Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@23:44:36 GMT

ریاض برای دوری بغداد تهران به آب و آتش می زند

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۱۷۵۱۱

ریاض برای دوری بغداد تهران به آب و آتش می زند

سفر هیئت عربستانی به عراق برای کاهش نفوذ تهران در عراق و افزایش تعامل و همکاری ریاض با بغداد و کاستن انزوای سیاسی ریاض در عرصه بین المللی انجام می گیرد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: درحالی سفر یک هیئت عربستانی به عراق در راس یک هیئت 100 نفره از جمله 9 وزیر برای بررسی توسعه روابط همکاری بین دو طرف انجام گرفت که گروههای سیاسی نسبت به سفر این هیئت عربستانی به ریاست «ماجد القصبی» انتقادات تندی انجام دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان سعودی در روز اول این دیدار اعلام کرد که این کشور کمک مالی به ارزش یک میلیارد دلار به عراق اعطا کرده است و قرار است که سه کنسولگری جدید در عراق افتتاح کند.

در همین راستا، «ماجد القصبی» وزیر تجارت و سرمایه گذاری عربستان در گفتگوی مطبوعاتی گفته است که طرف عراقی 186 فرصت برای سرمایه گذاری عربستانی به منظور سرمایه گذاری در عراق ارایه کرده است.

تحلیلگران معتقدند که سفر این هیئت عراقی به عربستان را می تواند آغاز مرحله جدیدی از روابط بین ریاض – بغداد دانست. به طوری که القصبی معتقد است که انتقال از ساختار برنامه ریزی به سمت اجرایی انجام می گیرد.

همچنین برخی شرکت های عربستانی همچون «سابک»؛«معادن»، «اکواپاور» و «ارامکو»، طرح هایی را برخی فرصت های سرمایه ارایه دادند و بخش خصوصی نیز ایجاد «منطقه تجارت آزاد» در گذرگاه مرزی را مطرح کرد.

سفر این هیئت عربستانی برای ازسرگیری فعالیت های دومین دور شورای هماهنگی عربستانی – عراق در بغداد و فعالسازی نقش عربستان در مرحله سرمایه گذاری و بازسازی عراق و همکاری در زمینه های مختلف انجام گرفت.

نزدیکی عربستان و عراق در سال 2017 میلادی در دوره «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین عراق انجام گرفت، به طوری العبادی تلاش کرد تا در دوره خود به تنش زدایی در عرصه عربی و منطقه ای اقدام کند.

تحلیلگران براین باورند که سفر هیئت عربستانی به بغداد غافلگیرکننده نبوده است، چرا که عربستان بارها تلاش کرده است که بتواند از نفوذ ایران بکاهد، به همین دلیل کمک های مالی به این کشور را بهترین راه برای حضور بیشتر در عراق دیده است.

عربستان می خواهد علاوه برعرصه اقتصادی به تدریج در ستون های نظامی و امنیتی عراق نیز نفوذ کند؛ چرا که بغداد و تهران به دلیل همجواری در عرصه های اقتصادی و نظامی و امنیتی به یکدیگر کمک می کنند، به طوری که عراق در معاملات تجاری با ایران تصمیم گرفت که به دلیل تحریم آمریکایی با پول داخلی خود به تهران معامله تجاری داشته باشد.

همچون نفوذ ایران در میان گروههای سیاسی عراق باعث شده است تا ریاض بخواهد به بازسازی روابط دیپلماتیک خود بپردازد. به همین دلیل به افتتاح سه کنسولگری جدید در این کشور روی آورده است.

عربستان سالها پیش نیز کنسولگری خود را بازگشایی کرده بود، اما به دلیل دخالت در امور سیاسی عراق و اظهارات تند و اهانت آمیز سفیر این کشور درباره عراق باعث شد تا این کنسولگری دوباره بسته شود؛ اما مقامات سعودی که در وضعیت سیاسی نامطلوبی در عرصه بین الملل به سرمی برند؛ تلاش می کند تا با نزدیک شدن دوباره به عراق دو کار را انجام دهند، اولین دلیل خروج از انزوای سیاسی در عرصه بین الملل و دومین گام دور کردن عراق از ایران است.

برخی از تحلیلگران عرب معتقدند که عراق از بدنه عربی دور شده است و روابط با عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، این کشور را به بدنه عربی متصل می کند.

این درحالی است که سیاستمداران و دیپلمات های عراقی مخالف افتتاح کنسولگری عربستان در بغداد هستند، چرا که آنها معتقدند که عربستان، تروریسم را در عراق تغذیه می کند و حضور عربستان در این کشور فضای مناسبی برای پرورش و تغذیه تروریستها خواهد بود.

از این رو، شماری از سیاستمداران عراق براین باورند که تعامل و همکاری ریاض با بغداد تنها برای دور کردن ایران از عراق و تغذیه راحت تر تروریستها و دخالت در امور سیاسی این کشور انجام می گیرد.

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: خسارت سیل سیل سیل لرستان خوزستان کمک به سیل زدگان مناطق سیل زده بارندگی و سیلاب پلدختر امداد رسانی سپاه عربستان عراق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۷۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد

خبرگزاری رسمی عربستان از برگزاری یک نشست شش جانبه عربی در ریاض درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، نشست شش جانبه در ریاض درباره غزه با مشارکت وزرای خارجه عربستان، مصر، اردن، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف)، مشاور دیپلماتیک نخست‌وزیر امارات و وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر برگزار شد.

این رسانه در ادامه خبر داد: آنها در این نشست بر لزوم توقف فوری و کامل درگیری‌ها در غزه، تضمین حمایت از غیرنظامیان بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی و لغو تمام محدودیت‌هایی که برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه ایجاد شده است، تاکید کردند. حاضران در این نشست بر مخالفت قاطع خود با هرگونه تلاشی برای کوچاندن ملت فلسطین و هرگونه عملیات نظامی در شهر رفح تاکید کردند.

آنها نسبت به ادامه اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی از جمله گسترش شهرک‌سازی، مصادره اراضی، عملیات نظامی علیه فلسطینی‌ها، تجاوزات شهرک‌نشینان و از بین بردن آزادی عبادت برای مسلمانان و مسیحیان در مسجد الاقصی که راه‌حل تشکیل دو دولت را از بین می‌برد، تاکید کردند.

کد خبر 748645

دیگر خبرها

  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • آخرین فرصت عربستانی‌ها به محمد صلاح