نصب المان های میلیاردی با عمر حداقلی
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۸۱۷۵۶
تیننیوز |
شهرداری بندرعباس با نصب تعدادی المان و سازه موجی از انتقاد و گلایه را به نحوه مدیریت بیت المال و اجرای طرح های آبکی و غیرکارشناسانه به راه انداخته است.
به گزارش تیننیوز و به نقل از راه دانا؛ جلوه های بصری و ایجاد المان هایی متناسب با فرهنگ و اصالت شهرها یکی از ایتم های مبلمان شهری و منظر سازی به شمار می رود که در کنار توسعه زیرساخت های خدماتی و رفاهی نقش بسزایی در القاء هویت شهری و تقویت حس مکان شهروندان دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امروزه به واسطه عدم رعایت فاکتورهای شهرسازی بومی و ایجاد زیرساخت هایی نامتناسب با بطن جامعه به بهانه مدرنینه و نوگرایی بسیاری از جوامع بشری را دچار بحران هویت کرده که در گذر زمان این شکاف گسترده تر و عمیق تر می شود .
نمادها یا المان ها فارغ از نقش بسزایشان در ایجاد جلوه های بصری از مهمترین بناهای شهری بشمار می روند که به عنوان تجربه قراردادی بین شهروندان، معناگذاری می شوند از این رو گاها حتی از خود شهر نیز پر اهمیت تر جلوه می نمایند و هویت، شخصیت و عصاره شهر در یک ساختار را به نمایش می گذارند.
تلاش مسئولان حوزه شهرسازی در احداث و ایجاد المان هایی با فاکتور زیبایی موجب شده که بعضا بسیاری از اصول شهری در این سازه ها رعایت نشوند و در برخی موارد علاوه بر ایجاد حس نارضایتی عمومی خود به ضد فرهنگ نیز تبدیل شود.
سازمان شهرداری بندرعباس در چند سال اخیر در آستانه سال نو اقدام به نصب تعدادی نماد و المان در محیط پیرامونی شهر کرده که در برخی از این سازه ها حقا عنصر فرهنگ و اصالت را احیا کرده و موجب رضایتمندی شهروندان و مسافران شده است.
نصب دهها سازه و مجسمه در پارک ها، میادین و بلوارهای شهر که رگه هایی از تاریخ و اصالت بندری را به نمایش می گذارد موجب آشنایی هرچه بیشتر شهروندان و گردشگران با تاریخ مسکوت هرمزگان است که با وجود برخی گمانه ها و حواشی این اقدام را قابل قبول می دانند.
شهرداری بندرعباس از اواخر اسفند سال ۹۴ در راستای زیبا سازی شهر اقدام به نصب مجموعه ای از المان ها در نوار ساحلی شهر کرد که خانواده قورباقه، خانواده بندری، خانواده لاک پشت ها، پسر بازیگوش، صیاد مروراید، خرچنگ شاد، پنج فلامینگو، میرزاحسابگر، سرتیپ احمدخان و صیادان آفتاب از جمله المان های نصب شده در شهر با اعتباری بالغ بر ۱۲میلیارد ریال بوده است.
اقدام در خور شهرداری در سال ۹۴ موجی از حس رضایتمندی بندری ها را به دنبال داشت که در روزهای اخیر با اقدام جدید این سازمان شیرینی کام شهروندان از المان های سه سال گذشته را تلخ کرده است.
شهرداری بندرعباس که در هفته های اخیر یکی از پرحاشیه ترین سازمان های دولتی کشور بوده اخیرا با نصب تعدادی المان و سازه موجی از انتقاد و گلایه را به نحوه مدیریت اعتبارات و هدر رفت بیت المال را به واسطه طرح های آبکی و غیرکارشناسانه به راه انداخته است.
طراحی و نصب یک نماد با زبان لاتین با هزینه سرسام آورش که هیچ تناسبی با فرهنگ بومی منطقه ندارد در شهری با وجود فرهنگ غنی مردمان جنوب تاسف و حیرت شهروندان را نسبت به تدبیر شهردار بندری به دنبال داشته است.
امینی زاده به عنوان پرحاشیه ترین شهرداری تاریخ بندرعباس و حتی کشور در ماههای اخیر با اقدامات عجیب خود موجب حیرت بسیاری شده که مشهورترین آن انتشار کلیپی از حضور شهردار در سطح شهر پس از بارندگی با چکمه های معرفش در جمع کارگران بود که هجمه انتقادات موجب شد تا امینی زاده ایم کلیپ را از پیج خود بردارد.
نصب المان جدیدی لاتین بندرعباس نیز که بالغ بر یک میلیارد تومان برای شهرداری خرج تراشی کرده ایراداتی به دنبال داشته که بیانگر هدر رفت هزینه بیت المال در این تصمیم است.
جنس المان جدید از ورق های فلزی با قابلیت زنگ زدگی است و در پایه و اتصالات پوسیدگی به چشم می آید، سازه هر الفبا بصورت مشبک است که در معرض بادهای موسمی از سمت دریا دچار انحراف و یا سقوط می شود همچنین هیچ حفاظی به المان ها متصل نیست و بتن ریزی پایه ها به صورت نامنظم،بدشکل و نامناسب صورت گرفته است.
گذشته از مشکلات فنی این سازه، رطوبت بالای نوار ساحلی بندرعباس که بعضا تا ۱۰۰درصد نیز می رسد،وجود ذرات نمک در هوا و برخورد امواج دریا در ایام طوفانی عمر این المان را به کمترین زمان ممکن کاهش می دهد.
ایجاد سازه های جدید در ساحل بندرعباس و گل آرایی بر روی پایه های فلزی اقدام دیگر شهرداری بندرعباس است که در حرکتی غیراصولی صدها گلدان گل آپارتمانی بهمراه پارچه های رنگی در نوار ساحلی بندرعباس نصب و جانمایی شد که حتی یک روز هم دوام نیاورد.
وزش بادهای شدید و طوفان چند شب گذشته موجب تخریب این سازه ها شد و هزاران گل آپارتمانی پرپر شد که هدر رفت میلیاردها اعتبار از خزانه بیت المال موجب شد.
فاطمه جراره عضو شورای شهر بندرعباس با انتقاد از هزینه های غیر اصولی شهرداری اظهار کرد:در شرایط کنونی و با توجه به مشکلات مالی، هیچ ضرورتی برای چنین هزینههای گزافی نیست. هفته پیش شهردار طرحی را به تصویب شورا رساند که برخی املاک شهرداری را جهت تامین بودجه به فروش برسانند. اگر آنقدر وضع مالی بد است که ما مجبوریم سرمایههای آیندگان را بفروش برسانیم پس این کارها چیست؟
علی ای حال شرایط و قرائن حکایت از عمر یک یا دو ساله این سازه دارد این در حالی است که المان ها معمولا طول عمری بیش از ۵۰سال دارد حال مهندسین شهرداری باید پاسخ دهند که چه طول عمری برای این المان های میلیاردی پیش بینی کرده اند و آیا هزینه های سنگین برای یک المان موقت چه توجیهی داشته باشید.
منبع: تین نیوز
کلیدواژه: بندرعباس جلوه های بصری خدماتی و رفاهی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۱۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف «گذرگاه مردگان»
باستانشناسان با استفاده از لیزر «لیدار» مجموعهای از بقایای نادر دوران نوسنگی را کشف کردند که در زمین زراعی واقع در ایرلند پنهان شده بود. برخی باستانشناسان احتمال میدهند این سازهها به مردگان اختصاص داشته و مسیری برای عزاداری دستهجمعی و یا انتقال مردگان به بهشت بوده باشد.
به گزارش ایسنا، بررسی با لیزر «لیدار» صدها بنای سازهای ماقبل تاریخ را که قبلاً کشف نشده بودند، از جمله پنج مورد نادر را که در بخشهایی از زمینهای کشاورزی در حومه ایرلند واقع شدهاند، آشکار کرد.
«لایوساینس» درباره این کشف تازه نوشته است: باستانشناسان با استفاده از لیزر «لیدار» که در آن یک هواپیما از بالای سر پرواز میکند و یک دستگاه، ارتعاشهای لیزری را به زمین پرتاب میکند، سازههایی را در «ویکلو» واقع در شرق ایرلند کشف کردهاند. این ارتعاشها به اشیاء برخورد میکند و سپس بازمیگردد و از این طریق به محققان کمک میکند که به نقشه توپوگرافی منطقه دست پیدا کنند.
منطقهای که توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است، در طول دوران نوسنگی پیشین (که از حوالی ۳۷۰۰ پیش از میلاد آغاز میشود) عصر برنز میانه و متأخر (۱۴۰۰ تا ۸۰۰ پیش از میلاد) مورد استفاده مردم قرار میگرفت.
البته، بر اساس گزارشی که بیست و پنجم آوریل ۲۰۲۴ در ژورنال «آنتیکیتی» منتشر شده است، شواهدی از حضور انسان در فاصله ۲۰۰۰ ساله بین این دو دوره تاریخی که با نام دوره «نوسنگی میانه» شناخته میشود، تا پیش از این اکتشاف، به ندرت مشاهده شده بود.
به رغم سالها فعالیت کشاورزی که به بخشی از این بقایای باستانی آسیب رسانده است، بررسیهای «لیدار»، مدلهای سهبعدی از این محوطه پر از سازه، از جمله چندین سازه تاریخی کمیاب را که در حقیقت محوطههای طولانی، باریک، خاکی و در عینحال بزرگ هستند و برای اهداف آیینی مورد استفاده قرار میگرفتند و با نام «کورسوس» (گونهای سازه یادمانی در دوران نوسنگی) شناخته میشوند، آشکار کرد.
«جیمز اودریسکول» (James O'Driscoll)، باستانشناسی در دانشگاه «آبردین» در اسکاتلند در گفتوگو با «لایو ساینس» توضیح داد: «من کاوش در این محوطه را حدود ۱۰ سال پیش به عنوان بخشی از مطالعات دوره دکتری آغاز کردم و ایده اولیه این بود که این محوطه، محل بزرگترین قلعهتپه عصر برنز در ایرلند است. پس از تحقیقات مختلف، ما کم کم به این نتیجه رسیدیم که علاوهبر بقایای عصر برنز، تعداد زیادی بقایای نوسنگی نیز در آن وجود دارد. در حوالی سال ۲۰۱۴، فردی به طور اتفاقی یکی از این سازههای یادبود «کورسوس» را کشف کرد و به دنبال آن، تحقیقات به کمک «لیدار» انجام شد.»
این باستانشناس گفت: «تحقیقات با لیزر لیدار به کشف چهار مورد دیگر از «کورسوس»ها منجر شد. به همین دلیل است که این یک کشف بسیار مهم به شمار میآید؛ چرا که ما انتظار آن را نداشیم، به این دلیل که سازههای یادبود «کورسوس» به صورت گروهی در ایرلند وجود ندارد. شاید حدود ۱۰ مورد در بریتانیا وجود داشته باشد، اما در ایرلند فقط حدود ۲۰ مورد، آن هم به صورت انفرادی شناسایی شده بود.»
با اینکه طول بیشتر این پنج سازه به ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر میرسد، اما بزرگترین آنها ۴۰۰ متر طول دارد.
همچنین با در نظر گرفتن این نکته که مردم، این سازهها را در دوره پیش از اختراع بولدوزر خلق کردهاند، ساخت چنین سازههای یادبودی بسیار قابل توجه است.
به گفته «اودریسکول»، با توجه به اینکه این سازهها در دوران نوسنگی ساخته شدهاند، در آن زمان هیچ ابزار فلزی وجود نداشت و مردم مجبور بودند از ابزارهای چوبی استفاده کنند.
باستانشناسان معتقدند این سازهها ممکن است برای اهداف مختلفی از جمله موارد مربوط به ارتباط با «رویدادهای بزرگ خورشیدی»، کشاورزی و «گذرگاههایی برای مردگان» ساخته شده باشند. برای مثال، چهار مورد از این سازههای باستانی به سمت «طلوع خورشید در انقلاب تابستانی» ساخته شدهاند.
«اودریسکول» با اشاره به اینکه این بناهای تاریخی احتمالاً به مردگان اختصاص داده شده بودند، بیان کرد: «با اینکه ما دقیقا از آیینهایی که در آنجا برگزار شده است اطلاعی نداریم، اما شواهد نشان میدهد این سازهها ممکن است به عنوان مسیرهای دستهجمعی برای عزاداری یا مسیری برای انتقال مردگان به بهشت مورد استفاده قرار گرفته باشند.»
این کارشناس افزود: «این بناهای تاریخی به ما کمک میکنند تا شیوه زندگی این مردمان نوسنگی را که نسل اول کشاورزان بودند، درک کنیم.»
انتهای پیام