Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@15:13:11 GMT

تغیر مکان دادگاه فعالان زن عربستان به «دلایل سیاسی»

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۷۹۵۷

تغیر مکان دادگاه فعالان زن عربستان به «دلایل سیاسی»

دیده بان حقوق بشر درگزارشی علت تغیر مکان دادگاه فعالان زن عربستان از دادگاه جنایی تخصصی به دادگاه جزایی ریاض را دلایل سیاسی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج آنلاین، سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: اتهام وارده مقامات سعودی به فعالان حقوقی زن و مدافعان حقوق زنان در زندان های سعودی ارتباط کامل با فعالیت های حقوقی شان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله تناقض آشکار با ادعاهای «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دارد.

دیده بان حقوق بشر در گزارش خود آورده است که مقامات سعودی این زنان به تبادل اطلاعات درباره حقوق زنان در عربستان با روزنامه نگاران مقیم در عربستان، دیپلمات ها، سازمان های حقوقی بین المللی از جمله دیده بان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل متهم کردند و اینگونه ارتباطات را جرم جنایی به شمار می آورند.

عربستان، محاکمه های فردی را از 13 مارس 2019 میلادی در حق 11 فعال زن آغاز کردند که بیشتر این متهمان از فعالان حقوق زنان هستند . این افراد اوایل می 2018 میلادی دستگیر شدند.

 

دیده بان حقوق بشر به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: این محاکمه ها قرار بود در دادگاه جنایی تخصصی برگزار شود، اما مقامات سعودی به خانواده های بازداشت شدگان ابلاغ کرد که محاکمه های این افراد به دادگاه جزایی ریاض منتقل شده است.

یک وکیل عربستانی که با تدابیر دادگاه های این کشور آشناست، در گفتگو با این سازمان حقوقی گفت: تغییر مکان محاکمه غیر عادی است و نشانه تاثیر سیاسی در جلسه دادگاههاست. زیرا دادستان ها به طور معمول در ابتدا اتهامات را به دادگاه مرتبط ارایه می دهند.

این زنان متهم به نقض ماده ششم قانون " مبارزه با جرایم اینترنتی" عربستان که مبهم است، متهم هستند. این قانون تولید،آماده سازی، انتقال و استفاده از هرآنچه نظم عمومی یا ارزش های دینی یا اخلاق عمومی  و حرمت زندگی شخصی را نقض کند، ممنوع کرده است.

 

به گفته دیده بان حقوق بشر، مجازات این اتهام به پنج سال زندان و جریمه نقدی تا سه میلیون ریال سعودی معادل 800 هزار دلار آمریکاست.

به گزارش این سازمان، مقامات عربستان، تعدادی از بازداشت شدگان زن را به جنایت های خطرناک از جمله ارتباط مشکوک با طرف های خارجی متهم کردند.

 

در این گزارش آمده است که مقامات عربستان، دستکم چهار فعال زن عربستان با شک های الکتریکی و شلاق و تعرض جنسی و حمله به آنها شکنجه دادند.

دیده بان حقوق بشر بر ضرورت آزادی فوری همه فعالان حقوق بازداشت شده تاکید دارد.

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان مراسم اعتکاف نوروز عید نوروز چهارشنبه سوری ایام نوروز اعتکاف ماه رجب شبستان اعتکاف خبرگزاری فعالان زن دیده بان حقوق بشر عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۷۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سابق سازمان تیم‌های ملی: بعید می‌دانم با این روند مدال المپیک بگیریم/ دلایل افت فروغی قابل بررسی است

سعید مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مورد اینکه نتایج ملی‌پوشان تیراندازی ایران در میادین مختلف بین‌المللی به خصوص مسابقات انتخابی المپیک رضایت‌بخش نبوده، اظهار کرد: نتایج خوبی کسب نمی‌شود، در حالی که می‌توانیم جایگاه بالاتری داشته باشیم. در تفنگ و تپانچه دور از انتظار بوده‌ایم. تنها کسی که نتایج خوب را ادامه می‌دهد هانیه رستمیان است. دیگر ملی‌پوشان تیراندازی با روز‌های خوب خود فاصله دارند. روند رو به رشد کاملاً پاره شده و با آن جایگاهی که می‌توانیم باشیم فاصله محسوسی پیدا کرده‌ایم. سهمیه‌های المپیک کاهش پیدا کرده و دوره قبل ۶ سهمیه داشتیم، این دوره ۴ سهمیه گرفته‌ایم، مدال‌هایی که به دست می‌آوریم از دست می‌رود و نتایج خوب قبل تکرار نمی‌شود.  

پافشاری منجر به کسب سهمیه شد

وی درباره اینکه دلیل افت ملی‌پوشان تیراندازی چیست، عنوان کرد: همه چیز دسن به دست هم می‌دهد. مدیریت، کارایی ورزشکار، نقش مربی، تجهیزات و ... تأثیر دارند. با روی کار آمدن رئیس جدید فدراسیون قرار شد تا تجهیزات کاملاً تأمین شود. تغییری در مربیان و ورزشکار ایجاد نشد و البته نفرات جدیدی اضافه شدند. در ماده تفنگ با توجهی که به بخش بانوان شده، دو ملی‌پوش جدید اضافه شده و فاطمه امینی و شرمینه چهل‌امیرانی توانستند سهمیه المپیک بگیرند. در ماده اهداف پروازی هم در دوره قبل توجه شد و نوجوانانی وارد مسابقات لیگ شدند که نتیجه آن کسب سهمیه المپیک توسط محمد بیرانوند شد. همان زمان خیلی از باشگاه‌ها با آمدن نوجوانان مخالفت کردند، اما پافشاری فدراسیون باعث شد تا نتیجه آن را در این دوره انتخابی المپیک ببینیم.  

دلایل افت فروغی قابل بررسی است

رئیس سابق سازمان تیم‌های ملی تیراندازی در مورد اینکه دلایل افت جواد فروغی چه بود که او در المپیک قبلی مدال طلا گرفت، اما این دوره سهمیه هم نگرفت، تصریح کرد: افت فروغی بلافاصله بعد از المپیک توکیو شروع نشد، چون او توانست در تپانچه میکس مدال طلای مسابقات لهستان را کسب کند. بعد از آن رقابت‌ها بود که مربی فروغی تغییر کرد و توجه لازم به او نشد. برخورد با ورزشکاری که در المپیک طلا گرفته با دیگر ورزشکاران فرق می‌کند. ممکن است مقداری بعد از طلای المپیک افت ایجاد شود، اما ورزشکار دوباره می‌تواند اوج بگیرد. فروغی پیش از المپیک توکیو در جام‌های جهانی برزیل و هندوستان دو مدال طلا گرفته بود، در المپیک طلا گرفت و در لهستان هم به طلای میکس رسید. دلایل افت فروغی قابل بررسی است و می‌توان دوباره او را بازگرداند ولی لازمه آن توجه فدراسیون وقت است.

مرادی درباره اینکه از میان محمد بیرانوند، هانیه رستمیان، فاطمه امینی و شرمینه چهل‌امیرانی می‌توان به کسب مدال در المپیک پاریس امیدوار بود، خاطرنشان کرد: با این روندی که ورزش تیراندازی در میان ملی‌پوشان پیش رفته بعید می‌دانم شانسی برای کسب مدال در المپیک پاریس داشته باشیم. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اتهام مدیران «مأمن سیاسی» و «نگرش امروز» نشر اکاذیب بود
  • رئیس سابق سازمان تیم‌های ملی: بعید می‌دانم با این روند مدال المپیک بگیریم/ دلایل افت فروغی قابل بررسی است
  • ریس سابق سازمان تیم‌های ملی: بعید می‌دانم با این روند مدال المپیک بگیریم/ دلایل افت فروغی قابل بررسی است
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • شکایت فعالان حقوق بشر از مقامات صهیونیست به دادگاه لاهه
  • بعد از رسوایی بزرگ: فرار ستاره سیتی به عربستان!
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • آغاز نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان/ زمان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین شد/ دلایل متعددی برای رد صلاحیت حسن روحانی وجود دارد
  • عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند
  • دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی