Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه گاردین انگلیس در تحلیلی وعده اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای اعمال حاکمیت این رژیم بر کرانه باختری اشغالی را در راستای از بین بردن راه‌حل دو کشوری و حمایتهای ترامپ را دلیل افزایش جسارت نتانیاهو می‌داند.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در این مطلب به قلم سایمون تیسدال می‌نویسد: «بنیامین نتانیاهو با وعده اخیرش به دنبال سیاست بازی نیست و قبلاً نیز با الحاق "یهودیه و سامریه"، یعنی همان چیزی که دولت اسرائیل کرانه باختری می‌خواند، در راستای تمایل آشکار برای جلوگیری از تشکیل یک کشور فلسطینی طنازی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیراً یک نظرسنجی انجام شده از سوی روزنامه هاآرتص در ماه گذشته میلادی نشان داد، ۴۲ درصد اسرائیلی‌ها از ایده الحاق کرانه باختری حمایت می‌کنند. نتانیاهو اخیراً مجدداً از تهدید اسرائیل به اشغال دوباره نوار غزه سخن گفت.

مفسران اسرائیلی به نتانیاهو "مامور کفن و دفن راه‌حل دو کشوری" لقب داده‌اند؛ طرحی که مدت‌هاست در راستای تشکیل دو کشور مستقل دارای موجودیت در کنار یکدیگر و به عنوان پایه و اساس فرآیند صلح حمایت شده در سطح بین‌المللی برای حل درگیری اسرائیل با فلسطین مطرح بوده است. وعده‌های اخیر نتانیاهو در صورت به اجرا درآمدن، این راه‌حل را در یک گور بی‌نام و نشان دفن خواهند کرد.»

گاردین در ادامه این مقاله تصریح می‌کند: «نتانیاهو به عنوان یک راست‌گرای ذاتاً مخالف با حق تعیین سرنوشت برای فلسطینی‌ها، سابقه زیادی در تغییر مواضع‌اش براساس شرایط سیاسی دارد. او در جریان انتخابات سال ۲۰۰۹ از آنچه که تشکیل یک کشور فلسطینی خلع سلاح شده خواند حمایت کرد. در انتخابات ۲۰۱۵ با این حال نتانیاهو سیاست خودش را پوچ و بی‌اعتبار خوانده و مدعی شد، اسرائیل شریکی برای صلح ندارد. حالا نیز او با بهره‌برداری از نگرانی‌های قدیمی نسبت به این‌که هدف فلسطینی‌ها نه تشکیل کشور مستقل بلکه نابودی اسرائیل است، گامی بزرگتر به سمت ایده مناقشه‌برانگیز "اسرائیل بزرگ" برداشته است. با این حال این قمار او در صورتی که چپ‌گراهای اسرائیلی و شهروندان عرب اسرائیل بسیج شده و در تعداد بالا برای شکست دادن نتانیاهو و همپیمانان راست‌گرایش در انتخابات شرکت کنند نتیجه عکس خواهد داد.»

گاردین خاطر نشان می‌کند: «بعید است که نتانیاهو یک چنین ایده به صورت بالقوه مخربی را بدون تایید دونالد ترامپ مطرح کرده باشد. سابقا هنگامی که نتانیاهو ادعا کرد از حمایت دولت آمریکا برای ضمیمه کردن اراضی مربوط به شهرکهای بزرگ یهودی در کرانه باختری اشغالی به اسرائیل برخوردار است کاخ سفید علناً این مساله را رد کرد.

اما زمان تغییر کرده و اقدامات ترامپ در راستای به رسمیت شناختن کنترل اسرائیل بر همه شهر قدس و همچنین اخیراً بر بلندی‌های جولان اشغالی باعث جسارت بیشتر نخست وزیر اسرائیل شده است و در کنار آن نیز تدابیر مجازات‌کننده ترامپ علیه فلسطینی‌ها از جمله با قطع حمایت‌های مالی و بودجه صندوق آوارگان فلسطینی سازمان ملل به این جسارت افزوده است.»

گاردین در ادامه تصریح می‌کند: «اگر نتانیاهو در انتخابات پیروز شود که البته با توجه به ناپایداری فعلی شرایط و ضعف احتمالی هرگونه ائتلاف تشکیل شده پس از انتخابات در حد اما و اگر است، ما شاهد مقاومتی شدید علیه او چه به صورت سیاسی و چه به صورت فیزیکی خواهیم بود.

هرگونه اقدام هماهنگ برای ضمیمه کردن کرانه باختری از سوی دولت اسرائیل، احتمالاً موجب واکنش شدید فلسطینی‌ها، هم در کرانه باختری و هم در نوار غزه خواهد شد و خشونت‌های ناشی از آن نیز متعاقباً موجب ورود حزب‌الله لبنان و حتی نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه به درگیری‌های احتمالی می‌شود.

کشورهای اروپایی و عدم تعهد نیز مطمئناً با ایده این الحاق به عنوان نقض خطرناک قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل مخالفت خواهند کرد.

جرمی بن-عامی، رییس گروه یهودی "جی استریت" در آمریکا گفت: صحبت‌های نتانیاهو هدفش خرابکاری در ایده تشکیل یک کشور فلسطینی و به خطر انداختن جان اسرائیلی‌ها است.

او گفت: اگر این وعده‌ها اجرا شوند، حتی یک ضمیمه کردن مقطعی نیز ضربه ای فاجعه‌بار به امنیت و دموکراسی اسرائیل وارد کرده و باعث نقض شدید قوانین بین‌المللی خواهد شد. اسرائیل نمی‌تواند بر میلیون‌ها فلسطینی اعمال حاکمیت مداوم کند در حالی که حقوق برابر شهروندی و سیاسی را از آنها سلب می‌کند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسراييل فلسطين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۷۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ بهترین دوست اسرائیل!

گلن بِک، شخصیت رسانه‌ای معروف محافظه‌کاران آمریکا در واکنش به تجمع‌های اعتراضی این روز‌های دانشجویان گفت: ممکن است که میلیون‌ها دانشجو به اسرائیل اعتراض کنند، ولی اگر ترامپ برنده انتخابات ۲۰۲۴ شود، اسرائیل دوباره یک دوست وفادار در کاخ سفید دارد.

به گزارش روزنامه فرهیختگان، وی افزود: کلیف سیمز، معاون سابق اطلاعات ملی آمریکا (مشاور امنیتی فعلی ترامپ) به من گفت که ترامپ چقدر مصمم بود تا سفارت آمریکا در اسرائیل را به اورشلیم (بیت المقدس) منتقل کند.

کلیف نقل می‌کرد که ترامپ به او گفته «من وعده دادم که این کار را می‌کنم و واقعاً هم این کار را انجام دادیم.»

دیگر خبرها

  • ایران تئوری بازدارندگی اسرائیل را درهم کوبید
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • پیام نتانیاهو به آمریکا: نمی‌توانیم به کسانی که به ما وعده می‌دهند اطمینان کنیم
  • ملتهب شدن اوضاع کرانه باختری در سایه حمله مجدد نظامیان صهیونیست
  • تهدید بن غفیر در خصوص خروج از کابینه نتانیاهو
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • گزارش فلسطینی از اقدامات خرابکارانه و حملات صهیونیست‌ها در کرانه باختری
  • آیا « راه حل دو کشوری » میان فلسطین و اسرائیل ممکن است؟/ چالش های پیش روی کشور مستقل فلسطین چیست؟
  • اشغالگران در تلاش برای خاموش کردن صدای کرانه باختری هستند
  • اولین اظهارات اردوغان پس از قطع روابط تجاری با اسرائیل/ نتانیاهو بی‌رحم است