Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@08:09:03 GMT

علل طولاني شدن پريود

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۲۷۰۱

علل طولاني شدن پريود

خبرگزاري آريا -

مدت زمان طبيعي خونريزي قاعدگي از 3 تا 7 روز است
قاعدگي در زنان راه خلاص شدن بدن از خون و بافت اضافي در حالتي که تخمک بارور شده و نوزاد وجود دارد اما گاهي اوقات سيگنال هاي هورموني عبور مي کند و هنگام آزادسازي تخمک ها خونريزي اتفاق مي افتد که به آن «خونريزي بين قاعدگي» گفته مي شود.
طول دوره قاعدگي زنان
طول يک دوره قاعدگي زنان بزرگسال به طور متوسط از 21 روز تا 35 روز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دختران جوان تازه بالغ شده، يا زناني که به يائسگي نزديک مي شوند، ممکن است قاعدگي هاي منظمي نداشته باشند و طول اين دوره بيشتر يا کمتر از ميزان نرمال، يا با خون ريزي شديد تر يا خفيف تر همراه باشد.
معمولا اين بي نظمي به دليل تغيير در سطح هورمون ها، بويژه هورمون استروژن رخ مي دهد. استروژن به تشکيل لايه داخلي رحم که اندومتريوم نام دارد، کمک مي کند. اين غشاء رحمي، يا محلي براي تخمک بارور شده خواهد شد يا اينکه در زمان خون ريزي قاعدگي بيشتر آن فرو ريخته و خارج مي شود. در زمان دوره هاي قاعدگي نامنظم و آزاردهنده، اين تغييرات هورموني شايع بوده و به ندرت نشانه اي از وجود يک مشکل جدي اند.
مدت زمان طبيعي خونريزي قاعدگي از 3 تا 7 روز است. قاعدگي طولاني يا منوراژي به خونريزي بيش از يک هفته گفته مي شود.
در صورتي که دوره قاعدگي تان 10 روز يا بيشتر به طول بيانجامد يا به ناگهان تغيير محسوسي در طول سه چرخه يا بيشتر پشت سر هم داشته باشيد به شما هشدار مي دهد تا با پزشک متخصص زنان و زايمان تماس بگيريد. هنوز هم جايي براي نگراني نيست بيشتر خونريزي هاي بلند مدت دوره قاعدگي (مانند نمونه هاي زير) چيز مهمي نيستند و مي توانندبا کمک دکتر بهبود يابند. در اينجا چند علت طولاني شدن قاعدگي ذکر مي شود.
علل طولاني شدن پريود:
استفاده از IUD
يکي از شايع ترين علت هاي طولاني شدن پريود بيش از 10 روز در خانم هاي جوان تر، وجود دستگاه داخل رحمي (IUD) است که نوعي روش کنترل بارداري است که مستقيما در رحم شما قرار مي گيرد. دو نوع اصلي دارد: غير هورموني، IUD از جنس مس وهورموني، IUD مبتني بر پروژسترون.
به نظر مي رسد که هر دو مي تواند به ويژه درست پس از قرار دادن آن در رحم، باعث خون ريزي غير طبيعي و طولاني شود. دوره هاي بلندتر، سخت تر به عنوان اثرهاي جانبيIUD هاي مسي شناخته مي شود.
با اين حال، IUD پروژسترون اغلب به عنوان يک راه براي کاهش يا حتي حذف دوره هاي قاعدگي به زنان ارائه مي شود و در حالي که معمولا در طول زمان تاثير مي گذارد، چند دوره اول ممکن است خون ريزي بيشتر يا طولاني تر از حد معمول داشته باشيد. به هنگام استفاده از IUD، اگر دوره هاي طولاني پس از سه دوره درمان نشود، وقت آن رسيده است که به پزشک خود مراجعه کنيد زيرا ممکن است IUD از موقعيت خارج شده باشد يا وظيفه خود را به خوبي انجام نمي دهد.
تخمک گذاري
قاعدگي در زنان راه خلاص شدن بدن از خون و بافت اضافي در حالتي که تخمک بارور شده و نوزاد وجود دارد اما گاهي اوقات سيگنال هاي هورموني عبور مي کند و هنگام آزادسازي تخمک ها خونريزي اتفاق مي افتد که به آن «خونريزي بين قاعدگي» گفته مي شود و زماني رخ مي دهد که اندکي افت در استروژن در هنگام تخمک گذاري اتفاق بيافتد که منجر به لکه بيني مي شود.
اگر طولاني شدن پريود بيش از 10 روز طول بکشد يا نزديک به پايان آخرين چرخه شما باشد ممکن است به نظر برسد که دوره شما براي هميشه ادامه دارد. معمولا چيزي براي نگراني نيست، اما اگر به طور ناگهاني تغيير کند يا اگر درد شديدي داريد، وقت آن است که با پزشک خود ملاقات کنيد.
شما در کنترل تولد هورموني هستيد
هر چيزي که هورمون هاي شما را کنترل مي کند، احتمال دارد باعث طولاني شدن پريود شود. اين امر شامل همه نوع هاي کنترل تولد هورموني مثل قرص،وصله ها (patches)، حلقه ها، تزريق ها و ايمپلنت ها باشد.
خبر خوب اين است که گزينه هاي زيادي با سطوح مختلف و انواع هورمون ها وجود دارد، بنابراين اگر بدن شما به يک نوع يا دوز پاسخ ندهد، شانس خوبي وجود دارد که شما بتوانيد يک روش ديگر را تست کنيد. طول دوره شما فقط يک عامل است که دکتر براي کمک به شما تعيين مي کند که کدام نوع کنترل تولد براي شما مناسب تر است.
بارداري
فقط يک ثانيه صبر کنيد: آيا نشانه اي از بارداري عدم وجود قاعدگي نيست؟ بله، ولي نه هميشه. يک علت شايع قاعدگي غيرطبيعي، از جمله خون ريزي طولاني، بارداري است و نشانه هاي معمول بارداري، مانند حالت تهوع، ممکن است وجود داشته باشد.
هر بار که يک زن خونريزي غيرعادي داشته باشد، هميشه بهترين راه براي از بين بردن احتمال حاملگي آزمايش خون است.
سقط جنيني در ابتداي بارداري
سقط جنين هاي ابتداي بارداري بسيار شايع تر از آن چه شما فکر مي کنيد است. به گفته مارس ديمز، تا نيمي از همه حاملگي ها اغلب قبل از اين که زن حتي متوجه بارداري شود با سقط جنين به پايان مي رسند. تنها نشانه چيست؟ يک دوره قاعدگي بسيار سنگين يا طولاني.
طول چرخه قاعدگي شما بايد در عرض يک تا دو دوره به حالت طبيعي بازگردد. اگر بعد از سه دوره به صورت غير طبيعي طولاني باقي بماند، با پزشک خود تماس بگيريد. حدود يک نفر از 100 زن از سقط جنين تکراري رنج مي برند، بنابراين مهم است که شرايطي را که بر اثر باروري مانند آندومتريوز تأثير مي گذارد، کنار بگذاريم.

استفاده از IUD باعث طولاني شدن مدت قاعدگي مي شود
مشکل تيروئيد
به گفته OWH، يک هشتم زنان از عملکرد کم تيروئيد و يا کم کاري تيروئيد در برخي موارد از زندگي خود رنج مي برند. تيروئيد شما يک غده پروانه اي شکل کوچک است که هورمون هايي را تنظيم مي کند که بسياري از سيستم ها را از جمله چگونگي سوختن کالري، سرعت ضربان قلب و قاعدگي در بدن شما تنظيم مي کنند.
با داشتن هورمون تيروئيد بيش از اندازه کم کار دوره شما مي تواند بسيار طولاني و سنگين شود. ساير نشانه هاي کم کاري تيروئيد عبارتند از: افزايش وزن، خستگي و ريزش مو، بنابراين اگر شما در معرض هرکدام از آنها هستيد، همراه با دوره هاي طولاني تر از معمول، آن را با دکتر خود در ميان بگذاريد.
سرطان دهانه رحم
خونريزي غيرطبيعي واژينال مانند خون ريزي پس از رابطه جنسي واژينال، خونريزي و لکه بيني بين دوره ها مي تواند نشانه اي از سرطان دهانه رحم باشد. از آن جا که ناهنجاري هاي رحم را مي توان با آزمايش هاي پاپ اسمير و HPV تشخيص داد، اطمينان حاصل کنيد که آن ها را انجام مي دهيد و هميشه با پزشک خود درمورد سابقه خانوادگي سرطان هاي زنان صحبت کنيد.
از آنجا که ناهنجاري هاي رحم را مي توان با آزمايش هاي پاپ اسمير و HPV تشخيص داد، اطمينان حاصل کنيد که در بالاي آنها قرار داشته باشيد و هميشه با پزشک خود درمورد سابقه خانوادگي سرطان هاي زنان صحبت کنيد.
اختلال خوني نهفته داريد
نادر است، اما ممکن است که دوره هاي طولاني مدت نشانه هاي يک بيماري نهفته مانند بيماري هماتولوژيک (خون) باشد. بعضي از اين ها مانند بيماري هاي هموفيلي يا Von Willebrand ژنتيکي هستند، بنابراين اگر مبتلا به آن هستيد از قبل از آن اطلاع داشته ايد.
با اين حال، اگر شما در حال گذراندن يک دوره هاي بسيار طولاني هستيد و در حال حاضر براي شرايط ديگر پاکسازي شده ايد، با پزشک خود در مورد آزمايش هايي که باعث از بين بردن اثر اختلال خون مي شود و شما ممکن است از آن آگاه نباشيد سوال بپرسيد.
سندرم تخمدان پلي کيستيک
سندرم تخمدان پلي کيستيک (PCOS) حدود 10 درصد از زنان بچه زا در دوران بارداري، در هر OWH را تحت تاثير قرار مي دهد. اين نام براي کيست هايي است که در تخمدان ها رشد مي کنند، و باعث جلوگيري از تخمک گذاري و اغلب باعث ناباروري زن مي شود.
PCOS هم چنين باعث تخريب سطوح هورمون، افزايش وزن، رشد مو بيش از حد و البته دوره هاي طولاني مي شود. شما فکر مي کنيد که تخمک گذاري نکردن به شما اجازه عبور آزاد خون را مي دهد، اما برعکس آن اغلب درست است هيچ تخم گذاري به معني دوره بلند و غير عادي نيست. اگر طولاني شدن پريود همراه با نشانه هاي ديگر PCOS، مانند ميگرن، رشد موي صورت و افزايش وزن را تجربه کنيد، در مورد آزمايش اين بيماري با پزشک خود صحبت کنيد.
پوليپ رحم يا فيبروئيد
ناهنجاري هاي رحمي، مانند پوليپ ها يا فيبروئيدها، مي توانند باعث طولاني شدن پريود شده و دوره هاي طولاني مدت قاعدگي را ايجاد کنند زيرا باعث تحريک حفره اندومتري مي شود که مي تواند منجر به افزايش جريان خون شود.
اساسا بدن شما چيزي در رحم شما حس کي کند که قرار نيست آن جا باشد و تلاش بيشتري براي خلاص شدن از آن مي کند. پوليپ ها و فيبروئيد ها ترسناک به نظر مي رسند، اما آن ها بسيار شايع هستند – تا 80 درصد از زنان حداقل يک نفر قبل از 50 سالگي آن را تجربه کرده است.
به تنهايي، آن ها نشان دهنده يک بيماري جدي مانند سرطان نيستند. اين رشد خوش خيم اغلب نشانه اي ندارد و اگر داشته باشد معمولا داشتن دوره هاي قاعدگي طولاني مدت است. به احتمال زياد اسناد شما فقط توصيه به توجه به آن ها مي کند اما اگر آن ها باعث درد شده و يا بسيار بزرگ شوند مي تواند از جراحي براي برداشتن آن ها استفاده شود.
يائسگي
افزيش سن مي تواند در دوره قاعدگي شما تاثير داشته باشد. يائسگي که از لحاظ فني بدين معني است که شما 12 ماه يا بيشتر بدون دوره قاعدگي نداشته ايد در زنان حدود سن 50 سالگي مشاهده مي شود. با اين حال، بدن شما تا 35 سالگي شروع به کاهش طبيعي هورمون مي کند (که با عنوان perimenopause شناخته مي شود) که منجر به يائسگي در فرد مي شود.
هنگامي که اين اتفاق مي افتد، ممکن است متوجه شويد که دوره هاي شما بلندتر يا کوتاه تر شده، چرخه تان بيشتر تصادفي شده است و ساير تغييرات جزئي در قاعدگي شما وجود دارد.
اگر همه چيز را رد کرده ايد و در اواسط تا اوايل دهه سي خود هستيد، دوره هاي طولاني مدت شما به سادگي ممکن است به دليل روند طبيعي پيري باشد. با اين حال، چنين چيزي مانند اوايل يائسگي، که مي تواند زنان را حتي در بيست سالگي تحت تاثير قرار دهد، بنابراين اگر اين نشانه ها درخانواده شما وجود دارد يا اگر نشانه هاي ديگري از يائسگي را مانند کاهش ميل جنسي يا بي خوابي نشان مي دهيد با پزشک خود صحبت کنيد.
گردآوري: بخش سلامت بيتوته
منابع:
niniban.com
nabzema.com
نبض ما


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۲۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش درآمد گردشگری ترکیه

به گزارش صدای ایران از آنادولی،بر اساس داده‌های سازمان آمار ترکیه، درآمد گردشگری ترکیه در سه ماه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵.۴ درصد افزایش پیدا کرد.

بر این اساس میزان درآمد گردشگری ترکیه در این دوره به ۸ میلیارد و ۷۸۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسید.

نزدیک به ۲۱ درصد از درآمد گردشگری ترکیه از سفر شهروندان ترک مقیم خارج از کشور حاصل شده است.


دیگر خبرها

  • برگزاری دوره مربیگری فوتسال سطح یک آسیا
  • قطع همکاری نواک جوکوویچ با یک مربی دیگر
  • سامان احتشامی در تالار رودکی کنسرت می دهد/ پایان یک غیبت طولانی
  • افزایش درآمد گردشگری ترکیه
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • برای عمر طولانی‌تر از پله‌ها بروید
  • یا اضافه کاری یا اخراج، پاسخ بیمارستان به اعتراض پرستاران
  • واکنش پرستاران گرگان به اضافه‌کار اجباری
  • فرانچسکو توتی: امیدوارم ده روسی برای مدت طولانی در رم بماند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت