Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:52:51 GMT

«مهمان‌نوازی» را ثبت ملی کرده‌اید؟

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۸۶۸۰۰

«مهمان‌نوازی» را ثبت ملی کرده‌اید؟

مهمان‌نوازی را همیشه جزو خصایص ایرانی‌ها می‌دانیم، خصلتی که در هر زمان و در هر مناسبت و جشنی و حتی حالا که گردشگری بابِ میل ایرانی‌ها و خارجی‌ها شده، نخست با آن به خود افتخار می‌کنیم، اما شاید باید مهمان‌نوازی در زمان بروز سختی‌ در زندگی مردم بیشتر مورد توجه قرار گیرد، به خصوص در جنوب و دیگر بخش‌های کشور که این روزها با سختی لحظه‌ها را می‌گذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، ملی شدن این خصلت ایرانی‌ها در فهرست میراث ناملموس کشور، می‌تواند ریشه‌های محکم آن را برای همیشه بین مردم و نسل جوان‌تر مستحکم‌تر کند، هر چند، سال های قبل‌تر میراث فرهنگی به عنوان متولی ثبت میراث ناملموس،‌ پرونده‌ای ابتدایی برای «مهمان‌نوازی» ایرانی‌ها به پیشنهاد رحمانی‌موحد معاون سابق گردشگری در دست تهیه داشت، اما به علتی نامعلوم تکمیل و ارائه‌ی ان در شورای ثبت میراث ناملموس اتفاق نیفتاد.

یا در طول چند سال گذشته پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با برگزاری چند جشنواره در باب مهمان‌نوازی به این بعد از اخلاق مردم کشور پرداخت، ولی آن هم در نقطه‌ای متوقف شد.

اما مهمان‌نوازی و ابعاد آن در کشور و به خصوص در بخش‌های جنوبی کشور از کجا نشات گرفته‌اند.

شبان میرشکرایی - پژوهشگر فرهنگ عامه - سبقه‌ی مهمان‌نوازی در کشور و به خصوص در بخش جنوبی کشور را در سه بخش اقلیمی، فرهنگی و خطه‌ی فارس بررسی می‌کند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: ما در یک موقعیت جغرافیایی قرار داریم، گویی در یک چهارراه جهانی هستیم، چون تمام راه‌های مواصلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب از این منطقه عبور می‌کند، برای عبور از خشکی و رفتن از قاره افریقا به قاره اروپا باید از این منطقه عبور کرد، جائی که راه ابریشم از آن عبور می‌کند.

او با بیان این‌که میلیون‌ها سال پیش وقتی انسان برای نخستین بار وارد آسیا شد میلیون‌ها از همین منطقه عبور کرد، سرزمین فارس را یک نقطه‌ی بسیار استرتژیک در کره زمین می‌داند که جزء لاینفک اقلیم و زندگی رمدم بوده و به همین دلیل از ابتدا نیز با بحث مهمان مواجه بوده است و تاکید می‌کند: بنابراین مهمان نوازی جزو آداب  ورسوم مردم این خطه است.

وی نوروز به عنوان پدیده‌ای ثبت جهانی شده و دارای یک ارزش فراملی که به واسطه‌ی جنبه‌های صلح، دوستی، مهربانی و پیوندهای انسانی، اقوام مختلف را در کنار هم قرار می‌دهد، می‌گوید: هر منطقه و هر شخص رنگ و بوی خود را در نوروز دارد، بنابراین نوروز نیز یک گوناگونی در وحدت موضوعی را کنار یکدیگر قرار داده است.

این مردم‌شناس با اشاره به این‌که مهمان شدن و مهمان‌پذیر بودن در نوروز به صورت ذاتی وجود دارد، تاکید می‌کند: این پدیده انسان‌ها و اقوام را کنار هم قرار می‌دهد.

میرشکرایی با اشاره به قرار گرفتن محوطه‌ی تاریخی - طبیعی مانند تخت جمشید در منطقه شیراز که در سرزمین ایران کهن و به خصوص در دوره هخامنشی محل برگزاری جشن‌ها و مراسم‌هایی نوروز بوده، می‌گوید: در زمان نوروز و جشن‌های مختلف مردم به تخت جمشید می‌رفتند، ‌بنابراین مردم در این منطقه با مهمان و مهمان نوازی نیز آشنا شدند.

او اما دخیل بودن شهرهای مختلف کشور در مهمان‌نوازی را امری رایج در طول دوره‌های مختلف تاریخی می‌داند و می‌گوید: از بُعد تاریخی تبریز، شیراز، رشت، کرمانشاه، اصفهان و حاشیه خلیج فارس و به صورت شاخص هرمزگان به عنوان یک نقطه استراتژیک و مهم این خصیصه مهمان‌نوازی را همیشه با خود همراه داشته‌اند.

مهمان‌نوازی در شیراز قدمت دارد

امان‌الله قرائی مقدم - جامعه شناس - نیز در گفت‌وگو با ایسنا ریشه‌ی مهمان‌نوازی را تاریخی و باقی مانده از دوره‌های باستانی می‌داند و می گوید: این خصلت از دیدگاه ملی، فرهنگ ملی و فرهنگ مذهبی در بین جامعه ایرانی ریشه دارد.

او با اشاره به اصالت قدیمی بحث کمک، یاری و مساعدت مردم ایرانی در دنیا و به خصوص در کشورمان، که در روستاها به «یاوری» معروف است، اظهار می‌کند: یاوری در روستاهای کشور ریشه تاریخی دارد، در گذشته حتی برخی روستاها مکانی با نام «خیرات» داشته‌اند، ساختمانی برای فقرا و مستمندان. بنابراین می‌توان گفت ایرانی‌ها با این حُسن، بزرگ شده‌اند و از دامن مادر و پدر و سفارشاتی که در فرهنگ ملی بوده به این ضرب‌المثل رسیده‌اند «تو نیکی میکن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز»

او با اشاره به ابیاتی از سعدی و حافظ که زادگاه‌شان در شهر شیراز است، نیز می‌گوید: این اتفاق در شیراز قدمت دارد همان طور که سعدی می‌گوید؛ ««بنی آدم اعضای یکدیگرند/ ...».

قرائی مقدم با تاکید بر این‌که این خصایص جزو ویژگی فرهنگی ماست، تاکید می‌کند: خوشبختانه هنوز این ویژگی فرهنگ ما گم نشده است، چون فرهنگِ مادی نیست که به مادیات بچسبد. امروز آن در شهرهای مختلف مانند مازندران، گلستان، لرستان، ایلام و خوزستان به خوبی خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیل شيراز مهمان نوازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۶۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دورتموند ۱ - ۰ پاری سن ژرمن/ میزبان به تور زد مهمان به تیر + فیلم

در دومین دیدار مرحله رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، تیم دورتموند در ورزشگاه وستفالن میزبان پاری سن ژرمن بود که با یک گل به پیروزی رسید.

در نیمه نخست دورتموند تیم برتر میدان بود و بار‌ها از جناحین توسط جیدون سانچو و کریم آدیمی خط دفاع پاریسی‌ها را آزار دادند. در دقیقه ۳۶ روی پاس عالی اشلوتربک، فولکروگ با دوناروما تک به تک شد و دروازه پی اس جی را باز کرد.

در نیمه دوم، اما پاری سن ژرمن بهتر بازی کرد و خطرات زیادی را روی دروازه حریف ایجاد کرد که بار‌ها تیر دروازه و البته کوبل (دروازه بان دورتموند) مانع باز شدن دروازه زنبور‌ها شدند. البته دورتموند هم با جیدون سانچو که شبی عالی را پشت سر می‌گذاشت، پی اس جی را در این نیمه آزار دادند، اما در نهایت بازی با همان تک گل نیمه نخست به پایان رسید.

دیدار برگشت دو تیم هفته آینده در پاریس برگزار می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • دورتموند ۱ - ۰ پاری سن ژرمن/ میزبان به تور زد مهمان به تیر + فیلم
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • ربیعی: در فولادشهر مهمان نساجی بودیم!
  • نوازی: باید تراکتور را شکست می‌دادیم
  • اولین عکس از مهمان ویژه امروز رهبر انقلاب
  • چشم نوازی چشمه غربالبیز در دل طبیعت شهر مهریز + فیلم
  • افلاطون در آخرین ساعات عمرش چه می‌کرد؟
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • لئو مسی مهمان ویژه NBA شد (عکس)
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار