Web Analytics Made Easy - Statcounter

مناطق حفاظت شده محیط های مناسبی برای اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی های زیست محیطی به شمار می آیند که انجام فعالیت های گردشگری و بهره برداری مصرفی و اقتصادی متناسب با نواحی هر منطقه و براساس طرح جامع مدیریت مناطق مجاز است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیروان منطقه گلیل و سرانی شیروان با مساحت 18 هزار هکتار در سال 1350 حفاظت شده اعلام شده بود که در سال های 55 تا 61 نیز به عنوان پارک ملی تحت مدیریت قرار گرفت که ناحیه ای است کوهستانی در استان خراسان شمالی که با کشور ترکمنستان هم مرز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموماً کوهستانی، با شیب‌های تند و دره‌های عمیق و صخره‌های مرتفع است که بخش وسیعی از منطقه را جنگل های ارس با زاد آوری طبیعی مطلوب تشکیل می دهد که از شرق به غرب بر تراکم آن ها افزوده می شود.


سرانی یکی از ذخیره گاه های ژنتیکی درخت ارس و قوچ و میش اوریال به شمار می آید که بیش از 160 گونه گیاهی و 120 گونه جانوری در منطقه شناسایی شده اند. گونه هایی چون بادام، انجیر وحشی، گوجه وحشی، زرشک، گون، درمنه، کلاه میر حسن، علف بره، چاه کوهی، و چمن گندمی کرکدار به همراه ارس پوشش گیاهی عمده منطقه را تشکیل می دهند.


گونه های مهم جانوری منطقه عبارتند از قوچ و میش اوریال، بز و پازن، پلنگ، گربه وحشی، گراز، گربه پالاس، سمور سنگی، تشی، دوپای فرات، ول بوفی، پایکا، خفاش، خرگوش، کبک، کبک دری، تیهو، دلیجه، چکاوک، باقرقره، سهره، لاک پشت خزری، لاک پشت افغانی، لوس مار، مار جعفری، مار آتشی، مار شاخدار ایرانی، کفچه مار و مار خالدار.


تنوع زیستی جانوری و گیاهی زیاد، چشمه های متعدد و دره های عمیق و زیبا زمینه فعالیت های علمی پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم کرده اند. چشمه های این منطقه شامل گزگزوگ، کلاته، سرخدار، آب باغ، قرابل، چاه کوه تنبل و بروفندیل علم و زیندانلو از جمله آن ها است.


آثار طبیعی ملی شهرستان واقع در این منطقه عبارتند از سروهای قره باغ به تعداد هفت اصله واقع در اراضی مستثنیات روستای باغان به فاصله 10 کیلومتر تا شیروان ، صنوبر نظر علی در اراضی ملی روستای نظر علی به فاصله 60 کیلومتر تا شیروان و ارس سرانی واقع در اراضی ملی روستای سرداب- سرانی که سومین درخت کهنسال ایران است.


هوای سرد در تابستان مراتع و جنگل این منطقه که یکی از ییلاق های عشایر دامدار شیروان می باشد، ییلاق گلیل یکی از شکارگاه های طبیعی مردم شیروان است پوشاک گرم در تابستان یکی از وسائل ضروری این منطقه گردشگری است.


دریاچه سد گلیل شیروان از دیگر چشم اندازهای زیبای این منطقه است و آرامگاه زکریا از نوادگان امام هفتم( حضرت موسی کاظم) در یکی از قلل مرتفع گلیل از دیگر مکان های دیدنی زیارتی این منطقه گردشگری است.


جشنواره بازی های بومی و محلی با شرکت خراسان شمالی و رضوی دوم تیرماه 91 با همکاری محیط زیست، میراث فرهنگی، تربیت بدنی و امور عشایری با حضور گسترده مردم و مسئولان استانی و شهرستانی در این منطقه برگزار شد.


مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تخریب اراضی ملی و تبدیل به یونجه زار های دیم، دام مازاد عشایر، دام مازاد بر ظرفیت چرایی مراتع منطقه و حضور شکارچیان متخلف را از جمله چالش های حفاظت از این منطقه عنوان کرد.

سید اصغر مطهری گفت: در صورت حفاظت بیشتر این منطقه، با توجه به تعداد معدود مأمور اجرایی محیط زیست در منطقه نیاز مبرم به تامین نیروی اجرایی حفاظت بیشتر احساس می گردد چرا که در صورت نیاز با توجه به کمبود نیرو اجرایی در منطقه، پرسنل اداری 90 کیلومتر راه اصلی را طی می کنند تا جهت همکاری به این منطقه برسند.


منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای دو پاسگاه محیط بانی ملوانلو واقع در روستای ملوانلو و پاسگاه سر محیط بانی شهید پرهام واقع در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی است که فاصله بین این دو پاسگاه با یکدیگر 20 کیلومتر می باشد که توسط محیط بانان پرتلاش و زحمت کش منطقه گشت و کنترل حفاظت می‌شود.


منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با وسعتی بیش از 18 هزار هکتار در فاصله 90 کیلومتری شمال شیروان و در منتهی ‌الیه حد شمال شرقی خراسان شمالی واقع شده و ضلع شمالی این منطقه با طول نزدیک به 30 کیلومتر با کشور ترکمنستان هم مرز است.


نسبت مساحت این منطقه به مساحت کل مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست خراسان شمالی 6.65 درصد است.
 

پایان پیام/641

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خسارت سیل بارندگی و سیلاب خبرگزاری شبستان خسارت سیلاب گلستان سیلاب خسارات سیل گلستان اعتکاف مراسم اعتکاف گلیل سرانی شیروان گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۶۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان فریمان از کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی و به نقل از روابط‌عمومی محیط زیست استان، جواد ستوده اظهار کرد: محیط‌بانان شهرستان فریمان، حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان را پیدا کردند.

وی افزود: در بررسی‌های مقدماتی محیط‌بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست فریمان گفت: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبدشکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش ایمنا، منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت‌جام قرار دارد.

حضور گونه‌های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی از درختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیل‌های غنی در منطقه است که محلی برای زیست، ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به‌شمار می‌رود، این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان‌ رضوی واقع شده است.

کد خبر 750035

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه موزه عبرت در شیروان
  • صدور مجوز زیست‌محیطی برای معدن آلبلاغ خراسان شمالی مصوب شد
  • عنکبوتی به نام رامبد جوان ! | همه نامگذاری های عجیب جانوران
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • سومین دور مسابقات کشتی با چوخه در شیروان برگزار شد
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • اعتبار ۴۰ هزار میلیاردی پروژه آب‌های سرانی خراسان شمالی در ۱۴۰۳
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است