Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-28@22:19:39 GMT

مخالفت وزارت جهاد با طرح کنترل قیمت پسته

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۶۵۰۹۷

مخالفت وزارت جهاد با طرح کنترل قیمت پسته

به گزارش جهان نيوز، مصطفی احمدی رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل تهران با تشریح دلایل گرانی پسته در سال جاری اظهار کرد: طی 3 دهه گذشته، برای اولین بار است که امسال تولید سالانه پسته از 200 هزار تن به کمتر از یک سوم یعنی به حدود 70 هزار تن رسید.
  رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل تهران با بیان اینکه پیش بینی می‌شود سال آینده نیز تولید پسته به تولید سنوات گذشته نخواهد رسید، گفت: این در حالی است که احتمالاً تولید پسته در سال آینده نیز بین 120 تا 130 هزار تن خواهد بود و کمبود تولید همچنان ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اضافه کرد: این در حالی است که ما طی 50 سال گذشته جزو صادرکنندگان پسته بودیم و میزان صادرات سالانه پسته ما به 140 هزار تن رسیده بود که با توجه به کاهش تولید پسته در سال جاری به حدود 70 هزار تن، این کاهش تولید باعث افزایش قیمت آن در بازار شد.

احمدی با بیان اینکه میزان پسته مصرفی در داخل نزدیک به 20 هزار تن است افزود: از سوی دیگر بزرگترین صادرات کشور بعد از صادرات نفتی و فرآورده‌های آن، صادرات آجیل و خشکبار بوده و در این شرایط، متوقف کردن صادرات پسته عاقلانه نبود ولی با این وجود، امسال به صورت کنترل شده اقدام به صادرات پسته شد.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل تهران با تاکید بر اینکه با همه این شرایط، کنترل قیمت پسته در بازار امکان پذیر بود، با گلایه از وزارت جهاد کشاورزی در اتخاذ سیاست منطبق با شرایط فعلی برای کنترل قیمت پسته با جایگزین کردن محصولات دیگر تشریح کرد: ما در چنین شرایطی برای کنترل قیمت پسته در بازار، پیشنهاد جایگزین کردن بادام هندی را دادیم و از تیرماه تا آذر، هر ماه در نامه‌ای به مسئولان جهاد کشاورزی، خواستار صدور مجوز واردات بادام هندی به کشور شدیم ولی متاسفانه کارشناسان این وزارتخانه با مطرح کردن این موضوع که «واردات بادام هندی باعث تغییر ذائقه مردم در دراز مدت می‌شود»، از صدور مجوز واردات بادام هندی برای جایگزین کردن آن بجای پسته در شرایط استثنایی امسال خودداری کردند.

هشدار نسبت به تامین گردو در آستانه ماه رمضان/ از بین رفتن 80 درصد محصول گردوی امسال بدلیل سرما
وی با اشاره به در پیشِ‌رو بودن ماه مبارک رمضان و لزوم برنامه‌ریزی برای تامین گردوی مورد نیاز مصرف داخل گفت: همچنین از مرداد ماه هشدارهای لازم را برای تامین گردو در بازار داده بودیم و در آخرین نامه‌ای که چند روز پیش برای مسئولان مربوطه ارسال کردیم نکاتی را برای تامین گردوی مورد نیاز بازار در آستانه ماه مبارک رمضان ارائه کردیم.

احمدی خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال به دلیل شرایط جوی، 80 درصد درختان گردو در کشور دچار سرمازدگی شدند و محصولات آن‌ها از بین رفت و از همین رو لازم است تدابیری برای کنترل بازار در این بخش نیز در نظر گرفته شود.

منبع: تسنیم

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۵۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟

منابع آگاه در ابوظبی می‌گویند امارات عربی متحده دیگر به ضرورت کاهش تولید اوپک پلاس باور ندارد و به دنبال افزایش تولید است.

