Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- امسال دره‌های آفتابی و مهتابی بخش‌هایی از سرزمینان که، چون رنگین کمانی درپرتوی آفتاب می‌درخشیدند زیر سنگینی سیل غرق شدند و حتی لحظه‌ای کوتاه ازغم و اندوه جان‌هایی که ازدست رفت و سقف‌هایی که فرو ریخت غافل نبودیم.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، درهمان روز‌های نخست وقوع سیل جمله‌ای برایم فرستاده شد با این مضمون که این سیل ابتدایش بلا بود، اما بعد همچون "سین" هشتم سفره هفت سین امسال جایگزین آلام و دردهایمان شد و آن "سین" مهربانی " ملت مان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صحنه‌هایی را دیدم که مردم در راه‌های صعب العبور ودرکوه‌هایی که به سختی یک نفرمی توانست از آن عبورکند، در مسیر‌های سرخ فام، گل آلود و سست، مهری سنگین بر دوش می‌کشیدند و برای نجات جان همسایه، هم درد، هم سفره و هموطن خویش به سوی انسانیت روانه می‌شدند.
از لحظه وقوع سیل حتی یک لحظه هم از رنجی که خواهران و برادرنمان می‌کشیدند غافل نبودیم و وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی، وزارتخانه‌ای بود که حرکت پیشتازی را از جان و دل و از همان ساعات اولیه‌ای که دولت اطلاع رسانی انجام داد آغاز کرد. درهمه مکان‌هایی که هموطنان از سیل آسیب دیده بودند نیروهایمان را مستقر کردیم و در مناطق مختلف اقدامات فراوانی انجام دادیم. نمایشی در کار نبود و هر آن چه انجام دادیم با تمام با قلب مان بود. در همان ساعات اولیه وقوع سیل، کارت همه مددجویان بهزیستی تا ۳ برابر شارژ و اقدامات اولیه انجام شد؛ تسهیل در پرداخت وام قرض الحسنه ۵ میلیون تومانی نیز در این مدت انجام و با اولویت معلولین، مددجویان و بازنشستگان کمک به امور تخصیص به ساخت و ساز انجام شد.

اما شگفت انگیز آن است که دراوج تاسف، سیل بازی و سیاسی کاری با سیل نیز برای عده‌ای که آگاهانه یا نا آگاهانه آب در آسیاب دشمنان خارجی می‌ریزند جزئی از برنامه‌هایی بود که خود عارضه‌ای گرفتار کننده است وامید دارم خداوند این عارضه را نیز از سر ملت دور کند، چرا که درپی هر حادثه‌ای متاسفانه یک وجه سیاسی برای آن پیدا می‌شود و به نظر من این‌ها خیانت‌های بزرگی است و نباید موضوع سیل و سیل زدگان را موضوع دعوای سیاسی قراردهیم بلکه باید منشاء وحدت و یکپارچگی ملی برای ارائه خدمات باشد. نباید فراموش کنیم مهری که ازسوی مردم ایران به سمت آسیب دیدگان سیل سرازیر شد انسجامی را به وجود آورد که قابل تقدیراست.
همان گونه که تفکر و برنامه‌های ما در وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی برای کمک‌های همه جانبه به آسیب دیدگان سیل از لحظه وقوع سیل آغاز شد فعالیت شبانه روزی دبیرخانه دائمی ستاد حمایت و رسیدگی به مشکلات هموطنان آسیب دیده ادامه دارد و اتفاقا هنرمندی ما در آن جاست که پس از فروکش کردن هیجان‌های روز‌های نخست سیل، تا روز آخر و تا زمان عادی شدن زندگی برای تک تک افراد به فعالیت خود در این دبیرخانه ادامه دهیم و ابعاد گوناگون این موضوع آنقدر برایمان اهمیت دارد که تمام دیدار‌های نوروزی را در وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی و سازمان‌های تابعه لغوکردیم و همه نشست‌ها از آغازسال با موضوع رسیدگی به آسیب دیدگان سیل دنبال شد.
تمام توان خود را به کار می‌بندیم و تمامی دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه از هیچ اقدامی برای رفع مشکلات هموطنان دریغ نمی‌کنند. گروه‌های تحت پوشش سازمان‌های بیمه گر و سازمان‌های خدمت رسان تابعه این وزارتخانه بایستی از خدمات این دستگاه‌ها برخوردار باشند. بازنشستگان تأمین اجتماعی باید این سازمان را در شرایط سخت پشتیبان خود بدانند و تأمین اجتماعی باید مسائل آنان را پیگیری کند. به طور حتم دستگاه‌های تابعه آسیب دیدگان را همچون اعضای خانواده خود می‌دانند و از تمامی امکانات و ظرفیت‌ها برای خدمت رسانی استفاده می‌کنند. هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه‌های مختلف نیز می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد و به ویژه از ظرفیت شرکت‌های سرمایه گذاری نیز برای امداد رسانی و رفع مشکلات آسیب دیدگان استفاده می‌شود.
بر ادامه اقدامات و خدمات این وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه در مناطق سیل زده تاکید دارم وپس از مرحله امداد رسانی که در حال حاضر با جدیت در حال انجام است، برای ساماندهی زندگی مردم این مناطق نیز وظایف و تعهداتی برعهده خواهیم داشت که برقراری بیمه بیکاری برای افراد شاغل و تحت پوشش تأمین اجتماعی از مهمترین این مسائل است. در زمینه مشاغل غیر رسمی و فاقد بیمه نیز بایستی از منابع دولتی برای حمایت از افراد نیز استفاده می‌شود. در مرحله بعد از آن نیز باید برای شروع دوباره کار‌ها و احیای واحد‌های تولیدی برنامه ریزی کنیم و در کنار تولید کنندگان و کارگران باشیم تا رونق اقتصادی و زندگی عادی در این مناطق بار دیگر از سرگرفته شود و این موضوع در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام رونق تولید نام گذاری شده است اهمیت مضاعف دارد و بایستی برای رونق زندگی مردم در مناطق سیل زده تلاش مضاعف داشته باشیم.

کمک به سیل زدگان باید منشاء وحدت و یکپارچگی ملی برای ارائه خدمات بهتر باشد و یکپارچگی ملی در شرایط کنونی بسیار مهم است و برای کمک به هموطنان سیل زده به وحدت ملی نیاز داریم و همه دستگاه‌ها باید با هماهنگی ستاد بحران کمک و حمایت‌های خود را انجام دهند و خوشبختانه وحدت خوبی میان دستگاه‌ها وجود دارد و همگی همکاری خوبی با ستاد مرکزی بحران دارند و در کنار هم کار می‌کنند؛ و فراموش نکنیم جامعه آسیب دیده درشرایط فعلی نیاز به بازسازی روحی دارد و مناطق سیل زده نباید آوردگاه جناح‌های سیاسی باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سیل زدگان وحدت ملی سیل شریعتمداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۶۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد چه می‌شود؟

در زمانی که حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده حوادثی اتفاق می‌افتد، همچون اوقاتی که بیمه‌شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول به کار باشد، اوقاتی که به صورت مأمور در خارج از کارگاه انجام وظیفه می‌کند، در اوقات عادی رفت و برگشت بیمه‌شده بین منزل و کارگاه، در اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان بابت معالجات درمانی و توانبخشی و در حین اقدام برای نجات سایر بیمه‌شدگان و مساعدت به آنان، حوادث ناشی از کار گفته می‌شود؛ بنابراین حادثه ناشی از کار به طور کلی با دو ویژگی مشخص می‌شود؛ اینکه در حین انجام وظیفه رخ داده باشد و به سبب انجام وظیفه رخ داده باشد.

 کارفرمایان در زمان وقوع حوادث ناشی از کار چه باید کنند؟

 کارفرمایان باید اقدامات اولیه را برای جلوگیری از تشدید عوارض حادثه انجام دهند (هزینه احتمالی این اقدامات را سازمان تأمین اجتماعی می‌پردازد) و گزارش حادثه را حداکثر ظرف سه روز اداری به اطلاع شعبه تأمین اجتماعی برسانند.

 اما اگر ثابت شود که حادثه به دلیل عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و یا عدم رعایت احتیاط از طرف کارفرما (یا نمایندگان کارفرما) بوده، سازمان تأمین اجتماعی تعهدات خود را در قبال بیمه‌شده انجام می‌دهد، اما هزینه‌های مربوط را از کارفرما مطالبه خواهد کرد.

در ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی نیز آمده است که «در صورتی که ثابت شود وقوع حادثه مستقیما ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده سازمان تأمین خدمات درمانی و سازمان، هزینه‌های مربوط به معالجه و غرامات و مستمری‌ها و... را پرداخته و طبق ماده ۵۰ این قانون از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.»

طبق تبصره یک قانون نیز مقصر می‌تواند با پرداخت معادل ۱۰ سال مستمری موضوع این ماده به سازمان از این بابت بری‌الذمه شود و براساس تبصره ۲ هرگاه بیمه‌شده مشمول مقررات مربوط به بیمه شخص ثالث باشد در صورت وقوع حادثه سازمان و سازمان تأمین خدمات درمانی و یاشخصا کمک‌های مقرر در این قانون را نسبت به بیمه شده انجام خواهند داد و شرکت‌های بیمه موظفند خسارات وارده به سازمان‌ها را در حدود تعهدات خود نسبت به شخص ثالث بپردازند.

همچنین براساس ماده ۹۰ این قانون «افراد شاغل در کارگاه‌ها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کار‌های مرجوع را داشته باشند به این منظور کارفرمایان مکلفند قبل از به‌کار گماردن آنها ترتیب معاینه پزشکی آنها را بدهند. در صورتی که پس از استخدام مشمولین قانون معلوم شود که نامبردگان در حین استخدام قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته و کارفرما در معاینه‌پزشکی آنها تعلل کرده است و بالنتیجه بیمه شده دچار حادثه شده و یا بیماریش شدت یابد سازمان تأمین خدمات درمانی و این سازمان مقررات این‌قانون را درباره بیمه شده اجرا و هزینه‌های مربوط را از کارفرما طبق ماده ۵۰ این قانون مطالبه و وصول خواهند کرد.».

اما براساس ماده ۹۱ «برای تعیین میزان ازکارافتادگی جسمی و روحی بیمه‌شدگان و افراد خانواده آن‌ها کمیسیون‌های بدوی و تجدید نظر پزشکی تشکیل خواهدشد. ترتیب تشکیل و تعیین اعضا و ترتیب رسیدگی و صدور رأی بر اساس جدول میزان ازکارافتادگی طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد این سازمان و سازمان تأمین خدمات درمانی به تصویب شورای عالی می‌رسد.»

در حوادث ناشی از کار، تعهدات سازمان تأمین اجتماعی (مانند برقراری مستمری از کارافتادگی کلی و جزئی، غرامت مقطوع نقص عضو و غرامت مقطوع فوت)، مشروط به داشتن سابقه حق‌بیمه نیست و بدون توجه به سوابق بیمه‌ای بیمه‌شده، مزایای قانونی ارائه می‌شود.

اما برای دریافت آن مشمولان باید مدارک را تکمیل و فرم گزارش اعلام حادثه و سایر مستندات مرتبط از جمله گزارش بازرس کار، مدارک درمانی مرتبط، گزارش مقامات انتظامی، نظریه پزشکی قانونی، رأی مراجع قضائی و ... را ارائه کنند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود
  • پرداختی بیمه ها به داروخانه ها شفاف سازی شود
  • پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی در سال ۱۴۰۲
  • همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد، چه می‌شود؟
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد چه می‌شود؟