Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@00:59:43 GMT

نفوذ آب به خانه وحشی بافقی

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۹۰۸۶

نفوذ آب به خانه وحشی بافقی

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان بافق با اشاره به بازنگری تمام بناهای ثبتی بافق برای مقابله با خسارت احتمالی موج بارش‌های جدید، یادآور شد: البته رفع خسارت بارش قبلی و مرمت اساسی خانه وحشی بافقی نیازمند زمان است.

لیلی رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری بناهای تاریخی به جای مانده از گذشتگان، اظهار کرد: میراث فرهنگی بافق اقدامات لازم را برای مقابله با خسارات احتمالی موج بارشی جدید به بناهای تاریخی را صورت داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که بازنگری تمام بناهای ثبتی بافق انجام شده است، افزود: بعضی از کوچه‌های سرپوشیده این شهرستان دارای قنات خشک هستند که احتمال تجمیع آب و آسیب به بافت را ایجاد می‌کند، به همین منظور شهرداری مسیرهای منتهی به این قنات‌ها را با خاک پر کرده است تا سیل احتمالی خسارتی ایجاد نکند.

سرپرست میراث فرهنگی بافق رسیدگی به ناودان‌های این اماکن، رفع مشکل برخی از پشت‌بام‌ها و مرمت این بناها را از دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص عنوان کرد و گفت: با توجه به فرصت کوتاهی که داشتیم رسیدگی به ساباط قلعه شهر و یکی از اتاق‌های خانه وحشی بافقی که نیاز به مرمت اساسی داشت، انجام نشد.

وی تصریح کرد: مرمت خانه بافقی در گذشته انجام شده اما طی بارندگی‌های اخیر دوباره شاهد نفوذ آب به این بنا بودیم که رفع کامل این مشکل نیاز به فرصت بیشتری دارد.

این مسئول با بیان این که بیشتر بناهای تاریخی بافق برای مواجه شدن با سیل احتمالی آماده هستند، خاطرنشان کرد: همه نیروهای میراث فرهنگی بافق در حالت آماده باش هستند تا هنگام بارندگی بناهای ثبتی را مورد بررسی مجدد قرار دهند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۹۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب ظهر چهارشنبه در اولین کنفرانس بین المللی موزه ها در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و در ایران و اردبیل این موزه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

وی با اشاره به قدمت موزه و ارتباط آن با تاریخ تمدن بشر خاطرنشان کرد: موزه‌ها در واقع موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و ریشه بسیاری از علوم، صنایع و هنرها همچون ابداع چرخ ارابه، تیر و کمان و کشف آتش که منشا توسعه بوده، از تمدن‌های شرقی نشات گرفته و سپس به غرب راه یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: نخستین شکل از موزه در هزاره اول قبل از میلاد در بین النهرین متجلی شده است و در دو سده آخر قرن بیستم مکان‌هایی متاثر از اسطوره‌های رومی و یونانی و به عنوان موزه وجود داشته است.

محمدی ادیب تصریح کرد: همزمان با قرن ۱۶ و به روز عصر صفویه در ایران موزه تجلی بیشتری یافته است و احداث مکان‌هایی برای نشان دادن اشیاء تاریخی و نفیس در فرانسه رایج بوده است.

وی به دوره قاجاریه و پهلوی اشاره کرد و افزود: از دوره قاجاریه و پهلوی واژه موزه در ایران رواج یافته و بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی بر می‌گرداند و در دوره شاه عباس، نسخ خطی و تاریخی در موزه ای در اصفهان به نمایش گذاشته شده و شاه عباس با علاقه به اردبیل به عنوان پایتخت فکری و عقیدتی صفویان و زادگاه اجدادش، تصمیم گرفته عمارتی بی نظیر در جوار مرقد نیاکانش به دست مهندسی سرشناس بسازد که همان چینی خانه امروز بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به قدمت تاریخی موزه چینی خانه شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: صحبت از موزه در ایران، بدون اشاره به اردبیل حق مطلب را ادا نمی‌کند و موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده است و آن را به عنوان موزه فرهنگی هنری و قدیمی ترین موزه ایران معرفی می‌کنیم و امیدواریم امانتداری امین برای هویت و میراث فرهنگی کشور باشیم.

کد خبر 6087771

دیگر خبرها

  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود