Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:14:43 GMT

ایران آماج سیل های تخریب گر

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۲۴۸۵۷

ایران آماج سیل های تخریب گر

تهران- ایرنا- بارش های اخیر و سیل هایی که به دنبال آن در برخی استان های کشور به وقوع پیوست، بیش از پیش ضرورت توجه به مدیریت بحران، جلوگیری از تخریب زیست بوم و اقدامات پیشگیرانه را نشان می دهد تا اینگونه بتوان با الگو گرفتن از چگونگی رخداد آنها و خسارت های وارده به برنامه ریزی در جهت جبران آسیب ها و مقابله به حوادث احتمالی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، ایران بر پایه آمارهای ثبت شده بین ‌المللی، دهمین کشور حادثه خیز در جهان به شمار می رود و چهارمین رتبه را در خصوص سیل دارد. بنابر اعلام سازمان حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و آب کشور، سیل در میان بلایای طبیعی بالاترین میزان خسارت را از نظر اقتصادی در کشور به همراه می آورد و بیشتر سیل‌های رخ داده بیش از آنکه منشأ طبیعی داشته باشند، حاصل دخالت‌های انسانی در چرخه طبیعت هستند.

در چندسال اخیر و بنا به گفته کارشناسان سیل ها، خیلی زودتر از دوره‌ های بازگشت طبیعی به وقوع می‌پیوندند و هزاران تن را به کام مرگ می کشاند. مسدود کردن بیشتر رودخانه های کشور، تخریب جنگل‌ها و مراتع، چرای بی‌رویه دام در بالادست سدها و ساختن سدهایی با دیواره های بتونی از جمله دلایل تشدید سیل در کشور به شمار می روند.

سیل، آسیب های فراوانی به دنبال خود دارد که از جمله آن می توان به تخریب جاده ها، پل ها، زمین های کشاورزی، چاه ها و قنات ها، تخریب منازل، شیوع انواع بیماری و از میان رفتن محصولات و حیوانات اهلی، آسیب به مکان های بهداشتی، ارتباطی و تأسیسات آبرسانی شهری و روستایی و مرگ و میر اشاره کرد.

سیل ها در ایران به دلایل ویژگی های زمین شناسی و تخریب های زیست محیطی بسیار آلوده هستند و گل و لای زیادی به همراه دارد و به این علت، بیشتر سیل ها خسارات زیادی به دنبال دارند.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی در گزارش پیش رو سعی کرده است تا مخرب ترین سیل ها در فواصل سال های میان 1333 تا 1398 خورشیدی را بررسی کند.

** تهران، دهه های 30 و 60 خورشیدی
تهران به علت شرایط جغرافیایی به طور تقریبی در معرض سیل قرار دارد. به گونه ای که این شهر شاهد وقوع بیشترین تعداد سیل در کشور بوده است. در این میان در 10 تیر 1333 خورشیدی سیلابی گسترده در بخش هایی از نواحی تهران رخ داد که در این حادثه 2 هزار و 779 تن جان باختند و یک هزار و 109 راس گوسفند از میان رفتند. همچنین در 18 خرداد 1334 خورشیدی سیلی در منطقه کَن به وقوع پیوست که باعث کشته شدن 3 تن و تخریب 450 هکتار از اراضی زراعتی شد.

اما مردم تهران فاجعه ای را که سیل تجریش به بار آورد هرگز از یادها نخواهند برد. این سیل دومین سیل مخرب از نظر تلفات انسانی لقب گرفته است که در 1366 خورشیدی بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در دره های دربند و گلابدره در شمالی ترین نقطه تهران به وقوع پیوست. این سیل به علت شکسته شدن سد گلابدره رخ داد و حجم زیادی از آب رودخانه را روانه میدان تجریش و مناطق اطراف کرد و خسارت های زیادی را به بار آورد. بارش ها در حدود 107 دقیقه طول کشید و 28 میلیمتر بارش در آن زمان ثبت شده است.

** ماسوله، 1377 خورشیدی
شهر تاریخی ماسوله همواره در معرض سیل های مخرب بوده و از این بابت خسارت های زیادی را نیز متحمل شده است. در پاییز 1377 خورشیدی خسارت های بی شماری به دلیل وقوع سیل در این شهر به وجود آمد و در اثر این رویداد افزون بر ویرانی ابنیه و تأسیسات، 32 دستگاه وسیله نقلیه نیز آسیب دید و همچنین 30 تن جان باختند و 20 تن مفقود شدند و همچنین پنج میلیارد ریال خسارت مالی به منازل مسکونی و تاسیسات زیربنایی وارد شد.

** گلستان، 1380 و 1381 خورشیدی
سیل ویرانگر گلستان که در 20 مرداد 1380 خورشیدی به وقوع پیوست شاید از مخرب ترین بلایای طبیعی بود که در آن سال رخ داد. در این حادثه بیش از 500 تن از هموطنان جان باختند و مفقود شدند. این فاجعه جنگل ها و مراتع بسیاری را تخریب کرد. به دنبال شکسته شدن سد در حوزه آبریزگرگان رود و سد شهید وفایی حجم زیادی از آب با سرعتی بسیار بالا جاده گلستان را در برگرفت. بنابر اعلام سازمان ملل سیل گلستان رتبه نخست تلفات انسانی در جهان شد. در این سیل هزاران رأس دام و حیوانات وحشی کشته شدند و بیماری هایی همچون وبا به سرعت در میان سیل زدگان شیوع پیدا کرد.

همچنین در 6 شهریور 1381 خورشیدی به دنبال بارش های شدید، سد خاکی روستای دشت شکست و سیلاب بزرگی به راه افتاد. برخی کارشناسان آن را بزرگترین سیل‌ این استان ارزیابی ‌کردند که در آن صدها تن از جمله مسافرانی که از تهران عازم مشهد بودند، آسیب دیدند و همچنین 50 تن نیز جان خود را از دست دادند. کاهش سطح پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع از جمله مهم ترین علل این سیل بود.

** بازفت شهرکرد، 1387 خورشیدی
پس از حدود ١٠ دقیقه از شروع بارندگی به علت شدت بارش زیاد، شیب بالا، دره باریک و شکل دایره ای حوضه در 19 شهریور این سال، سیلابی با دبی (مقدار آبی که از نقطه مشخصی مانند رودخانه، کانال آب، دریچه سد و در واحد زمان عبور می‌کند) ٥٦ میلی مترمکعب بر ثانیه حوزه های آبی این ناحیه را در نوردید و سبب شد تا بارش‌های سیل آسا در استان چهارمحال و بختیاری، سبب شد تا ساکنان سه روستا از ۱۶ روستای در معرض خطر آبگرفتگی و طغیان رودخانه شهرستان بازفت تخلیه کنند. در این حادثه حدود 14 تن مفقود و جان باختند. این سیلاب برق 87 منطقه روستایی را قطع و به سه هزار منزل مسکونی در شهرستان بازفت و کوهرنگ خسارت وارد کرد.

** قم، 1388 خورشیدی
با شروع بارندگی ها و اوج و شدت آن بسیاری از مردم قم غافلگیر شدند. سیلاب با شدت تمام در مسیر رودخانه به جریان افتاد و هر چه را که در مسیرش قرار داشت، با خود برد. ‏در این سیل هشت تن مفقود و کشته شدند و حدود 60 میلیارد ‏تومان به کشاورزان خسارت وارد و چهار هزار رأس دام در مناطق مختلف استان تلف و 100 رشته قنات تخریب شد.

