Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - کمیته امنیت سیاسی مشترک سودان و سودان جنوبی در نشست روز دوشنبه خود در خارطوم توافقنامه بازگشایی گذرگاه مرزی امضا کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه «سودان تریبون»، این اقدام یک روز پس از آن صورت می گیرد که دو کشور در نشستی در آدیس آبابا (پایتخت اتیوپی) برای ترسیم خطوط مرزی توافق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«کمال عبدالمعروف» رئیس ستاد مشترک ارتش سودان پس از این نشست امنیتی گفت: با سودان جنوبی برای بازگشایی گذرگاه مرزی که پیشتر با هم توافق کرده بودیم، موافقت شد.
وی گفت: همچنین مقرر شد که منطقه امن ظرف یک ماه از نیروهای نظامی تخلیه شود تا این که یک تیم مشترک زیر نظر سازمان ملل متحد به منطقه «ابیی» اعزام شود تا از خروج نظامیان از آن اطمینان حاصل کند.
دو کشور 27 سپتامبر 2012 (6مهرماه 91) با هدف جلوگیری از ارسال سلاح و مهمات از مرزها به گروه های شورشی توافقنامه امنیتی مشترک امضا کردند.
براساس این توافق نامه مقرر شد که یک منطقه حایل به طول 10 کیلومتر در دو طرف مرز سودان و سودان جنوبی احداث شود.
دو کشور سپتامبر 2017 نیز برای بازگشایی سه گذرگاه مرزی مشترک برای فعالسازی تجارت و افزایش تولید نفت و مقابله با قاچاق کالا توافق کردند
سودان این سه گذرگاه مرزی را سپتامبر 2013 بست و سودان جنوبی را متهم کرد که از شورشیان حمایت می کند.
کمیته ترسیم خطوط مرزی مشترک یکشنبه 17 مارس (26 اسفند 97) در آدیس آبابا پایان یافته بود.
«معاذ تنقو» رئیس کمیته امنیتی سودان هم در این باره گفت: دو طرف همچنین گزارش کمیته فنی ترسیم مرز مشترک در خصوص مناطق توافق شده را مبنی قرار داده اند.
تنقو گفت: این نشست بر ضرورت تسریع در تکمیل ترسیم خطوط مرزی برای تقویت روابط مردم دو کشور در زمینه های اجتماعی و اقتصادی تاکید کرده است.
از اعلام استقلال سودان جنوبی از سودان در سال 2011 همچنان مناطق «ابیی»، «المیل 14»، «جوده الفخار»، «کوه المقینص»، « کاکا» و «حفرة النحاس» است.
شبس**9363**1859

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سودان سودان جنوبي گذرگاه مرزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۲۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان

مرزبانی ایران در بیانیه ای اعلام کرد ۶ مرزبان استان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند.

به گفته مرزبانی ایران بعدازظهر ۶ اردیبهشت تعداد ۶ نفر از کارکنان گروهان احتیاط مرزی استان خراسان جنوبی که برای رصد و پایش نوار مرز در نقطه صفر مرزی حضور یافتند، با نیروهای طالبان مواجه می‌شوند.

این افراد به‌دلیل جلوگیری از بروز هرگونه تنش مرزی و انجام درخواست نیروهای طالبان مبنی بر رفع سوتفاهم پیش آمده، به مذاکره می‌پردازند.

پس از چند ساعت با ورود مرزبان درجه ۲ و انجام ملاقات مرزی با همتای کشور مقابل موضوع خاتمه یافت و کارکنان مرزبانی با کمال احترام و در صحت و سلامت کامل به خاک مقدس کشور عزیزمان بازگردانده شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور
  • مرزبانی ایران: ۶ مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند
  • بازگشت ۶ مرزبان خراسان جنوبی به کشور
  • بیانیه مشترک آمریکا و ۱۷ کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند
  • بیانیه مشترک آمریکا و 17 کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند
  • درخواست مشترک ۱۸ کشور از حماس برای توافق آتش‌بس
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟
  • توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی | مرز مشترک ۲ کشورباید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد