Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@03:11:43 GMT

اگر نمی‌صرفد، تعطیل کنید!

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۴۳۲۵

اگر نمی‌صرفد، تعطیل کنید!

درخواست معافیت‌های مالیاتی در سال گذشته بارها از سوی تولیدکنندگان بیان شده، اما فقط در یک مورد این اتفاق افتاده و نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه، معتقد است که استدلال سازمان امور مالیاتی در مواردی غلط است؛ چراکه از تولیدکنندگان می‌خواهد در صورتی که تولید صرفه اقتصادی ندارد، کارخانه خود را بفروشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، قوانین مالیاتی یکی از موضوعاتی است که سال‌ها موضوع مورد بحث تولیدکنندگان و قانون‌گذاران بوده است. تولیدکنندگان معتقدند که با توجه به اینکه واحدهای تولیدی موتور محرک کشور هستند و در اشتغالزایی نقش مستقیم دارند، باید مشمول معافیت‌های مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر عملکرد و اخذ عوارض گمرکی باشد.

در این راستا خرداد ماه سال گذشته گمرک جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری و همچنین ماشین‌آلات خط تولید واحدهای تولیدی دارای مجوز تأسیس از وزارتخانه‌های ذیربط از پرداخت چهار درصد علی‌الحساب واردات قطعی معاف هستند. اما در مورد اشکال مختلف مالیات و همچنین ساختار نظام مالیاتی کشور هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد.

در این باره حبیب‌الله محمودان - نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ساختار مالیاتی و بیمه در کشور متناسب با وضع تولید نیست، گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌ها بدهی انباشته دارند، اما سازمان امور مالیاتی، مالیات سال‌های قبل که به صورت اظهاری بوده را به صورت‌های مختلف از آن‌ها طلب می‌کند.

وی افزود: طبق قانون مالیات به صورت درصدی از درآمد است و کارخانه‌ای با بدهی انباشته که درآمد ندارد باید مورد کارشناسی و ارزیابی قرار بگیرد تا در نهایت مالیات عادلانه از آن‌ها دریافت شود.

محمودان با اشاره به لزوم فریز دو ساله بدهی‌های مالیاتی، تصریح کرد: در حال حاضر اکثر کارخانه‌ها بدهی انباشته عظیمی دارند، اما سازمان امور مالیاتی آن‌ها را ملزم می‌کند که مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۳۸۵ تاکنون را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه مطالبه مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۳۸۵ تاکنون از تولیدکنندگان به منزله اعلام جنگ است، گفت: کارخانه‌ها در حال حاضر در موقعیت خوبی نیستند و دریافت این مالیات معوقه آن‌ها را تشویق می‌کند که واحدهای تولیدی خود را تعطیل کنند؛ در حالی که این روش مغایر با قانون است که مالیات بر درآمد محاسبه می‌شود.

نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه ایران با بیان اینکه در شرایطی که مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده دریافت نشده، نباید تولیدکننده را مکلف کنیم که به هر قیمتی آن را پرداخت کند، اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی می‌گوید که "مالیات ارزش افزوده باید روی فاکتور دریافت شود، در غیر این صورت مسئولیت به عهده خودتان است و آن را پرداخت کنید".

محمودان با اشاره به اینکه استدلال سازمان امور مالیاتی در مواردی غلط است، گفت: اگر تولیدکننده‌ای بخواهد کارخانه خود را بفروشد، ماشین آلات آن را به قیمت آهن می‌خرند، اما در سازمان امور مالیاتی گاهی گفته می‌شود که اگر نمی‌صرفد کارخانه خود را بفروشید در حالی که این استدلال غلط است؛ چراکه کارخانه مانند فرزند کارخانه‌دار است و از طرف دیگر کارخانه‌ای که بسته و فروخته شود از یک آپارتمان ارزان‌تر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: توليد سازمان امور مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده ماليات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۴۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرهای جدید دیگر بهشت محتکران نخواهد بود

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس قانون مالیات خانه های خالی تا کنون بالغ بر ۳۰ هزار واحد مسکونی بدون سکنه در شهرهای جدید شناسایی شده و به مالکان آنها جهت تعیین تکلیف و معرفی ساکن اخطار داده شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سعید غفوری درباره روند شناسایی خانه های خالی در شهرهای جدید و ارائه آمار این واحدها به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات گفت: با تاکید وزیر راه و شهرسازی، شهرهای جدید با قوت جهت عرضه واحدهای مسکونی خالی وارد عمل شدند تا بتوان قیمت ها را دربازار مسکن تعدیل کرد.

وی افزود: با احتکار مسکن برخورد می کنیم و بر اساس قانون، خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره آخرین وضعیت شناسایی خانه های خالی در شهرهای جدید گفت: تاکنون بالغ بر ۳۰ هزار واحد مسکونی خالی در شهرهای جدید شناسایی شده است که به تمام مالکان آنها جهت تعیین تکلیف و معرفی ساکن، اخطار داده شده است. محتکران بدانند شهرهای جدید دیگر بهشت آنها نخواهد بود.

غفوری تاکید کرد: تعدادی از مالکان وارد سامانه ملی املاک و اسکان شده و نسبت به تکمیل، تایید و یا تصحیح اطلاعات مالکیت خود و همچنین ساکنان واحدهای شان اقدام کرده اند و برخی دیگر هیچ اقدامی انجام ندادند که پس از پالایش مجدد با داده های دستگاهها، طی دو هفته آینده نهایی شده و توسط وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی معرفی می شوند.

وی با توصیه به دارندگان واحدهای خالی در شهرهای جدید به منظور تعیین تکلیف هرچه سریعتر واحدهای خالی و عرضه  آنها به بازار مسکن گفت: عرضه این واحدها به بازار می تواند قیمت مسکن و اجاره بها را تعدیل کند. همچنین مالکان مشمول مالیات نخواهند شد. اگر این واحدها برای سال بعد خالی بماند میزان مالیاتی که از این واحدها اخذ خواهد شد به دو برابر می رسد.

غفوری به مالکان و ساکنان شهرهای جدید توصیه کرد: هر چه سریع تر نسبت به خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir اقدام کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • شهرهای جدید دیگر بهشت محتکران نخواهد بود
  • جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد
  • بخش تولید شرایط ایده‌آلی ندارد/ گلایه فعالان اقتصادی از مالیات
  • جزییات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد
  • دولت در فروردین ۵۶ هزار میلیارد تومان مالیات گرفت
  • «مشاغل خاص» زیر تیغ عدالت مالیاتی
  • عدم الزام مشاغلی که فروش کمتر از ۳۰ میلیاردتومان بوده به ارایه دفاتر و ترازنامه
  • چگونه مالیات کمتری بدهیم؟
  • وصول یک ماهه ۱۰۰۰ میلیارد مالیات از شرکتهای خام فروش صادراتی
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی