Web Analytics Made Easy - Statcounter

شفیعی گفت: به دلیل محدودیت هایی که برای ایران در جهان ایجاد شده، سیاست خارجی ما علیرغم تلاش های زیاد دستاوردهای کمی داشته است.

«نوذر شفیعی» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در خصوص سیاست خارجی ایران در سال گذشته گفت: متاسفانه به نظر می آید که برخلاف سال های گذشته که یک درجه بالایی از رشد را در سیاست خارجی داشتیم بعد از خروج آمریکا از برجام دیپلماسی دچار رکود شدید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری این نکته که متاسفانه دیپلماسی ایران در سال 97 در حالت صبر و انتظار به سر می برد، افزود: ما نسبت به تصمیم اتحادیه اروپا در زمینه ساز و کار مالی منتظر بودیم و دیپلماسی ما بیشتر غرب محور با تمرکز بر شکل گیری یک ساز و کار مالی بود.

 

وی با تاکید بر این نکته که هنوز آینده این ساز و کار مبهم است، خاطرنشان کرد: دلیل این آینده نامشخص منوط شدن اینستکس به برخی از فعل و انفعالات درون ایران است و تحقق این فعل وانفعالات مانند سی اف تی، پالرمو و اف ای تی اف بسیار مشکل است. لذا در سال 97 نمی توان نمره خوبی به دیپلماسی کشور داد.

 

شفیعی در پاسخ به سوال دیگری در این گفت و گو راجع به اولویت های سیاست خارجی ایران در سال 98، عنوان کرد: دیپلماسی ایران از آزادی عمل بسیاری برخوردار نیست به این دلیل که در چارچوبه خاصی باید رفتار شود. نظم سیاسی بین المللی با سیاست خارجی ما مخالف است و در این صورت دستاوردها با تلاش ها هماهنگی ندارد.

 

کارشناس سیاست خارجی با یادآوری این نکته که ما با کشورهایی مانند چین و روسیه در نهایت ظرفیت در حال همکاری هستیم، اظهارداشت: متاسفانه در این زمینه نیز سایه ای از تردید و بی اعتمادی در روابطمان حاکم است. با غربی ها هم دارای مشکل هستیم و به آن ها اعتماد نداریم و در این زمینه نیز اتفاق خاصی در زمینه سیاست خارجی حاصل نمی شود.

 

وی تصریح کرد: به رغم تلاش ها و هزینه های زیاد ما دستاوردهای خاصی در زمینه سیاست خارجی به دست نیاورده ایم. ما تنها با کشورهایی مانند عراق و سوریه روابط خوبی داریم. روابط ایران با عراق هم تحت تاثیر عوامل مختلف امکان تغییر دارد و حال و روز سوریه نیز مشخص است.

 

شفیعی به روابط ایران با لبنان نیز اشاره کرد و افزود: در ارتباط با این کشور هم بخشی از حاکمیت آن متمایل به همکاری و ایجاد ارتباط با ایران است. کشور مهم و مطمئن زیادی نیز در جهان نیست که بخواهد با ما ارتباط داشته باشد. به همین دلیل در سال های آینده نیز سیاست خارجی ایران به نظر می رسد از ابتکار عمل خاصی برخوردار نباشد.

 

وی یادآور شد: علت این امر هم این است که ساختار سیاست جهانی، سیاست خارجی ایران و قدرت مانور آن را محدود کرده است. /

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: خسارت سیل سیل بارندگی و سیلاب سیل لرستان شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل پلدختر استان خوزستان تهران خبرگزاری شبستان سیاست خارجی ۹۸ نوذر شفیعی سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۲۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور

ششمین نشست هم‌اندیشی با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور به دعوت وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز یکشنبه در محل وزارت امور خارجه برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ششمین نشست هم‌اندیشی با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور به دعوت حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز یکشنبه در یک فضای صمیمی و دوستانه با هدف گفتگو و تبادل نظر پیرامون مهمترین محورهای مرتبط با روابط خارجی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران، تحولات منطقه‌ و جهان در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

در آغاز این نشست مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های گروهی کشور ارتباط رسانه و دستگاه دیپلماسی در روشنگری افکار عمومی بویژه در تصویر سازی واقعگرایانه را با اهمیت توصیف کردند.

همچنین رویکرد و عملکرد وزارت امور خارجه در جریان عملیات طوفان الاقصی به ویژه هماهنگی و تعامل هم‌افزا با نیروهای مسلح کشور در جریان‌ عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی را در ابعاد مختلف سیاسی و بین‌المللی در راستای دفاع از امنیت و منافع ملی، مدبرانه و قابل تقدیر دانستند.

مدیران رسانه‌های کشور از طیف‌های مختلف سیاسی، دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوعات متنوعی از مسایل سیاست خارجی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی، روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین‌المللی مطرح کردند.

در ادامه این نشست امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر اهمیت پیوند و همکاری مکمل میان دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ها و تشکر از نقش رسانه‌های عمومی کشور در حمایت از سیاست خارجی و تبیین و روشنگری سیاست‌های نظام برای افکار عمومی داخلی و خارجی، بر اهمیت ارتقای این همکاری‌های مشترک و سازنده در راستای منافع ملی تاکید کرد.

 امیرعبداللهیان ضمن تجلیل از نقش محوری و حکیمانه مقام معظم رهبری در عبور کشور از گذرگاه‌های سخت و دشوار، رویکرد دولت جناب آقای دکتر رئیسی در پیگیری و تحقق منافع ملی در چارچوب روابط متوازن و دیپلماسی پویا با حوزه‌های مختلف جغرافیایی را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه همچنین با مروری بر مهم ترین تحولات فراروی کشور در عرصه سیاست و روابط خارجی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، ابعادی از نحوه مدیریت این مسائل و چالش‌ها و نتایج حاصله را برشمرد.

 امیرعبداللهیان با اشاره به بحران غزه، برخی از ابعاد نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماتیک در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در هفت ماهه جنگ اخیر علیه غزه را تشریح کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست ضمن با اهمیت خواندن نقش کنش‌گری رسانه‌ها همپای دولت و دستگاه دیپلماسی، به سوالات حاضران پاسخ گفت.

تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبیگزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکاقدردانی امیرعبداللهیان از خانواده شهید طهرانی مقدم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد