Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@21:22:30 GMT

علوم غیربومی به سنت های دینی ملی ما ضربه می زند

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۹۹۳۲

علوم غیربومی به سنت های دینی ملی ما ضربه می زند

زاهدانی با اشاره به اهمیت حفظ و احیای سنت های ملی و دینی، گفت: باید آسیب هایی مثل تجملات را در دید و بازدیدهای نوروزی به حداقل برسانیم. رواج علوم انسانی غیربومی به سنت ها ضربه می زند.

«سید سعید زاهد زاهدانی» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به ایام بهار و فرا رسیدن عید نوروز، اظهار کرد: این ایام یکی از نعمت های بزرگی است که نصیب ملت ایران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول تعطیلات به دلیل سنت های ارزشمند و مستحکمی که در آیین و مذهب و تاریخ تمدن خود داریم، می توانیم نگاهی متفاوت را نسبت به سبک زندگی خود ترسیم کنیم.

 

دانشيار بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشكده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شيراز ادامه داد: باید قدر این ایام را دانست و از لحظه لحظه آن به درستی استفاده کرد. از ساده ترین رسومات این ایام که رفت و روب منزل است تا دید و بازدیدها می توانیم سبک زندگی ایرانی اسلامی را مشاهده کنیم، تاکید بر نظافت، دیدار اقوام و صله رحم از مولفه های یک جامعه اسلامی است. مراوداتی الهی انسانی که خداوند دستور داده که میان آدمیان برقرار شود.

 

وی تصریح کرد: با این وجود و با در دست داشتن همه این غنیمت ها که منبعث از فرهنگی ملی و دینی ماست، باید از دستاوردهای خود محافظت کنیم چراکه هرجا سخن از خیر و نیکویی است شیطان مداخله کرده و آسیب هایی را ایجاد می کند، یکی از این موارد اختلافات و ناهنجاری است که از طریق ماهواره ها به نسوج فرهنگی جامعه تزریق می شود که اتکا بر عدم دیدارها و صله رحم ها دارد.

 

زاهدانی تاکید کرد: از طرف دیگر از جمله آسیب هایی که بسیاری از خانواده ها را در تنگنا قرار داده است، تجمل گرایی است که سبب می شود مراودات آن قالب سنتی خود را نداشته باشند. ایجاد محبت نسبت به دیگری در گروی تجملات نیست. تجمل گرایی اتفاقا همدلی ها را از بین می برد، بنابراین اگر در مهمان نوازی های ایام عید و هر ایام دیگری، سادگی و دوری از تکلف و تجملات را لحاظ نکنیم فاصله در جامعه ایجاد می شود و به تدریج ارزش ها تغییر می کنند.

 

وی با بیان اینکه علوم و فرهنگ بومی از بروز جنین ناهنجاری هایی جلوگیری می کند، اضافه کرد: از آغاز فعالیت های علمی که امسال داشتم این توجه را پیدا کردم که علوم انسانی به طور کلی و علوم اجتماعی که رشته همسوی آن است با فرهنگ بومی و ملی ما ناهماهنگ است از این جهت همیشه توجه داشتم به این که باید نوآوری در این علوم اتفاق بیفتد و متناسب با فرهنگ ملی ما بشود، لذا رویکردی که داشتم از همان ابتدا و دوران دانشجویی ام این بود که تحول در علوم انسانی رخ دهد. امسال نیز همین نگاه را ادامه دادم.

 

این استاد دانشگاه ابراز کرد: پس از آنکه وارد محافل علمی شدم گاهی برخی دوستان می گویند تو چه اصراری داری که مقاله و کتاب می نویسی؟ من توضیح می دادم که این علوم از فرهنگی به دست ما رسیده که نیازهای فرهنگی ما را تامین نمی کند و علوم اجتماعی ما باید نیازهای خودمان را رفع کند.

 

وی تصریح کرد: در این راستا خدا توفیق داد که من در این مسیر حتی رساله دکتری خود را در قالب یک نظریه پردازی ارایه کنم. از طرف دیگر موسسه تحول در علوم انسانی را در دانشگاه شیراز تاسیس کرد که از سال 1392 رسما فعالیت های خود را آغاز کرده و به همراهی دوستان دیگر توانستیم پژوهش های خود را به مرحله کاربرد برسانیم. اکنون نیز چند پروژه در زمینه جامعه شناسی خانواده و تعلیم و تربیت به صورت عملیاتی و کاربردی در دست کار داریم.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خسارت سیل بارندگی و سیلاب مسافران نوروزی خسارت سیلاب سیلاب شیراز خبرگزاری شبستان دولت سیل گلستان عید نوروز جامعه شناسی علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۹۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست خانه گفتگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیادهای معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

کد خبر 6091165

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