Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@02:17:56 GMT

نخستین جشنواره موسیقی گروه نوازی« توفیق» برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۳۵۸۵

نخستین جشنواره موسیقی گروه نوازی« توفیق» برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، زنجان- شهرداری زنجان در راستای اعتلای فرهنگ و هنر شهر زنجان با برگزاری جشنواره‌های متعدد توانسته گامی ارزشمند در این زمینه بردارد و برگزاری جشنواره موسیقی گروه نوازی «توفیق» در این راستا است و بنا به گفته مسئولان شهرداری زنجان این جشنواره تداوم خواه یافت.

صیانت از پیشینه فرهنگی مردم زنجان در حوزه موسیقی

شهردار زنجان با بیان اینکه پیشینه فرهنگی مردم زنجان در حوزه موسیقی صیانت می‌شود، اظهار می‌کند: موسیقی به عنوان یک هنر فاخر و ارزشمندی است که در نقاط مختلف کشور به اشکال مختلف اجرا شده و بیان‌کننده تاریخچه و هویت آن منطقه است که با مرور زمان بنا به تکمیل ابزار و ادوات موسیقی، رنگ متنوعی به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسیح‌الله معصومی با تاکید بر اینکه موسیقی لمس روح است و با قابلیت‌های فراوانی که دارد، می‌تواند به عنوان ابزاری برای صلح و آشتی تلقی شود، ادامه می‌دهد: به همین خاطر انتخاب درست در موسیقی می‌تواند راه‌گشای برخی مشکلات و حتی کاهش خشونت و برخی رفتارهای ضداجتماعی در جامعه شود، از این‌رو نیروی شگفت‌انگیز موسیقی مطلوب، در بیان احساسات و ایجاد تعامل مثبت در جامعه غیرقابل کتمان است.

وی یادآور می‌شود: آغاز به کار نخستین جشنواره موسیقی توفیق نیز زمینه‌ای برای ایجاد تعامل سازنده بین هنرمندان بومی و همچنین پاس‌داشت پیشینه فرهنگی مردم زنجان در حوزه موسیقی محسوب می‌شود که با نام زیبای توفیق که روزگاری شهردار زنجان بود و خدمات ارزنده‌ای به مردم شهر ارائه کرد، نامیده شده است.

این مسئول با بیان اینکه مجموعه شهرداری زنجان حمایت‌های جدی از حوزه فرهنگی شهر زنجان انجام داده و نگاه ویژه‌ای برای حمایت از هنرمندان شهر زنجان دارد، تصریح می‌کند: در حوزه موسیقی نیز این نهاد مردمی رویکردهای حمایتی خود را تقویت کرده و تلاش می‌شود تا ابعاد جدید و نوینی به این حمایت‌ها بدهد که در همین راستا امسال نخستین جشنواره موسیقی توفیق در شهر زنجان با حضور فعالان موسیقی این شهر برگزار شد که جشنواره مذکور گردهمایی هنرمندان این حوزه در کنار مردم برای ایجاد لحظات خاطره‌انگیز و شاد بود.

شهردار زنجان خاطرنشان می‌کند: موسیقی یکی از مظاهر تمدنی مهم هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و شهرداری زنجان تلاش می‌کند با حمایت از این هنر و هنرمندان فعال این بخش، گام مهمی در راستای بالندگی موسیقی زنجان بردارد و در این راستا معتقد است که در حوزه موسیقی باید از پیشینه فرهنگی مردم زنجان صیانت شود.

بهره گیری از سلایق مختلف در برگزاری نخستین جشنواره موسیقی گروه نوازی «توفیق»

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره موسیقی گروه‌نوازی، می‌افزاید: این جشنواره به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و سایر سازمان‌ها و نهادها از ۲۰ تا ۲۳ اسفندماه در تالار هنر فرهنگ‌سرای امام خمینی (ره) برگزار شد.

مریم شعبانی تصریح می‌کند: سعی کردیم در برگزاری این جشنواره همه سلیقه‌ها را مدنظر قرار دهیم، بر همین اساس برنامه‌ها در سه سبک پاپ، اصیل و آذری اجرا شد.

