Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@04:51:10 GMT

سيلاب ها، ثروتي که هدر مي رود

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۵۸۱۶

سيلاب ها، ثروتي که هدر مي رود

خبرگزاري آريا - اصفهان-ايرنا- آسمان بي آنکه منتظر تدبير انسان ها بماند بي وقفه مي بارد، سيلاب ها از هر سو به هم مي پيوندد و تن بي رمق زمين را مي شويد، در اين ميان اگر چه يک روي داستان بحران و خسارت است اما روي ديگر سيلاب، ثروتي است که بايد براي استفاده از آن برنامه ريزي کرد.

به گزارش ايرنا، وقوع سيلاب هاي متعدد در کشور موجب جاري شدن ميليون ها متر مکعب آب در مناطق مختلف مي شود که به اعتقاد کارشناسان مي توان با ايجاد سدهاي مربوط و استفاده از فناوري روز، کمبود آب مصرفي را در کشور تامين کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناسان؛ مديريت علمي سيلاب را فرصتي براي سيراب کردن سفره هاي زيرزميني و تدارک آب براي مصارف کشاورزي مي دانند.
بررسي‌ ها نشان داده، خسارت هاي سيل در پنج دهه گذشته نيمي از خسارت هاي ناشي از بلاياي طبيعي در دنيا را به خود اختصاص داده است، آمار سيلاب‌ هاي 70 سال گذشته نشان مي ‌دهد که ايران، هفتمين کشور سيل‌خيز دنياست.
آمارهاي جهاني حاکي از آن است ايران به دليل شرايط اقليمي، توپوگرافي و ژئومورفولوژي جزو 10 کشور اول دنيا به لحاظ تنوع و حجم وسيع خسارت هاي ناشي از حوادث طبيعي است به طوري که بررسي ها نشان داده بيش از 80 درصد وسعت شهرهاي کشور در معرض وقوع سيل قرار دارد که 32درصد آن مربوط به سيل بوده است.
به گفته مسوولان، 25 درصد از هزار و 400 شهر کوچک و بزرگ ايران در معرض خطر سيل قرار دارند و با وقوع 200 سيل در سال هاي گذشته، خسارتي بيش از 700 ميليارد تومان به کشور وارد شده است.
خسارتي بيش از 258 ميليارد ريال ناشي از سيل فروردين ماه 94 در شهرستان چالوس، خسارتي بيش از 19ميليارد ريال ناشي از بارندگي و رگبارها در آبان ماه 94 در جاده هاي اصفهان، خسارت 150 ميليارد ريالي بارش هاي شديد در زمستان 95 در شرق هرمزگان، خسارت 170 ميلياردي بارش هاي شديد و سيلابي سمنان در بهار 95، خسارت بيش از يک هزار و 400 ميليارد ريال سيل در مرداد 96 در گلستان، خسارت بيش از 10 ميليار ريالي بارش شديد باران و جاري شدن سيل در تکاب در اوايل تابستان 96، خسارت 15 ميليارد ريال سيل ارديبهشت ماه 97 در ميامي سمنان، خسارت 85 ميلياردي به تأسيسات آبرساني کاشان بر اثر سيل در بارندگي هاي ابتداي سال 97، خسارت پنج هزار ميليون ريالي به اراضي اسدآباد همدان در اثر سيلاب و بارش شديد باران در اواسط ارديبهشت 97،خسارت 40 ميليارد ريالي به مناطق عشايري دلفان خرم آباد در اثر بارش هاي شديد در ارديبهشت 97، خسارت 500 ميليارد ريالي در کوهرنگ شهرکرد تحت اثر بارش هاي شديد در ارديبهشت 97 نمونه اي از خسارات سيل در سال هاي اخير مي باشد.
در استان اصفهان نيز، در طول سال هاي 1330 تا 1383، 213 مورد سيل با شدت هاي متفاوت در نواحي مختلف اين استان رخ داده است، جمع آوري آمار سيل هاي استان اصفهان در يک دوره 40 ساله و خسارات هاي ناشي از اين سيلاب ها نشان مي دهد به طور کلي علت بسياري از سيلاب ها در نواحي مرکزي ايران از جمله استان اصفهان، بارندگي با شدت زياد است.
علت اين بارندگي ها نيز در ارتباط با پديده النينو و لانينا و همچنين عبور سيستم هاي کم فشاري است که پس از کسب مقدار متنابهي بخار از روي درياي مديترانه، قسمت هاي غرب اين استان را که مشرف به ارتفاعات زاگرس مي باشد را تحت تاثير قرار مي دهد.
با توجه به خسارتي که سيل در بخش هاي مختلف مي تواند اعمال کند و با توجه به آمارهاي مختلف در اين زمينه، اهميت و لزوم مديريت و مهار سيلاب مشخص مي گردد.
موقعيت جغرافيايي شهرهاي ايران بيانگر اين امر است که با توجه به قرارگيري شهرها در مسير حوضه هاي آبريز مختلف ضرورت پيش بيني هاي لازم براي سيلابها احساس مي شود بنابراين به عقده بسياري از کارشناسان، شهرسازان و برنامه ريزان شهري، زمين شناسان و جغرافيدانان بايد به بررسي دقيق علل و عوامل ايجاد اين بلاياي طبيعي در مناطق شهري بپردازند و راهکارهاي لازم را براي کاهش اثرات آن پيش بيني کنند.
بسياري از صاحبنظران معتقدند مفهوم و جنس سيل به طور کامل متفاوت از ساير حوادث طبيعي است و اگر مديريت علمي و صحيح انجام شود نه تنها يک تهديد نيست بلکه فرصتي براي سيراب‌کردن سفره‌ هاي زيرزميني، مديريت مخازن سد‌ها و تدارک آب آشاميدني و کشاورزي محسوب مي شود.
به گفته کارشناسان، در زمان حاضر با وجود سدهاي موجود و مهار سيلاب ها در مخزن اين سدها، دست کم 17 استان کشور با مشکل بي آبي و کمبود آب روبروست که اگر براي تامين آب مورد نياز آنها تصميم به شيرين سازي آب هاي خليج فارس و درياي عمان گرفته شود، بهاي تمام شده براي هر مترمکعب بسيار گران خواهد بود.
بر اين اساس پرسش کارشناسان اين است که مشخص نيست چه منطقي وجود دارد که از يک سو آب شيرين جاري در رودخانه ها را مهار نکنند و از سوي ديگر اجازه دهند که اين آب وارد خليج فارس شده و به آب شور تبديل شود و سپس با هزينه بسيار گزاف آب شور به آب شيرين تبديل و با انتقال به ترازهاي يک هزار تا دو هزار متري پمپاژ شود؟
امروزه به دليل محدوديت‌ هاي موجود منابع آبي داخلي، به اذعان کارشناسان، کشور مجبور است براي تامين آب مورد نياز مناطق خشک ايران مانند استان هاي کرمان، يزد، اصفهان، سمنان، ‌سيستان و بلوچستان، خراسان‌ها از خليج فارس، درياي عمان و درياي مازندران هزينه هاي سرسام‌آوري بکند.
اين در حالي است که ارزش اقتصادي آبهاي ذخيره شده از بارندگي ‌ها در مخازن سدها در مقياس ملي به چندين هزار ميليارد تومان مي رسد.
از سوي ديگر، ارزش برق قابل توليد از آب‌هاي ذخيره شده هم قابل ملاحظه است به طوري که به گفته تحليلگران علاوه بر ارزش اقتصادي، برق توليدي به‌ وسيله نيروگاه ‌هاي آبي موجب کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي که در صورت استفاده از نيروگاه هاي سوخت فسيلي توليد مي‌ شود، خواهد بود.
اهميت اين موضوع وقتي بيشتر مي شود که بدانيم براساس نظر کارشناسان در اثر تغيير اقليم، در سال‌ هاي آتي با سيلاب‌ هاي شديدتري مواجه خواهيم بود به اين معنا که به طور همزمان هم با تهديد مواجه ايم و هم با فرصتي که در طول ساليان دراز از آن غافل بوده ايم.
سيلاب ها به 2 شکل رخ مي دهند، سيل هاي آرام و سيل هاي ناگهاني. سيل ناشي از بارش با شدت کم و درسطح وسيعي از حوضه و با مدت و تداوم زياد را سيل آرام يا تدريجي و سيل ناشي از بارش با شدت زياد در سطح کوچکي از حوضه را سيل ناگهاني گويند.
بيشتر سيلاب هاي رخ داده در کشور به دليل تغيير شرايط فيزيکي حوضه هاي آبريز و از بين رفتن پوشش هاي گياهي و تغيير اقليم هاي ايجاد شده، به شکل ناگهاني رخ مي دهند.
با توجه به تغيير اقليم صورت گرفته در کشور و پيامدهاي وقوع سيلاب بايد اقدامات لازم جهت پيش بيني و مقابله با سيلاب صورت گيرد و در اين زمينه ارتباط و هماهنگي و همکاري هاي لازم و مناسب بين نهادها و نهادهاي مرتبط به عمل آيد.
در اين زمينه هواشناسي، شهرداري ها، جهاد کشاورزي، بنياد مسکن، وزارت راه و شهرسازي و هلال احمر از جمله دستگاه هاي متولي مديريت سيلاب هستند. با انجام اقدامات لازم و به موقع مي توان خسارات و صدمات سيل اعم از فردي، جاني، اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي را کاهش داد.
مطالعات نشان مي دهد که اگر چه زلزله از نظر خسارت در رديف نخست حوادث طبيعي قرار دارد، اما سيلاب به عنوان دومين حادثه خسارت بار در کشو از اهميتي برخوردار است.
اين در حالي است که بررسي ها نشان داده است مديريت صحيح سيلاب ها نه تنها مي تواند سبب کاهش خسارت هاي ناشي از سيل شود، بلکه با تبديل تهديد به فرصت مي تواند در جهت تامين منابع آبي در دوره هاي خشک به کشور کمک کند.
در اين ميان آبخيرداري و آبخوانداري همواره بعنوان راهکارهايي موثر و در درازمدت کارساز براي حفاظت از خاک و ذخيره منابع آبي مورد توجه متخصصان قرار گرفته است، کاري علمي و ريشه اي که اجراي آنها نيازمندي و توصل به راهکارهاي از سرناچاري و ناگهاني در مواقع بارش هاي شديد را به صفر مي رساند و در عين حال از آب و خاک بعنوان سرمايه اي طبيعي محافظت مي شود.
نبود طرح جامع مديريت در زمان وقوع سيلاب افزايش خسارت هاي مالي و جاني به صورت سالانه را به دنبال دارد بنابراين بسياري از کارشناسان معتقدند تهيه اين طرح بايد با تشويق به سرمايه گذاري، مطالعه و تهيه طرح جامع مديريت در راستاي کاهش خسارت ها و مديريت بهينه، مورد توجه مقامات تصميم گيرنده قرار گيرد که در اين ميان توجه به کارگروه هاي تخصصي که بتوانند موضوعات مختلف سيلاب، و تامين آب (تامين، انتقال و توزيع) را در کنار يکديگر دنبال نمايند بسيار مهم است،از اين رو، در ساختار مديريت بحران کشور 14 کارگروه خلاصه شده است که يکي از کارگروه هاي مهم آن کارگروه تخصصي مقابله با سيلاب است.
** تشکيل بانک اطلاعات سيلاب در استانها ضروري است
متخصصان همچنين تشکيل بانک اطلاعات سيلاب در استان ها، شناسايي فني مناطق سيل خيز و پيشگيري از خسارتهاي ناشي اين حادثه طبيعي و استفاده بهينه آب آن براي حوزه هاي مختلف موردنياز را ضروري مي دانند.
به گفته آنان اگر به جاي اجراي سازه هاي پر هزينه بزرگ در کوهپايه ها مثل بند خاکي و سيل بند، ديواره سازي هاي کوچک هدايت کننده در ورودي و خروجي و داخل شهرها جدي گرفته شود، اين امکان وجود دارد که با کم کردن سرعت سيلاب، شرايط جمع آوري و استفاده مجدد از اين آب و يا دسته کم نفوذ تدريجي و مصنوعي آن به سفره هاي آب زيرزميني فراهم شود.
افزايش خطرات و خسارات ناشي از سيل باعث شده تا مقامات مسئول به فکر تخصيص اعتبارات لازم به اين زمينه باشند.
** مديريت سيلاب نيازمند مطالعات و پژوهش هاي تخصصي است
در اين راستا اگر چه در سال 95 به‌منظور جلوگيري از افزايش بحران و کنترل مديريت سيل نظام‌ نامه مديريت سيل در وزارت نيرو تدوين و اجرايي شده است اما به نظر مي رسد اجراي موفق و هدفمند مديريت سيلاب در کشور فراي تخصيص بودجه و تدوين نظام نامه ها، نيازمند مطالعات و پژوهش هاي تخصصي تر و پياده سازي نتايج آن به طور گسترده و ملموس است ضمن آنکه در برخي موارد اعتبارات لازم براي طرح هاي مهار سيلاب کافي نبوده و يا به موقع اختصاص داده نشده است.
بنا به گفته مسئولان امر، سالانه بخش اعظم روان آب ها در کشور هدر مي روند و بخش کمي از آن ها مهار مي شوند، براي مثال سال گذشته يک ميليارد متر مکعب روان آب در کل کشور مهار شد.
يکي از نمونه هاي موفق مهار سيلاب در خوزستان است، به طوري که به گفته مسوولان در زمان حاضر سيلاب ها 85 درصد از ظرفيت سدها و بيش از 80 درصد تالاب هورالعظيم در خوزستان را پرآب کرده و بخش زيادي از سيلاب ها در مخازن سدها مهار شده است.
** تغذيه آبخوان هاي کشور با سيلاب ها
معاون دفتر کنترل سيلاب و آبخوان داري سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور آذرماه سال گذشته در بازديد از پروژه هاي در دست اجراي منابع طبيعي استان کرمان به اين مهم اشاره کرده بود.
به گفته وي در سال 1397پروژه هاي صندوق توسعه ملي با تمرکز بر آبخوان و آبخيزداري با 700 ميليارد تومان اعتبار در کشور اجرا شد که از نظر سخت افزاري و نرم افزاري به طور مرتب دنبال مي شود.
در ارديبهشت ماه 1397 نيز سخنگوي دولت در يکي از نشست هاي هفتگي با خبرنگاران از تصويب هزار و 600 ميليارد تومان اعتبار براي مقابله با تنش آبي و تامين آب آشاميدني خبر داده بود.
به گفته وي سيد مصطفي ابوهاشم در ادامه با بيان اينکه اگر بتوانيم مديريت صحيح سيلاب ها را اعمال کنيم، آبخوان هاي کشور تغذيه و احيا مي شود، به رابطه کنترل سيلاب و آبخوان داري اشاره و تصريح کرد: با مديريت صحيح سيلاب ها مي توانيم آبخوان هاي کشور را تغذيه و از هدر رفت آب در مواقع سيلاب جلوگيري کنيم.
وي اضافه کرد: بخش عمده اي از آب هاي سطحي به شکل روان آب در حوزه هاي مرزي و دور تا دور کشور ممکن است آب هاي خروجي محسوب شود اما اين هدررفتن فقط مربوط به آب هاي خروجي نيست.
وي گفت: اگر بتوانيم بارش هايي که خارج از فصول استفاده و خارج از برنامه هاي وزارت نيرو را کنترل و آنها را به سفره هاي آب زيرزميني و آبخوان ها هدايت کنيم، در درازمدت همان کاري را کرده ايم که نياکان ما در سنوات خيلي دور به خوبي انجام مي داده اند.
ابوهاشم اضافه کرد : تلاش ما اين هست که با مديريت صحيح سيلاب ها، از هدر رفت آب جلوگيري و آبخوان هاي کشور را دوباره احيا و بخش مهمي از سرمايه کشور را حفظ کنيم.
**استحصال بارش ها، ضرورت انکارناپذير
مديرکل مديريت بحران استانداري اصفهان در اين خصوص به ايرنا گفت: تهيه و اجراي طرح هاي استفاده بهينه از سيلاب ها و روان آب ها به ويژه در مناطقي همچون اين استان که با خشکسالي روبه رو هستند، ضروري است.
منصور شيشه فروش افزود: بارش ها و سيلاب هاي اخير به ما نشان داد که بايد بيش از گذشته به فکر استحصال آن ها براي مواقع خشکسالي باشيم، زيرا هدررفت اين منابع آبي چيزي جز ضرر در پي ندارد.
وي ادامه داد: روان آب هاي سطحي منابع آبي سودمند به شمار مي روند و استفاده از آن ها نيازمند مشارکت تمامي سازمان ها و نهادهاي مرتبط است.
شيشه فروش به طراحي ساختارهايي اشاره کرد که با هدايت درست روان آب ها به سمت مخازن تعبيه شده، آب را براي مصارف مختلف در شهرها و روستاها ذخيره کند و در مواقع لزوم و به خصوص خشکسالي ها مورد استفاده قرار گيرد.
مديرکل مديريت بحران استانداري اصفهان خاطرنشان کرد: اجراي طرح هاي استفاده بهينه از سيلاب ها و روان آب ها نقش ويژه اي در کاهش خسارت دارد، زيرا مهار و کنترل صحيح آن ها در کمتر شدن خطرات نقش اساسي خواهد داشت و حوادث در کشور را کم مي کند.
وي به اهميت تقويت سيل بندها در شهرها و روستاها اشاره و اضافه کرد : لايروبي، پاک سازي کانال ها از نخاله ها و ساماندهي بستر زاينده رود و رودخانه هاي فصلي براي عبور آسان سيلاب ضروري است.
بر اساس آمار ارايه شده سيلاب به 370 واحد مسکوني و بخشي از پل هاي مواصلاتي در اين استان خسارت وارد کرد.
به گفته مسوولان علاوه بر راه‌اندازي سامانه ملي پايش سيلاب و شناسايي نقاط سيل‌خيز، تهيه اطلس تصرفات و برنامه‌هاي بسترهاي سيل‌خيز، حفاظت از بستر و حريم رودخانه‌ها و رفع تجاوزها، لايروبي و پاک‌سازي رودخانه‌ها و مسيل‌ها و شناسايي 47هزار کيلومترمربع مناطق امن از اقدامات انجام شده براي پيشگيري و مديريت سيل و سيلاب در اين استان بوده است.
** خسارت بيش از 2640 ميليارد ريالي سيل اخير به اصفهان
شيشه فروش برآورد خسارت سيل به چهار هزار و 925 واحد مسکوني،210 کيلومتر راه، 20 دستگاه پل آبرو و بزرگ، و اراضي کشاورزي، ابنيه و تاسيسات زيربنايي اين استان را 2 هزار و 640 ميليارد ريال اعلام کرد.
وي خاطرنشان کرد: واحدهاي آسيب ديده بيشتر در مناطق جنوبي و سميرم، بخش شرقي همچون دهستان هاي بهارستان و کوهستان، جبل، کوهپايه، خورو بيابانک و نايين و شهرستان هاي غرب استان اصفهان واقع هستند.
مديرکل مديريت بحران استان اصفهان اظهارداشت: با برنامه ريزي، اقدامات و اطلاع رساني مناسب، آبگرفتگي ، طغيان رودخانه هاي فصلي و سيلاب در مناطق مختلف استان تا حد زيادي کنترل شد و از خسارت هاي بيشتر در منطقه جلوگيري کرد.
مديرکل مديريت بحران استانداري اصفهان به لزوم برنامه ريزي و مشارکت همه جانبه دستگاه ها اشاره کرد و ادامه داد: با برنامه ريزي و همکاري مطلوب رسانه ها، شهرداري، اورژانس، آتش نشاني، پليس و ديگر نهادهاي مربوطه در زمان عبور سيلاب از کلانشهر اصفهان، حاشيه رودخانه تخليه شد و خسارت مالي و جاني در پي نداشت.
**ضرورت تجديد نظر در روش هاي کنوني مهار سيلاب
يک کارشناس ارشد صنعت آب در گفت و گو با ايرنا به روش هاي مختلف مهار سيلاب ها اشاره و بيان کرد: روشي ابتدايي و قديمي براي دفع سيلابها اين است که سيلابهاي شهري را به داخل شبکه فاضلاب شهري هدايت مي کنند و از آنجا بدون آنکه عمليات تصفيه بر روي آنها انجام شود به نزديک ترين رودخانه هاي مجاور و يا به طور مستقيم به دريا تخليه مي گردد، در اين صورت آبهاي حاصل از بارندگيهاي شديد بدون آنکه در زمين نفوذ کند در شهر جاري و سپس وارد شبکه فاضلاب گرديده و بدين طريق از دسترس خارج مي گردد که در اثر اين فرايند سفره هاي زيرزميني فاقد تغذيه مي گردند،از طرف ديگر چون اين آبها تصفيه نمي شوند در اثر مخلوط شدن با فاضلاب به شدت آلوده مي شوند و در نهايت باعث آلودگي رودخانه ها و سواحل مي گردند، همچنين به طور معمول شبکه فاضلاب شهرها در مواقع بارندگي شديد توان عبور تمام آبها را ندارد لذا در برخي از ساختمانها و معابر فاضلابها بالا آمده و باعث آلودگي محيط زيست شهري مي گردند.
سعيد نهروان افزود: مقدار آبي که بر اثر رگبارهاي شديد در شهر جاري مي شود، بيشتر از ظرفيت تصفيه خانه هاست، در نتيجه بخشي از رواناب بارندگي بي آنکه تصفيه شود بايد به رودخانه يا محل تخليه هدايت شود به علاوه استفاده از شبکه فاضلاب شهري براي انتقال آب باران به رودخانه به مفهوم آن است که آب کمتري در خاک نفوذ مي کند و به مصرف تغذيه منابع آب زيرزميني نمي رسد.
به گفته وي آب باران به طور طبيعي بسيار آلوده است و چنانچه بدون تصفيه شدن به داخل رودخانه تخليه شود، ممکن است کيفيت آب رودخانه را به شدت تنزل دهد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد : اقدامات لازم براي مهار سيلابهاي شهري بايد به صورتي باشد که حتي المقدور از دخالت و دستکاري در محيط هيدرولوژيکي موجود اجتناب شود.
وي افزود: اساس اين مفهوم آن است که در صورت امکان بايد روانابهاي شهري را همان منطقه شهري باقي نگاه داشت و از تخليه و خروج آن از حوزه هيدرولوژيکي مربوطه خودداري کرد.
نهروان افزود: بر اين اساس کارشناسان به اين نتيجه رسيدند که براي تقليل و به حداقل رساندن دستکاري و دخالت در محيط هيدرولوژيکي بهتر آن است که در هر جاي ممکن روانابهاي ناشي از بارندگي را به داخل خاکهاي مناطق شهري نفوذ دهيم پارکها و کمربندهاي سبز مي توانند اين کار را تسهيل کنند.
اين کارشناس افزود: در سيستمهاي طبيعي اين عمل با شيب بندي دامنه ها، حفر چاههاي مخصوص، تلقيح مصنوعي سفره هاي آب زيرزميني، ايجاد سدهاي خاکي و بتوني در مسير دره ها و خروجي حوزه هاي آبخيز انجام مي شود همچنين با انجام اين کار از طريق برنامه ريزي و طراحي مناسب سطوح خيابانها، ميدانها و ساختمان ها علاوه بر مهار آب و جلوگيري از روان شدن سيلاب مي توان از آب مهار شده در آبياري فضاي سبز شهري و حتي آشاميدني استفاده نمود.
به گفته وي از راههاي جلوگيري از هدر رفتن سيلابها و آبهاي سطحي اضافي، تغذيه آنها به زيرزمين و ذخيره آنها در لايه هاي آبدار است .
در اين روش که `تغذيه مصنوعي` نام دارد پخش سطحي آبهاي اضافي به طرف حوضچه ها يا استخرهايي منحرف مي شود تا از کف نفوذپذير آنها به داخل زمين تراوش کند. قبل از ورود به داخل اين حوضچه ها آبها وارد يک حوضچه رسوب گير مي شود تا پخش اعظم مواد رسوبي آن ته نشين شود.
نهروان افزود: اين روش در برخي از نقاط ايران از جمله دشت قزوين، گرمسار و ورامين اجرا شده است.
اين کارشناس ارشد صنعت آب، تغذيه مصنوعي با استفاده از چاه را نيز يکي ديگر از روش هاي مهار سيلاب بيان کرد و گفت: چاه تغذيه آب را از سطح زمين به لايه هاي آبدار زيرزميني انتقال مي دهد که در آن جريان آب برعکس چاههاي آبکشي معمولي
است.
وي خاطر نشان کرد: سدهاي مخزني، مخازن تاخيري، سدهاي موقتي، حوضچه هاي تاخيري و اراضي ويژه ذخيره سيلاب، گوره ها، ديوارهاي سيل بند،اصلاح و بهسازي مسير و انحراف سيلاب جز روش هاي سازه اي مهار سيل و روش هايي مانند احياي جنگل، مديريت حوضه -هاي آبريز، مقابله بهنگام سيلاب و تکنيک هشدار سيل و تخليه ساکنين از روش هاي مديريتي و غير سازه اي مهار سيلاب است.
به گفته عباس رضايي استاندار اصفهان، بارش هاي زمستان و بهاري بخش زيادي از کمبود آب در استان اصفهان را پاسخ داده است . کارشناسان مي گويند اين استان با توجه به بارندگي هاي آينده، مشکل کمتري در تامين آب شرب و کشاورزي در سال 98 خواهد داشت.
بر اساس تازه ترين آمار موجود 250 ميلي متر بارندگي در سرشاخه هاي زاينده رود ثبت شده که حجم زيادي آب را به پشت سد زاينده رود منتقل شده و احتمال دارد که در ساعت هاي آينده دبي زاينده رود در شهر اصفهان به 110 متر مکعب در ثانيه افزايش پيدا کند.
سيلاب به 370 واحد مسکوني و بخشي از پل هاي مواصلاتي اين استان را خسارت وارد کرده است.
6026/9861
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۵۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان، از احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان خبر داد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی و وقوع بارش‌های رگباری طی روز پنجشنبه در تمام مناطق استان و اعلام آماده باش مدیریت بحران استان اصفهان به دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان اظهار کرد: با فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های همرفتی و محلی از روز چهارشنبه تا جمعه هفته جاری، بر لغو مرخصی ها و حضور عوامل امدادی در محل ماموریت های مربوطه تاکید شد.

وی افزود: با توجه به بارش‌های هفته گذشته در مناطق شمال و شرق استان که منجر به وقوع سیلاب‌های محلی و جمع شدن رسوبات در مسیر رودخانه ها و دهانه پل‌ها شد و با توجه به مستعد بودن شرایط سیلاب‌های محلی در مناطق مذکور به علت رطوبت خاک، مدیریت بحران استان اصفهان با ابلاغ به اداره راهداری شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای، بخشداری‌ها و دهیاران و سایر دستگاه‌های مرتبط، خواستار بازگشایی مسیل‌ها و رودخانه های فصلی، تخلیه رسوب از دهانه پل‌ها، تقویت و باسازی سیل بندها، آزادسازی هر گونه تصرف در مسیل‌ها، جمع آوری و هدایت آب های سطحی در معابر و زیرگذرها شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: با تقویت نیروهای عملیاتی و تجهیزات دستگاه‌های امدادی برای پیشگیری و کنترل حوادث محتمل ناشی از سیلاب، طوفان و آب‌گرفتگی معابر شهری و روستایی و جاده ها و آمادگی اداره راهداری، شهرداری‌ها، پلیس راه، جمعیت هلال احمر، شرکت‌های آزادراهی، شرکت‌های امداد خودرو، اورژانس، شرکت‌های گاز، آب، برق، آب منطقه‌ای و فاضلاب و دهیاران و ستاد مدیریت بحران فرمانداری‌ها نیز باید مد نظر قرار گیرد.

شیشه فروش با اشاره به تقویت تیم های عملیاتی جمعیت هلال احمر در جاده ها با تامین اقلام ضروری و پیش بینی ظرفیت‌های اسکان اضطراری ادامه داد: پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری در محورهای مذکور، پرهیز از صعود به ارتفاعات رعایت الزامات ایمنی و توجه به توصیه های پلیس در جاده ها، حفاظت محصولات و سازه های کشاورزی گلخانه ها واحدهای دام و طیور و شبکه های آب و گاز در برابر سیل، تندباد و گرد و خاک و بارش رگبار باران از جمله موارد ایمنی است که باید رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: پرهیز از استقرار، توقف و تردد در مسیل‌ها و رودخانه های فصلی، پیشگیری و کنترل آب‌گرفتگی در معابر شهری، دهانه پل‌ها و زیرگذرها، تخلیه رسوبات و نخاله از دهانه پل‌ها و بازگشایی مسیر رودخانه ها، تخلیه اضطراری سکونتگاه‌های روستاهای در معرض خطر سیل نیز باید مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 749275

دیگر خبرها

  • تمامی نیروهای امدادی خدماتی گروه های جهادی و مردمی در مناطق سیل زده پای کار بودند
  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • خسارت ۸۳ میلیارد تومانی سیل به سازه‌های آبخیزداری زیرکوه
  • آماده باش مدیریت بحران برای احتمال وقوع سیلاب در ۴ استان
  • هشدار؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • هشدار مهم؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • ۵۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب اخیر خسارت دید
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان