Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:57:17 GMT

833 میلیون مترمکعب روان آب در استان بوشهر جاری شد

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۹۳۹۳

833 میلیون مترمکعب روان آب در استان بوشهر جاری شد

بوشهر- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در سال آبی جاری 833 میلیون مترمکعب روان آب از استان های بالادست در این استان جاری شده است.

شاپور رجایی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از این میزان 281 میلیون مترمکعب روان آب در سد رئیسعلی دلواری ذخیره سازی و در این شرایط 44 درصد حجم سد معادل 307 میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: ظرفیت سد رئیسعلی دلواری 695 میلیون مترمکعب است که از این میزان 56 درصد آن هنوز خالی است.
رجایی اضافه کرد: بیشترین حجم آبگیری سد رئیسعلی دلواری با 355 میلیون مترمکعب در سال 91- 92 انجام و پس از آن در سال آبی 97-98 با میانگین ورودی 214 میلیون مترمکعب دومین حجم آبگیری با 281 میلیون مترمکعب مربوط به سالجاری است.
وی یادآورشد: با توجه به حجم آب ذخیره شده حقابه های شرب، محیط زیست و کشاورزی امسال تامین و نگرانی در تامین حقابه های پائین دست وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: هرچند در این استان بارندگی بیش از میانگین سالانه بوده و باتوجه به نوع بارندگی و حجم ذخیره سازی کمتر از نیمی از کسری مخزن سد رئیسعلی دلواری جبران شده اما کماکان بر ضرورت اجرای طرح های احیا و تعادل بخشی باید تمرکز داشته باشیم.
وی همچنین برضرورت توقف از اضافه برداشت ها از چاه های مجاز و غیرمجاز تاکید کرد.
رجایی با اشاره به اینکه میزان بارندگی سال گذشته استان بوشهر 100 میلی متر بود اظهار داشت: میانگین بارندگی سال آبی جاری 350 میلی متر است که نسبت به میانگین دراز مدت 146 درصد افزایش نشان می دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر افزود: بیشترین بارندگی استان با 560میلی متر در رودفاریاب، کمترین بارندگی با 213 میلی متر در دیر ثبت شده است.
رجایی یادآورشد: برهمین اساس به ترتیب در دیلم 532میلی متر، جم 374، گناوه 362، برازجان 318، کنگان 267، عسلویه 252، خورموج 260 واهرم 228 میلی متر ثبت شده است.
وی گفت: هرچند در سال آبی جاری بارندگی شدید و سیل آسا نداشتیم و بارش ها با فاصله کم اتفاق افتاد اما حجم تعداد دفعه های بارندگی ها قابل توجه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر افزود: بارش های سالجاری تاثیر بسزایی در تزریق آب زیرزمینی، تولید روان آب، مراتع و پوشش گیاهی داشته است.
6047/6045

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد روان آب ذخيره سازي سد رئيسعلي دلواري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۹۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان حمید سلامتی گفت : بیشترین مدیریت این حجم سیلاب ناشی از بارش باران در ۶ و هفتم فروردین ماه سال جاری بود.

وی ادامه داد: سال قبل نیز ۲۰ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۸۳۵ مترمکعب مدیریت سیلاب با انجام طرح‌های آبخیزداری در مناطق اولویت‌دار استان صورت گرفت که نقش زیادی در پیشگیری از خسارت بارش‌ها و کنترل و تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی منطقه داشت.

به گفته وی مدیریت سیلاب در این سطح به دنبال هفت مورد بارش بود که بیشترین بارش به ترتیب، در 30 آبان با هفت میلیون و ۱۲۸ هزار مترمکعب، ۱۱ اردیبهشت با چهار میلیون و ۷۲۰ هزار و ۵۰۰ مترمکعب و ۱۶ دی ماه با چهار میلیون و ۱۴۰ هزار و ۸۲۵ متر مکعب ثبت شده است.

به اعتقاد کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری در گلستان، پروژه‌های تغذیه مصنوعی آبخوان، تغییر الگوهای مکانی و زمانی بارش و سیلاب ناشی از آن را تبدیل به فرصتی برای مدیریت سیلاب و تغذیه آبخوان در گلستان می‌کند که با افزایش سطح تراز آب زیرزمینی و تقویت آن، روند فزاینده فرونشست زمین کاهش یافته و از بروز خسارت به تاسیسات و زیرساخت‌ها جلوگیری خواهد شد.

گلستان با مساحت بیش از ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۲۱ هزار هکتار زمین ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی‌ سال‌های اخیر، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌ قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است.

دیگر خبرها

  • سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت
  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • ذخیره ۲ میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج