ایده دوچرخه های اشتراکی چگونه شکل گرفت؟
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۴۵۰۹
مدت زیادی از آغاز طرح دوچرخههای اشتراکی در دنیا نمیگذرد؛ ایدهای عالی که با مهندسی و تکنولوژی به جا و اصولی امروزه به یکی از موفق ترین سیستمهای حمل و نقل عمومی در جهان تبدیل شده است.
به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از اقدامات موثر کشورهای موفق در جهت کاهش ترافیک شهری و آلودگی هوا اهمیت دادن به موضوع حمل و نقل عمومی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سیستم دوچرخههای اشتراکی نیز مانند طرحهای دیگر همیشه با آزمون و خطا همراه بوده اما به هرجهت، امروزه به طرحی محبوب در میان دوست داران هوای پاک تبدیل شده است. آشنایی با این سیستم محبوب در کشورهای مختلف از گذشته تا کنون به اجرای هر چه بهتر این طرح در کشورما نیز کمک میکند. از همین رو، در ادامه مطلب با مزایا و معایب برخی از سیستمهای دوچرخههای اشتراکی در دنیا آشنا میشویم.
سال ۱۹۶۵؛ سیستم دوچرخههای سفید در هلند
ایده دوچرخههای سفید اولین بار از رمان Ecotopia به نوشته نویسنده آمریکاییErnesr Callenbach گرفته شد. در این رمان، یک آرمان شهر به گونهای تصور میشود که سوختهای فسیلی هیچ جایگاهی در آن ندارند و دوچرخه مهم ترین وسیله در سیستم حمل و نقل عمومی محسوب میشود. با الهام از چنین تصوری، در سال ۱۹۶۵ حدود هزار دوچرخه سفید رنگ بدون قفل در سطح شهر آمستردام برای استفاده عموم در نظر گرفته شد. در این طرح افراد میتوانستند برای جابه جای خود در سطح شهر و سفرهای کوتاه از این دوچرخههای سفید رنگ استفاده کنند. پس از یک ماه از اعمال این طرح بسیاری از دوچرخهها دزدیده شدند و یا به سرقت رسیدند و به همین دلیل این طرح با شکست روبرو شد. از مزایای این طرح می توان به رایگان بودن آن و از معایبش میتوان به عدم وجود امنیت و شناسایی کاربران اشاره کرد.
سال ۱۹۹۵؛ سیستم دوچرخههای شهری یا Bycyklen در کپنهاگ
حدود سی سال بعد از اجرای طرح دوچرخههای سفید، سیستمی با نام دوچرخههای شهری یا Bycyklen در کپنهاگ اجرا شد. در این سیستم برای استفاده از دوچرخه، کاربر مبلغی را پرداخت میکرد و در نتیجه با پرداخت مبلغ قفل دوچرخه باز میشد. در موارد پیشرفته تر از این طرح، کاربر مبلغی را به امانت به ایستگاهی که دوچرخه را تحویل میگیرد پرداخت میکند و میتواند دوچرخه را در ایستگاه دیگر تحویل دهد. در این طرح مدت زمان استفاده از دوچرخه نامحدود است و از دوچرخههای با امکان نصب آگهی تبلیغاتی استفاده میشود. عدم شناسایی کاربران، پایین بودن امنیت و همچنین کم بودن مبلغ امانت در مقایسه با قیمت دوچرخه، باعث بالارفتن آمار سرقت دوچرخهها در این طرح میشد.
سال ۱۹۹۶؛ دوچرخههایی با سیستم کارت های مغناطیسی
در سال ۱۹۹۶ سیستم کوچکی با نام bikeaboutبرای اولین بار در دانشگاه Portsmouth لندن به منظور رفاه دانشجویان اعمال شد. در این سیستم به منظور بالا بردن سطح امنیت و شناسایی کاربران برای باز کردن قفل دوچرخه از کارتهای مغناطیسی استفاده میشد. کاربران از طریق این کارتهای مغناطیسی قابل شناسایی هستند و اگر کاربر دوچرخه را تحویل ندهد قابل شناسایی است. این طرح در سال ۲۰۰۷ در پاریس با نام Velib به معنای دوچرخه آزاد اعمال شد اما به دلیل وجود مشکلاتی در زمینه امنیت مورد استقبال قرار نگرفت.
سال ۱۹۹۸، سیستم دوچرخههای هوشمند Dockless Bikes) (
با پیشرفت تکنولوژی و کاربرد گوشیهای هوشمند، استفاده از جی پی اس و نرم افزارهای ویژه دوچرخه، کاربر قادر است نزدیکترین دوچرخه را پیدا و توسط نرم افزار قفل آن را باز کند. پیش از این سیستم در نمونه مشابه، کاربر برای کرایه کردن دوچرخه و باز شدن قفل آن با پشتیبانی تماس میگرفت و در نهایت دوچرخه را در هر مکانی که مایل بود پارک میکرد و برای قفل کردنش مجددا با پشتیبانی تماس میگرفت. اما امروزه با طراحی نرم افزارهای مخصوص، دیگر نیازی به برقراری تماس با پشتیبانی نیست. نسل چهارم از دوچرخه های عمومی هوشمند کاربران را قادر میسازد تا آزادانه در هر زمانی با استفاده از نرم افزار به این سیستم از دوچرخهها دسترسی داشته باشند. امروزه در کشورهای دوستدار محیط زیست این نسل از دوچرخهها به شکل گسترده ای مورد استقبال قرار گرفته است.
ترجمه از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا
منبع: ایمنا
کلیدواژه: دوچرخه دوچرخه سواری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۴۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده شهید حاج قاسم سلیمانی بود
ایسنا/کرمان مدیرعامل مجمع خیّران حرمساز کشور گفت: در طول تاریخ همواره اسم سلاطین و پادشاهان در عرصههای بازسازی عتبات ثبت شده اما به همت شهید حاج قاسم سلیمانی امروز حرمهای مطهر شیعیان با رویکرد مردمی در حال توسعه و بازسازی هستند.
احمدرضا عاملی امروز هشتم اردیبهشت ماه در جمع اعضای هیئت مدیره مجمع خیّران حرمساز استان کرمان اظهار کرد: کرمان سرمایههای معنوی عظیمی دارد که به فعلیت درآمده و بر اساس تفکر شهید حاج قاسم سلیمانی پیش رفته است.
وی با بیان این نکته که برخی شهرها به عناوینی مشهورند مانند اصفهان که به پایتخت فرهنگی ایران و شیراز به پایتخت شعر و ادب معروف است، افزود: طی بازدیدی که از نمایشگاه خدمات استان کرمان در بازسازی عتبات داشتم، من فکر میکنم کرمان پایتخت عشق و ارادت به ائمه علیهمالسلام است.
عاملی، این توفیق را نتیجه تفکر شهید سلیمانی در بحث مردمی کردن بازسازی عتبات دانست و گفت: در طول تاریخ همواره اسم سلاطین و پادشاهان در عرصههای بازسازی عتبات ثبت شده اما به همت شهید حاج قاسم سلیمانی امروز حرمهای مطهر شیعیان با رویکرد مردمی در حال توسعه و بازسازی هستند.
وی تاثیرات وسیع شهید سلیمانی را در عرصههای مختلف به ویژه عتبات عالیات، شگفتانگیز برشمرد و بیان کرد: حاج قاسم از سال ۱۳۸۳ محوریت بازسازی حرم مطهر ائمه علیهمالسلام را از دوش سلاطین برداشته و بر دوش مردم گذاشت.
رئیس مجمع خیّران حرم ساز کشور افزود: بحث نذورات برای بازسازی عتبات، جنبه فرهنگی هم دارد چرا که معتقدیم هر کس برای این کار مراجعه میکند، مورد عنایت ائمه علیهمالسلام قرار گرفته است.
عاملی در ادامه تصریح کرد: محبت به اهل بیت علیهمالسلام فقط به ذکر و گفتن صلوات نیست، بلکه خدماتی هم که به آستان ائمه(علیهم السلام) میشود، ذکر است.
وی افزود: نگاه حاج قاسم به مردم، نگاه به گنجینه بود و مجمع خیّران حرمساز نیز تشکیلاتی مردمی است و همین خصیصه، پشتوانه آن است.
عاملی بیان کرد: در راستای هرچه بیشتر مردمی کردن توسعه و بازسازی عتبات، مجمع خیّران و کانونهای حرمساز راهاندازی شده است.
رئیس مجمع خیّران حرم ساز کشور تاکید کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی عتبات را بستر تمدن اسلامی میدانست و در همین راستا برای توسعه و بازسازی آن تلاش میکرد.
در این نشست محمد سلطانزاده مدیرعامل مجمع خیران حرمساز استان کرمان طی سخنانی اظهار کرد: هدف از تشکیل کانونهای خیّران حرمساز علاوه بر جمعآوری نذورات، ترویج و نشر فرهنگ حسینی، زینبی و عاشورایی است.
وی راهاندازی کانونهای فوق را زمینهساز جذب خادمان ائمه علیهمالسلام و فعالیت در راستای ایجاد شور و نشاط در جامعه، جذب نذورات و هدایای مردمی و شناسایی خیّران و ساماندهی آنها دانست.
سلطانزاده از فعال شدن ۱۰۰ کانون ۲۲ نفره در استان کرمان خبر داد و گفت: از ابتدای سالجاری ۳۰ کانون در حال جمعآوری و واریز وجوهات هستند.
وی دولتی نبودن این طرح را مورد تاکید قرار داد و افزود: این طرح در ارتباط چهره به چهره و رفاقتی در حال پیشبرد است.
در ادامه جانشین مدیرعامل مجمع خیران استان کرمان نیز طی بیاناتی از راهاندازی ۴۶ کانون خیرین حرمساز در شهرستان کرمان خبر داد و افزود: با شناسایی فعالان اجتماعی و جذب و توجیه آنها، کانونها راهاندازی و فعال میشوند.
اکبر یزدیزاده اضافه کرد: هر کانون حداقل ۲۲ و حداکثر ۳۰ عضو دارد که هر یک از اعضا متعهد میشوند ماهانه حداقل ۵۰ هزار تومان به حساب ستاد توسعه و بازسازی عتبات واریز و فیش آن را به مسئول کانون ارائه کنند.
انتهای پیام