گفت: نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با هدف نشان دادن عمومی سازی و مردم سازی نمایش در جامعه و فضا سازی و ارتقای ظرفیت نمایش به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی و نشان دادن توانمندی‌های این قشر در حال برگزاری است. 

وی با بیان اینکه رقابت سالم از محور‌های این جشنواره است، افزود: ۲۰ اثر به دبیرخانه جشنواره استانی هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان ارسال شده که پس از پایش، ۱۰ گروه نمایش منتخب که از این تعداد ۷ اثر مربوط به مراکز کانون و ۳ اثر نیز آزاد در روز‌های ۸ و ۹ اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر مجتمع شهید فرخی ارومیه به رقابت خواهند پرداخت.

آب سوران با بیان اینکه «این صحنه خانه ماست» شعار این جشنواره است، گفت: توجه به نامداران، امید آفرینی، آئین‌های بومی، سنتی و مذهبی، طنز، محیط زیست و آزاد موضوعاتی هستند که در نمایش‌های جشنواره نوزدهم رعایت شده اند.

مدیر کل کانون پرورش فکری استان از برگزاری نمایشگاه با عروسک‌های نمایشی، پویش عکاسی و نشست آموزشی با هدف انتقال تجربه از برنامه‌های جنبی مرحله استانی این جشنواره خبر داد.

وی افزود: عباس پویان، فاطمه برمال، سمیه حسین نژاد داوران نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان استان هستند. 

گفتنی است؛ عباس پویان بازیگر، نمایشنامه نویس و کارگردان است که دارای لیسانس ادبیات نمایشی و فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی است، وی از سال ۷۰ و در استان فارس فعالیت هنری خود را آغاز کرده و بیش از ۴۰ اثر هنری در حوزه‌ی کودک و نوجوان کار کرده است و در سال‌ها فعالیت مقام‌های متعددی را در جشنواره‌های کشوری و استانی به دست آورده است. 

فاطمه برمال کارگردان، بازیگر و عروسک گردان دیگر داور این جشنواره از استان اردبیل است، فاطمه برمال در طی سال‌ها فعالیت خود عناوین متعددی را در جشنواره‌های مختلف عروسکی و نمایشی به دست آورده، آخرین نمایش وی نمایش «آی تک» بود در تیر ماه ۱۴۰۲ در مرکز تئاتر کانون به روی صحنه رفت.

سمیه حسین نژاد کارشناس سابق کانون استان عروسک ساز، عروسک گردان، کارگردان و طراح صحنه و دکور دارای لیسانس نقاشی با سابقه‌ی بیش از ۲۰ سال فعالیت و مدرس شاخه‌های مختلف هنری است که طی سال‌ها فعالیت موفق به کسب رتبه‌های برتر در هنر‌های نمایشی، چون جشنواره رضوی شده و بار‌ها آثار وی به رویداد‌های کشوری صعود کرده اند.

دیگر خبرها

  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری