Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در همه جوامع، مسئله آسیب و فحشاء به طرق مختلف وجود داشته است. جامعه ما نیز سال‌های متمادی با مشکل فحشاء و روسپیگری رو به رو بوده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و فروپاشی مراکز فحشاء متأسفانه با شکل‌های متفاوت در کشور ادامه و رشد پیدا کرد. رشد آمارها نشانگر شیوع این َآسیب اجتماعی در سنین پایین است که زنگ خطری جدی برای جامعه محسوب شده و در نتیجه مسئولین را ملزم به ارائه راهکارهای مناسب جهت مقابله با این آسیب اجتماعی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه مسئولیت حمایت و بازپروری دختران و زنان آسیب دیده اجتماعی و دختران و زنان در معرض آسیب اجتماعی به منظور اصلاح، بازتوانی و بازگشت به زندگی سالم اجتماعی آنان به سازمان بهزیستی کشور واگذار شد.

مبانی قانونی

۱. ماده واحده لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور شورای انقلاب با الحاق اصلاحیه ۲۴ مرداد ماه ۱۳۵۹ و اصلاحات و الحاقات به عمل آمده جلسه ۱۳۷۵.۱۱.۱۹ مجلس شورای اسلامی در خصوص تجدید تربیت منحرفین اجتماعی (آسیب دیدگان اجتماعی)

۲. آئین نامه اجرایی مصوب هیئت وزیران در رابطه با دختران و زنان در معرض آسیب اجتماعی حاد و زنان آسیب دیده اجتماعی مسئولیت بازپروری به منظور اصلاح، بازتوانی و بازگشت به زندگی سالم اجتماعی آنان به سازمان بهزیستی کشور واگذار شد.

۳. ماده ۹۷ قانون برنامه چهارم توسعه کشور

۴. آئین نامه چتر ایمنی رفاه اجتماعی مصوب هیئت وزیران

نحوه پذیرش

۱. معرفی از سوی مراکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی سراسر کشور

۲. معرفی از طریق مراجع قضائی و نیروی انتظامی

۳. خود معرف

شرایط و مدارک مورد نیاز پذیرش

۱. داشتن معرفی نامه از سوی مرکز مداخله در بحران به همراه اصل پرونده کامل مراجع

-داشتن معرفی نامه رسمی ممهور به مهر و امضا مقام قضائی و پزشک قانونی مبنی بر وضعیت‌هایمان، بارداری و وضعیت روان مراجع در پرونده الزامی است.

۲. داشتن حداقل ۱۵ سال سن

-در خصوص مراجعینی که کمتر از ۱۵ سال داشته و مشمول مراکز بازپروری می‌باشند کمیته امور آسیب دیدگان اجتماعی استان بایستی تصمیم گیری نماید.

۳. نداشتن بیماری شدید روانی و معلولیت ذهنی شدید که نیاز به مراقبت ویژه دارند.

۴.نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، داروها و ...

خدمات تخصصی مرکز

برای انجام امور تخصصی در هر مرکز واحدهایی به شرح ذیل تشکیل می‌گردد:

۱.و احد مددکاری اجتماعی

۲.و احد روان شناسی

۳.و احد بهداشتی و درمانی

۴.و احد مراقبتی

۵. تیم تخصصی شامل (مسئول مرکز، مددکار اجتماعی، روان شناس، روان پزشک و پزشک)

-واحد مددکاری اجتماعی متشکل از مددکاران اجتماعی مرکز می‌باشد که فعالیت‌های این واحد بایستی بر پایه مددکاری فردی، گروهی و جامعه‌ای صورت پذیرد و برحسب شرایط روانی، خانوادگی و اجتماعی مراجع برنامه ریزی و اقدامات لازم به منظور توانمندسازی مراجع با همکاری و هماهنگی سایر واحدهای مرکز مرکز و اعضای تیم تخصصی توسط این واحد صورت پذیرد.

-واحد روان شناسی متشکل از روانشناسان مرکز می‌باشد که کلیه امور مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی خدمت گیرندگان را به عهده دارد و فعایت‌های این واحد با فعالیت‌های سایر واحدهای مرکز و تیم تخصصی ارتباط دارد.

-واحد مراقبتی متشکل از مربیان مرکز است.

-ارائه خدمات حقوقی مورد نیاز به مراجعین با استفاده از واحد حقوقی مرکز مداخله در بحران صورت می‌پذیرد.

شرایط ترخیص

۱. ترخیص مراجع پس از اتمام مدت بازپروری به طرق ذیل صورت می‌گیرد.

الف-پیوند یا بازگشت مجدد با خانواده و تحویل به خانواده یا اقوام نزدیک

ب-ایجاد اشتغال، کاریابی و تشکیل زندگی مستقل

ج-ازدواج و تشکیل خانواده

د-اعزام به سایر مؤسسات و مراکز درمانی، مراقبتی و حمایتی یا بهزیستی سایر استان‌ها

۲. با ایجاد شرایط جدیدی که ترخیص مراجع را زودتر از زمان تعیین شده امکان پذیر می‌سازد با پیشنهاد یکی از اعضای تیم تخصصی به عنوان مسئول گروه و یا توسط خود ایشان موضوع در جلسه فوق العاده مطرح و تصمیم گیری می‌شود.

۳. تیم تخصصی با بررسی شرایط فردی و امکانات اجتماعی و زمینه‌های خانوادگی مراجع ترخیص وی را تأیید و یا رد می‌کند.

پیگیری پس از ترخیص

مددکار اجتماعی مرکز موظف است پس از ترخیص پیگیری لازم را انجام دهد. برخی از اشکال پیگیری عبارتند از: الف- مراجعه حضوری مددکار اجتماعی به افراد یا بالعکس

ب-تماس تلفنی مددکار اجتماعی با افراد یا بالعکس

ج-مکاتبه مددکار اجتماعی با افراد یا بالعکس

کد خبر 4574763 مهناز قربانی مقانکی

منبع: مهر

کلیدواژه: بهزیستی زنان آسیبهای اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۹۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل: ۸۵ درصد از مدارس غزه آسیب دیده‌اند

سازمان ملل متحد اعلام کرد از زمان آغاز جنگ غزه تا امروز ۸۵ درصد از مدارس این باریکه در حملات رژیم صهیونیستی آسیب دیده‌اند.

به گزارش ایسنا، موسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند از هفتم اکتبر تا امروز ۸۵.۸ درصد از مدارس غزه سیب دیده‌اند، از جمله ۲۹ درصد از مدارس سازمان ملل.

در بیانیه این نهاد سازمان ملل آمده است که این گزارش به کمک مرکز ماهواره‌ای سازمان ملل متحد تهیه شده و اطلاعات جامعی درباره تاثیر مخرب جنگ غزه بر زیرساخت‌های آموزشی ارائه می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ۸۵.۸ درصد از مدارس غزه به نحوی آسیب دیده‌اند، از جمله بر اثر حمله مستقیم.

این نهاد همچنین اعلام کرد دست کم ۷۲.۵ درصد از مدارس آسیب‌دیده به بازسازی اساسی نیاز دارند و ۲۹ درصد از این مدارس تحت کنترل سازمان ملل هستند.

بر اساس این گزارش ۶۵.۳ درصد از مدارسی که توسط آوارگان غزه به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار داشت نیز مستقیماً مورد حمله قرار گرفته است.

این نهاد سازمان ملل با تاکید بر لزوم برقراری آتش‌بس برای بازسازی زیرساخت‌های آموزشی غزه، نسبت به استفاده نظامی رژیم صهیونیستی از مدارس برای بازداشت و بازجویی از فلسطینیان ابراز نگرانی کرد.

موسسه آموزش تحقیقات سازمان ملل همچنین اعلام کرد به دلیل نگرانی‌های امنیتی و محدودیت‌های فزاینده رژیم صهیونیستی امکان بازدید حضوری از مدارس وجود ندارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • سازمان ملل: ۸۵ درصد از مدارس غزه آسیب دیده‌اند
  • ارائه ۴۱۰ هزار ساعت خدمت مشاوره‌ای رایگان به مردم
  • شناسایی و پلمب دو واحد غیرمجاز در محلات
  • بازدید مستمر از مراکز خدمات دامپزشکی شهرستان گناباد
  • واکنش رئیس دانشگاه تهران به انحرافات پژوهشی در حوزه زنان در دنیا
  • برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز
  • دست مایوالکترونیک توسط مرکز توانبخشی هلال احمر به تولید انبوه می رسد
  • خودکشی در ایران کمتر از آمار جهانی
  • تربیت نیروهای متخصص برای کشور بزرگترین خدمت محسوب می‌شود