Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@09:00:54 GMT

«شکر لَلِه»؛ طلای سرخ مازندران

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۷۰۴۹۶

‍‍‍‍‍‍

دریافت 64 MB

به گزارش خبرنگار مهر، نیشکر گیاهی چندساله بوده و حدود ۴ تا ۷ سال عمر دارد که مرکز اصلی نیشکر گینه است و ازآنجا به هندوستان و سپس به ایران آورده شده است، کشت گیاه نیشکر در ایران سابقه بسیار طولانی دارد و در مناطق جنوبی از خوزستان تا سیستان و بلوچستان و در شمال (مازندران) کشت می‌شده است و در زبان محلی نیشکر را (للِه) گویند که در زمان صفویه (شاه‌عباس) قلمه آن از هند به مازندران آورده شد و در مناطق مستعد این استان کشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یشکر با توجه به اینکه در مناطق جلگه‌ای به‌خوبی رشد می‌کند، می‌تواند به‌عنوان محصولی استراتژیک در خودکفایی کشور نقش داشته باشد، محصول فراوری‌شده آن شکر قرمز یا شکر لَلِه است، این گیاه که دارای ۶ تا ۳۷ گونه بوده، دارای ساقه ضخیم و بندبند، به بلندی ۲ تا ۶ متر که قسمت داخلی ساقه آن لیفی و دارای مقادیر زیادی عصاره شکر است، شکر قرمز عصاره نیشکر است که پس از آبگیری ساقه‌های آن، در دیگ‌های مخصوص، پخته و در مصارف گوناگون خوراکی و دارویی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شکر قرمز ملین و روان کنندهٔ شکم بوده، برای حلق و سینه و ریهٔ خشک هم مفید است، چراکه جلا دهندهٔ رطوبات آن‌هاست. این فرآورده به عمق بدن بسیار سریع نفوذ می‌کند و برای تقویت ارواح و قوای جسمانی و نیز کبد مفید است، شکر قرمز خون صالح تولید می‌کند و موجب استحکام اعصاب و استخوان‌ها می‌شود و از پیری زودرس پیش‌گیری می‌کند و از همه مهم‌تر آنکه خلط سودا را رفع کرده و امراض سودآوری را بهبود می‌بخشد.

کشت و فراوری نیشکر در مناطق مختلف مازندران از جمله شهرستان بابلسر انجام می‌شود و کشاورزان زیادی در این بخش فعال هستند.

نیشکر - کراپ‌شده کد خبر 4586557

منبع: مهر

کلیدواژه: نیشکر جهادکشاورزی مازندران ساری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۰۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پل طبیعت» امشب قرمز رنگ می‌شود

به گزارش تابناک به نقل از موج، پل طبیعت به عنوان یکی از نمادهای شهری تهران در حمایت از مبتلایان و جلب توجه عموم جامعه به تالاسمی رنگ قرمز به خود می‌گیرد.

رنگ قرمزنماد حمایت از مبتلایان به تالاسمی است.

گفتنی است که فدارسیون جهانی تالاسمی برای جلب افکار عمومی از سال ۱۹۹۴ میلادی (۱۳۷۲ شمسی) روز هجدهم اردیبهشت را به عنوان روز جهانی تالاسمی نامگذاری کرده است.

دیگر خبرها

  • کمک شرکت نیشکر به گندم کاران در مقابل سیلاب
  • تشدید بارش‌های بهاری در آسمان مازندران
  • دم گیلاس؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • مراسم روز کارگر در شرکت نیشکر (+عکس)
  • احتمال وقوع سیلاب و جاری شدن روان آب در مازندران
  • دم گیلاس ؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • افشین پیروانی: از بازی نساجی و پرسپولیس لذت می برم، ورزشگاه قرمز است / فیلم
  • «پل طبیعت» امشب قرمز رنگ می‌شود
  • رگبار باران و رعدوبرق در ۶ استان کشور طی امروز / بارش‌ها در کدام مناطق تشدید می‌شود؟
  • اتمام عملیات بهسازی بلاک ساقه – باغیک قم