Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-02@02:38:30 GMT

بیش از 100پروژه در صنعت خودرو تعریف شده است

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۹۸۰۱

بیش از 100پروژه در صنعت خودرو تعریف شده است

تین‌نیوز | 

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از تعریف بیش از ۱۰۰ پروژه در صنعت خودرو برای سال جاری خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، فرشاد مقیمی ضمن تشریح برنامه‌های وزارت صمت در راستای تحقق رونق تولید در سال جاری، مهم‌ترین برنامه این وزارتخانه را توسعه ساخت داخل عنوان کرد.

وی از تعریف بیش از ۱۰۰ پروژه در حوزه خودروسازی برای سال ۱۳۹۸ خبر داد که فهرست آنها تا بیستم فروردین نهایی خواهد شد و اظهار کرد: تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا با هدف نابودی صنعت خودرو اعمال شده بود، اما با تعریف پروژه‌هایی در این حوزه و ممنوعیت واردات برخی از تجهیزات، با این تحریم‌ها مقابله کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه موضوع ساخت داخل یکی از محوری‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه است، گفت: با توجه به قانون جدید حداکثر استفاده از توان تولید داخل در همه حوزه‌هایی که پتانسیل ساخت داخل دارند برنامه‌هایی تدوین می‌شود.

معاون امور صنایع وزارت صمت تشکیل کمیته‌ای ذیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها را از جمله دیگر برنامه‌های این وزارتخانه عنوان و خاطرنشان کرد: در راستای تحقق رونق تولید در حوزه تأمین مواد اولیه مورد نیاز، برگزاری حداقل ۵۲ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید زیر نظر استانداران و در سطح استان‌ها پیش‌بینی شده و تمام اختیارات ستاد ملی به ستاد استان‌ها تفویض شده است.

مقیمی در ادامه اظهار کرد که به روز رسانی ظرفیت‌های تولید و باز فعال کردن واحدهای تولیدی غیر فعال یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت صمت در راستای رونق تولید در سال جاری است.

رونق تولید؛ نیازمند تقسیم کار ملی

وی با تاکید بر اینکه برای رونق تولید باید تقسیم کار درست در سطح ملی صورت بگیرد، تصریح کرد: رونق در تولید حتماً رونق در تأمین مواد اولیه همچون تأمین برق، گاز و صنایع پتروشیمی را نیز به همراه خواهد داشت.

معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه تولید فقط شامل بخش صنعت نیست، اظهار کرد: برای مثال در برخی از صنایع همچون پوشاک و کیف و کفش بیش از ۹۰ درصد صنعت در حوزه اصناف است؛ بنابراین صنوف را نیز درگیر برنامه‌های مربوط به رونق تولید کرده‌ایم.

وی افزود: تولید در حوزه‌های جهاد کشاورزی، نیرو، نفت و حتی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز وجود دارد و باید همه درگیر رونق تولید شوند.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: تحریم صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۹۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی

ابراهیم شجاعت پژوهشگر و کارشناس صنعت خودروسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اولین موضوع در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت این است که باید با معیار درستی حقیقت دانش‌بنیانی این شرکت‌ها سنجیده شود. طی چند سال گذشته این مورد که بسیاری از شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات ادعای دانش‌بنیانی دارند، اما حقیقت آنها متفاوت است.

وی ادامه داد: این موضوع که آیا این شرکت حقیقتا دانش‌بنیان هست را از روی محصول و نتیجه کار آنها می‌توان فهمید و بهتر است از دسته بندی بر اساس فرآیند تولید صرف‌نظر کنیم. شایان ذکر است که در هر خودرو به طور متوسط بیش از دو هزار قطعه وجود دارد؛ در تولید بسیاری از این قطعات پیچیدگی‌های فنی وجود دارد که به دست دانش‌بنیان‌ها قابل حل است.

شجاعت در ادامه گفت: گستردگی فرصت کار برای دانش‌بنیان‌ها در صنعت قطعه سازی خودرو از روش‌های فنی تولید خود قطعه تا ساخت مواد اولیه و حتی ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید قطعه است. همچنین لازم به ذکر است که خودروسازان نیز با کمی همت مضاعف می‌توانند حلقه‌های تولید تجاری خود را به دانش‌بنیان‌ها بیشتراز قبل متصل کنند تا شکاف‌های فناورانه تولید پوشش داده شود.

وی تصریح کرد: اتصال گپ‌های فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به اینکه معمولا بودجه آنچنانی نیز نیاز ندارد و به نوعی پیش خرید قطعه است، سود مناسبی به همراه دارد و به راحتی ضرایب سود رشد خواهد کرد. به همین جهت خودروسازان می‌توانند این شکاف‌ها را پر کرده و از طریق علاوه بر کسب سود و حل مشکلات تیراژ تولید، ارزبری و مشکلات کیفیت تولید داخل را نیز رفع کنند.

رابطه دانش‌بنیان ها و تولید در چیست؟

این پژوهشگر صنعت خودرو اظهار کرد: شایان ذکر است که شرکت‌های دانش بنیان بهتر است که مستقیما وارد مبحث تولید نشوند چرا که ماهیت و ذات این شرکت‌ها فناور بودن است و پس از به ثمررساندن ابداعی باید به سمت تحقیق و توسعه نوآوری دیگری حرکت کنند. به همین جهت بهتر است که تولید به مجری دیگری سپرده شود. در سالیان اخیر یک شرکت خودروسازی داخلی دوبار اقدام به انجام این کار کرده است، اما به نظر می‌رسید که این همکاری دانش‌بنیان‌ها بیشتر به جهت نمایش بوده است.

تحولات سال جاری در صنعت خودرو

شجاعت تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در فصل بهار خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها اقدام کنند. همچنین با توجه به ارتباط مستقیم خودرو‌های مونتاژی و قیمت ارز به نظر می‌رسد که با توجه به عدم تغییر قیمت ارز نیمایی در این نوع خودرو شاهد تغییر قیمت چندانی نباشیم. همچنین به نظر می‌رسد که خودرو‌های چینی امسال سهم بیشتری از بازار خودرو را به خود اختصاص خواهند داد.

وی گفت: در بحث خودرو‌های وارداتی نیز به نظر می‌رسد که حجم واردات خودرو‌های برقی به رقم قابل توجه ۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید که اکثرا در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار می‌گیرند. همچنین در خصوص واردات خودروی نو نیز وارداتی در حدود ۲۰ هزار دستگاه پیش بینی می‌شود. شایان ذکر است که در مبحث واردات خودرو‌های دسته دوم به نظر می‌رسد که در سال جاری شاهد تحولی نخواهیم بود و در صورت فشار صرفا به تدوین دستورالعمل‌های آن پرداخته شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است
  • تعریف ۷۵ پروژه در قالب ۵۲ تصفیه‌خانه برای ۹.۳ میلیون نفر
  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • آغاز به‌کار نمایشگاه تخصصی فرانچایز در ایران‌مال
  • امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است
  • اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی