Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@02:28:14 GMT

اینترنت نوروزی هم گران شد

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۶۸۴۶۹

ساعت 24-بسته‌های بلندمدت اینترنت حذف شده‌اند و حالا کاربران مجبورند بسته‌های کوتاه‌مدت اپراتورها را بخرند که هم برایشان گران‌تر تمام می‌شود و هم این‌که تنوع قیمتی این بسته‌ها پایین‌تر است. حذف بسته‌های بلندمدت اینترنت که به صورت پیامک به مشترکان اطلاع‌رسانی شده، اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسته‌های بلندمدت اینترنت حذف شده‌اند و حالا کاربران مجبورند بسته‌های کوتاه‌مدت اپراتورها را بخرند که هم برایشان گران‌تر تمام می‌شود و هم این‌که تنوع قیمتی این بسته‌ها پایین‌تر است. حذف بسته‌های بلندمدت اینترنت که به صورت پیامک به مشترکان اطلاع‌رسانی شده، اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشته است.

به گزارش شهروند، کاربران اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل دیروز به صفحه اینستاگرام محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات هجوم آوردند و نوشتند که چرا بسته‌های بلندمدت اپراتورها حذف شده است؟ آنها برای آذری‌جهرمی نوشته‌اند که اپراتورها بارها اعلام کرده‌اند که قیمت‌هایشان را افزایش نمی‌دهند، اما حالا در آستانه عید اپراتورها بازی درآورده‌اند و مثل تمام صنوف قیمت‌ها را در آستانه نوروز بالا برده‌اند.

برخی کاربران هم نوشته‌اند با جهش قیمت انواع کالا، از سرگرمی نوروز فقط اینترنت برای مردم مانده بود که آن را هم گران کردید!

با این حال، اپراتورها تمایل چندانی به پاسخگویی به رسانه‌ها ندارند و می‌گویند که سیاست‌های بازاریابی‌شان این بوده است که بسته‌های بلندمدت را فعلا حذف کنند و شاید در آینده باز هم آن را عرضه کنند. اپراتورهای سه‌گانه به «شهروند» توضیح می‌دهند که قیمت بسته‌ها، کمتر از قیمت قانونی است و اپراتورها با بسته‌ها به مردم ارزانفروشی می‌کنند. آنها می‌گویند اگر بخواهند قیمت بسته‌ها را مطابق با تعرفه‌های مصوب و قانونی بدهند، نرخ واقعی هر بسته تقریبا ١٠ برابر نرخ‌های فعلی خواهد شد و البته بارها وزارت ارتباطات هم این ادعای اپراتورها را تایید کرده است.

روابط عمومی ایرانسل هم به «شهروند» توضیح می‌دهد که کف و سقف قیمت‌هایی که رگولاتوری معین کرده، در نرخ بسته‌ها رعایت می‌شود و علت حذف بسته‌های بلندمدت این بوده است که مصرف‌کنندگان زیادی تمایل به خرید بسته‌های بلندمدت ندارند.

اپراتورهای بزرگ موبایل بسته‌های بلندمدت اینترنت را حذف کرده‌اند. تغییرات مداوم و رو به گرانی اینترنت موبایل در چندماه گذشته صدای مشترکان را درآورده است. این اپراتورها قبلا بسته‌های چند ماهه داشته‌اند که اکنون دیگر یا این بسته‌ها ارایه نمی‌شوند یا حجم آنها تغییر کرده و اپراتور این تغییرات را به مشترکان اطلاع‌رسانی کرده است.
این تغییر جدید در بسته‌های اینترنت موبایل درحالی اتفاق افتاده که چندی پیش نیز اپراتورهای موبایل تغییراتی را در

بسته‌های اینترنت خود اعمال کرده‌ بودند. چند ماه قبل تغییرات بسته‌های اینترنت همراه اول و ایرانسل همزمان بود و این همزمانی که امکان انتخاب دیگری برای مشترک باقی نمی‌گذاشت، مورد اعتراض مشترکان قرار گرفت؛ چندی بعد رایتل نیز به تبعیت از بازار، تعرفه‌های خود را تغییر داد.

اگرچه اپراتورها همواره موضوع افزایش تعرفه‌ را رد کردند و توجیه متفاوت‌بودن بسته جدید با بسته قبلی را دارند، این بار نیز برای مثال ایرانسل اعلام کرده است که «این تغییرات در راستای بهینه‌سازی خدمات در حال ارایه به مشترکان و همچنین پردازش الگوی مصرف مشترکان و مشتری‌مداری با ارایه بسته‌های منطقی و منطبق با نیاز مشترکان تهیه و ارایه می‌شود.»

با این حال، اپراتورها همیشه یک توضیح دارند و آن این‌که قیمت اینترنت موبایل در ایران بسیار ارزان است و اگر آنها بسته‌های اینترنت را طراحی کرده‌اند، درواقع قدرت خرید مشترکان ایرانی را در نظر گرفته‌اند و قانون دست آنها را باز گذاشته است که بسته‌هایشان را با قیمت بالاتری بفروشند. براساس اعلام رگولاتوری یا همان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی سقف قیمت هر کیلوبایت اینترنت برای مشترکان دایمی ٠,٤ ریال و برای مشترکان اعتباری ٠.٦ ریال است. این درحالی است که قیمت هر کیلوبایت اینترنت بسته‌های تشویقی اپراتورها بسیار ارزان‌تر از قیمت‌های قانونی است. درواقع قیمت‌هایی که قانون برای اپراتورهای اینترنت تعیین کرده، قیمت اینترنت آزاد است.

با این وجود، به نظر نمی‌رسد مقایسه قیمت اینترنت در ایران و جهان مقایسه‌ای منطقی باشد، چراکه کیفیت اینترنت عرضه‌شده در سایر کشورهای جهان با کیفیت اینترنتی که به دست مشترکان ایرانی می‌رسد، بسیار متفاوت است و از سوی دیگر نرخ دستمزد قانونی ایرانی‌ها با نرخ دستمزد قانونی مردم جهان همخوانی ندارد و بسیار پایین‌تر است.

نکته قابل ذکر دیگر این است که در بسیاری از کشورهای جهان اینترنت در فضای عمومی به صورت رایگان و فراگیر وجود دارد، این درحالی است که ایرانی‌ها تقریبا از این امکانات محروم هستند.

منبع: شهروند

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۸۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ کدام خودرو امروز گران شد؟

فرارو- قیمت محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت دستخوش تغییراتی شده و برخی از مدل‌های این کارخانه با افزایش قیمت نسبت به پنجشنبه هفته قبل راهی بازار شده‌اند.

دنا پلاس شش‌دنده ارتقایافته که یکی از مدل‌های گرانقیمت ایرانخودرو به‌حساب می‌آید، ۹۶۰ میلیون تومان یعنی پنج میلیون بیشتر از هفته قبل فروخته می‌شود و همین میزان افزایش قیمت را در ارقام پیشنهادی فروشنده‌های دنا پلاس اتوماتیک آپشنال و مدل‌های مختلف تارا مشاهده می‌کنیم.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما نیز که امروز ۶۶۰ میلیون تومان قیمت خورده، افزایش قیمت دو میلیونی را تجربه می‌کند و امثال ۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته و ۲۰۷ با موتور TU۳ نیز به همین اندازه گران شده‌اند. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

13 اردیبهشت 1403

16 اردیبهشت 1403

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF7 مدل 1403

818 میلیون تومان

820 میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF7 مدل 1402

630 میلیون تومان

632 میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده‌‌ ارتقایافته مدل 1403

955 میلیون تومان

960 میلیون تومان

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال مدل 1403

یک میلیارد و 165 میلیون تومان

یک میلیارد و 170 میلیون تومان

پارس سال XU7p مدل 1402

665 میلیون تومان

665 میلیون تومان

207 با موتور TU3 مدل 1403

673 میلیون تومان

675 میلیون تومان

207 دنده‌ای ارتقایافته مدل 1403

803 میلیون تومان

805 میلیون تومان

207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل 1403

یک میلیارد و 80 میلیون

یک میلیارد و 80 میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل 1403

650 میلیون تومان

650 میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل 1403

690 میلیون تومان

690 میلیون تومان

تارا دنده‌ای V1 مدل 1402

810 میلیون تومان

815 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V2 مدل 1403

970 میلیون تومان

975 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V4 مدل 1403

یک میلیارد و 185 میلیون تومان

یک میلیارد و 190 میلیون تومان

پژو 206 تیپ 3 پانوراما مدل 1402

658 میلیون تومان

660 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۷ اردیبهشت؛ سکه یک میلیون تومان گران شد
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ طلا و سکه باز هم گران شد
  • پشت پرده محرومیت گران‌قیمت ویسی؛ بچه سردار مملکت باید بمیرد؟ حفاظت اطلاعات بازی‌ها را رصد کند!
  • جزئیات تعرفه مکالمه و اینترنت برای حجاج اعلام شد
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ کدام خودرو امروز گران شد؟
  • قیمت محصولات سایپا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ هاچ‌بک جدید سایپا گران شد
  • اعلام جزئیات تعرفه مکالمه و اینترنت برای حجاج ایرانی
  • لوازم‌خانگی ایرانی؛ گران‌تر از برند‌های برتر دنیا
  • ارسال کمک های مردمی به حساب مولانا عبدالحمید کیهان را شاکی کرد /یکی از افراد نزدیک به او و خانواده اش در هتل های گران‌قیمت تهران اقامت داشتند
  • عصبانیت کیهان از ارسال کمک های مردمی به حساب مولانا عبدالحمید /یکی از افراد نزدیک به او و خانواده اش در هتل های گران‌قیمت تهران اقامت داشتند