Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@17:15:50 GMT

خاورمیانه وارد دوران پساآمریکایی شده است

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۵۵۹۰

خاورمیانه وارد دوران پساآمریکایی شده است

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به کاهش نفوذ واشنگتن در «خاورمیانه» (غرب آسیا)، گفت: این منطقه اکنون در دوره پساآمریکایی به سر می‌برد.  به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «ریچارد هاس» رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی» آمریکا (CFR) می‌گوید نفوذ ایالات متحده در غرب آسیا (خاورمیانه) کاهش یافته و اکنون بازیگران منطقه‌ای نقش پررنگ‌تری در تحولات ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هاس در مصاحبه‌ای کوتاه با «یان برمر» رئیس اندیشکده «اوراسیا گروپ»، در پاسخ به این سوال که «آیا خاورمیانه پساآمریکایی در آینده نزدیک اجتناب‌ناپذیر است؟»، گفت: «فکر می‌کنم همین الان هم تا حد زیادی در این وضعیت هستیم. از زمان پایان جنگ سرد، خاورمیانه سهم بیش از اندازه‌ای از انرژی ما را به خود جذب کرده و می‌توانید اینطور استدلال کنید که از لحاظ راهبردی عاقلانه است که این وضع را تا حد کاهش داده یا اصلاح کنیم. فکر می‌کنم درست است.»

وی افزود: «در عین حال، شاهد آن هستیم که یک خاورمیانه پساآمریکایی چه شکلی است. شما انواع و اقسام بازیگران منطقه‌ای را می‌بینید: سوری‌ها، ایرانی‌ها، سعودی‌ها، اسرائیلی‌ها و همه این‌ها دارند امور را به دست خود می‌گیرند و روس‌ها هم دارند کار خودشان را می‌کنند.»

این دیپلمات سابق آمریکایی حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را «جنگی خفیف میان اسرائیل و ایران» توصیف کرد و در ادامه در مورد وضعیت حضور آمریکا در غرب آسیا، گفت: «ما هنوز [از این منطقه]خارج نشده‌ایم. پساآمریکایی به این معنی نیست که ما خارج شده‌ایم، بلکه به این معنی قیاس با آن چیزی است که ما ۲۵، ۳۰ سال پیش بودیم، یعنی زمانی که صدام به کویت حمله کرد.»

هاس دفاع آمریکا از کویت در برابر عراق، تشکیل ائتلافی بین‌المللی علیه عراق و برگزاری «کنفرانس صلح مادرید» میان رژیم صهیونیستی و اعراب را یادآور شد و گفت: «آن [دوره]آمریکایی بود.»

وی البته در پایان اشاره کرد که آمریکا هنوز در غرب آسیا «منافعی» مانند مبارزه با «تروریسم»، جلوگیری از اشاعه تسلیحات اتمی، حمایت از تل‌آویو و جلوگیری از سرازیر شدن سیل پناهجویان به اروپا دارد، با این حال «انرژی مستقیم ما به میزان قابل توجهی کمتر [از گذشته]است.»

پیش از این هم بسیاری از کارشناسان از کاهش حضور آمریکا در منطقه در آینده صحبت کرده‌اند و حتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این حضور نظامی را برای واشنگتن خسارت‌بار توصیف کرده است. او بار‌ها به هزینه هفت تریلیون دلاری حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا اشاره کرده و گفته می‌خواهد کاهش این حضور نظامی را شاهد باشد.

افزایش نفوذ منطقه‌ای کشورهایی، چون ایران، روسیه و ترکیه نیز از دیگر نشانه‌هایی است که برای پایان عصر استیلای آمریکا بر منطقه ذکر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ریچارد هاس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا یان برمر خاورمیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۵۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو

معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتایان خود از کشورهای عضو گروه بریکس در مورد وضعیت دشوار  مردم غزه و لزوم برقراری آتش بس فوری در این منطقه گفتگو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج شنبه در نشستی با معاونان وزاری خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه بریکس درباره وضعیت فاجعه بار در نوار غزه که به دلیل تشدید درگیری‌ها بین فلسطین و رژیم صهیونیستی ایجاد شده، بحث و تبادل نظر کرد.

طبق اطلاعات منتشره در وب سایت وزارت خارجه روسیه، در این دیدار درباره مسائل منطقه‌ای گفتگو شد و تاکید شرکت کنندگان روی وضعیت فاجعه‌بار در منطقه درگیری فلسطین و اسرائیل و لزوم برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای نجات جان هزاران نفر از مردم بیگناه منطقه متمرکز بود.

طبق این گزارش، نمایندگان کشورها همچنین درباره راه‌های کمک به تلاش‌ها در جهت عادی‌سازی اوضاع در خاورمیانه و حل و فصل همه‌جانبه بحران‌ها در سوریه، لبنان، سودان، لیبی و یمن تبادل نظر شد. شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند که قصد دارند به منظور همکاری مشترک برای حل و فصل مشکلات خاورمیانه و دستیابی به حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک بحران‌های منطقه، به تماس‌های منظم خود ادامه دهند.

کشورهای شریک در بریکس توافق کردند که اقدامات خود در مورد بسیاری از موضوعات را در سایر سازمان‌های بین المللی، از جمله در سازمان ملل متحد، بیشتر هماهنگ کنند.

در این دیدار مشکلات در شمال آفریقا نیز مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان مصر، اتیوپی، ایران و امارات برای اولین بار از زمان پیوستن کشورهایشان به بریکس در این رایزنی‌ها شرکت داشتند.

آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکوتاکید ایران بر حضور جدی در رویدادهای بریکس

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند
  • بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • تایفون آمریکا در راه آسیا و اقیانوسیه(+عکس)
  • رئیس جمهور با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع عمومی اتحادیه تکواندو آسیا
  • نفت وارد کانال افزایشی شد
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه