Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@03:44:46 GMT

کرمانشاه؛ دکترمصدق، نفت ‌و راه‌آهن

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۰۰۰۹۷

کرمانشاه؛ دکترمصدق، نفت ‌و راه‌آهن

در این یادداشت آمده است:1. تیتر این یادداشت از اتفاق روزگار چون ارزشمندترین فرش ابریشمی دست‌باف، تار و پودی بهم آمیخته و محکم‌ دارد. تابلویی زیبا از روزگاری به ‌دست می‌دهد که دکتر محمدمصدق در کسوت نمایندگی مجلس شورای ملی تا نخست‌وزیری و هنگامی که‌ کودتای آمریکایی- انگلیسی او را بر‌انداخت، همراه و پا‌به‌پای مردم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آخرین روز اسفند‌ماه را به یاد نهضت ملی‌شدن صنعت نفت می‌اندازد که آن را از چنگال استعمار بریتانیا به‌در‌آورد و مقاومت ملی در برابر بیگانه را رقم زدند. کرمانشاه با تصفیه‌خانه نفت خود یاد‌آور مبارزات مردم فرهیخته کرمانشاه است که در کسوت مدیران روزنامه‌های اواخر دهه بیست و اوایل دهه سی شمسی پر‌آوازه‌ترین خاطرات و خطرات را از سر گذراندند تا عنوان بیگانه «شرکت نفت انگلیس و ایران» را از سر در دومین پالایشگاه نفت کشور بر‌دارند. آن‌گاه که پنج تن از مدیران نشریات کرمانشاهی و استاد ایرج هندسی، محمد کاشفی (مهرداد)، نعمت‌اله جمشیدی(نیروی غرب)، ذبیح‌اله دهشور(خدنگ‌آژیر)، رکن‌الدین حجتی(طوفان غرب)، نادعلی کریمی (زبان غرب)، سوار یک جیپ ارتشی شدند و تابلویی را با عنوان «شرکت ملی نفت ایران» بر سر در تصفیه‌خانه نصب و تابلو استعماری را پایین آوردند.
روزنامه‌نگاران آگاه و مبارز کرمانشاهی جبهه مطبوعات ملی را علیه استعمار بیگانه تشکیل داده بودند. این اتحاد و همبستگی آثار گرانقدری داشت. طُرفه آنکه کودتای 28 مرداد 1332، همه آن بافته‌های رنج و میوه شیرین ملی‌شدن نفت را به یک‌ باره از هم گسیخت و آن مردان مبارز و آگاه را روانه زندان و خانه‌نشینی کرد.
2. ‌حضور چاه‌های نفت، همیشه چالش بزرگ کشورهای توسعه‌نیافته است. ثروت نفت گاه استقلال و تولید ملی غیرنفتی آن سرزمین‌ها را مورد حمله قرار داده است. کشورهای توسعه‌نیافته یا در حال توسعه از آثار تکیه به نفت آسیب‌های جدی دیده‌اند. به محض هر تحریم‌ نفتی، کشور با مشکلات بسیاری روبرو می‌شود.
هزینه‌های مترتب بر دشواری‌های محاصره اقتصادی و زورگویی قدرت‌های جهانی کار را سخت‌تر می‌کند. تنها در صورت استقلال از منابع نفتی، با تولید کالاهای متنوع می‌توان نفت را به کالایی پیروز برای آینده تبدیل کرد. روزنامه «طوفان غرب» به مدیریت رکن‌الدین حجتی در شماره پنجاهم خود به تاریخ 31 خرداد 1329 شمسی، به تحلیل موضوع نفت می‌پردازد، و مهمترین تیتر تاریخ صنعت نفت کشور را هفتاد سال پیش، تولید می‌کند. چنانکه با تیتر«نفت برای همه طلا - برای ما بلا» در چیدمان حرفه‌ای تیتر یک، کلمه «نفت» را بر رو تیتر می‌نشاند. به‌گونه‌ای آن را می‌آراید که‌ طلا مساوی بلا نوشته می‌شود.
3. ساختن خطوط راه‌آهن، از عالی‌ترین مفاهیم توسعه است. سرعت، سلامت، ایمنی، ارزان بودن می‎تواند از تصادف‌های جاده‌ای کاسته، بار و مسافر را در وضعیتی ایمن به مقصد برساند. اسناد تاریخی نشان می‌دهد استان کرمانشاه 90 سال پیش باید در مسیر خطوط ریلی قرار می‌گرفت. اکنون یکسالگی آغاز به‌کار راه‌آهن‌ کرمانشاه فرا رسیده است، تا با تلاشی هر چند ناتمام، مسافرانش را هفته‌‌ای یک یا 2 بار، از کناره رودخانه قره‌سو به شهر تهران و مشهد برساند. افزایش و ادامه خط تا مرز خسروی و نیز افزایش رام قطار (مجموعه واگن‌های متصل که توسط لوکوموتیو یا ماشین کشنده به حرکت در‌می‌آیند.)، کرمانشاه را در مسیر توسعه قرار خواهد داد. این استان تابلو زیبایی از فرش‌های گرانبهاست. با فصل‌های کامل چهارگانه‌اش.
8066
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 راه آهن شرکت ملی نفت ایران فرش نفت انگلیسی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۰۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه نخست روزنامه - شنبه ۱۳ اردیبهشت

روزنامه خبر جنوب با تیتر «مولود فقر»، روزنامه زاینده‌رود با تیتر «حراج‌هایی که از مد نمی‌افتد» روزنامه شهرآرا با تیتر «کاسبی با نداری مردم!» و روزنامه نقدحال با تیتر «اختصاص یارانه‌ها به تولید» منتشر شد.

 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان استان ها استان‌ها

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • عکس/ تیتر روزنامه‌های ورزشی یکشنبه ۹ اردیبهشت
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • فیلم| واکنش رسانه‌های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی
  • واکنش رسانه های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • ترورهای حسن صباح و پیروانش هدفمند بود / سریال حشاشین با واقعیت بیگانه است
  • صفحه نخست روزنامه - شنبه ۱۳ اردیبهشت
  • عکس/ تیتر روزنامه های ورزشی شنبه ۸ اردیبهشت
  • اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند