Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دستمزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار برای کارگران، هیچ تناسبی با شرایط حداقلی زندگی و تورم موجود در جامعه ندارد.

رضا شیران خراسانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: حداقل حقوق کارگران برای سال آینده که از شورای عالی کار یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان تعیین شده است به هیچ وجه پاسخگوی زندگی کارگران نمی باشد و این شورا باید در تصمیم خود تجدید نظر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این میزان از حقوق هیچ تناسبی با شرایط حداقلی زندگی و تورم موجود در جامعه ندارد، تصریح کرد: بر اساس ماده 41 قانون کار که در مورد افزایش حداقل دستمزد کارگران سخن گفته است، حداقل افزایش دستمزد کارگران باید یا بر اساس بند الف این قانون یعنی نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و یا بر اساس بند ب ، حداقل سبد معیشتی یک خانوار متوسط تعیین شود.   اما در تصمیم اخیر شورای عالی کار به هیچ کدام از این موارد عمل نشده است ، زیرا براساس بند الف حداقل باید حقوق کارگران 48 درصد افزایش پیدا می کرد و بر اساس بند ب ، نیز متوسط سبد معیشتی یک خانواده کارگری که در حال حاضر 3.3 نفر می باشد باید حداقل 3 میلیون و 759 هزار و 200 تومان در نظر گرفته می شد .

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه این دستمزد تعیین شده به طور قطع جوابگوی زندگی خانوارهای کارگری نیست، افزود: افزایش قیمت هایی که در طول چندین ماه اخیر رخ داد، مشکلاتی را برای کارگران به وجود آورد زیرا  حقوق کارگران  در این مدت ثابت بوده است. از طرفی چرا دولت مبنای پرداخت سبد حمایتی را درآمد زیر سه میلیون تومان اعلام می کند اما شورای عالی کار دستمزد یک کارگر را نصف این مبنای پرداخت سبد حمایتی قرار می دهد.

شیران خراسانی ادامه داد: در سیستم هایی که منصفانه عمل می کنند دستمزد کارگران شناور است ، یعنی متناسب با تغییرات تورمی دستمزدها افزایش می یابد اما متاسفانه دستمزد در کشور ما شناور نیست، هر چند طی چندین ماه گذشته تولیدکنندگان و کارفرمایان چندین مرتبه قیمت ها را افزایش دادند اما متاسفانه سهم کارگر در این افزایش قیمت ها دیده نشد. از این رو برخی که نگران هستند افزایش دستمزد کارگران باعث  رشد تورم خواهد شد باید به تجربه سال 97 مراجعه کنند که در حالی که دستمزد کارگران ثابت بود اما تورم به طور افسار گریخته افزایش پیدا کرد.

وی افزود: متوسط سهم دستمزد در قیمت تمام شده هر محصول 5.56 درصد است، یعنی حتی اگر افزایش دو برابری دستمزد کارگران را نیز داشته باشیم حدود 5 درصد به قیمت تمام شده کالاها و خدمات اضافه می شود، در حالی که طی چند ماه اخیر در مورد برخی محصولات افزایش 100 درصدی قیمت ها را داشته ایم.

شیران خراسانی با بیان اینکه نماینده های کارگری هم طرفدار کارفرمایان شده اند ، تصریح کرد: نماینده های کارگران که از وضعیت معیشتی جامعه کارگر بیشتر از همه آگاهی دارند ، در این جلسه نباید با تصویب این دستمزد موافقت کرده و به نشانه اعتراض جلسه را ترک می کردند تا تصمیم شورا وجاهت قانونی نداشته باشد.

 وی افزود: تقاضای ما به عنوان نماینده مجلس و همچنین جامعه عمومی کارگران این است که شورای عالی کار در تصمیم خود تجدید نظر کند زیرا این دستمزد در سال 98 شرایط معیشتی کارگران را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و اسیب های اجتماعی فراوانی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شورای عالی کار کارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۹۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ نماینده ولی فقیه در گیلان به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر با اشاره به جایگاه رفیع کار و کارگر در اسلام استان گفت: عمده ملزومات زندگی مردم جامعه محصول کار و تلاش کارگران است، که باید به این قشر از جامعه بیشتر توجه شود.

آیت الله رسول فلاحتی با اشاره به تقاضای بازار برای مصرف کالا‌های ایرانی، گفت: بیشتر کشور‌ها امروز تمایل دارند تولیدات ایرانی را مصرف کنند و همچنین، کشور‌هایی همچون ترکیه، سوریه و عراق بهترین میدان عرضه تولیدات فنی و مهندسی ایرانیان هستند.

وی با تاکید بر ضرورت برآورد میزان نیاز داخلی برای تولید در عرصه‌های مختلف، اضافه کرد: در حال حاضر ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار داریم، اما مشخص نیست که تولید برنج از این مقدار شالیزار پاسخگوی نیاز داخلی باشد تا در صورت نیاز با حمایت مسئولان تلاش بیشتری برای جهش تولید انجام شود.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به تلاش دولت برای احیای شرکت‌ها و صنایع تعطیل و نیمه تعطیل کشور، افزود: با احیای این شرکت‌ها، کارگران و تولیدکنندگانی که براثر مشکلات بیکار شدند با سرمایه‌گذاری‌های جدید به عرصه تولید بازمی گردند.

امام جمعه رشت با تاکید بر لزوم ایجاد توازن میان افزایش حقوق کارگری و کالا‌های مصرفی، افزود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب مسئله امنیت شغلی را مطرح کردند، برخی کارفرمایان با جذب کارگر ۸۹ روزه برای کارگران نگرانی ایجاد می‌کنند در حالی که متولیان امر باید به مشکلات کارگران توجه و برای حل آن تلاش کنند.

آیت‌الله فلاحتی همچنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ارتباط صنعت با مدارس و دانشگاه، افزود: دانش‌آموزان پس از پایان تحصیلات متوسطه، باید مهارت لازم در رشته تحصیلی خود را داشته باشد.

نمایندگان تشکیلات کارگری و کارفرمایی، مدیران شورای هماهنگی گیلان، مدیران تعاون کار و بسیج کارگری و کارخانجات استان هم موضوعات مربوط به حوزه خود را مطرح کردند

دیگر خبرها

  • دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری
  • میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟
  • حال کارگران خوب است!
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • سرکوب دستمزد کارگران و لطمات بزرگی که به کشور تحمیل شده
  • خط و نشان کارگران برای دولت /گره کور حق مسکن باز می شود؟
  • خوفی که به جان کارگران افتاد | کاهش حقوق در صورت تعطیلی پنجشنبه ها