Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:14:07 GMT

ماده قانون مرگ آفرین

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۷۴۸۷

ماده قانون مرگ آفرین

روزنامه 19 دی در شماره روز دوشنبه 26 فروردین ماه مطلبی با عنوان «ماده قانون مرگ آفرین» را به قلم «حسن طاهری» به چاپ رسانده است.

در این مطلب آمده است: «ماده 100 شهرداری، راهی برای تخلفات ساختمانی است. در واقع جریمه کمیسیون ماده 100 انگیزه تخلف را افزایش داده و افراد با چشم پوشی شهرداری ‌ها تخلف کرده و سپس با جریمه مشکل خود را حل می‌ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که از همان اول باید جلوی هر تخلفی را بگیرند. هم اکنون نیز بالغ بر 218 هزار رای تخریب قطعی غیر قابل اجرا داریم.»
این جملات و آمار تکان دهنده رئیس دیوان عدالت اداری حجت الاسلام والمسلمین بهرامی است که بارها و بارها طی یک دهه گذشته در زمان‌های مختلف، آن را هشدار داده است.
هشدارها و فریادهایی که گوش بسیاری از مدیران بحران و فرمانداران و استانداران و شهرداران و شوراهای شهر و روستا، آن را نشنید، تا آنکه سیل مهیب و غرش ویرانگر کم نظیرترین سیل یک قرن اخیر ایران، در نوروز 1398 خواب خرگوشی نیم روز آنان را برهم زد.
خسارت جدی در 28 استان و 269 شهر و 5148 روستا بر اثر سیل، آسیب جدی بیش از 14 هزار کیلومتر از راه ‌های کشور در بیش از 6 هزار و800 نقطه کشور، 13 هزار میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی، 2 هزار و 100 میلیارد تومان خسارات به تاسیسات برق و آب شرب، جابجایی جمعیت 250 روستا و بخش ‌هایی از شهرها، قطع ارتباط صدها روستا، تخریب 60 هزار واحد مسکونی، آسیب حدود 150 هزار واحد مسکونی در شهر و روستا، آسیب بیش از 10 هزار و 900 ابنیه تاریخی، تخریب 725 پل به طور کامل، 35 هزار میلیارد تومان کل خسارت سیل، صدها مصدوم و در نهایت کشته شدن بیش از 76 نفر، اینها آمارهایی هستند که 4 وزیر دولتی از سیل‌های سه هفته اول سال پربارش 98 ارایه کرده ‌اند. سالی با 174 درصد بارش بیشتر نسبت به سال قبل که ظرفیت ‌های 40 تا 70 درصدی سدهای خالی و نیمه خالی کشور در معرض خشک سالی را، در مدتی کمتر از یک ماه لبریز و سرریز کرد.
در علت این سیل ویرانگر، از تغییر اقلیم گرفته تا باروری ابرها و دخالت پروژه هارپ نظرات ضد و نقیضی بیان شده، اما بازنگری جانمایی استاندارد شهر‌ها و روستا‌ها و تعیین حریم رودخانه ‌ها و همچنین آزادسازی 75 هزار کیلومتر رودخانه‌ های کشور و تعیین پهنه و بستر حریم رودخانه‌ ها تا سال 1400 و همچنین برخورد قاطع و جدی با متجاوزان به این حریم نکته‌ای است که به صورت آشکار و بالاتفاق در دستور کار مجلسیان و دولتیان قرار گرفته است.
سیلاب 98 هزینه ‌های سنگینی در پی داشت، اما شاید برخورد جدی با متخلفان و پیگرد قاطع قضایی صادرکنندگان مجوزهای ساخت و ساز غیرقانونی در حریم رودها و سکوت کنندگان مراکز قانونی در برابر متجاوزان به حریم طبیعت و جنگل و نابودکنندگان پوشش‌ های گیاهی که به نوعی مشارکت کنندگان اصلی وقوع این حادثه اند، بتواند مرهمی بر این جراحت سخت باشد.
حسین میرمحمد صادقی معاون قوانین مجلس، طی نطقی اعلام کرده است: «صدمه دیدگان از سیل می‌توانند علیه کسانی که خلاف ضوابط قانونی مجوزهای غیرمجاز را صادر کرده و یا از سازندگان غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ‌ها به قوه قضاییه شکایت کنند. اقدام کسانی که با ساخت و سازهای غیرمجاز و خلاف ضوابط قانونی در حریم یا بستر رودخانه ‌ها موجب شده‌ اند که ساختمان ‌های ساخته شده، تخریب شود و بر اثر این تخریب یا به هر دلیل دیگر، سیل به دیگران لطمات جانی یا مالی زده باشد را، می ‌توان از مصادیق ارتکاب جرم به صورت غیرمستقیم و بالتسبیب دانست و نیز اشخاصی را که خلاف ضوابط قانونی مجوزهای غیرمجاز برای این ساخت و سازها صادر کرده باشند را، می‌ توان مسئول عواقب حاصل شده دانست.»
منبع: روزنامه 19 دی
/2085/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي روزنامه 19 دي يادداشت قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۷۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تخریب ۵۰ راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

ایسنا/کرمان فرماندار شهرستان گنبکی گفت: بارندگی اخیر به ۵۰ راه این شهرستان خسارت وارد کرده است.

محمد امینیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بارندگی امروز باعث تخریب ۵۰ راه دهستان و راه روستای زیارت‌شاه شده و اکنون تردد در این مسیر امکانپذیر نیست.

وی از شهروندان خواست از سفرهای غیر ضروری جدا خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، همچنین معاون عمرانی فرماندار بم نیز با اشاره به گرفتار شدن نیروهای کرمان موتور و اهالی روداب غربی بخش بروات به دلیل سیل و مسدود شدن جاده، گفت: طغیان رودخانه و جاری شدن سیل باعث مسدود شدن راه‌های منتهی به روستاهای بخش بروات از جمله روداب غربی شده است.

 محمدصادق دادالله پور افزود: بخش بروات و روداب شامل روستاهای پرجمعیت از جمله دولت‌آباد، تاج‌آباد، کروک، سروند و ... است که جاده دسترسی آن هم‌اکنون مسدود شده است.

وی از مردم خواست از تردد غیر ضروری و نزدیک شدن به محل رودخانه‌ها و پل‌ها بپرهیزند.

حمید طبسی نژاد فرماندار شهرستان نرماشیر نیز اظهار کرد: بر اثر بارش شدید امروز ششم اردیبهشت ماه و آبگرفتگی، راه روستای اسعدیه مسدود شده است.

وی افزود: روستاهای خواجه آباد، وکیل آباد، قلعه شهید، نظام شهر، دشت آباد، سیدآباد، خیرآباد، شهیدچمن، محمدآباد آب‌شیرین، ده وسط و روستاهای اطراف رودخانه‌های فصلی شهرستان نرماشیر آماده باش هستند.

طبسی نژاد اظهار کرد: راه مواصلاتی به بخش روداب مسدود است، همشهریان از تردد در این مسیر خودداری کنند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند
  • تخریب جایگاه‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی عرضه و کشتار دام در گلسار
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • راه ارتباطی ۵۰ روستا در گنبکی مسدود شد
  • شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است
  • از تخریب ۵۰ راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید