Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@10:52:42 GMT

تالاب های قم با بارش های اخیر جان تازه گرفتند

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۳۰۸۷

تالاب های قم با بارش های اخیر جان تازه گرفتند

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛سیدرضاموسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر کشورمان، علاوه بر خسارت ها، تاثیر‌های مثبت بسیاری هم به دنبال داشته است،گفت: بارش‌ها موجب آبگیری دوباره تالاب غدیر پس از گذشت حدود ۲ دهه از خشک شدن، شده است.

تالاب غدیر در جنوب شرقی استان قم و در فاصله اندک از دریاچه نمک و دشت مسیله و در مجاورت منطقه نفتی سراجه قرار گرفته و بیش از ۲ هزار هکتار وسعت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تالاب‌های قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی‌ترین استان‌های کشور و دارای ظرفیت‌های عظیم زیست محیطی است که همه ساله میزبان دسته‌های بزرگ پرندگان مهاجر است تا اثبات کند که زیبایی قم تنها در کویر خلاصه نمی‌شود.

تالاب‌های مره، شکار ممنوع حوض سلطان، بهشت معصومه، دریاچه نمک، غدیر و گنبد نمکی جزو تالاب‌های قم به شمار می‌آید.

وی با اشاره به تاثیر بارندگی‌ها در بهبود پوشش گیاهی مناطق،عنوان کرد: آب گیری این تالاب‌ها که در حال تبدیل به کانون‌های مهم القای گرد و غبار در استان بودند، به طور قطع تاثیر چشم گیری در کاهش تهدید‌های ناشی از خشکسالی خواهد داشت.

موسوی مشکینی بر ضرورت تخصیص حقابه‌های زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم از سد‌های بالادستی تاکید و ابراز امیدواری کرد: با مشارکت همه مردم و مسئولان در جهت صرفه جویی در مصرف آب و انرژی در فصول گرم پیش رو، گام‌های مثبت و موثری برای حفظ و حراست از محیط زیست برداریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم تاکید کرد: کشورمان در چند سال گذشته با خشکسالی‌های شدیدی مواجه بوده است که در کنار برداشت بی رویه منابع آبی، وضعیت تالاب‌ها و دشت‌ها را به ویژه در استان با بحران مواجه کرده بود، که بارندگی‌های اخیر بخشی از این بحران را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه پیش از وقوع حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله باید زیرساخت‌ها و تمهید‌های لازم برای کاهش اثر‌ها و خسارت‌ها را فراهم آورد،افزود: بخشی از سیلاب ایجاد شده در کشورمان، به دلیل تخریب طبیعت و محیط زیست، عدم رعایت مسایل آبخیزداری، تجاوز به حریم رودخانه‌ها و از میان بردن پوشش گیاهی در مناطق مختلف است.

سیل در روز‌های نخستین سال جاری منجربه خسارت‌های جانی و مالی در برخی از استان‌های کشور شد.

انتهای پیام /ح

بارش‌های اخیر به تالاب‌های قم جان تازه داد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حوادث طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۳۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت به کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه در بارش اخیر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، فرماندار اردل با اشاره به فعالیت سامانه بارشی اخیر در چهارمحال و بختیاری گفت: به‌دنبال شدت بارش‌ها و حجم زیاد گل‌ولای، کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه این شهرستان پر شده است.
یعقوب شکوهی افزود: بیشترین بارش سامانه اخیر استان مربوط به شهرستان اردل است و این موضوع باعث بروز خسارت در برخی مناطق شهرستان شد و هم‌اکنون کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه به لایروبی و بازسازی نیاز دارد.
وی با اشاره به ریزش سنگ و رانش زمین در بخش‌هایی از شهرستان اردل مانند جاده‌های بخش میانکوه و تنگ درکش ورکش افزود: هیچ‌کدام از جاده‌های این شهرستان بسته نشد و تلاش راهداران برای ریزش‌برداری و پاکسازی محور‌های ارتباطی ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • خسارت ۲۵۳ میلیارد تومانی بارش‌های اخیر به کشاورزی کرمانشاه
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • براثر بارش‌های چند روز گذشته تالاب حله شهرستان بوشهر جانی تازه گرفت.
  • خسارت باران سیل آسا به بخش کشاورزی و راه‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • خسارت به کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه در بارش اخیر