دوران قدیمیترین تکنولوژیهای دنیا به سر آمد/ نسل جدید کیف پول در قالب شبکه اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۹۱۳۱۹
به روز نبودن بسیاری از راههای خدمات پرداخت، پیامدهای زیادی را برای کشور و مردم به همراه دارد از این رو تیمی از جوانان ایرانی با راهاندازی استارتآپی نوین تمامی نگرانیها و مشکلات را رفع کردند.
عرفان مرادیان مدیرعامل و هم بنیان گذار استارت آپ «جیبیمو» در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، گفت: تیم استارتآپ جیبی مو از اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ روی کار آمد و دی ماه همان سال، اولین محصول خود را رونمایی کرد.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرادیان با بیان اینکه دومین محصول این استارتآپ دو ماه قبل تحت عنوان «راهکار ۳۶۰ درجه پرداخت»، رونمایی شده است، ادامه داد: استفاده راحت و رضایتمند از خدمات پرداخت، انگیزه اصلی راهاندازی و تولید محصولات جیبیمو است. ایدههای بسیاری در این عرصه به مرحله عملیاتی شدن نرسیدند، اما تیم جیبیمو اراده کرد تا با عملیاتی کردن ایده خود در این زمینه، مردم از راههای پرداختی بهتری بهرهمند شوند.
وی در خصوص مزایای استفاده از این استارتآپ بیان کرد: کارتهای بانکی صادر شده فعلی، جزو قدیمیترین تکنولوژیهای دنیا است از این رو تقلبهای مالی و کلاهبرداریهای زیادی به واسطه آنها صورت میگیرد که ضعف سیستمهای بانکی و پرداختهای الکترونیکی محسوب میشود، اما استفاده از جیبیمو در کنار تمام ویژگیهای منحصربه فرد، فضای ایمن را برای کاربران فراهم میکند. طی یکسال و نیم گذشته این استارتآپ به میزان ۲ الی ۳ میلیارد تومان مانع تقلب و کلاهبرداری شده است.
مدیرعامل و هم بنیان گذار استارت آپ «جیبیمو» تعداد نیروهای شاغل خود را ۱۵ نفر اعلام کرد و درباره مشکلات پیشروی فعالیتها توضیح داد: اولین و مهمترین مشکل ما به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی، موضوع نیرو و منابع انسانی است، چون بسیاری از نیروهای تحصیلکرده و با تجربه وقتی بعد از مدتی کار کردن، حقوق دریافتی خود را متناسب با شرایط کاری و تحصیلیشان نمیبینند به فکر مهاجرت میافتند و این معضل بزرگی است که با آن دست و پنجه نرم میکنیم.
مرادیان یکی دیگر از مشکلات را مربوط به قانونگذاری در صنعت فناوری مالی دانست و ادامه داد: قانون گذاری در این حوزه به دلیل رشد سریع فناوری بسیار سخت است. بانک مرکزی در سال گذشته ۱ یا ۲ چارچوب برای استارت آپهای صنعت فناوری مالی تدوین کرد، اما زمانی که ما فعالیتمان را در این حوزه شروع کردیم، تقریبا قانونی وجود نداشت.
وی با اشاره به ۸۰ هزار کاربر فعال جیبیمو عنوان کرد: در نظر داریم جیبی مو را در اختیار تمام مردم ایران قرار دهیم تا همگان به طور یکسان بتوانند از خدمات رایگان این سیستم مثل نقل وانتقال (روزانه تا سقف ۱۰ میلیون تومان) یا خدمات دریافت و پرداخت پول و ... بهرهمند شوند.
به گفته مدیرعامل و هم بنیان گذار استارت آپ «جیبیمو»، علیرغم آنکه سرمایهگذاران خصوصی زیادی حامیان آنها بودند، اما هنوز تا رسیدن به ایدهآلهای خود فاصله بسیاری دارند و قرار است در سال آینده برنامههای خود از جمله مذاکره با کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه (مثل ترکیه، امارات، گرجستان و غیره) را به صورت جدیتر پیگیری کنند.
مرادیان اظهار داشت: یکی از رسالتهای ما کاهش رسیدهای بانکی است، چون این برگهها علاوه بر آسیب به محیط زیست، چندوقت اخیر به دلیل نوسانات ارزی فراهم کردن آنها مشکل شده است و اگر بتوانیم ۵۰ درصد این رسیدها را از طریق سیستم خود حذف کنیم، مشکل بزرگی را حل کرده ایم. رسالت بعدی ما در حوزه پرداختهای خرد است که حدودا ۷۰ الی ۸۰ درصد تراکنشهای شبکههای بانکی را شامل میشود، درواقع این تراکنشها با مبالغ خرد هزینه بسیار زیادی بر شبکه بانکی و اقتصاد کشور تحمیل میکند از این رو قصد داریم با پوشش دهی خدمات پرداخت خرد کشور بتوانیم این بار را از دوش بانکها برداشته و از این ضرر تا حد امکان جلوگیری کنیم.
مرادیان با اشاره به اینکه کمتر از یک سال جزو شرکتهای دانش بنیان صنعتی قرار گرفتند، ادامه داد: به دلیل طولانی و پیچیده بودن مراحل دریافت تسهیلات مالی و خدماتی که به شرکتهای دانش بنیان ارائه میشود، تاکنون نتوانستیم هیچ گونه خدماتی را استفاده کنیم.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: استارت آپ کیف پول الکترونیکی خدمات پرداخت الکترونیکی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۱۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد. اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است. تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد. تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد. جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست. جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم. بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید. مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.) در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است: «اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.» این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است. تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است. تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است. کانال عصر ایران در تلگرام