Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@14:17:57 GMT

نوروز فرصتی برای کنار هم بودن- الناز ملکی*

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۹۱۹۸

نوروز فرصتی برای کنار هم بودن- الناز ملکی*

سمنان- ایرنا- عید نوروز یکی از کهن ترین آیین های مردم ایران زمین و فرصتی برای پاسداشت فرهنگ و زنده نگه داشتن سنت های دل نشین ایرانیان مانند دید و بازدید و احوالپرسی از یکدیگر در عصر فناوری محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، عید نوروز یک آیین خاطره انگیز در ذهن هر ایرانی است که فرصت دور هم جمع شدن را فراهم می کند تا افراد صمیمت و محبت را به یکدیگر هدیه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سمنانی ها پهن کردن سفره هفت سین در ساعت های پایانی سال کهنه و شروع سال جدید را برای خود خوش یمن می دانند و اهل خانه مانند دختران، مادران، نوه ها، مادربزرگ ها و نوعروسان در خانه جدیدشان با پهن کردن سفره و نشان از برکت خانه به استقبال عید می روند.
هریک از زنان خانواده بسته به ذوق، سلیقه و خلاقیت خود سین های هفت سین را برای چیدن بر دل سفره عید آماده می کنند.
مردم در سراسر نقاط استان سمنان هم سلیقه با سایر اقوام کشور سفره هفت سین خود را به هفت چیز که هر کدام نمادی از خیر وبرکت، سرسبزی، پویایی، شادی و نشاط است مزین می کنند.
تیک تیک تیک صدای ثانیه شمار ساعت است که بی وقفه در حال چرخش است تا به ساعت 1 و 28 دقیقه و 27 ثانیه لحظه تحویل سال 1398 هجری شمسی نزدیک شود و لحظه ی زیبا و به یادماندنی است لحظه تحویل سال نو لحظه ای سال نو شروع و اتفاقات ثانیه های قبل چه خوب چه بد مربوط به سال گذشته می شود.
لحظه زیباییست که یک دختر کوچک در حالی که لباس های نو به تن کرده با سینی هم قد خودش درحالی که در آن قرآن، آب، آیینه، سکه و سبزه قرار دارد پشت در خانه منتظر تحویل سال و صدای پدر هست تا به عنوان پیام آور عید و اولین مهمان سال نو با یمن قدم خود پس از تحویل سال وارد خانه شود.
پیچیدن صدای یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ، صدای پدر و فریاد یکباره ترقه ها همزمان با یکدیگر نوید تحویل سال نو را می دهد.
بلی چه زیباست دخترک با قرآن مجید به عنوان شروع سال همراه و همگام با آیه های قرآن، آب به عنوان نمادی از روشنی، سبزه به عنوان نمادی از سرسبزی، سکه نمادی از رونق و آیینه نمادی از زلال بودن وارد خانه می شود و سال نو را در آغوش پدر جشن می گیرد و سپس با همراهی پدرش چهار گوشه خانه را با قرآن، آب، سکه، سبزه و آیینه تطهیر می کند.
چه زیباست آیین عید نوروز به راستی که بهانه ایست برای دورهم جمع شدن گل گفتن و گل شنفتن و زیباتر از همه لحظه ایست که فرزندان منتظر عیدی از بزرگ خانواده هستند تا اسکناس های نو و تا نخورده در قرآن را بینشان تقسیم کند و بی شک جمع شدن تمام خانواده دور سفره هفت سین لحظه ایست خاطره انگیز برای تک تک ایرانیان.
عید نوروز یادآور آداب و سنت های پسندیده ملی است که در سایه توجه به این آیین ها رفتارهای پسندیده از جمله دید و بازدید، توجه به بزرگترها و احترام متقابل در جامعه تقویت می‌شود.
جشن نوروز نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به رستاخیز و حیات منتهی می شود.
عید نوروز مصادف با زمانی است که زمین یک دور کامل را به دور خورشید گردش کرده و در ادامه چرخه جدیدی را شروع خواهد کرد.
در این زمان خورشید دقیقا در شرق طلوع و در غرب غروب می‌کند و بر اساس همین پدیده و به علت اینکه خورشید در مسیری میان مسیرش در انقلاب تابستانی (بیشترین ارتفاع) و مسیرش در انقلاب زمستانی (کمترین ارتفاع) را طی می‌کند مدت شب و روز با هم برابر است و به همین علت اعتدال بهاری نامیده می‌شود.
7432/7408/6103

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي عيد نوروز آيين ها سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۹۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

«پهلوان و فیل» نوشته سیدمهدی شجاعی بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان است.

به گزارش ایسنا، این کتاب با تصویرگری فرهاد جمشیدی در نشر نیستان برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

درباره این کتاب و ارتباط آن با روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای آمده است: «نامگذاری هفتم اردیبهشت به عنوان روز جهانی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای مناسبتی است برای آشنایی کودکان با فرهنگ پهلوانی در ایران. انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود می‌تواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد…

ورزش کشتی یکی از باسابقه‌ترین رشته‌های ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکل‌های مختلف برگزار می‌شده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد. با اطمینان می‌توان گفت که زورآزمایی و کشتی گرفتن از دوران‌ نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین مورد توجه بوده و در اوقات فراغت یا در جنگ‌ها و نزاع‌ها به شکلی طبیعی و غریزی اجرا می‌شده است .

انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود می‌تواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد. بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسان‌های اولیه با کشتی گرفتن سپری می‌شد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز به‌کار ببرند .

در ایران قدیم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنت‌های ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .

درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود می‌بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می‌پرداختند. آن کمربند کستی نامیده می‌شد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن. البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زورآزمایی است به کار می‌رود .

تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نام‌های آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی‌عدالتی و دفاع از مظلومان به‌کار برده‌اند. از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، فیله همدانی، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر می‌توان به نام‌های مشهوری همچون ابراهیم یزدی، اکبر خراسانی، حاج محمدصادق بلور فروش و حاج سیدحسن رزاز اشاره کرد.

پهلوان و فیل بازآفرینی از داستان‌های شگفت‌انگیز پهلوانان ایران است. بازآفرینی یکی از شیوه‌های آفرینش آثار ادبی و هنری است. در این روش نویسنده از اثر کهن یا معاصر الهام می‌گیرد، موضوع اثر را تغییر می‌دهد و اثری نو مستقل پدید می‌آورد.

سیدمهدی شجاعی با استفاده از این تکنیک کتاب پهلوان و فیل را با تصویرگری فرهاد جمشیدی، با تصاویری به سبک قهوه‌خانه‌ای یا پرده‌خوانی با نشانه‌های ایرانی (چهره‌ خورشیدخانم، گل‌های چندپر) که بر زمینه‌ای کاه‌گلی نقش بسته، بازآفرینی کرده است.

جهان پهلوان محمد مالانی پهلوان دربار حسین میرزا، حاکم هرات که بین مردم محبوبیتی خاص دارد. هنگام بازگشت از هندوستان برای حاکم فیلی بسیار بزرگ و زورمند هدیه می‌آورد، حاکم  قدرت فیل را بیش از انسان می‌داند ولی پهلوان مالانی مخالف اوست و از این‌جا کشمکش ماجرای داستان شروع می‌شود.

حاکم از پهلوان مالانی می‌خواهد که عقیده‌ خود را در کشتی با فیل به اثبات برساند. پهلوان مالانی ابتدا با شگردی عاقلانه فیل را به زمین می‌زند و سپس کینه را از دل فیل که انتظار چنین درگیری را ندارد شسته، و با او دوست می‌شود و این‌گونه دو وجه عقل و عاطفه‌ انسانی را ثابت می‌کند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

خصوصیت مهم پهلوان محمد، جوانمردی و مردمداری‌اش بود. او نمی‌نشست تا نیازمندها و گرفتارها به سراغش بیایند، بلکه خود در میان مردمان می‌گشت و به جست‌وجوی مردم گرفتار می‌پرداخت تا غم و غصه‌هایشان را برطرف کند...»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ملکی: مورد مصدوم و تلفات جانی تا این لحظه نداشتیم
  • (ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان
  • لحظه هولناک تخریب یک خانه در اصفهان بر اثر بارندگی شدید (فیلم)
  • نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»
  • ببینید | لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان
  • فیلم لحظه هولناک تخریب کامل یک خانه در اصفهان توسط باران!
  • فیلم| لحظهٔ ریزش خانهٔ قدیمی در زوارهٔ اصفهان بر اثر بارندگی
  • فیلم/ لحظهٔ ریزش خانهٔ قدیمی در زوارهٔ اصفهان بر اثر بارندگی
  • لحظه هولناک ریزش خانه قدیمی در زواره اصفهان بر اثر بارندگی (فیلم)
  • لحظه وحشتناک تخریب یک خانه بر اثر بارندگی و سیلاب! | ویدئو