Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-27@14:37:45 GMT

خودکفایی گندم برای چهارمین سال متوالی

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۴۷۲۹

 اسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی  از آغاز برداشت گندم خبر داد و گفت: هم اکنون برداشت گندم از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان، فارس و خوزستان آغاز شده است و تا به امروز حدود ۹ هزار تن گندم به سیلو‌های مراکز خرید تحویل داده شده است.

وی نرخ پایه هر کیلو خرید تضمینی گندم را یک هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به درصد افت پایین هر کیلو گندم با نرخ یک هزار و ۷۲۰ تا یک هزار و ۷۳۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسفندیاری پور درباره تاثیر وقوع سیل اخیر بر میزان تولید گندم بیان کرد: اگرچه بخشی از گندم استان‌های خوزستان و گلستان به سبب وقوع سیل اخیر از بین رفت، اما مابقی استان‌ها به سبب شرایط مساعد بارندگی، وضعیت تولید مطلوب است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با وجود آنکه گندم در برخی استان‌ها در مرحله پنجه زنی و در برخی استان‌ها در حال برداشت است، بنابراین با رصد و پایش مزارع همچنان به تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ خوش بین هستیم.

وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید امسال برای چهارمین سال متوالی در تولید گندم خودکفا هستیم، از این رو نگرانی از حیث تولید گندم نداریم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گیاه گندم همانند انسان بیماری‌های مختلفی دارد، افزود: البته راه‌های مختلفی برای مقابله با بیماری و کنترل آفت در مزارع گندم وجود دارد.

اسفندیاری پور ادامه داد: به کشاورزان توصیه می‌شود که بحث مبارزه با بیماری‌ها را به طور جد در دستور کار خود قرار دهند و همواره با استفاده از نظر کارشناسان سازمان حفظ نباتات نسبت به استفاده از قارچ کش ها، مبارزه با آفت سن و مدیریت بیماری در مزارع اقدام کنند.

مجری طرح گندم در پایان با بیان اینکه وقوع سیل اخیر در سطحی معادل ۱۶۰ هزار هکتار از مزارع خوزستان خسارت وارد شده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد بارندگی انتظار ما بر آن بو که تولید گندم در خوزستان رشد چشمگیر نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد که وقوع سیل اخیر موجب شد تا تولید مازاد که مورد انتظار ما بود، کاهش یابد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سیل وزارت جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی رشد گندم خودکفایی تولید گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۴۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امر تغذیه گیاهان و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها می‌تواند ما را در بحث تولید غلات به خوکفایی برساند، با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شوند کما اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند.

احمد اخیانی هشتم اردیبهشت‌ماه در «همایش جهش تولید در دیمزارها و گرامیداشت روز جهانی گندم و نان» در روستای امام قیس بروجن اظهار کرد: سال گذشته جشنواره جهش در دیمزارها در کشور و با هدف پر کردن بخشی از خلا موجود در تولید محصول گندم در دیمزارها برگزار شد، البته باید پتانسیل عملکرد گندم در دیمزارهای کشور حدود ۲.۵ تن در هکتار باشد اما میانگین عملکرد کشور در چند سال اخیر کمتر از یک تن بوده است.

وی افزود: به دلیل خلا عملکرد بسیار بالا و در راستای استفاده از آب سبز و تولید پایدار در دیمزارها این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام برگزار و موفقیت‌های بسیار خوب و کم نظیری را ایجاد کرد، به طوری که سال گذشته با اجرای این طرح در سطح نزدیک به چهار میلیون هکتار، شاهد افزایش حدودا ۴۰ درصدی تولید در مجموع محصولات مختلف همچون غلات، حبوبات و علوفه وحتی موجب توسعه گیاهان دارویی بودیم، البته این امر پایداری تولید در دیمزارها را به شدت تقویت کرد و کیفیت گندم تولیدی سال گذشته به نسبت سنوات ماقبل افزایش یافت.

اخیانی گفت: این طرح در اکثر دیمزارهای کشور در حال انجام و سال آینده سال پایانی فاز اول آن است، که نزردیک به ۲۵۰ هزار بهره‌بردار در این طرح مشارکت می‌کنند، طرحی که در ۵۰ سال اخیر بی نظیر بوده و در امر مشارکت و همکاری در بعد همگانی و مباحث فنی منحصر بفرد است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: پروژه‌های متعدد در راستای توسعه مکانیزاسیون، مباحث فنی و ... در این طرح در حال انجام است که قطعا با توجه به مشارکت و استقبال خوب بهره‌برداران ادامه می‌یابد و می‌تواند در بسیاری موارد مخصوصا تولید غلات ما را به خوکفایی برساند، البته تقریبا ۲۰ درصد از غلات از دیمزارها تولید می‌شده که با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شود و پایداری عملکرد بیشتری را نسبت به اراضی آبی که به شدت در حال تنش بوده داشته باشد، کما اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • رشد ۳ برابری پرورش مرغ گوشتی در تهران
  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • خودکفایی درتولید بذرگندم درسیستان وبلوچستان،اولویت جهادکشاورزی
  • بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • تلاش برای خودکفایی در تولید کودهای فسفاته با تمرکز بر شیمی و معدن