** بهشهر، 1391 خورشیدی
به دلیل بارندگی های شدید در 22 مهر 1391 در شهرهای بهشهر، قائمشهر، ساری و بابل سیل بزرگی به وقوع پیوست اما میزان بارش ها در شهرستان بهشهر به حدود 125 میلیمتر رسیده بود که سیل در آنجا با شدت بیشتری در حال پیشروی بود. در این حادثه به بسیاری از منازل مسکونی و 90 دستگاه خودرو خسارت وارد شد.

** سیل در استان های شمالی، 1393 خورشیدی
در پی بارندگی‌های شدید در استان گلستان در هشتم خرداد 1393 خورشیدی و استان مازندران و سمنان (شهر میامی دامغان) روز 14 خرداد سیلی بزرگ جاری شد و خساراتی را به این سه استان وارد کرد. سیل مازندران ۹۱ میلیارد تومان و سیل گلستان ۱۷۵ میلیارد تومان خسارت مادی به بار آورد و در این سیل سه تن جان باختند.

** ایلام، 1394 خورشیدی
استان ایلام در هشتم آبان ۱۳۹۴ خورشیدی با بارش های بی امانی روبرو شد که در پی آن سیلاب های مهیبی در شهرهای این استان به وقوع پیوست. این سیل باعث خسارات مالی و جان باختن هشت تن شد. از جمله عوامل افزایش مشکلات این سیل، ریختن نخاله‌های ساختمانی در بستر و کنار رودخانه‌ها بود که موجب تخریب و ریزش پل‌ها شد. همچنین بیش از 20 هزار واحد مسکونی و تجاری در این حادثه تخریب شدند. بارش ها حدود ۳۲۴ میلیمتر بود که در سه روز بارید و بی‌سابقه‌ترین بارندگی تاریخ ایلام تاکنون نام دارد. همچنین در این حادثه عرصه‌های زیست محیطی استان از جمله زیستگاه گوزن ایرانی آسیب جدی دیدند.

** تهران و مازندران، 1394 خورشیدی
بارش های شدید در برخی از نواحی استان تهران و شهرهای مازندران 28 تیر 1394خورشیدی سبب وقوع سیل شد و خسارت های بی شماری را به برخی مناطق وارد آورد. پیش از شروع سیل سازمان هواشناسی وقوع سیل را پیش بینی کرده بود و سازمان مدیریت بحران نیز اعلام کرد که تمام نیروهای امدادی در حال آماده باش هستند و تدابیر پیشگیرانه از قبل اتخاذ شده است، با این وجود در این حادثه 28 تن مفقود شدند و جان باختند. سیلی که تنها به دلیل نبود زیرساخت های مناسب و سیل بند در برخی مناطق کنار رودخانه به وقوع پیوست.

** سیل در خراسان شمالی، مازندران، گیلان و گلستان، 1397 خورشیدی
در مهر ۱۳۹۷ خورشیدی شهرهای شمال ایران از جمله خراسان شمالی، مازندران، گلستان و گیلان با سیلاب های شدیدی روبرو شدند که در آن دستکم 9 تن جان خود را از دست دادند. بارندگی شدید و آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها تا سومین روز در گیلان ادامه داشت. سیل در شهرهای رامسر، نوشهر، تنکابن، چالوس، علی‌آباد، گرگان، بندر گز، تالش، فومن، صومعه‌سرا، فریدون‌کنار، رضوان‌شهر، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، جویبار، قائم‌شهر، گلوگاه، ساری و نکا جاری شد و خساراتی به بارآورد. همچنین در رامسر سیل باعث تخریب چند پل و تأسیسات شهری و قطع شبکه مخابرات شد.

** سیستان و بلوچستان، 1395 خورشیدی
بارندگی های شدیدی در دی 1395 خورشیدی مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان را در هم نوردید و سبب شد تا رودخانه های فصلی طغیان کنند و راه های ارتباطی بسیاری بسته شوند. سه روستا به دلیل همجواری با رودخانه ها به طور کامل تخریب و حدود سه هزار خانه مسکونی دچار آسیب های فراوانی شدند.

** شمال غرب، 1396 خورشیدی
بر پایه اعلام سازمان هواشناسی بارش های شدیدی از 25 فروردین 1396 خورشیدی در مناطق شمال غرب ایران به وقوع پیوست که متوسط در حدود 40 میلی متر بود. این بارش ها به قدری بی سابقه بود که مانند آن حدود 15 سال پیش از آن به وقوع پیوسته بود. تعداد جان باختگان این حادثه 48 تن اعلام شد که بیشترین تلفات و مفقودی‌های این سیل از شهرستان‌های عجب‌شیر و آذرشهر گزارش شد.

** شمال و شمال شرق(گلستان، گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان)، 1396 خورشیدی
19 مرداد 1396 خورشیدی سیل در پنج استان در گلستان، گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان جاری شد. در اثر جاری شدن این سیلاب ها 14 تن جان خود را از دست دادند و آسیب های زیادی به خودروها، منازل مسکونی شهری و روستایی و دام ها وارد ساخت. در فاصله حدود 2 ماه پس از آن در مهر 1397 بار دیگر در استان های خراسان شمالی، مازندران، گلستان و گیلان بارندگی های شدیدی آغاز شد و به موجب آن 9 تن جان خود را از دست دادند. طغیان رودخانه ها در برخی از شهرهای گیلان تا سه روز ادامه داشت و موجب گرفتگی معابر و آبراه های بسیاری در مناطق مختلف شد. سیل در شهر رودسر گیلان با بارش حدود 310 میلیمتر باران ادامه داشت و بیشترین مقدار آن به بیش از 100 میلیمتر رسید. بارندگی بی سابقه گیلان موجب انسداد 33 محور روستایی استان شد. وقوع این سیلاب هیچ گونه حادثه جانی در پی نداشت.

** گلستان، 1397 و 1398 خورشیدی
یک روز مانده به نوروز 1398 خورشیدی به دلیل بارش های شدید و وقوع سیل در شهرهای شمالی(گنبد کاووس، گمیشان، بندر ترکمن و آق لا) که در مسیر رودخانه های قره سو و گرگان رود قرار داشتند، مردم خسارت زیادی دیدند و با مشکلات زیادی از جمله رسیدن ارتفاع آب به 2 متر در بعضی مناطق، قطع برق، نیاز شدید به لوازم بهداشتی مواجه شدند. تخریب منازل مسکونی و خسارت های زیاد ناشی از سیل، از میان رفتن دام ها، کمبود نیازهای اولیه و اساسی، ماندن بیش از حد آب در مناطق، آب‌گرفتگی‌های شدید و زیر آب رفتن وسایل و خانه‌های مردم، نشست‌های شدید گل و لای پس از فروکش کردن تدریجی آب، رها شدن لاشه‌ دام‌ها و حیوانات، شیوع بیماری‌های خطرناک و نشست و تخریب خانه‌ها از جمله مشکلاتی است که طی شناسایی های مناطق مشخص شد. بنابر اعلام سازمان دامپزشکی ایران، سیل اخیر به بخش های دام، طیور و آبزیان در گلستان در حدود 68 میلیارد تومان خسارت وارده کرده است. این بارندگی ها میانگین حجم آب در استان را حدود ۱۰۰ میلی متر افزایش داد و مطابق الگوها مشخص بود که خسارتی در حدود یک هزار و 200میلیارد تومان به بخش های مختلف شهرها و روستاهای این استان وارد کرد.

** سیل مازندران، 1398 خورشیدی
بارندگی شدید و سیلاب، مازندران را در روزهای پایانی سال غافلگیر و برخی شهرهای استان را دچار آبگرفتگی کرد تا جایی که تردد در آن با قایق موتوری و جت اسکی صورت گرفت. بیشترین مشکل در شهرستان سیمرغ و کیاکلا به وجود آمد. در شهرستان میاندرود، انتقال اهالی برخی روستاها از جمله قادی به طور کلی به روستاهای همجوار منتقل شدند و شهرستان سوادکوه نیز با رانش مواجه شد. بسیاری از راه‌های مواصلاتی بخش هزار جریب نکا و بهشهر و مناطقی از میاندورود و دودانگه ساری به دلیل بارش شدید باران، بارش برف و سیلاب از دیروز مسدود شد. میزان بارش در شهرهای این استان در در بندر امیرآباد 144، دشت ناز 140، گلوگاه 135 و ساری 125 میلی‌متر بوده است. به گفته علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران 2 تن بر اثر سیل در مازندران جان باختند که در داخل ماشین اسیر شده و فوت شدند.

همچنین در بخش زراعی 107 میلیارد تومان، باغبانی 266 میلیارد تومان، دام وطیور و آبزیان 67 میلیارد تومان، آب و خاک و امور زیربنایی 115 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی مازندران وارد شد. 2 هزار و 331 راس دام، 12 واحد مرغداری و 10 واحد پرورش ماهی در استان مازندران دچار خسارت شدند.

** شیراز، 1398 خورشیدی
سیلی مخرب در چهارم فروردین 1398 خورشیدی در شیراز به وقوع پیوست که آسیب های فراوانی با خود به همراه آورد و روستاهایی که در مسیر سیلاب ها قرار داشتند، تخریب و مردم آن مناطق مجبور به تخلیه خانه های خود شدند. از جمله مشکلات موجود در این مناطق می توان به باقی ماندن گل و لای در خانه های محله سعدی که پمپ های لجن کش نیز قادر به تخلیه این حجم از گل و لای نبودند، اشاره کرد. یک هزار و 850 واحد خسارت جزیی و به 450 واحد خسارت کلی وارد شده است. این سیل به شهر شیراز حدود 700 میلیارد تومان خسارت وارده کرده است. 21 تن جان باختند و بیش از 200 خودرو را سیل با خود برد.

** لرستان، 1398 خورشیدی
لرستان نیز از بارش های اخیر در امان نماند و نوروز 1398 خورشیدی با افزایش سطح آب رودخانه کَشکان، سیلی عظیم در برخی مناطق آن به وقوع پیوست و تمامی راه های ارتباطی زمینی روستاهای بخش معمولان و پل دختر را قطع کرد. زمین‌های کشاورزی بسیاری به وسیله‌ سیل تخریب و دچار خسارت شدند. جاده‌های ارتباطی معمولان از جنوب و شمال به شهرهای خرم‌آباد و پلدختر قطع و تخریب شدند. همچنین مسیر مواصلاتی پلدختر به خوزستان با طغیان سیل از میان رفت و در شهر معمولان بیشتر خانه‌هایی که در حاشیه‌ رودخانه بودند، دچار آب‌گرفتگی شدند. از میان رفتن 57 پل، 250 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، 30 هکتار اراضی کشاورزی، تخریب 150 مزرعه پرورش ماهی، تخریب 100 درصدی 55 مدرسه، کشته شدن 15 تن، یک هزار و 500 میلیارد تومان برآورد نخستین خسارت سیل این استان بوده است.

همچنین بارش، آب‌گرفتگی معابر را به دنبال داشت تا جایی که خانه‌های اطراف رودخانه تخلیه شدند. در کوهدشت نیز رودخانه‌ کشکان طغیان کرد و عشایر منطقه با کمک هلال احمر از بستر رودخانه فاصله گرفتند. در این واقعه بر اثر بارش‌ها در روستای «سرسنگر»، بخش درب گنبد شهرستان کوهدشت به آوار شدن یک خانه منجر شد که در آن یک زن جان باخت.

**خوزستان، 1398 خورشیدی
بارش های بی امان در برخی مناطق خوزستان سبب شد تا در بعضی شهرها و روستاهای استان سیل جاری شود. سیل‌بند روستای هوفل و ایذه شکسته شد به طوری که روستاهای این بخش تخلیه شدند. این حادثه خسارت های جانی و مالی بسیاری بر جای گذشت و در این مناطق بیشتر دام ها و زمین های کشاورزی از میان رفتند. با توجه به استقرار مدارس عشایری در کوهستان‌ها، سیلاب و بارندگی‌های اخیر در استان باعث تخریب و آسیب رساندن به 79 مدرسه با خسارت‌های 50 تا 100 درصدی شده است. از این 79 مدرسه، 34 مدرسه چادری، 2 مدرسه کانکسی و 43 مدرسه ساختمانی هستند. به گفته سازمان مدیریت بحران خوزستان از زمان وقوع سیلاب ۲۱۰ روستا در خوزستان به صورت کلی و جزیی تخلیه شده است و ۷۸ روستا در سطح خوزستان دچار آبگرفتگی شده‌اند. همچنین ۶۲ هزار واحد مسکونی در سیلاب دچار آسیب شده‌اند. بر اساس آخرین وضعیت برآورد شده 224 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته‌اند که از این میزان 170 هزار هکتار به صورت 100 درصدی خسارت دیده و به زیر آب رفته‌اند و حدود 54 هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شده‌اند. هزار و ۴۳ دکل برق این شرکت در معرض سیلاب قرار گرفته که از این تعداد ۴۹۲ دکل به ترمیم نیاز دارند و از ۳۹ پست در معرض خطر، ۷ پست را خطر جدی تهدید می‌کند و با سیل‌بند نگهداری شده‌اند.

** کرمانشاه، 1398 خورشیدی
شهرها و روستاهای بسیاری نیز در استان کرمانشاه از بارش های بهاری امسال بی نصیب نماندند و چند روز میزبان بارش ها شدند. رودخانه ها طغیان کردند و به روستاهای بسیاری خسارت وارد آمد. در برخی مناطق ساکنان منازل خود را تخلیه کردند و به چادرهای هلال احمر پناه بردند.

** قم، 1398 خورشیدی
استان قم به لحاظ بارش باران تاکنون آسیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. در پی بارش های اخیر در پنجم فروردین 98 سیلاب توانست حدود 116 میلیارد ریال به زیرساخت های شهری قم خسارت وارد کند. بارش ها در حدود 49 میلی متر ثبت شده است که در هفت نقطه بیرون زدگی سیلاب از رودخانه رخ داد و هشت مکان در مناطق مختلف شهر در مرز بحران قرار گرفتند.

** تهران، 1398 خورشیدی
در پی بارش های شدید برف و باران سیلاب در برخی نقاط تهران جاری شد که از آن جمله می توان به ناحیه فشم اشاره کرد. همچنین در شمال شهر نیز آب خیابان های شهر را در برگرفت و در اثر ریزش دره فرحزاد دستکم پنج تن مصدوم شدند. سیلاب در منطقه شمیرانات در حدود 230 میلیارد و 880 میلیون تومان برآورد شده است. تخریب معابر عمومی شهری، تخریب پل ها و دیوارها و زیرسازی از جمله آسیب هایی بود که به این شهر وارد شد.

** فرجام سخن
وقوع سیل در ایران در طی روزهای گذشته و گستردگی میزان خرابی و آسیب‌های آن به زندگی مردم، بار دیگر لزوم توجه به مدیریت بحران پس از وقوع حوادث طبیعی را برجسته کرد. از طرف دیگر به دلیل از میان رفتن خانه و کاشانه و درگیر بودن جامعه در این شرایط بحرانی، باید نظارت ها بیشتر صورت بگیرد تا اینگونه به پیشگیری از آسیب های احتمالی از بلایای طبیعی در آینده پرداخت و در ارتباط با سیل با مدیریت بهتر منابع آب از فرسایش خاک جلوگیری کرد و به حریم رودخانه‌ها تعرض نکرد و به لایروبی رودخانه ها، ایجاد کانال‌ها و آبراهه‌ و هدایت آب‌های سطحی پرداخت تا محکوم به جبران خسارات ده ها میلیاردی نشد.

پژوهشم**9117**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بلاياي طبيعي سيل 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۴۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساماندهی راه‌های عشایری خسارت دیده ناشی از سیل در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، علی‌محمد روستا، عصر امروز _ پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خسارت سیلاب به بخش‌های مختلف استان، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلات و مراجعین مربوط به بخش کشاورزی است و سیلاب خسارت زیادی را به این بخش وارد کرد.

وی با اشاره به خسارت طرح‌های شیلات، افزود: ترک فعل دستگاه‌ها در خصوص مجوز به طرح‌های شیلات در بستر رودخانه‌ها مشهود است.

معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به از بین رفتن دیوارهای حائل، گفت: دیوارهای حائل روستایی غیر استاندارد زیادی ساخته شده‌است که تأکید ما بر ساخت دیوارهای استاندارد توسط بنیاد مسکن است.

وی با اشاره به انسداد جاده‌های روستایی و قطع آب شرب روستاها در سیلاب گذشته، تصریح کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌ها در زمان بحران در رفع مشکلات مردم پای کار بوده و نهایت تلاش و همکاری را داشته باشند.

روستا با اشاره به مطرح شدن مواردی مبنی بر برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه بشار، خاطرنشان کرد: برداشت از بستر رودخانه تحت هر عنوانی ممنوع است و پرونده‌های زیادی هم در این خصوص تشکیل شده‌است.

وی افزود: در بحران‌های اخیر به معنای واقعی و قابل انتظار کاری انجام نگرفت و تصمیمات قاطعی هم در خصوص تخلفات صورت گرفته اتخاذ نشد.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اعتباراتی که در خصوص خسارت بحران به افراد داده می‌شود نظارت شود تا در جای مناسب خود هزینه شوند.

وی تصریح کرد: با پیگیری راهداری و استانداری دستگاه‌های جدیدی برای حوزه راهداری استان خریداری و در اختیار فرمانداری‌ها قرار می‌گیرد تا مشکل کمبود تجهیزات راهداری در استان رفع شود، ضمن اینکه سایر دستگاه‌ها از جمله بنیاد مسکن تلاش کند تا امکانات لجستیکی به روزی برای مواقعی بحرانی خریداری شود.

روستا با اشاره به خسارت بارش‌ها به جاده‌های عشایری گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبارات برای بهسازی جاده‌های عشایری در نظر گرفته شده‌است که بخش اعظمی از این اعتبارات از محل وزارت نفت است.

در ادامه این نشست علیرضا نیک‌روز مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: ۹۰ درصد طرح‌های پرورش ماهی در روستای کره به دلیل آنکه به عرصه رودخانه تعرض کردند در بارش‌ها دچار خسارت شدند.

وی با اشاره به خسارت سیل به سرآبندی‌های حوزه کشاورزی، افزود: بیش از ۲۰۰ سرآبندی کانال آبیاری در حوزه کشاورزی دچار آسیب شدند که می‌طلبد دستگاه‌های اجرایی ماشین‌آلات سنگین خود را برای رفع مشکل در اختیار حوزه کشاورزی قرار دهند.

در ادامه سید علی معتمدی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم به خسارت یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: به دلیل توپوگرافی که استان دارد در زمان بحران‌ها خسارت پذیری زیادی به بخش کشاورزی وارد می‌شود و از این حیث اول کشور هستیم.

کد خبر 747966

دیگر خبرها

  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد
  • از تخریب ۵۰ راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر
  • هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • آسیب بارندگی‌ها به ۷۰ واحد مسکونی در کاشان
  • آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • تشدید بارندگی در این استان‌ها
  • هواشناسی ایران / احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
  • تشدید بارش در ۶ استان/ احتمال وقوع سیلاب