به گزارش ایسنا، در حالی که بازار جهانی نفت، مشتاقانه منتظر تصمیم آینده اوپک پلاس و تغییر بالقوه در استراتژی کاهش تولید فعلی است، بیشتر نگاه‌ها به سمت عربستان سعودی یا مدیران آرامکو دوخته شده است. با این حال، یک بازیگر جدید وجود دارد که در حال حاضر به تغییر چشمگیر استراتژی تولید بدون تائید اوپک، اشاره می‌کند.

منابع آگاه در ابوظبی می‌گویند با توجه به نوسانات فعلی بازارهای نفت و افزایش تقاضا، امارات عربی متحده، دیگر نسبت به ضرورت کاهش تولید اوپک پلاس باور ندارد. همزمان، منابع آگاه در شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک)، به افزایش تولید قریب‌الوقوع اشاره کرده اند. افراد مطلع در داخل این شرکت فاش کرده اند ادنوک سرگرم بررسی افزایش تولید به حدود ۴.۸۵ تا ۴.۸۷ میلیون بشکه در روز است که استراتژی فعلی اوپک را نقض می‌کند. این حرکت تعجب آور نیست، زیرا ادنوک، سرمایه‌گذاری هنگفتی را در توسعه ظرفیت تولید خود انجام داده که تاکنون، به دلیل پایبندی امارات به تصمیمات اوپک، محدود شده است.

طبق اظهارات منابع رسمی، ظرفیت کل تولید در حال حاضر ۴.۵ میلیون بشکه در روز است اما انتظار می‌رود که افزایش یابد و احتمالا به زودی به ۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. هدف تولید ۴.۸۵ میلیون بشکه در روز در فاصله مه تا ژوئن سال ۲۰۲۴، نرخ بالایی است اما شدنی است.

ادنوک یا امارات عربی متحده، به وضوح نیاز به این افزایش تولید یک‌جانبه را می‌بینند. آنها خود را به عنوان یک شرکت بزرگ بین‌المللی ملی نفت با هدف رقابت با هفت شرکت بزرگ نفت جهان معرفی می‌کنند. سلطان الجابر، مدیرعامل ادنوک، نیاز به تغییر را درک کرده  و برنامه‌هایی را برای خرید دارایی‌های بالادستی و پایین دستی دنبال می‌کند.

با وجود پیامدهای احتمالی تصمیم یک‌جانبه ابوظبی در اوپک، بازیگران مهم در بازار بین‌المللی نفت، ممکن است رویکرد عدم مداخله را در پیش بگیرند. صندوق بین‌المللی پول بر ضرورت حجم تولید و درآمد بیشتر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید کرده است. عربستان سعودی، به خصوص برای نیازهای بودجه‌ای دولت خود، به قیمت بسیار بالاتر نفت نیاز دارد.

طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول، عربستان سعودی برای تامین مالی بودجه خود، به قیمت نفت حدود ۹۶.۳۰ دلار در هر بشکه، نیاز دارد. این ارزیابی بر اساس تولید فعلی حدود ۹.۳ میلیون بشکه در روز نفت خام توسط این کشور است.

 صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم انداز منطقه‌ای خود اعلام کرد که قیمت سربه سر فعلی حدود ۲۱ درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی این وام دهنده در اکتبر سال ۲۰۲۳ است. در آن زمان، عربستان سعودی هنوز حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید می‌کرد. قیمت سربه سر جدید، بسیار بالاتر از قیمت جهانی نفت در حال حاضر است.

ابوظبی قصد بهره برداری مالی از سرمایه‌گذاری‌های خود را دارد و در صورت تسهیل محدودیت عرضه نفت در ژوئن، به خرید خود در بخش‌های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز با بودجه افزایش یافته، ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، همه نشانه‌ها حاکی از فشار برای تغییر استراتژی اوپک، به خصوص از سوی ابوظبی است. بازیگران بازار باید به دقت سیگنال‌های امارات را دنبال کنند زیرا فرمان کنترل اوپک ممکن است از دست ریاض خارج شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • برگزاری دوره آموزشی آفات مکنده در یزد
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • دوره آموزشی آفات مکنده در یزد
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