Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-27@16:42:28 GMT

تاثیر استرس بر زیبایی پوست

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۷۳۹۵۴

تاثیر استرس بر زیبایی پوست

رکنا: استرس می تواند تاثیری گسترده روی وضعیت پوست داشته باشد. تحقیقات بسیاری نشان داده اند افزایش سطح استرس می تواند موجب تشدید مشکلات مختلف پوستی شود.

ذهن و پوست با یکدیگر رابطه تنگاتنگی دارند و به همین دلیل یک متخصص پوست می تواند از روانشناسی نیز استفاده کند. افرادی که پوستشان دچار مشکل است، می توانند علاوه بر دریافت دارو برای درمان پوست از یک روانشناس یا مشاور نیز کمک بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچه فرد بیشتر نگران مشکلات پوستی اش باشد احتمال اینکه آن مشکل به قوت خود باقی بماند بیشتر است. به همین خاطر است که افراد باید رابطه استرس و سلامت پوست را درک کنند.

شاید تا به حال دچار مشکلات شایع پوستی نظیر اگزما، پسوریازیس و آکنه شده باشید و فکر کنید چنین مشکلاتی تنها به خاطر بدشانسی و یا ژن ها باشد. اما اشتباه می کنید.

متخصصان تغذیه وقتی با یک بیمار روبرو می شوند، ابتدا درباره جزئیات وضعیت زندگی آنها صحبت می کنند. پوست اولین چیزی است که هر روز در آینه می بینیم و اگر چیزی ناخوشانید روی آن ببینیم در روابط و خلق و خویمان در دنیای اطراف تاثیر می گذارد.

ذهن و پوست با یکدیگر رابطه تنگاتنگی دارند و به همین دلیل یک متخصص پوست می تواند از روانشناسی نیز استفاده کند. افردی که پوستشان دچار مشکل است، می توانند علاوه بر دریافت دارو برای درمان پوست از یک روانشناس یا مشاور نیز کمک بگیرند. هرچه فرد بیشتر نگران مشکلات پوستی اش باشد احتمال اینکه آن مشکل به قوت خود باقی بماند بیشتر است. به همین خاطر است که افراد باید رابطه استرس و سلامت پوست را درک کنند.

استرس = آزاد شدن هورمون های استرس

هورمون استرس در مورد پوست بسیار با اهمیت است، مخصوصا زمانی که به نقش استرس در تحریک یا تشدید مشکلات شایع پوست نظیر اگزما، پسوریازیس و آکنه نگاه می کنیم.

هورمون هایی نظیر CRF یا CRH قسمت های اصلی سیستم واکنش به استرس مرکزی هستند. وقتی احساساتی یا دچار استرس می شویم، ممکن است CRF از اعصاب حسی و سلول های ایمنی ترشح شود که در مقابل می تواند منجر به بیماری های پوستی و سیستمیک شود.

استرس تنها باعث بیماری پوستی نمی شود، بلکه موجب افزایش سریع تر سرعت پیری پوست نیز می باشد. استرس روانی مزمن، سیستم عصبی خودکار را تحریک می کند چون سعی دارد تهدید به وجود آمده را حل کند.

فعال سازی طولانی مدت این مسیرها ممکن است منجر به اختلال سیستم ایمنی، افزایش تولید گونه های اکسیژن واکنش پذیر و آسیب به DNA می شود که همه اینها با پیری پوست در ارتباط هستند.

استرس پریشانمان می کند

چگونه به استرس واکنش نشان می دهیم؟ اگر دچار پریشانی شویم، ممکن است پوست خود را بخارانیم که ممکن است موجب ضخیم شدن پوست برخی از نقاط بدن شود. این قضیه، مخصوصا در بیمارانی دیده می شود که دچار اگزما هستند و بیشتر احساس خارش پوست دارند و زمانی که دچار استرس می شوند این احساس بدتر هم می شود. برای بیمارانی که به پسوریازیس مبتلا هستند نیز ممکن است خاراندن یک مشکل باشد، چون پسوریازیس معمولا در نقاطی از پوست خود را نشان می دهد که دچار آسیب دیدگی باشد. بنابراین خاراندن می تواند پسوریازیس را بدتر کند.

یکی از بدی های خاراندن پوست، آن است که فرد ممکن است در یک چرخه آسیب رساننده گرفتار شود. شما روی پوست احساس خارش می کنید، آن منطقه را می خارانید و به همین دلیل باعث آزاد شدن مواد شیمیایی التهابی می شوید که موجب افزایش احساس خارش در آن منطقه می شود.

راه حل: یک راه حل مشترک برای همه وجود ندارد، چون هر بیمار با دیگر ممکن است فرق داشته باشد. معمولا درمان می تواند شامل ترکیبی از داروهای موضعی و نرم کننده ها با یکدیگر باشد. به بیمارانی که هنگام استرس عادت دارند پوست خود را بخارانند، توصیه می شود با یک مشاور صحبت کنند تا جلوی این عادت اشتباه را بگیرند.

استرس باعث می شود غذاهای مغذی کمتری بخوریم

اگر برای طولانی مدت دچار استرس باشیم، ممکن است این شرایط منجر به افسردگی و همچنین تاثیر منفی روی برنامه غذایی مان شود. ممکن است به غذاهای قندی و پرکالری روی بیاوریم و همین مسئله خود به صورت مستقیم روی سلامت پوست تاثیر می گذارد.

تحقیقات اخیر نشان داده بین غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند و بدتر شدن آکنه رابطه ای وجود دارد. استفاده از برنامه غذایی با شاخص گلیسمی پایین می تواند به کاهش آکنه منجر شود.

همچنین بیشتر افراد وقتی دچار مشکلاتی در خانه یا محل کار می شوند، آخرین چیزی که به آن فکر می کنند مقدار مصرف میوه و سبزیجات است.

راه حل: در خانه و محل کار، مقدار زیادی میان وعده های سالم برای خود نگه دارید تا در مواقع استرس به جای غذاهای ناسالم از آنها استفاده کیند.

به اندازه کافی نمی خوابید

متاسفانه استرس از پوست گرفته تا موی افراد را دچار مشکلات فراوانی می کند. وقتی دچار استرس هستیم، خواب دیگر از اولویت هایمان خارج می شود. آیا می دانستید کورتیزول که هورمون استرس شناخته می شود، هنگام خواب به صورت طبیعی کاهش می یابد و به پوست اجازه می دهد تازه شود؟

راه حل: سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید تا هر شب ۸ ساعت بخوابید و بدنتان بتواند کاملا ریکاوری کند. ورزش مرتب می تواند به کاهش اضطراب و استرس و همچنین خواب بهتر کمک کند.

همیشه به خاطر داشته باشید وقتی سطح استرس افزایش یافت و خود را روی پوست نشان داد، همیشه یک گام به عقب بردارید و از خود بپرسید از نظر احساسی و درونی چه اتفاقی برایم افتاده است؟

با این کار می توانید قبل از اینکه حتی به متخصص تغذیه نیاز پیدا شود، خودتان مشکل را حل کنید.

منبع: سایت دکتر کرمانی

منبع: رکنا

کلیدواژه: استرس پوست زیبایی مشکلات تحقیقات عکس فیلم زن سیل تصاویر پلیس خوزستان جوان دختر زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۳۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدی: حذف تیلور استرس را از روی یزدانی برداشت/ حریف او را دست کم نگیرید

به گزارش قدس آنلاین، مراد محمدی ، درباره شرایط تیم ملی کشتی آزاد و کسب ۵ سهمیه برای حضور در المپیک گفت: خدا را شکر یونس امامی و امیرعلی آذرپیرا در مسابقات گزینشی قاره آسیا موفق به کسب سهمیه شدند تا تعداد سهمیه‌های کشتی آزاد به عدد ۵ برسد. البته در مسابقات گزینشی المپیک کسب سهمیه توسط کشتی‌گیران ایرانی قابل پیش بینی بود. در مسابقات قهرمانی آسیا هم تیم عنوان قهرمانی را به دست آورد. این عنوان هم از قبل قابل پیش بینی بود به این خاطر که سطح مسابقات قهرمانی آسیا کمی پایین است و بیشتر کشورها هم نفرات اصلی و شاخص خود را برای مسابقات گزینشی و میدان المپیک در نظر گرفتند.

وی گفت: با این حال حضور در این دو مسابقه از جهت اینکه ملی‌پوشان در شرایط آماده قرار بگیرند اهمیت زیادی داشت. امیدوارم تک سهمیه باقی مانده در مسابقات ترکیه توسط علیرضا سرلک کسب شود. البته که کار سختی پیش رو دارد، اما فکر می‌کنم اگر سرلک همان کشتی‌گیری باشد که در مسابقات جهانی به مصاف حریفان خود رفت، می‌تواند این سهمیه را به دست بیاورد و تیم ملی کشتی آزاد با ترکیب کامل به مسابقات المپیک راه پیدا کند.

کارشناس کشتی ایران در مورد حذف دیوید تیلور از المپیک پاریس گفت: این اتفاق برای کشتی‌گیران ما خوب بود؛ به هر حال تیلور حریف دیرینه و قدیمی حسن یزدانی بود که موفق شده بود کشتی‌گیر نامدار ما را در چندین مسابقه شکست دهد. حذف او از المپیک به لحاظ روحی و روانی برای کشتی‌گیران ما خوب بود. اما نباید از حریف او غافل شویم، کشتی‌گیری که توانسته تیلور را شکست دهد و ۶ دقیقه بدون اشتباه کشتی بگیرد قطعاً حریف قدرتمندی است و نباید او را دست کم گرفت.

محمدی تأکید کرد: بنابراین به نظرم نباید این کشتی‌گیر را دست کم گرفت. قطعاً حذف تیلور از نظر روحی و روانی و استرسی که به کشتی‌گیران ایران می‌داد به نفع ماست. اما نباید حریف او را دست کم گرفت. امیدوارم کشتی آزاد بتواند بهترین عملکرد را در المپیک داشته باشد.

وی در مورد جدال حسن یزدانی و کامران قاسمپور گفت: این دو کشتی‌گیر هر دو از قهرمانان نامدار کشتی آزاد هستند اما مسئولیت انتخاب بین این دو نفر با کادر فنی است و آن‌ها باید پاسخگو باشند. امیدوارم هر دو کشتی‌گیر در مسابقات مجارستان بهترین عملکرد را داشته باشند و هر کدام که کادر فنی صلاح بداند به المپیک اعزام شود و بهترین نتیجه را کسب کند.

دیگر خبرها

  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • نصرتی: می‌توانیم به آسیا برسیم
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم
  • خشم بهاری را کنترل کنید
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • حذف دیوید تیلور استرس را از روی حسن یزدانی برداشت
  • محمدی: حذف تیلور استرس را از روی یزدانی برداشت/ حریف او را دست کم نگیرید
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • حذف تیلور استرس را از روی یزدانی برداشت/ حریف او را دست کم نگیرید