Web Analytics Made Easy - Statcounter

لندن – ایرنا – نهاد ناظر بر استانداردهای رسانه‌ای در انگلیس در حالی تخلف شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال از مقررات این سازمان را محرز ندانست که اقدام این شبکه برای پخش مصاحبه سخنگوی گروهک الاحوازیه به دلیل ترویج تروریسم می‌تواند بر اساس «قانون ضد تروریسم» جرم تلقی شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سازمان مستقل رسیدگی‌کننده به استانداردهای رسانه‌ای در انگلیس (آفکام) در گزارش خود تخلف تلویزیون «ایران اینترنشنال» از مقررات این سازمان را محرز ندانست اما نظرات مطرح‌شده در یکی از مصاحبه‌ها را تائید کننده حملات تروریستی معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حمید بدیعی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن که قبلاً از شکایت سفارت کشورمان از این شبکه تلویزیونی خبر داده بود در توئیتی اعلام کرد که اگرچه آفکام این شبکه را محکوم نکرد اما 'شکایت سفارت ایران همین فایده را داشت که آن شبکه را مجبور به اصلاح رفتار غیرقانونی خود کرد'. وی در توییت خود این رأی را یک 'نتیجه محدود' معرفی کرد و آن را یک 'موفقیت نسبی' خواند.
بعیدی نژاد تأکید کرد که هدف نهایی مجبور کردن این شبکه به قانونمندی و 'از همه مهم‌تر شفافیت مالی' است.
در گزارش 13 صفحه‌ای آفکام از شبکه «ایران اینترنشنال» آمده است: مجوز این شبکه در اختیار شرکت 'گلوبال مدیا سیرکولیشن' است اما در این گزارش اشاره‌ای به منابع مالی آن و هویت گلوبال مدیا سیرکولیشن نشده است.
روزنامه گاردین پیشتر در مقالاتی از وابستگی ایران اینترنشنال به کمک‌های مالی ولیعهد عربستان خبر داده بود. بر پایه آخرین گزارش این روزنامه، عربستان سعودی 250 میلیون دلار برای راه‌اندازی شبکه ایران اینترنشنال که هیچ‌گونه درآمدی از طریق تبلیغات ندارد، هزینه کرده است.
سفارت کشورمان به دلیل پخش مصاحبه توهین‌آمیز ایران اینترنشنال با سخنگوی گروه جدایی‌طلب الاحوازیه در روز 31 شهریور 1397 به آفکام شکایت کرده بود.
آفکام در رأی نهایی خود ضمن پذیرفتن اینکه مصاحبه انجام‌شده با فردی به نام «یعقوب حر تستری»، به‌طور 'بالقوه توهین‌آمیز' بوده است، اما رفتار آن شبکه را در تناقض با مقررات آفکام ارزیابی نکرد. آفکام در رأی خود تصریح می‌کند که نظرات توهین‌آمیز می‌توانند با تصمیم سردبیری و رعایت مفاهیم منتشر شوند.
آفکام استدلال تلویزیون ایران اینترنشنال را که مدعی شده سخنان تستری را در مفهوم مناسبی منتشر کرده و در طول مصاحبه و پس‌ از آن نظرات وی را چه از طریق مجریان برنامه و چه از طریق سایر مصاحبه‌شونده‌ها به‌اندازه کافی به چالش کشیده است، می‌پذیرد.
در این گزارش از سخنان مجری برنامه که خبر محکومیت بین‌المللی و منطقه‌ای این حملات را پوشش داده به‌عنوان یکی از مثال‌های انتشار مصاحبه در مفهوم مناسب یادشده است.
در برنامه زنده خبری روز 31 شهریور 1397، 22 سپتامبر 2018، تستری در مصاحبه با تلویزیون ایران اینترنشنال خود را سخنگوی 'جنبش الاحوازیه' معرفی کرد و گفت گروهک 'جنبش مقاومت ملی الاحواز' که دربرگیرنده تعدادی از گروه‌های جدایی‌طلب خوزستانی است، مسئولیت حملات را پذیرفته است. وی در ادامه با این ادعا که هدف حمله‌کنندگان نظامی بوده و مردم عادی هدف نبوده‌اند؛ سعی کرد اقدام آنان را توجیه کند.
در گزارش آفکام، هیچ جا از این حمله به‌عنوان حمله تروریستی یاد نشده است. در سرتاسر متن همه مشتقات 'ترور' به‌عنوان نقل‌قول از دیگران و در داخل گیومه آمده است. این در حالی است که حتی خود شبکه ایران اینترنشنال بر اساس گزارش آفکام اظهار می‌دارد که در گزارش‌های خود این حمله را یک حمله تروریستی معرفی کرده است چراکه: 'بر اساس تصمیم سردبیری' آن را حمله‌ای می‌داند که نه‌فقط نظامیان بلکه افراد عادی را نیز قربانی کرده است.
دفاعیه شبکه تلویزیونی و متن گزارش آفکام هر دو اظهار می‌دارند که این گروه و نه هیچ گروه جدایی‌طلب خوزستانی دیگر در لیست سازمان‌های تروریستی انگلیس و نه هیچ کشور غربی دیگری وجود ندارند. آن‌ها درواقع استدلال می‌کنند که گروه جدایی‌طلب حمله‌کننده یک گروه شناخته‌شده تروریستی توسط غرب نیست.
گزارش آفکام می‌پذیرد که اظهارات تستری به‌طور واضح تائید کننده حملات اهواز محسوب می‌شود که موجب کشته شدن تعدادی از مردم شده است. این گزارش بااین‌حال درنتیجه گیری و با استناد به‌حق آزادی بیان مندرج در قانون حقوق بشر اتحادیه اروپا اذعان می‌کند که قانون نمی‌تواند به‌صرف داشتن عقاید توهین‌آمیز مانع حضور افراد در رسانه‌ها شود.
بدین ترتیب درمجموع و با توجه به دو فاکتور اصلی یعنی قرار داشتن خبر در مفهوم مناسب و از سوی دیگر به چالش کشیده شدن دیدگاه او توسط مجریان و سایر مهمانان، به این نتیجه می‌رسد که این شبکه از مقررات آفکام در زمینهٔ انتشار محتوای توهین‌آمیز تخطی نکرده است.
بااین‌حال به نظر می‌رسد تأکید بر 'توهین‌آمیز' بودن مطلب، راهی باشد برای به حاشیه راندن موضوع اصلی یعنی ترویج و توجیه تروریسم. درواقع باید به این موضوع توجه داشت که مصاحبه مذبور نه‌فقط از باب توهین‌آمیز بودن، بلکه به دلیل ترویج و ستایش از تروریسم می‌تواند بر اساس «قانون (ضد) تروریسم» مصوب سال 2006 انگلیس (Terrorism Act 2006) جرم تلقی شود.
شبد ** هـ ن **9122

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس ايران اينترنشنال آفكام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۹۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟

در حدود دو سال گذشته رسانه‌های فارسی‌زبان ضد‌ایران و حتی غربی، بارها در گفت‌و‌گو با افراد مختلف،گزارش‌هایی درباره نحوه درگذشت نیکا شاکرمی منتشر کرده‌اند؛ گزارش‌هایی که حتی با روایت‌های مخدوش مادر و خاله این نوجوان تناقض‌های جدی داشته است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، سرویس جهانی بی‌بی‌سی روز دوشنبه 29 آوریل (10 اردیبهشت ماه) با تکیه بر اسنادی که به تعبیر این رسانه «بسیار محرمانه» خوانده شده، گزارشی از نحوه درگذشت نیکا شاکرمی منتشر کرد. نیکا شاکرمی نوجوان 16ساله‌ای بود که رسانه‌های فارسی‌زبان ضد‌ایران، در نخستین روزهای ناآرامی‌های سال 1401، از او به عنوان یکی از کشته‌شدگان اعتراضات در تهران نام بردند. مقامات قضایی و امنیتی با استناد به محل درگذشت این فرد و همچنین گزارش پزشک قانونی، ضمن رد اظهارات رسانه‌های ضد‌ایران، «سقوط از ساختمان» را علت مرگ شاکرمی معرفی کردند. با این وجود اما چند تصویر از حضور شاکرمی در اعتراضات و ویژگی‌های شخصیتی مادر و خاله شاکرمی، فضای مناسبی را در اختیار شبکه‌های ضد ایران برای دمیدن بر آتش اعتراضات در ایران با هدف سرنگونی حکومت داده بود.

در طول کمتر از دو سال گذشته رسانه‌های فارسی‌زبان ضد‌ایران و حتی غربی، بارها و بارها در گفت‌و‌گو با افراد مختلف، گزارش‌هایی درباره نحوه درگذشت این نوجوان 16ساله منتشر کرده‌اند؛ گزارش‌هایی که در بسیاری از مواقع، حتی با روایت‌های مخدوش مادر و خاله نیکا شاکرمی‌ نیز تناقض‌های جدی داشته است.

دوشنبه دهم اردیبهشت، سرویس جهانی بی‌بی‌سی، روایت جدیدی از درگذشت نیکا شاکرمی منتشر کرد که با وجود تلاش‌های فراوان، رد این تناقضات در آن بسیار مشهود است. برخلاف دفعات قبل، این بار یک رسانه بین‌المللی و آن هم با استناد به اسنادی که آنها را «بسیار محرمانه» می‌خواند، به ماجرا ورود کرده است. این موضوع به اندازه‌ای عجیب بود که دویچه‌وله فارسی درباره آن نوشته «این اولین‌بار است که یک رسانه بین‌المللی با استناد به سندی محرمانه چنین گزارشی را منتشر می‌کند.»‌ بی‌بی‌سی ادعا کرده این گزارش «بخشی از یک پرونده 322صفحه‌ای» درباره معترضان بوده است. این رسانه هرچند مدعی محرمانه بودن این سند است اما در گزارشش به «تناقض‌های موجود در اسناد»‌ نیز اشاره کرده. به عنوان نمونه، بی‌بی‌سی اذعان داشته در سندی که تحقیقاتش روی آن «متمرکز» شده، «حاوی چند تناقض» بوده است. بی‌بی‌سی نوشته: «به عنوان مثال، نیروی انتظامی «ناجا» که در این گزارش نقل شده، در آن زمان به «فراجا» معروف» بوده است.

در حالت معمو‌لی نه‌تنها یک رسانه بین‌المللی که حتی رسانه‌های محلی نیز حاضر به انتشار سندی با چنین اشتباه فاحشی نخواهند شد. آن‌طور که سرویس جهانی بی‌بی‌سی اذعان داشته، این تنها یکی از تناقضات این سند بوده است اما بی‌بی‌سی برای توجیه انتشار این گزارش، مدعی شده مفاد اسناد را با فردی که بی‌بی‌سی آن را «افسر اطلاعاتی سابق ایران که به آرشیو سپاه پاسداران دسترسی داشته» معرفی کرده، به اشتراک گذاشته و این فرد صحت گزارش را تایید کرده است!

انتشار این گزارش با چنین اسنادی حتی باعث شده برخی رسانه‌های فارسی‌زبان ضد‌ایران که چندان نیز حرفه‌ای نیستند، با محتوای بی‌بی‌سی فاصله خود را حفظ کنند. دویچه‌وله فارسی پس از انتشار بخشی از این گزارش نوشت «به طور مستقل امکان راستی‌آزمایی این گزارش را ندارد.»

چنین خطای فاحشی آن هم از رسانه‌ای به قدمت سرویس جهانی بی‌بی‌سی، از دو حالت خارج نیست؛ یا این پروژه دستپخت سرویس‌های امنیتی غربی است و یا اینکه باید این گزارش پوست موز یک گروه نفوذی باشد که زیر پای بی‌بی‌سی انداخته شده است. نباید فراموش کرد اسفند سال گذشته یک گروه هکری که مدعی هک سامانه‌های مربوط به قوه قضائیه بود، اسنادی را منتشر و ادعا کرد که دو سند آن مکاتبه در طبقه‌بندی «سری» وزارت اطلاعات با دادستان عمومی و انقلاب تهران برای خروج برخی کارمندان دو شبکه معاند تلویزیونی «ایران اینترنشنال» و «بی‌بی‌سی فارسی» از فهرست کارکنان ممنوع‌المعامله این دو شبکه ضد‌ایرانی است. شبکه‌ای که چنین اطلاعات مخدوش و متناقضی را در اختیار بی‌بی‌سی قرار داده، بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی دست به کار شد و با استفاده از لشکر سایبری‌اش، به صورت پرحجم سعی در بازنشر گسترده این گزارش کرد.

چرا گزارش اخیر بی‌بی‌سی جعلی است

فارغ از این که خانم نیکا شاهکرمی بر اثر چه حادثه یا اتفاقی فوت کرده، می‌توان با قاطعیت گفت گزارشی که توسط بی‌بی‌سی منتشر شده ، به دلایل مختلف جعلی و فاقد اعتبار است. جعل کننده از اطلاعات بسیار کمی درباره سازمان و سازکار سپاه برخوردار بوده یا تعمد داشته است.

 

تهیه‌کننده یا جعل‌کننده گزارش هدف اولیه‌اش از چنین جعل غیر حرفه‌ای ‌و پر از دروغ و مین گذاری شده‌ای، بی حیثیت کردن بی‌بی‌سی بوده است. بی‌بی‌سی حتی حاضر نشده اسم فرمانده تیپ انتظامی و… را در گوگل سرچ کند تا متوجه مسولیت و رده آن و عنوان سازمانی شود.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوست موز زیر پای بی‌بی‌سی
  • چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
  • مکمل های بهبود کیفیت سوخت، به خودروها آسیب می زند
  • هنرنمایی قایدی مورد توجه شبکه تلویزیونی امارات (فیلم)
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل درباره رامین یکتاپرست ؛ کسی که یک فاحشه‌خانه را در آلمان اداره می‌کرد | یکتاپرست وابسته به سپاه بود؟
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • تعیین تکلیف تعهدات ساینا Sدو‌گانه سوز+ قیمت
  • «دوگین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست