Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصادی: چهار فاز جدید 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی امروز (یکشنبه 26 اسفند) درمراسمی با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری بهره‌برداری رسمی می‌شوند.       به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس طرح توسعه فازهای 13، 22 تا 24 پارس جنوبی از ظرفیت تولید روزانه 113 میلیون مترمکعب گاز غنی، 100 میلیون مترمکعب گاز متان، 150 هزار بشکه میعانات گازی، 800 تن گوگرد گرانول، سالانه 2 میلیون و 100 هزار تن گازمایع و دو میلیون تن اتان به عنوان خوراک اصلی صنایع پتروشیمی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایط فعلی ظرفیت تولید گاز غنی ایران از میدان گازی مشترک پارس جنوبی روزانه 600 میلیون مترمکعب در روز است که با احتساب بهره‌برداری از این چهار فاز جدید این ظرفیت از مرز 700 میلیون مترمکعب در روز عبور می‌کند. براساس این گزارش علاوه بر این هم‌اکنون ظرفیت تولید روزانه گاز شیرین در منطقه پارس جنوبی حدود 570 میلیون مترمکعب است که با بهره‌برداری از این فازهای جدید این ظرفیت نیز به حدود 670 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد، ضمن آن‌که ظرفیت تولید میعانات گازی از 810 هزار بشکه فعلی به 960 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. یکی از مهمترین محصولات تولیدی فازهای جدید پارس جنوبی گاز اتان است که به عنوان خوراک مجتمع‌های الفینی و در نهایت تولید محصولات مختلف پلیمری شامل انواع پلی اتیلن سبک، سنگین، سبک خطی، پروپیلن و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد که با بهره‌برداری از فازهای جدید این ظرفیت از شش به حدود هشت میلیون تن در سال افزایش می‌یابد. از سوی دیگر ظرفیت تولید گازمایع پارس جنوبی شامل پروپان و بوتان هم از هفت میلیون و 500 هزار تن فعلی به حدود 9 میلیون و 600 هزار تن در سال افزایش می‌یابد و ظرفیت تولید روزانه گوگرد به عنوان یک محصول زیست محیطی هم از سه هزار و 750 تن در روز به چهار هزار و 550 تن افزایش می‌یابد. روابط‌ عمومی شرکت نفت و گاز پارس نیز در گزارشی اعلام کرد، با تکمیل عملیات اجرایی چهار ردیف شیرین‌سازی گاز در هر یک از بخش‌های خشکی دو طرح توسعه‌ای پارس جنوبی، فازهای 13 و 22-24 با ظرفیت کامل فراورش 56 میلیون مترمکعب گاز، در شهرستان کنگان به‌طور رسمی افتتاح می‌شود. با بهره‌برداری از این فازها ایران برای نخستین بار در برداشت گاز از این میدان مشترک از کشور قطر پیشی گرفته است. اجرای این طرح‌ها که به کنسرسیوم‌هایی متشکل از پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی واگذار شده است، با بهره‌گیری از حداکثر توان و تخصص شرکت‌های داخلی به مرحله بهره‌برداری رسیده است. هر یک از دو طرح مزبور برای تولید 56 میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان مشترک، 2900 تن گاز مایع (ال پی جی)، 27٥٠تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد طراحی شده است. ارزش اقتصادی حاصل از بهره‌برداری و دستیابی به تولیدات سالانه طرح فاز 13 و طرح فاز 22-24 پارس جنوبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اسمی و قیمت‌های فروش محصولات تولیدی با احتساب قیمت 8 سنت برای هر مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده، 50 دلار برای هر بشکه میعانات گازی، 470 دلار برای هر تن گاز مایع(LPG) و 260 دلار برای هر تن اتان و 100 دلار برای هر تن گوگرد بالغ بر 5 میلیارد دلار در سال برای هر طرح است. با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در سال 1396 (معادل 427 میلیارد دلار)، ارزش‌آفرینی محصولات این دو طرح فراتر از 2 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است که از منظر میزان درآمدزایی در سطح ملی، هیچ یک از حوزه‌های اقتصادی قابل رقابت با این بخش از اقتصاد ملی نیست.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۶۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

ایسنا/فارس معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه شعار امسال ما «بهشت سرمایه‌گذاری با رویکرد زنجیره ارزش» است، از همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت کرد تا در استان فارس سرمایه‌گذاری کنند.

حسن شیخ‌نیا امروز، ۸ اردیبهشت‌ماه در حاشیه برپایی ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با حضور در غرفه استانداری فارس با یادآوری اینکه ششمین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های صادراتی با شعار توجه به زنجیره‌های ارزش آغاز به کار کرده است، گفت: استان فارس با ظرفیت‌های کم نظیر خود در این رویداد ملی حاضر شده و شعار توسعه زنجیره ارزش در فناوری‌های نوین را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه استان فارس با ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۳۷ شهرستان به عنوان چهارمین استان پهناور کشور شناخته می شود، افزود: این استان در زمینه تولیدات باغی رتبه نخست و در زمینه تولیدات زراعی رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با تصریح اینکه فارس در تولید محصولات پروتئینی نیز رتبه سوم کشور را در اختیار دارد، گفت: در حوزه معدن نیز این استان جایگاه اول به لحاظ سنگ‌های تزیینی، سیمان و خاک نسوز کشور را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که در حوزه صنعت و صنایع مادر و اساسی نیز از جمله استان‌هایی هستیم که در زمینه سازه‌های فولادی در رده‌های برتر کشور قرار داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های بخش گردشگری و میراث فرهنگی استان نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه توریسم سلامت، گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی و... می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

شیخ‌نیا مجموعه این ظرفیت‌ها را زمینه‌ساز کسب عنوان «بهشت سرمایه‌گذاری برای استان فارس» عنوان کرد و گفت: شعار امسال «بهشت سرمایه‌گذاری با رویکرد زنجیره ارزش» است و از همین‌جا از همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم تا ضمن بازدید از ظرفیت‌های استان فارس، در این بهشت، سرمایه‌گذاری کنند.

وی جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را در توسعه بیش از پیش استان موثر دانست و گفت: این کار در تقوبت تولید تجاری نیز موثر خواهد بود.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، تولیدات استان فارس در کشورهای حوزه خلیج فارس و تعدادی از کشورهای اروپایی بازار مصرف مناسبی دارد.

وی، وضعیت بسیار خوب استان فارس در حوزه تولید گیاهان دارویی و لبنیات را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: تأمین زیر ساخت‌های صنعتی، معدنی، تجاری و مباحث گمرکی از عمده نیازهایی است که فعالان اقتصادی باید در این زمینه‌ها مورد حمایت قرار گیرند.

شیخ‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی استان فارس برای جذب مشارکت‌ها و توسعه بیش از پیش زیرساخت‌ها بر مبنای شعار سال خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ در بحث صادرات وضعیت بسیار خوبی داشتیم، در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی نیز تمام بسترهای لازم و زیرساخت‌ها فراهم شده است، کمااینکه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری برای نخستین بار در کشور در استان فارس راه‌اندازی شد تا بتواند نیازهای فعالان اقتصادی در خارج از کشور را پاسخگو باشد.

وی با تاکید براینکه آمادگی لازم برای تامین نیازهای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش‌های اقتصادی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری وجود دارد، تصریح کرد: در نمایشگاه اکسپو امسال از ۲۰ محصول جدید در حوزه فرایندها و تولیدات رونمایی می‌شود که بخشی از این محصولات نیاز فعالان اقتصادی در داخل کشور را پوشش می‌دهد و بخشی نیز در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی کاربرد دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در پایان سخنان خود مجموعه اقدامات انجام شده را در راستای کمک به فعالان اقتصادی در زمینه اصلاح فرایندها و معرفی ظرفیت‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است