وی از رشد برنامه‌های فرهنگی و هنری توسط شهرداری زنجان خبر داده و می‌گوید: معاونت فرهنگی شهرداری زنجان رویکرد تخصصی و برنامه‌ریزی شده‌ای را در این حوزه دنبال می‌کند و اعتقاد راسخ به این مهم داریم که جشنواره موسیقی توفیق، مقدمه‌ای برای اجرای فستیوال‌های ملی در زنجان خواهد بود.

این مسئول با یادآوری اینکه موسیقی تراوش زیبایی و احساس بوده و لطافتی است که آدمی را قرین عشق و تأمل در آفرینش می‌کند، ادامه می‌دهد: موسیقی مطلوب موجب آرامش مطلوب می‌شود؛ چرا که مشقت خاطر بی‌هیچ واسطه‌ای گاه با نیل به موسیقی مرتفع می‌شود و گاه صوت قرآن، صدای رود و شرشر باران، گاه صدای گنجشگ‌ها و گاه همه طبیعت بهانه‌ای برای خلق موسیقی ذهن می‌شود و با رخنه بر قلب آدمی، لطافت و مهربانی را با بهترین احساس‌ها خلق می‌کند.

شعبانی تاکید می‌کند: بی‌شک رابطه بین شخصیت و موسیقی امری کتمان‌ناپذیر است، با این توضیح که گاه شخصیت موجب تمایل شخص به انتخاب موسیقی مورد نظر شده و گاه موسیقی خود به صورت مستقل موجب تشکیل شخصیت و هویت در فرد می‌شود، از این‌رو گاه می‌توان شخصیت فرد را بنا به آوا و نواهایی که می‌شنود، به راحتی تشخیص داد.

وی با بیان اینکه بنا به تنوع مختلف فرهنگی در جای‌جای دنیا، نباید انتظار داشته باشیم که همه افراد ساکن در یک جامعه به صورت همسان از شنیدن موسیقی واحد لذت ببرند، یادآور می‌شود: چه بسا عده‌ای آهنگ‌های گذشته خود را بپسندند و گروهی دیگر نیز که از شنیدن یک نوع موسیقی در گذشته به وجد می‌آمدند، دیگر احساس لذتی نسبت به آن آهنگ‌ها نداشته باشند و چه بهتر که بتوان در جامعه متنوع از فرهنگ‌ها و مخاطبان مختلف به همه جوانب موسیقی اهمیت قائل شد و هنرمندان را در تحقق هر چه بهتر اهداف هنری تشویق کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان در راستای رسالت‌های حمایتی خود از حوزه فرهنگ و هنر، تصمیم دارد بنای جشنواره‌ای را در زنجان پایه‌ریزی کند که آیندگان به غنای موسیقی این شهر ببالند، اظهار می‌کند: جشنواره موسیقی توفیق برای نخستین‌بار در شهر زنجان برگزار شد و امیدواریم این جشنواره مقدمه‌ای برای اجرای فستیوال‌های ملی در شهر زنجان باشد؛ چرا که معتقدیم موسیقی یکی از بخش‌های مهم هویت هر جامعه محسوب می‌شود و زنجان نیز به عنوان یک شهر با سابقه تمدنی بالا دارای غنای بالایی در حوزه موسیقی است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان با بیان اینکه موسیقی بومی استان زنجان از گنجینه موسیقی فولکلوریک و کلاسیک آذری تأثیر پذیرفته است و در حال حاضر نیز وجه غالب ترکیب موسیقی بومی استان را تشکیل می‌دهد، بیان می‌کند: این سازمان تصمیم دارد در راستای رسالت‌های حمایتی خود از حوزه فرهنگی مردم زنجان، بنای جشنواره‌ای را در زنجان پایه‌ریزی کند که آیندگان به غنای موسیقی این شهر ببالند.

جشنواره‌ها، راهی برای ایجاد نشاط اجتماعی

دبیر جشنواره موسیقی گروه‌نوازی «توفیق» نیز در حاشیه اختتامیه این مراسم، عنوان می‌کند: این جشنواره با حضور ۹ گروه موسیقی در ژانرهای (آشقی، اصیل ایرانی و پاپ آذری) به صورت گروه‌نوازی برگزار شد.

کیارش میرمحمدرضایی به داوران صاحب‌نام این جشنواره اشاره کرده و می‌افزاید: ناصر رحیمی، بهمن فریادرس و کمال خسروی از معروف‌ترین چهره‌های موسیقی کشور در زمینه موسیقی پاپ و ایرانی و در بخش آشقی با حضور ۹ گروه آشقی و با داوری ستار خدایی، یوسف تاور و جلال شاهین‌فر صورت گرفت.

وی مهم‌ترین ویژگی‌های این جشنواره را برگزاری جلسات نقد و بررسی و بخش پژوهش دانسته و یادآور می‌شود: برگزاری جلسات نقد و بررسی که به صورت نیمه‌تخصصی برگزار شد، جنبه آموزشی بالایی در جشنواره داشت و در بخش پژوهش پنج کار پژوهشی به دبیرخانه ارسال شد که این مقالات می‌تواند کمک شایانی در رفع نقص‌های جامعه موسیقی شهر زنجان داشته باشد.

میرمحمدرضایی، یکی از مسائل مهم در جشنواره موسیقی توفیق را نزدیکی جوانان به افراد باتجربه و پیشکسوتان در این بخش عنوان کرده و می‌افزاید: هدف از این کار، فرا گرفتن اصول داوری از پیشکسوتان این عرصه توسط جوانان بود تا بتوانیم جوانانی را تربیت کنیم که وارد عرصه قضاوت موسیقی شوند.

رئیس انجمن موسیقی استان زنجان با بیان اینکه موسیقی برای عموم مردم نشاط و سرگرمی ایجاد می‌کند، می‌گوید: جشنواره‌ها این امکان را ایجاد می‌کند تا کسانی که امکان بهره‌مندی از کنسرت‌ها، با بلیت‌های قیمت بالا برای‌شان فراهم نیست، با صرف هزینه پایین از کنسرت‌های موسیقی بهره‌مند شوند.

تثبیت جایگاه اجتماعی با برگزاری جشنواره‌های موسیقی

داور جشنواره موسیقی گروه‌نوازی «توفیق» نیز در حاشیه این مراسم از اقدام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان قدردانی کرده و اظهار می‌کند: برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها و فستیوال‌ها زمینه‌ای است تا موسیقی جایگاه خود را در جامعه پیدا کند.

ناصر رحیمی، کم‌توجهی به موسیقی را مشکل کلی جامعه دانسته و عنوان می‌کند: این موضوع در پایتخت و شهرهای بزرگ نیز مشاهده می‌شود، در حالی که مسئولان این شهر سعی کرده‌اند با پرداختن به موسیقی هنرمندان، جایگاه واقعی خود را بیابند که این نوع نگرش می‌تواند مسیرهای موفقیت بعدی را هموار کند.

این هنرمند حوزه موسیقی ادامه می‌دهد: جشنواره موسیقی «توفیق» در ابتدای شروع به کار خود است؛ در نتیجه دارای برخی کمبودها و کاستی‌هایی است که امیدواریم با تداوم اجرای آن در سال‌های بعد، شاهد کاهش آسیب‌ها و افزایش شرکت‌کنندگان در آن باشیم.

وی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در شهر زنجان اشاره کرده و می‌افزاید: چنانچه بخواهیم موسیقی در ایران رشد یابد، نیاز است سازمان‌ها و ارگان‌ها از جوانان علاقه‌مند به موسیقی حمایت‌های لازم را داشته باشند که این اقدام شهرداری می‌تواند زمینه‌ساز حمایت دیگر سازمان‌ها باشد.

این هنرمند در ادامه عنوان می‌کند: برگزاری جشنواره‌های مختلف و حضور هنرمندان در فضاهای رقابتی باعث می‌شود جوانان در محیط‌های آسیب‌زا قرار نگیرند و مهم‌تر از همه اینکه زمینه معرفی افراد مستعد به جامعه موسیقی فراهم شود.

رحیمی، موسیقی را هنر شگفتی‌ها دانسته و می‌گوید: نوازنده نه تنها باعث خلق یک اثر هنری می‌شود، بلکه می‌توان در آن همه نوع احساس و سلامتی را نیز شاهد بود.

وی در ادامه، حضور داوران و پیشکسوتان در این جشنواره را در ارتقای کیفیت کار موزیسین‌ها بسیار مؤثر دانسته و اظهار می‌کند: این جشنواره به عنوان کلاس درسی است که با داوری سعی کردیم ارتقادهنده کیفیت کار هنرمندان باشیم.

این هنرمند، حضور ارکست‌ها و علاقه‌مندان به موسیقی را در طول این جشنواره سرمایه‌های موسیقی مملکت دانسته و خاطرنشان می‌کند: امیدواریم برگزاری این مسابقات در سال‌های بعد، نقطه قوتی برای حضور بیشتر هنرمندان باشد.

نتایج نخستین جشنواره موسیقی توفیق

برگزیدگان: پاپ آذری گروه آیلار (یوسف تاور)، پاپ ایرانی بوم‌بند (امین انصاری) و اصیل گروه پرگار (پویا محمدی)

گروه‌های برگزیده:

بخش موسیقی پاپ: گروه بوم به سرپرستی محمدامین انصاری

بخش موسیقی اصیل: گروه پرگار به سرپرستی پویا محمدی

بخش موسیقی پاپ آذری: گروه آیلار به سرپرستی یوسف تاور

بخش آشیقی:

کسب مقام نخست: گروه آی‌گون به سرپرستی میلاد اسدی

کسب مقام دوم: گروه دویغو به سرپرستی علی محمدی

کسب مقام سوم: فریدون مهاجری

در بخش پژوهش و مقاله نیز ستایش یعقوب نژاد، زیبا محمدی به عنوان منتخب این جشنواره انتخاب شدند.

کد خبر 4569090

منبع: مهر

کلیدواژه: کنسرت موسیقی موسیقی ایرانی شهرداری زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۳۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند

سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده پیانو با اعلام این خبر اظهارداشت: هم اکنون در تدارک و برنامه‌ریزی برای برگزاری کنسرت هستیم که قرار است به همراه عمران فروزش در تالار رودکی به اجرای برنامه بپردازیم.

وی گفت: این کنسرت چهارشنبه- ۱۹ اردیبهشت‌ماه- ساعت ۲۱ در تالار رودکی برگزار می‌شود که به مدت زمان ۱۰ دقیقه تمامی بلیت‌های این کنسرت فروش رفت، در نتیجه به دلیل استقبال مخاطبان تصمیم گرفتیم این کنسرت را تمدید کنیم.

احتشامی افزود: این کنسرت برای ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت تمدید شده است و ساعت ۲۱ در هر دو روز به دیدار مخاطبان می‌رویم.

این آهنگساز و نوازنده پیانو بیان کرد: در این کنسرت‌ها قطعاتی از همایون خرم و یوهان باخ برای مخاطبان اجرا می‌شود. بخشی از این کنسرت‌ها به اجرای قطعاتی از آثار خودم اختصاص دارد. مدیر برنامه‌های این اجرا راز مازندرانی است و این کنسرت‌ها با همراهی بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

سامان احتشامی موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده پیانو متولد یکم اردیبهشت ۱۳۵۷ است. وی از طریق همکاری با جواد معروفی، محمد سریر و اسماعیل امین موید با ساز پیانو وارد دنیای موسیقی شد و سال ۱۳۷۱ با انتشار آلبوم «باغ به باغ» فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

احتشامی سال ۱۳۶۸ موفق شد دیپلم افتخار جشنواره موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را دریافت کند. وی طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ با کسب مقام اول در پیانوی کلاسیک و ایرانی برنده لوح زرین و لوح تقدیر جشنواره موسیقی فجر و در سال ۱۳۸۲ نیز برگزیده همین جشنواره شد.

احتشامی و فروزش پیش از این نیز در آلبوم‌ها و کنسرت‌های مختلفی از جمله آلبوم «باغ رویاها» همکاری داشتند. آخرین کنسرت مشترک این هنرمندان اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ در شرایط شیوع کرونا به صورت آنلاین در تالار وحدت برگزار شد.

دیگر خبرها

  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • دومین نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار می‌شود
  • سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • فعالان سرود بیمه می‌شوند
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس