Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:51:04 GMT

تسریع غربالگری سرطان روده با دستگاه آزمایش خانگی

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۵۰۰۱

تسریع غربالگری سرطان روده با دستگاه آزمایش خانگی

تهران – ایرنا - محققان آمریکایی دریافتند استفاده از بسته‌های آزمایش خانگی موجب تسریع فرآیند غربالگری سرطان روده در بزرگسالان می‌شود.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، آزمایش های غربالگری سرطان روده معمولا شامل کولونوسکوپی، سیگمودوسکوپی و آزمایش مدفوع هستند. اما بسیاری سالمندان و بزرگسالان تمایلی به انجام این آزمایشات ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین علت فرآیند غربالگری سرطان روده بزرگ در مورد این افراد به درستی انجام نمی‌شود. اکنون محققان دانشگاه پنیسیلوانیای آمریکا راهکار جدیدی برای تسهیل غربالگری ارائه کردند که شامل استفاده از بسته‌های آزمایش خانگی است.
در این تحقیقات حدود 900 داوطلب که آزمایش های غربالگری سرطان روده را بموقع انجام نداده بودند، مشارکت کردند. یک بسته‌ آزمایش خانگی در اختیار هریک از این افراد قرار گرفت تا پس از نمونه‌گیری‌های متعدد ظرف دوماه، آن را در اختیار پزشک خود قرار دهند. این داوطلبان به دو گروه تقسیم شدند و به یکی از گروه‌ها برای استفاده از بسته آزمایش خانگی، مشوق‌های مالی داده شد.
در نتیجه این تحقیقات مشخص شد 24 درصد از داوطلبان بسته آزمایش کامل را ظرف دوماه از زمان دریافت آن برای پزشک خود ارسال کردند و 29 درصد از آن‌ها ظرف 6 ماه بسته را بازگردادند.
در بررسی‌ها مشخص شد مشوق‌های مالی بر نحوه عملکرد داوطلبان اثرگذار نبوده‌ است. اما فرآیند غربالگری آن دسته از داوطلبان که در این تحقیقات مشارکت کردند در مقایسه با سایرین بسیار سریع‌تر انجام گرفت. به گفته محققان این میزان مشارکت در غربالگری سرطان، نسبتا بالا است.
تاکنون تصور می شد سرطان روده بزرگ بیشتر در افراد بالای 50 سال بروز می کند؛ ولی مطالعات جدید نشان می دهد سن ابتلا به این بیماری طی دهه اخیرکاهش یافته است و افراد جوان نیز باید پیوسته غربالگری شوند. غربالگری سرطان روده بزرگ نه تنها قادر به تشخیص بیماری است؛ بلکه از وقوع آن نیز پیشگیری می‌کند.
عوامل متعددی؛ از جمله عدم تحرک، سیگار و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، در افزایش احتمال بروز سرطان کولورکتال (روده بزرگ) نقش دارد.
روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک و ضایعات غذا خارج می‌شوند و ضایعات آماده دفع می شوند.
سرطان روده بزرگ از رشد کنترل ناپذیر سلول‌ها ناشی می‌شود. معمولا اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ‌های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می‌شوند. ممکن است این پولیپ‌ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق سیستم گردش خون و لنف در سراسر بدن گسترش یابند و سبب متاستاز شوند.
مراحل اولیه سرطان معمولا بدون علامت است؛ بنابراین غربالگری هر شش ماه یک بار توصیه می‌شود. تغییر در اجابت مزاج و اسهال یا یبوست مداوم، احساس عدم تخلیه کامل مدفوع، نازک شدن قطر مدفوع، مشاهده خون در مدفوع، سندرم روده تحریک پذیر، شکم درد و نفخ مداوم، خستگی مزمن، کاهش اشتها، کم خونی، احساس درد در ناحیه شکم و کاهش وزن از مهمترین علایم هشدار بیماری هستند.
سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکاست.
علمی **9259**9157

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سرطان روده غربالگري متاستاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۵۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست بزرگ اسرائیل در آزمایش دفاعی ایران

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- مصطفی خدابخشی؛ در واپسین ساعات شب ۲۵ فروردین ماه رسانه‌های داخلی ایران خبر آغاز عملیات انتقام ایران علیه رژیم مجعول صهیونیستی را مخابره کردند. عملیاتی که از آن با عنوان «وعده صادق» نام برده شد تا شب اسرائیل به کابوسی همیشگی برای این رژیم مجعول تبدیل شود.

تصاویر مخابره شده از رویداد بزرگ نظامی علیه اراضی اشغالی در حالی در مقابل دیدگان مردم جهان به نمایش گذاشته شد که طی بیش از ۷۰ سال گذشته چنین عملیاتی بر علیه صهیونیست‌ها رخ نداده بود و آن را می‌توان شکست بزرگ استراتژیک صهیونیست‌ها پس از حمله نابخردانه خود به سرکنسولگری ایران در سوریه دانست.

در ساعات اولیه این رویداد از ارتش رژیم صهیونیستی آمادگی صد در صدی برای مقابله با این حمله به گوش می‌رسید، اما در واقعیت و در کف میدان، سربازان صهیونیست طی ۱۰ روز قبل از عملیات «وعده صادق» در عملیات روانی ایران بازی را از پیش واگذار کرده بودند و از همان دقایق اولیه بازنده میدان رودررویی بی واسطه با بزرگترین قدرت منطقه‌ای غرب آسیا شدند.

تصاویر منتشر شده از رسانه‌ها که به صورت زنده در برابر دیدگان مردم جهان مخابره می‌شد حکایت از زمین گیر شدن سیستم پدافندی صهیونیست‌ها و نهایتا اصابت موشک‌های ایرانی بر جان خسته سرزمین‌های اشغالی حکایت داشت. اما بر خلاف این واقعیت میدانی از همان دقایق اولیه شکست دیوار پدافندی اسرائیلی‌ها و شنیده شدن صدای انفجار در نقاط مختلف اسرائیل دستور العمل بایکوت خبری و عدم انتشار تصاویر از محل اصابت موشک‌های ایرانی در دستور کار ارتش رژیم موقت صهیونیستی قرار گرفت.  

در پس این سانسور رسانه‌ای دستگاه تبلیغاتی اسرائیل به کار افتاد تا پاسخ ایران را حداقلی و با کمترین میزان اسیب نشان دهد. پروژه‌ای که با گذر زمان در حال نمایش واقعیت در میدان است.

شکست سخت نظامی صهیونیست‌ها در برابر ایران در شرایطی رقم خورد که به اذعان فرماندهان نظامی کشورمان در این عملیات نسل دوم و سوم توانمندی موشکی ایران به کار گیری شد. موشک‌های ما فوق صوتی که از نظر توان عملیاتی نسبت به موشک‌های نسل جدید امکان ضرب و شتم کمتری دارند، اما با این وجود لرزه سختی را بر اندام پر التهاب صهیونیست‌ها انداختند و نشان دادند که حتی موشک‌های نسل قدیمی‌تر ایران توانایی عبور از سیستم‌های رهگیری اسرائیل و حتی ۱۰ کشور حمایت گر از آن در طول عملیات را دارند.

بر این اساس می‌توان عملیات «وعده صادق» را بزرگترین آزمایش توان دفاعی اسرائیل از سوی ایران دانست. آزمایشی که در آن سمت شرقی میدان نبرد پیروز و سمت غربی پر مدا تسلیم و نظاره گر فروپاشی هژمونی پوشالی خود بود. موید این موضوع را می‌توان در اظهار نظر برخی از ماموران سیا دید. لری جانسون یکی از همین ماموران است که عملیات رسانه‌ای صهیونیست‌ها برای تصویرسازی از شکست ایران را بی ارزش می‌داند و بر این نکته تاکید دارد که ایران هر آنچه که می‌خواست را به انجام رساند و نشان داد که توانمندی بالایی در بهره گیری از کلاهک‌های قابل مانور دارد.

در سوی دیگر شکست نظامی اسرائیل در برابر ایران یک بازنده بزرگ دیگر نیز وجود دارد و آن کسی نیست جز ایالات متحده که نشان داد دیگر آن توان بازدارندگی گذشته خود در برابر ایران را نداشته و نمی‌تواند دیگر روی صبر استراتژیک ایران حساب باز کند. حالا به عبارت بهتر باید گفت که کفه ترازو در حوزه بازدارندگی در اختیار ایران است. به عبارت بهتر حالا آینده منطقه و حتی نبض حیاتی اسرائیل در دستان ایران است. واقعیتی که صهیونیست‌ها وجود آن را در شب پر التهاب و کوبنده عملیات «وعده صادق» درک کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • شکست بزرگ اسرائیل در آزمایش دفاعی ایران
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل
  • اجرای طرح خانواده سالم در ۳۶۰۰ مرکز بهداشت | خانواده‌ها در این طرح چه آموزش‌هایی می‌بینند؟ | انجام غربالگریِ روان برای متقاضیان
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال