Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@03:44:30 GMT

آنچه از هنر بر می‌آید

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۵۶۳۳۹

آنچه از هنر بر می‌آید

این‌ روزها که سیل نقاط مختلفی از ایران را در برگرفته و مردم استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان و... را با گرفتاری‌های بی‌شماری مواجه کرده، شاید در کنار همه نوع کمک‌رسانی و همیاری، توجه به حوزه هنر علی‌الخصوص موسیقی، یکی از وجوهی است که کمتر ضرورتش به چشم و یاد آمده است. محسن بوالحسنی خبرنگار                   تقویم می‌گوید امروز زادروز یکی از نخبگان موسیقی در استان لرستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردی که بی‌هیچ تردیدی می‌توان گفت کسی نیست که در استان لرستان با نوای او آشنا نباشد و حداقل یکی از ترانه‌هایش را به‌خاطر نداشته باشد. رضا سقایی (۲۰ فروردین ۱۳۱۸ خرم‌آباد – ۲۷ تیر ۱۳۸۹ تهران) خواننده موسیقی لری که آوای «دایه‌دایه‌»اش در دوران جنگ، تمام ایران را در برگرفت و نام و صدایش نه فقط برای لرستان بلکه برای تمام ایرانی‌ها به یک حنجره نوستالژیک و قابل احترام تبدیل شد و هنوز ورد زبان مردم در سوگ و سرود لرستان است. لرستانی‌ها مانند بسیاری دیگر از مناطق ایران، با موسیقی منطقه خود ریشه‌ای مشترک، بنیادین و کهن دارند. آنها در سوگ و سرود این زمزمه‌ها را برای درمان حال خود، به شادی و مویه زمزمه می‌کنند و از آن برای خوددرمان‌گری و جمع درمانی استفاده می‌کنند.  هنرمند اهل لرستان از رضا سقایی و نقش موسیقی در آرام کردن آلام مردم در مناطق بحران زده می‌گوید.     موسیقی علیه مصیبت   حسین پرنیا  آهنگساز  من در مراسم تشییع مرحوم سقایی جمله‌ای گفتم که هنوز به آن معتقدم و آن روز گلایه کردم از جمعیتی محدود که برای تشییع این چهره ماندگار موسیقی لرستان آمده بودند. این کم توجهی به‌ بزرگان هنر عقبه‌ای دارد و شاید بسیاری از مسئولینی که در شهرها و شهرستان‌های استان‌های مختلف هستند به این عقب‌راندن و کم‌اهمیت جلوه دادن هنرمندان اصیل دامن می‌زنند یا شاید خدای‌ناکرده تعمدی در این میان وجود دارد. هنر زیباست و زبان خداوند با انسان است و اگر آن را از دل یک جامعه بگیریم زیبایی را از آن جامعه حذف کرده‌ایم. ما کاشف موسیقی هستیم و نه خالق آن؛ پس حق نداریم موسیقی را که اصل و ذاتش در زیبایی و هنر است از مردم دور کنیم. چه کسی است در استان لرستان، که نوا و ترانه‌ای از زنده‌یاد رضا سقایی در خاطر نداشته باشد. بعید می‌دانم حتی یک نفر با این مشخصات در این استان پیدا بشود، آن‌هم در استان لرستان که موسیقی هویت این قوم را تشکیل می‌دهد و اگر بخواهیم موسیقی را از آنها بگیریم در واقع هویتشان را گرفته‌ایم. آنها با این موسیقی، زخم‌های خود را التیام می‌بخشند و بی‌آنکه آن را جنسیت‌زده‌ کنند در سوگ‌ها و سرودها همه با هم آن‌ را می‌خوانند و نقشی فرادرمانی از موسیقی دریافت می‌کنند. چرا در سیل اخیر، ما به اهل موسیقی و خود موسیقی به‌عنوان یک ودیعه الهی برای درمان و بهسازی روحیه این مردم آسیب‌دیده استفاده نکردیم؟ رضا سقایی با دایه‌دایه در تمام ایران چه کرد؟ او صدای خود را که لبریز از عشق به وطن بود و خان و مان، به تمام ایران برد و در نهایت کسی شد که دیگر منحصر و مخصوص به استان خودش نبود. این خاصیت موسیقی و هنر اصیل است و ما متأسفانه از وجوه مختلف آن، از جمله روان‌درمان‌گری فردی و اجتماعی غافل مانده‌ایم و شاید خبر نداریم که خود مردم، این موسیقی‌های بومی و محلی را به‌عنوان یکی از گریزگاه‌های خود از غم و اندوه می‌دانند.  

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۶۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ ایران نسبت به رژیم صهیونیستی تنبیهی بود، زدند و ما محکم زدیم

امام جمعه موقت تهران گفت: آنچه ایران اسلامی در برابر رژیم غاصب صهیونیستی انجام داد یک کار الهی بود، کاری بود که بر اساس قرآن انجام شد.

به گزارش ایسنا،‌ آیت الله سید احمد خاتمی در نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: حمله ایران به رژیم صهیونیستی حمله تنبیهی بود، زدند و ما محکم زدیم. آنچه که یقین است اگر بخواهند کارشان را تکرار کنند سیلی محکم‌تری خواهند خورد. نظام قرآنی ما موجب عملکرد اسلامی و قرآنی ما شد.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است
  • لرستان| آمریکایی‌ها به آنچه بیان می‌کنند اعتقاد ندارند
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • طنین موسیقی لرستان در تالار وحدت
  • پیام تبریك استاندار لرستان به مناسبت روز شوراها
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • پاسخ ایران نسبت به رژیم صهیونیستی تنبیهی بود، زدند و ما محکم زدیم
  • اگر دوباره صهیونیست‌ها غلطی کنند سیلی محکم‌تر خواهند خورد
  • تکذیب صحبت‌های غضنفری درباره وعده مالی و کمیسیون‌ها