Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- توافق آتش بس در الحدیده در پی مذاکرات صلح استکهلم در این شهر اجرایی شد، اما با نقض مکرر از سوی ائتلاف سعودی تردید‌ها درباره ادامه آن افزایش یافته است. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، مذاکرات صلح استکهلم برای پایان دادن به جنگی تقریبا چهار ساله در یمن که علاوه بر خسارات فراوان مالی بحران‌های غذایی و بهداشتی هولناکی را در پی داشته، در نهایت به توافق آتش بس در الحدیده منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طرفین درگیر در جنگ در ماه دسامبر ۲۰۱۸ برای نخستین بار در ۲ سال گذشته در اولین گام موفقیت آمیز در مسیر صلح بر موضوع آتش بس و خروج نیرو‌ها از الحدیده بندر کلیدی و راهبردی یمن توافق کردند. علیرغم آغاز رسمی این آتش بس در ماه دسامبر، در نتیجه تلاش ائتلاف سعودی برای بازگرداندن «منصور عبد ربه» رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت، آتش بس به کرات نقض شده است.  
عمده دلایل عدم اجرای کامل این توافق در الحدیده عبارتند از:
نخست، نقص در متن توافقنامه استکهلم. در توافقنامه سوئد موضوع کنترل شهر توسط مقامات محلی پس از ترک نیرو‌های درگیر بیان نشده است. این امر فرصت را برای بهانه جویی‌های ائتلاف سعودی فراهم کرد.   بیشتر بخوانید: جزئیات فعالیت شرکت‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در استان الحدیده    ائتلاف سعودی در پی اعلام آمادگی نیرو‌های یمنی مبنی بر خروج از بندر الحدیده در ۲۹ دسامبر و تحویل آن به مقامات محلی به بهانه همسو بودن مقامات محلی با نیرو‌های یمنی، با آن مخالفت کرد.  
دو، تیم ناظر سازمان ملل با ماموریت نظارت بر آتش بس در الحدیده به ریاست ژنرال هلندی «پاتریک کامرت» مکانیسم‌های موثر برای ارزیابی واحد‌های محلی را در اختیار نداشت ضمن این که وی برای آوردن طرفین پای میز مذاکره هم تلاش چندانی نکرد. وی در ماه ژانویه استعفا داده و جای خود را به «مایکل اولسگارد» دانمارکی داد. این تغییر نیز شرایط را بهبود نداده است.
سه، اهمیت بندر الحدیده در معادلات یمن. این بندر مسیر اصلی تجاری و کمک‌های بشردوستانه یمن است و برای تامین نیاز‌های جمعیت حدود ۳۰ میلیون نفری در فقیرترین کشور خاورمیانه حیاتی است. عربستان با درک این موضوع و تشدید حملات خود به این بندر درصدد است تا با استفاده از استراتژی گرسنگی و جلوگیری از ایجاد کریدور‌های انسان دوستانه عرصه را بر نیرو‌های یمنی تنگ و تنگ‌تر کرده و آنان را به پذیرش خواست خود مبنی بر بازگشت رئیس جمهور مستعفی وادارد. عربستان و امارات که خود را در یمن با بن بست نظامی مواجه می‌بینند در سال ۲۰۱۸، دو بار برای تصرف این شهر خیز برداشتند که هر دو بار با شکست مواجه شدند.  
چهار، همراهی کشور‌های غربی با ائتلاف سعودی. عربستان و امارات دو عضو اصلی ائتلاف سعودی مورد حمایت غرب که در سال ۲۰۱۵ جنگ علیه یمن را آغاز کردند، خواهان پایان دادن به این جنگ پرهزینه در پی رسوایی قتل جمال خاشقجی هستند و همزمان سعی دارند تا با کسب موفقیت این کار را انجام دهند و در این مسیر از حمایت های شرکای غربی خود نیز برخوردارند.   بیشتر بخوانید: جزئیات ۳۰ مرتبه نقض آتش بس در شهر الحدیده    
پنج، قدرت یافتن گروه‌های تروریستی و شکاف‌های مختلف در یمن. در پی انتقال تسلیحات آمریکایی به نیرو‌های القاعده توسط امارات و عربستان، شاخه‌های ضعیف این گروه تروریستی با حمایت سران ائتلاف قدرت یافته و اقدامات مسلحانه خود را افزایش داده‎اند.   در صورت ناکام ماندن توافق آتش بس الحدیده، احتمال مذاکرات برای توافق در چارچوب‌های سیاسی و دیپلماتیک در آینده بسیار ضعیف خواهد بود.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: یمن آتش بس الحدیده یمن توافق مذاکرات صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۱۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای ائتلاف نیروهای انقلابی لرستان کاندیداهای مورد حمایت خود در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی را اعلام کرد.

در این راستا «محمدرضا ملکشاهی راد» و «هادی هاشمی» از سوی این شورا مورد حمایت و معرفی قرار گرفته‌اند.

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6090814

دیگر خبرها

  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است
  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • هشدار معنادار رشیدی کوچی درباره خطاهای استراتژیک و لجبازی عده ای خاص با مردم /دلم می سوزد...
  • فیلم/ انتقاد روح‌الامینی از نحوه انتخاب کاندیدای شورای ائتلاف شهر ری
  • رشد ۹۰ درصدی رصد کامل دارو‌های استراتژیک در سامانه تیتک
  • گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی چه بود؟