تجربه/ آیینۀ تمامنمای ادبیات و هنر در سال 97
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۸۲۵۰
عصر ایران- شمارۀ نوروزی ماهنامۀ «تجربه» به معنی واقعی کلمه نوروزی و پُر و پیمان است.
روی جلد مجله تصویر «شهریار مندنی پور» نقش بسته و با این داستان نویس به بهانۀ انتشار رمان « تن تنهایی» در ایران و کاندیداتوری «ماه پیشونی» برای جایزۀ پن آمریکا گفت وگویی بلند انجام شده و از او به عنوان «چهرۀ سال 97» نام برده اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از 250 صفحۀ کل شمارۀ 62 «تجربه» 140 صفحه به «جشنوارۀ تجربه» اختصاص دارد و در آن بهترین ها را در این 24 موضوع و از این قرار انتخاب و معرفی کرده است:
- رُمان فارسی: بند محکومین، کیهان خانجانی
- رُمان خارجی: شغل پدر، سرژ سالاندون، برگردان مهستی بحرینی
- داستان فارسی: متغیّر منصور، یعقوب یادعلی
- داستان خارجی: کارآگاه دهکده، ویلیام فاکنر، برگردان احمد اخوت
- ناداستان ایرانی: قطارباز، احسان نوروزی
- ناداستان خارجی: روایت بازگشت، هشام مطر، برگردان مژدۀ دقیقی
- شعر فارسی: تابستان و غم، احمد رضا احمدی
- شعر خارجی: رز زرد، خورخه لوییس بورخس، برگردان علی معصومی
- پژوهش ایرانی: پرورش ذوق عامه در عصر پهلوی، علی قلی پور
- پژوهش خارجی: آخرالزمان سیاسی، الیس ساندوز، برگردان حیدر خسروی
- موسیقی امروز ایران: ایران من، سهراب پور ناظری، همایون شجریان
- موسیقی کلاسیک ایران: آلبوم صلح، جمال ظهوریان
- موسیقی پاپ ایران: کجا باید برم، روزبه بمانی
- موسیقی تلفیقی ایران: آلبوم شال، کاوۀ آفاق
- تئاتر امروز ایران: بی تابستان، امیر رضا کوهستانی
- هنر امروز ایران: نمایشگاه نقاشی داوود زندیان
- عکس امروز ایران: نمایشگاه وضعیت چهارم، عکس های کیارنگ علایی
- فیلم ویژه: همه می دانند، اصغر فرهادی
- سینمای امروز ایران: مغزهای کوچک زنگ زده، هومن سیدی
- سینمای امروز جهان: تصنیف باستر استراگز، برادران کوئن
- سریال امروز ایران: بانوی عمارت، عزیزالله حمید نژاد
- سریال امروز جهان: خانم میزل شگفت انگیز، ایمی شرمن- پالادینو
- انیمیشن امروز خارجی: جزیرۀ سگ ها، وس اندرسون
- مستند امروز ایران: رزم آرا؛ یک دوسیۀ مسکوت، احسان عمادی
جامعیت و اهمیت انتخاب این 24 اثر را هنگامی بیشتر در می یابیم که بدانیم یک گروه داوری صاحب نظر این کار را انجام داده و به جز 24 نفر اول 48 نفر دیگر نیز برای رتبه های دوم و سوم انتخاب شده اند و مهم تر این که به معرفی بسنده نشده و در هر بخش یا با خود برنده گفت و گو شده یا از یکی از برگزیدگان مقاله دریافت کرده اند یا دربارۀ آنها نوشته اند.
اگر بخواهیم از آخر اشاره کنیم احسان عمادی سازندۀ مستند رزم آرا نوشته « قرار بود یک مستند 10 قسمتی به نام مردان شاه ساخته شود و به زندگی نخست وزیران بپردازد اما بعد از سه قسمت متوقف شد و تلویزیون هم هیچ یک را تا کنون پخش نکرده است».
دربخش انیمیشن خارجی که «جزیرۀ سگ ها» انتخاب شده نیز گفت و گویی خواندنی با وس اندرسون برگردانده شده است.
به معرفی سریال «بانوی عمارت» هم بسنده نشده و یادداشتی از احسان جوانمرد نویسندۀ آن به چاپ رسیده است که در آن می نویسد: « دلت می شکند وقتی همه قیچی برداشته اند و می خواهند خیالت را شکل ایدیولوژی خودشان جرح و تعدیل کنند.»
هر چند در بخش « سینمای امروز ایران» فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» انتخاب شده اما یادداشت بهزاد عشقی دربارۀ فیلم «شعله ور» که «گزینۀ دوم» است، سخت خواندنی است.
تعطیلات نوروز وقت سفر است ( و امسال البته سیل کام مسافران را تلخ کرده) اما به بهانۀ سفر نقل شروع یادداشت این منتقد سینما دربارۀ فیلم تحسین شدۀ «شعله ور» ساختۀ حمید نعمت الله و با بازی درخشان امین حیایی خالی از لطف نیست:
« سفر، منشأ شکل گیری بسیاری از داستان های حماسی و تراژیک در جهان است. اولیس در اسطوره های یونان باستان 10 سال در دریا گم می شود و از وادی های مختلفی می گذرد و با موجودات مهیبی همچون غول های یک چشم می ستیزد و سرانجام به سرزمین خود باز می گردد. رستم در اسطوره های ایرانی از هفت خوان پر خطر عبور می کند و با شیر و دیو و اژدها و جادوگر می جنگد و به مقام پهلوانی می رسد...سفر قهرمان، گاه در زمان اتفاق می افتد و گاه در مکان و گاه در زمان و مکان با هم و در فیلم شعله ور هم با داستان سفر رو به روییم اما ضد قهرمان جایگزین قهرمان شده است.»
تجربه با کاوۀ آفاق به بهانۀ انتخاب «شال» به عنوان بهترین آلبوم تلفیق سال 1397 گفت و گو کرده و دربارۀ اظهار نظر جنجالی قبلی خود توضیح داده است: « من گفته بودم اگر امکانات جان لنون را داشتیم می توانستیم بهتر از او باشیم» ولی ما را به خاطر این حرف کشتند!
برای علاقه مندان موسیقی پاپ، بخش «نوا» بسیار جذاب است چون با هر سه برگزیدۀ خود گفت و گو کرده است. با روزبه بمانی به خاطر انتخاب «کجا باید برم» و با اهورا ایمان به سبب انتخاب آلبوم او (پروانه های پیراهنش) و انتخاب در جایگاه دوم و نیز با اعضای گروه رستاک به بهانۀ آلبوم «بهار» که انتخاب سوم است.
در بخش موسیقی کلاسیک نیز با جمال ظهوریان (آلبوم صلح)، امین شریفی (رنگ ها در سرازیری) و امین هنرمند ( از یادت نمی کاهم) گفت و گوهای خواندنی صورت پذیرفته است.
در بخش موسیقی امروز ایران، «سرود مرد سرگردان» انتخاب سوم «جشنوارۀ تجربه» است و با پوریا اخواص خوانندۀ آلبوم گفت و گو شده است. وجه مشخصۀ آلبوم این است که بر روی سروده های احمد شاملو آهنگ گذاشته و خوانده اند. باید شنید و دریافت چگونه از این کار دشوار برآمده اند چون شاملو شعر کلاسیک نمی سروده است.
گفت و گو با سهراب پورناظری به بهانۀ «ایران من » و انتخاب آن به عنوان بهترین آلبوم سال 1397 نیز خواندنی است.
او در پایان مصاحبه از محمد رضا شجریان و شهرام ناظری و همایون شجریان به عنوان سه خوانندۀ برتر بعد از انقلاب نام می برد و سه آهنگ ساز برتر را هم این گونه بر می شمرد: پرویز مشکاتیان، جلیل عندلیبی و حسین علیزاده.
همین اشارات کافی است تا ماهنامۀ تجربه را مهم ترین و معتبرترین مجله ادبیات و هنر ایران بدانیم.250 صفحه مطلب و همه هم اورژینال و اول بار و بکر.
سردبیری «تجربه» با مهدی یزدانی خُرّم است که خود رمان نویس قهاری است و کتاب تازۀ او به سرعت به چاپ دوم رسیده والبته در یادداشت خود از بسیاری از نویسندگان نسل جدید انتقاد کرده که چرا وجه اجتماعی نویسنده بودن را کنار گذاشته اند و دچار انفعال شده اند.
مدیر مسؤول «تجربه» - کتایون بناساز- نیز در یادداشت خود و از بین کتاب های متعددی که در بخش «راهنما» معرفی شده اند بر کتاب «مواجهه با مرگ» درنگ کرده بیشتر به این خاطر که مترجم آن «مجتبی عبدالله نژاد» در مقدمه نوشته است: «در تمام مدتی که کتاب را ترجمه می کردم، شبح مرگ بالای سرم ایستاده بود و خیال می کردم قهرمان داستان که بمیرد، من هم می میرم. نمردم ولی شبح مرگ بالای سرم است و رهایم نمی کند.»
مدیر مسؤول «تجربه» بلافاصله اضافه کرده است: «وقتی کتاب منتشر شد اما مترجم رفته بود.»
«تجربه» در 250 صفحه به قیمت 25 هزار تومان عرضه شده است. مطالب مرتبط سیاستنامه/ دغدغۀ ایران در رقابت با نوعربیها و نوعثمانیها بخارا/ آزادیِ خواندن و رنجِ نوشتن نگاه نو/ از انسان شیشهای تا شهروند شیشهای کرگدن/ بزن، ای ساعت شمسالعماره! اندیشه پویا/ لذت کامل با پول یک پیتزای ناقابل!
منبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۸۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
روز جمعه ۱۴ اردیبهشتماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهرههای حوزه مولویشناسی و شمس پژوهی و شاهنامهپژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجتالله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.
در میان این چهرههای فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.
از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزازیدر ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجتالله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام میداد.
او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد: من این تلاش و عزم را گرامی میدارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آنها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را میدهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق میکند.
ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.
سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامهنویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.
او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت: من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامهنویسی عرض میکنم که سالهاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقهمند به فیلمنامهنویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاهپیرنگ میبینم. آنها بسیار دوست دارند که فیلمنامهنویسی متفاوت را با روایتهای موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستانگویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامهنویسی ترجمه شده رجوع میشود. این در حالی است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایتهای موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بیراه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستانگویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیشتر از او عطار و سنایی هم چنین تجربهای داشتند.
توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایتگری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتابهای خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.
در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدمها بیآنکه خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شدهی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.
این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
در این زمینه بخوانید:
تمجید میرجلالالدین کزازی از «مست عشق»
ژاله آموزگار منبع: خبرگزاری ایسنا