Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@21:21:33 GMT

ساخت قسمت دوم سریال در راه است

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۷۷۹۳

ساخت قسمت دوم سریال در راه است

خبرگزاری میزان- نشست خبری سریال نون، خ با حضور مهدی فرجی تهیه کننده ،سعید آقاخانی کارگردان و جمعی از بازیگران این سریال عصر امروز در روابط عمومی سازمان صدا وسیما برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری میزان فرجی تهیه کننده سریال نون، خ ضمن تقدیر از مدیران رسانه ملی برای اعتماد به عوامل این سریال گفت: استقبال مردم از این سریال در ایام نوروز و شناخته شدن به عنوان یکی از پربازدیدترین سریال های نوروزی نشان داد که تلاش این چند ماه گروه به ثمر نشسته است و ما را با جدیت تمام برای ساخت قسمت های بعدی آن مصمم می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

    وی ادامه داد: سعید آقا خانی با پردازش و هدایت متن خوبی که توسط امیروفایی نوشته شده بود سعی کرد تا نمایشی درست و به جا از فرهنگ مردم خطه کردستان را به نمایش بگذارد و حتی با وحود سختی هایی چون مسئله سرمای هوا و مسیرهای سختی که در ساخت سریال با آن روبرو بودیم اما تمام گروه به عشق مردم تلاش خود را کردند تا سریال کمدی جذابی را به مردم نشان دهند.


فرجی حمایت نخبگان منطقه کردستان از سریال را با نقدها و ابراز علاقه خودشان، نقطه قوتی برای ادامه ساخت این سریال دانست و خاطر نشان ساخت : ضمن تقدیر از این گونه حمایت ها که بدون شک کار ما را در ادامه راه سخت تر می کند باید بگویم که ساخت کمدی در ایامی که مردم با بحران سیل روبرو بودند و مصیبت بسیار دردناکی را بر کل کشور وارد ساخت این سریال سعی کرد تا با نشاندن خنده بر لبان مردم اندکی از رنج های آن ها بکاهد.
وی تصریح کرد: سریال نون، خ سعی داشت با نمایش تنوع گویش، نوع لباس و مراسم های مختلف منطقه کردستان، مردم ایران را با فرهنگ های مختلف آشنا کند همان طور که پیش تر سریال پایتخت با نمایش قوم مازندرانی سعی کرد این گویش را هر چه بهتر به مردم معرفی کند.

تهیه کننده این سریال در پاسخ به این سوال که چرا به لوکیشن های خاصی بسنده کردید این طور گفت: اقتضای قصه و لوکیشن این طور بود و کارگردان بر این نظر بود که گروه ویژه ای برای تصویر برداری به کردستان بروند و در شرایط سخت فیلم برداری کنند تا تصاویر متفاوت و متنوع تری را مردم شاهد باشند.  

  فرجی یکی از دلایل حضور اقاخانی در این سریال رو پیشنهاد فیلم برداری در کردستان عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی این پیشنهاد توسط وی داده شد و من ان را با مدیران شبکه مطرح کردم استقبال شد و از ان جایی که ایده ای نو بود بسیار هم در ساخت سریال از ما حمایت کردند.

وی همکاری مدیران پخش و شبکه را در نمایش بدون کم و کاست سریال ستود و گفت: به واقع خودم با توجه به تجربه مدیریتی در سازمان و این که حساسیت ها را می دانم اما باید بگویم با وجود نقدهای سیاسی و اجتماعی بسیاری که در سریال وجود داشت هیچ گونه سانسوری انجام نشد و با سعه صدر از کنار آن عبور کردند.
وی در مورد این که آیا این سریال ادامه دارد یا خیر، گفت : بعد از این نشست جلسه ای را با مدیر شبکه داریم و امیدواریم که ساخت سری جدید این سریال از اردیبهشت ماه کلید بخورد.
• تصور مردم را از ولنگاری عروسی قوم کرد تغییر دادیم
سیروس میمنت بازیگر این سریال که خود از اقوام کرد است به حاشیه هایی که همیشه در سریالهایی با مضمون قومیت ها است اشاره کرد و بیان داشت: معمولاً مرسوم است که در هنگام پخش این سریال ها مردم و روشنفکران آن خطه گارد می گیرند و در عناد با بعضی قسمت ها که یا تحریف شده است و یا به درستی به آن پرداخته نشده است سعی دارند به نوعی در مقابل سریال سنگ اندازی کنند ولی باید بگویم که خوشبختانه تا این لحظه هیچ شخصی یا گروهی گلایه ای به این سریال نداشته است و جای شکرش باقی است.
وی ادامه داد: حتی در تماس تلفنی که امروز با مردم داشتم هم یکی از شهروندان ضمن تشکر از این سریال گفت که همیشه در میان مردم جا افتاده است که در عروسی های مردم خطه کردستان ولنگاری وجود دارد در حالی که صحنه های از مراسم عروسی کردها این تصور غلط را در ذهن مردم تغییر داد.

• لوکیشن های تهران دیگر جذابیت ندارد
سعید اقاخانی کارگردان این سریال ضمن تشکر از همراهی مردم با این سریال به هماهنگی بسیاری در ساخت این سریال با وجود لوکیشن های بسیار اشاره کرد و گفت: بالطبع برای همراهی یک گروه 50 نفره به کردستان و آن هم در شرایط سخت آب و هوایی نیازمند حمایت ها و هماهنگی های بسیاری هستیم که سعی کردیم تا در این مسیر برای بهتر شدن لهجه ها و این که واقعیت پذیری قصه برای مردم بیشتر شود از بازیگران بومی استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از این سریال به خطه هاو فرهنگ های مختلف دیگری که در سرتاسر ایران وجود دارد هم می پردازد یا خیر، بیان داشت: فیلم قبلی من در مشهد ساخته شد و با ساخت این سریال به یکی از علایق خودم که از قدیم همراه من بود پاسخ دادم. باید بگویم هنوز هم منطقه کردستان، مکان های بکری را دارد که کشف نشده است و پتانسیل این که به مردم ایران نشان داده شود را دارد.
این کارگردان سینما و تلویزیون دلیل انتخاب بازیگران محلی را به خاطر همذات پنداری مخاطب با قصه عنوان کرد و بیان داشت: یکی از نقاط قوت استفاده از بازیگران بومی که شاید تا قبل از این مردم آن ها را ندیده بودند پیش داوری نکردن نسبت به نوع شخصیت ها است چون که وقتی مردم هیچ نقشی ار این افراد ندیدند نمی توانند آن ها را با موقعیت قبل مقایسه کنند و این موضوع به پیشرفت کار کمک کرد و چه بسا که از نظر بازی و شخصیت پردازی هم در حد قابل قبولی ظاهر شدند.  
اقاخانی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود سختی هایی که در ساخت سریال در منطقه ای خارج از تهران داشتید اما حاضر به این کار شدید این طور گفت: با وجود سختی هایی که در هماهنکی و نقل و انتقال گروه وجود داشت اما باید بگویم که دیگر تهران جای کار ندارد. همه لوکیشن ها و بافت های تهران تکراری شده است و تقریبا در هر سریال وفیلمی می توان آن ها را دید اما تماشای نقاط مختلف ایران می تواند علاوه بر متفاوت شدن کار وجلوه های بصری بهتر مردم را با فرهنگ های مختلف نیز آشنا سازد. تنوعی موسیقی، لباس و ... در کردستان در فضا سازی هر چه بهتر به ما کمک کرد.


• شوخی با لهجه کردی نداشتیم
امیر وفایی نویسنده این سریال در پاسخ به پرسشی درباره شوخی با لهجه کردها عنوان کرد: ما در این کار اصلاً شوخی لهجه نداشتیم چون که من کرد نبودم و آشنایی زیادی با لهجه این منطقه نداشتم. نگارش متن این سریال پروسه‌ای طولانی داشت چون وسواس زیادی نسبت به آن بود و اصلاحات و بازنویسی‌های زیادی روی متن انجام شد. به واقع باید بگویم که کمدی رئال نوشتن و این که چطور بتوانید موقعیت ها را در بیاورید کاری بسیار سخت است.
وی در مورد فیلمنامه و همکاری خود با کارگردان گفت: همه سیناپس ها را با همکاری همدیگر به جلو بردیم و در پیشنهادهای دو طرفه ای که وجود داشت سعی می کردیم نظر همدیگر را اعمال کنیم و از این نظر همکاری با آقا خانی تجربه خوبی بود.

• نقش های لج در آر را دوست دارم
علی صادقی بازیگر این سریال به همکاری های متعدد خود با اقاخانی اشاره کرد و گفت: در این سریال دوست داشتم نقش‌هایم را لج درآر ایفا کنم و سعید آقاخانی هم کسی بوده است که همیشه علاقه‌مندم با او همکاری کنم. امیدوارم نقشم در این سریال هم تکراری نبوده باشد و این که چقدر توانستم موفق شوم را مردم باید نظر دهند.
هدیه بازوند از بازیگران سریال نیز درباره تجربه حضور در این مجموعه بیان کرد: یک نفر باید باشد تا شما را به جلو هل بدهد و مصطفی تنابنده چنین نقشی در سریال داشت.



منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: نون خ نشست خبری سعید آقاخانی سریال نوروزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۷۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست مخاطبان برای تولید نون‌ خ ۶

 نشست خبری نون خ، بهانه‌ای برای تعامل عوامل با مردم در بستر سامانه ۱۶۲ بود تا عوامل این مجموعه بدون واسطه با مخاطبان گفتگو کنند. نشستی که در نهایت به یک پرسش و پاسخ جامع با خبرنگاران ختم شد و با حضور مسعود کریمی مدیرگروه طنز سیما فیلم، مهدی فرجی تهیه کننده سریال نون خ و بازیگران این مجموعه از جمله صهبا شرافتی، کاظم نوربخش و ماشاءالله وروایی برگزار شد تا عوامل این مجموعه نمایشی بعد از شنیدن نظر بینندگان تلویزیون، بتوانند به گپ و گفتی با خبرنگاران بپردازند. 

مهدی فرجی تهیه کننده سریال نون خ در این نشست در پاسخ به پرسش جام جم درباره نکات مطرح شده از سوی مردم در سامانه ۱۶۲ گفت: بحث تولید فصل جدید، پرداختن به اقوام دیگر، جویا شدن از بازیگرانی که فصل ۵ نبودند، بیشترین نکات مطرح شده بود. به گزارش جام جم، درخواست تولید فصول جدید نون خ در استان‌های مختلف و پرسش از سرنوشت شخصیت‌های نون خ مثل روناک و بهنام از دیگر نکاتی بود که مخاطبان در تماس با عوامل نون خ مطرح کرده بودند. 

فرجی در این نشست با اشاره به مثبت بودن تجربه صحبت مستقیم با مردم در ۱۶۲ گفت: در این تماس‌ها از خانم مسن تا پسربچه ده ساله تماس داشتم. بیشتر این پیام‌ها درباره تشکر از نون خ بود. برخی موارد را هم بیان کردند که حتما از آن استفاده می‌کنیم. در مجموع حس اینکه مستقیم با مردم صحبت کنیم حس خوبی بود. همانطور که قبلا هم گفته شد، نون خ ۵ نسبت به فصل قبل با افزایش ۵ درصدی مخاطب همراه بود. از سازمان صدا و سیما تشکر می‌کنم که در این مدت همراهی کردند. از جمله اجازه دادند قومیت دیگری مثل بلوچ را هم به قصه وارد کنیم. در مجموع مسائل مذهبی و قومیتی دو حساسیتی است که سازمان دارد و شاید به همین خاطر هم هر تولیدکننده‌ای سراغ آن نمی‌رود. این همراهی سازمان باعث جذابیت مضاعف نون خ جدید شد. در یکی از تماس‌هایی که انجام شد، خانمی با گریه می‌گفت که اینطور روایت کولبر‌ها را نشدیده بود و نون خ او را با مشکلات این قشر آشنا کرده است. تصور بسیاری این است که پرداختن به قومیت‌ها کار سختی است و از همین منظر ترجیح می‌دهند وارد نشوند. اجازه داده شد در کنار طنز، نقدهایمان را هم مطرح کنیم. مردم در بازخوردهایشان می‌گفتند که در کنار کمدی بودن کار، احساس می‌کردند درد مردم هم مطرح شده است. 

فرجی با اشاره به آسیب دیدگی بسیاری از عوامل در طول ضبط سری پنجم نون خ، اینطور بیان کرد: در این فصل آسیب زیاد دیدیم و ۷ نفر از عوامل دست یا پایشان شکست. آقای آقاخانی هم سقوط کردند و کنار مهره‌های کمرشان ترک خورد و آسیب جزئی دیدند. ده روز تصویربرداری تعطیل شد و بعد کار را ادامه دادیم. الان حالشان خوب است. 

وی تاکید کرد: اینکه من گفتم خط قرمز سازمان مساله قومیت و مذهب است شاید از این منظر بوده که به دلیل حساسیت، کمتر سراغ آن می‌روند. از طرفی وقتی به قومیتی اشاره می‌کنیم حیف است که جذابیت هایش را بهط ور کامل نشان ندهیم. معتقدم کارگردانی خوب در کنار متن قوی، توانست کاری کند که مردم نون خ را دوست داشته باشند.

سازمان پای نون خ ایستاد 

این تهیه کننده در پاسخ به پرسشی در خصوص سفارشی بودن محتوای سریال نون خ، عنوان کرد: در مجموع همه کار‌هایی که برای سازمان ساخته می‌شود، چون کارفرما این سازمان است سفارشی محسوب می‌شود. اما در مورد نون خ باید این را بگویم که بعد از اینکه بحث فصل اول مطرح شد، آقای آقاخانی دغدغه‌های خودش را مطرح کرد تا چگونگی پرداختن به قوم کرد مشخص شود. در دیدار سال قبل رئیس سازمان صدا و سیما هم این مساله مطرح شد که نون خ هر سال با محوریت قوم کرد، به یک قومیت بپردازد. سازمان در این زمینه حمایت کرد. 

 وی ادامه داد: سعید آقاخانی دغدغه کل ایران را دارد. همه مان کار کرده‌ایم و خط قرمز‌ها و ممیزی‌های احتمالی تلویزیون را می‌دانیم و توانستیم آن را لحاظ کنیم. در عین حال باید از آقای جعفری جلوه تشکر کنم که به عنوان مشاور کنارمان بود. هنوز درباره صحبت از سری ۶ نون خ زود است. باید قدری صبر کرد. فعلا تصمیمی برای آن نداریم. 

 فرجی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش مردم بلوچ به نمایش این قوم در قاب نون خ هم گفت: من در مورد گویش بلوچ هیچ نقدی ندیدم. شاید به این دلیل نقدی نشد که از خود مردم بلوچ برای بازیگران استفاده کردیم. در مورد عزیزان کرمانی هم سوءتفاهمی ایجاد شده بود که حل شد. البته این را بگویم که در کشور ما رایج است و کاری نمی‌توان کرد که همه خودمان را نماینده مردم می‌دانیم. وقتی فردی کاری را نمی‌پسندد، می‌گوید همه مردم دوست نداشته اند. من قبلا هم گفتم مسائلی که در نون خ ۵ مطرح کردیم ربطی به کرمان نداشت. ما تنها در یک موشن گرافی فلشی را به سمت کرمان نشان دادیم و شاید همین باعث سوء تفاهم شد. در اینستاگرام پیج‌های متعددی با محوریت نون خ شکل گرفت که تلاش کردم نظرات مردم در پست‌های مربوطه را بخوانم تا متوجه شدم گلایه‌ای وجود دارد یا خیر. در عین حال، شماره ام را به مدیران استان کرمان دادم تا اگر کسی نکته‌ای دارد مطرح کند. ما قصد اهانت به کسی را نداریم و تلاش مان این است ظرفیت‌های غنی کشورمان را مطرح کنیم. 

اصلاحیه‌های نون خ اندک بود

وی در خصوص بازخورد‌های مطرح شده به نون خ هم گفت: نمی‌گویم نقدی به ما وارد نیست، اما بیشتر کسانی که در ۱۶۲ صحبت کردیم طرفدار نون خ بودند که مدت‌ها پشت خط ماندند تا پاسخ شان را بدهیم. یک نکته شیرین هم از تماس‌های امروز وجود داشت که خانمی تماس گرفت و احساس کردم دختربچه کوچکی است و چند بار او را «دخترم» خطاب کردم. بعد متوجه شدم خانم ۵۰ ساله است! 

این تهیه کننده به همراهی رئیس سیمافیلم در پیش بردن نون خ ۵ اشاره کرد و در پاسخ به پرسش خبرنگار یکی از رسانه‌ها در خصوص ظرافت در بیان محتوای انتقادی گفت: من و آقای آقاخانی سال هاست کار می‌کنیم و با ممیزی‌ها آشنا هستیم. به هر حال اختلاف نظر طبیعی است. اصلاحیه داشتیم، اما آنقدری نبود که به کار آسیب بزند. در واقع از ممیزی بسیاری از سریال‌ها کمتر بود. 



 فرجی همچنین در خصوص شکایت یک خواننده به استفاده از موسیقی‌اش در نون خ ۵ عنوان کرد: شکایت آقای صفامنش، ربطی به آقای آقاخانی ندارد. در یک دوره‌ای در همین سریال از ترانه «شیرین شیرین» استفاده کردیم که خواننده‌اش تماس گرفت و تشکر کرد. ما استفاده کوتاهی از ترانه آقای صفامنش کردیم. تصور این که چنین شکایتی می‌شود را نداشتیم. البته نافی مالکیت ایشان نیستیم. اما فکر می‌کردیم آقای صفامنش از ما تشکر می‌کند. پخش این موسیقی در سکانس کولبر‌ها باعث معرفی آن ترانه شد. با این حال اگر راهی برای جبران باشد اقدام می‌کنم. در فصل‌های قبلی در خدمت ایشان بودیم. ایشان از خواننده‌های خوب کشور هستند.

ماشالله وروایی بازیگر نقش عمو کاووس هم در این نشست، گفت: امروز صدای مردم را شنیدیم و خیلی برایمان لذت بخش بود. همه با جان و دل کار کردیم. حتی خاطرم هست که بچه یکی از کولبر‌ها درباره پدرش با گریه حرف می‌زد و تلاش می‌کردیم برای ضبط سریال او را به وجد بیاوریم. ما از نزدیک دیدیم که چه مشکلاتی دارند. البته نمی‌خواهم اشاره کنم که کارگردان و تهیه کننده نون خ چه کار‌های عام المنفعه‌ای برای آن‌ها انجام دادند. در مجموع امروز از مردم شنیدیم که نون خ را دوست داشتند و می‌گفتند تلویزیون باید از این دست کار‌ها بسازد. این بازیگر درباره لهجه‌های مختلف کردی که در نون خ استفاده شده، به تسلط نویسنده و کارگردان اشاره کرد که تلاش شان باعث شده مطالب به درستی منتقل شود. 

بدون گواهینامه مینی بوس راندم!

 صهبا شرافتی بازیگر نقش روناک هم که در این جلسه حاضر بود، گفت: نون خ ۵ برای من چالش برانگیزتر و البته جذاب‌تر بود. من گواهینامه پایه ۲ نداشتم و عوامل جان شان را دست من سپردند که رانندگی مینی بوس را در دست داشتم. در کل نظر مخاطبان درباره نون خ مثبت بود و درخواست ساخت فصل‌های بعدی را داشتند. خانمی هم تماس گرفته بود می‌گفت نوزادی در راه دارم و خواهش می‌کرد فصل‌های بعدی ساخته شود تا کودکش به دنیا آمد بتواند آن را تماشا کند. 

کاظم نوربخش بازیگر نقش سلمان هم در ادامه با اشاره به تجربه جذاب صحبت‌هایی که با مخاطبان داشته، عنوان کرد: خوشحالم با همه هم وطنان صحبت کردم. برخی دوست داشتند نون خ به شهر‌های آن‌ها برود. خدارا شاکر هستم که خوب تمام شد و امیدوارم فصل بعدی را برای مخاطبان بسازیم. 

اراده سازمان تغییر کرده 

مسعود کریمی مدیرگروه طنز سیما فیلم هم در این نشست گفت: خوشحالم امسال برای اولین بار توفیق بود کنار عوامل نون خ باشم. سوژه امسال سوژه بسیار پرریسک و لب مرزی بود که باید ریسک کرده و با اعتماد انجامش می‌دادیم. مثلا وقتی بحث نماز و روزه و شخصیت مهیار مطرح شد، ابتدا گفتیم بهتر است این مساله مطرح نشود. اما بعد در اجرا دیدیم که چطور به درستی و ظرافت مطرح شد و حتی تاثیر در شخصیت مهیار داشت که جایی که از او می‌خواستند دروغ بگوید، می‌گفت روزه است و نمی‌تواند. دیالوگ‌های درست و به جایی از زبان کاراکتر‌های کولبر سریال مطرح شد که همگی با ظرافت مطرح شده بود. 

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که نسبت به ظرافت تولید محتوا در نون خ پرسیده و از آن با عنوان دور زدن ناظر پخش یاد کرده بود، اینطور بیان کرد: به نظرم اگر دیدمان را اصلاح کنیم بهتر است. این درست نیست که بگوییم ناظر پخش متوجه نشده. باید اینطور گفت که امسال سازمان صدا و سیما اراده متفاوتی نسبت به سال‌های قبل داشته تا محتوا‌های تازه‌ای ارائه کند. باید از این ارائه استقبال شود. کما اینکه مدت هاست برنامه جام جم در نقد خود سازمان روی آنتن رفته و فصل جدید آن هم به زودی پخش خواهد شد.

دیگر خبرها

  • اتفاقی که «تانیا» از پشت صحنه «نون خ» فاش کرد
  • درخواست مخاطبان برای تولید نون‌ خ ۶
  • نشان دادن کولبرها، «نون خ ۵» را جذاب کرد/تصمیمی برای ساخت فصل بعد وجود ندارد
  • سوژه امسال نون خ لب مرز بود | ۲ خط قرمز مهم که در این سریال رعایت شد
  • واکنش تهیه‌کننده «نون‌خ۵» به شکایت یک خواننده/ فعلا تصمیمی بر ساخت فصل بعدی نداریم
  • دانلود شب های مافیا زودیاک فصل ۲ قسمت ۱۲ دوازدهم (قسمت 12 فصل 2 زودیاک) با حجم نیمه رایگان
  • مخالفت حاج‌قاسم سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی
  • عوامل «نون خ» با مردم صحبت می‌کنند
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