Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@03:59:08 GMT

اروپايي ها برجام را دوباره بخوانند

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۰۲۶۳

اروپايي ها برجام را دوباره بخوانند

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا – واکنش رييس ديپلماسي ايران درخصوص برخي اظهارات `تند و نابجا` غربي ها درباره غني سازي اورانيوم درايران از جمله توييت جنجالي سفير فرانسه در واشنگتن؛ بارديگر اين واقعيت را به جهانيان بويژه اروپايي ها گوشزد کرد که جمهوري اسلامي ايران از منافع ملي و حقوق حقه هسته اي خود که در توافقنامه ها و اسناد بين المللي به آن اشاره شده است؛ چشم پوشي نخواهد کرد

به گزارش ايرنا؛ سفير فرانسه در واشنگتن به تازگي در توييتي جنجالي که مجبور شد خيلي زود آن را از صفحه خود حذف کند ؛ مدعي شده بود ` دليلي براي غني سازي اورانيوم توسط ايران پس از توافق برجام وجود ندارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

`
`ژرار آرو` افزوده بود:`اينکه بگوييم ايران پس از انقضاي برجام اجازه دارد اورانيوم غني سازي کند؛ اشتباه است.`
همانگونه که انتظار مي رفت؛ اظهارات توييتري اين مقام فرانسوي بلافاصله با واکنش صريح مسئولان ديپلماسي ايران مواجه شد.«محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه اعلام کرد:« طبق ان پي تي، برجام و قطعنامه 2231شوراي امنيت، ايران هيچ منعي براي غني‌سازي ندارد؛ نه اکنون، نه در سال 2025 و نه پس از آن.»
علاوه بر دکتر ظريف؛ عباس عراقچي معاون سياسي وزارت خارجه کشورمان نيز در واکنش به توييت سفير فرانسه در واشنگتن گفت که اقدام `ژرار آرو` در صورتي که اعلام موضع پاريس در قبال برجام باشد، نقض فاحش هدف و موضوع اين توافق بين المللي و قعطنامه 2231 است.
عراقچي از کاخ اليزه خواست تا در اين ارتباط اعلام موضع کند؛ در غير اين صورت ايران اقدام مقتضي را انجام خواهد داد.
اين واکنش روشن و صريح از سوي دستگاه ديپلماسي ايران منجر به اين شد تا سفير فرانسه در تهران که به تازگي ماموريت خود را در کشورمان آغاز کرده به وزارت خارجه احضار شود.
احضار`فيليپ تيه بو` سفير فرانسه در تهران در حالي صورت گرفت که تنها چند ساعت از تقديم رونوشت استوارنامه اش به وزير خارجه ايران گذشته بود.
در جلسه اي که به دنبال احضارسفير فرانسه به تهران در وزارت خارجه تشکيل شد، طرف ايراني با اشاره به توييت هاي منتسب به سفير فرانسه در واشنگتن، خواستار توضيح دولت فرانسه شد و اعلام کرد در صورتي که اظهارات مزبور مورد تائيد دولت فرانسه بوده و بيان کننده مواضع رسمي اين کشور باشد، اين امر در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام خواهد بود.
به دنبال احضار فرستاده فرانسه به تهران، سفير فرانسه در واشنگتن بدون ارائه هيچگونه توضيحي توئيت هاي جنجالي خود را پاک کرد؛ اگر چه مي شود اين را اعلام برائتي از سوي کاخ اليزه از مواضع دور از انتظار اين ديپلمات فرانسوي در ايالات متحده دانست اما توئيت امروز محمدجواد ظريف خطاب به تروئيکاي اروپايي در برجام نه تنها يادآوري که به نوعي هشداري بود تا ضمن پرهيز از هر گونه مواضع نابجا و نادرست، تکليف خود را در توافق هسته اي مشخص کنند.
ظريف همچنين بازخواني سندي که شرکاي اروپايي ايران در برجام آن را امضا کردند و نسبت به دفاع از آن قول دادند را مفيد خواند.
اقدام سفير فرانسه در واشنگتن در زماني صورت گرفت که وزير خارجه فرانسه دو روز پيش به رسانه ها گفته بود:روابط اقتصادي با ايران برپايه توافق هسته اي است.
او گفت که بعد ازخروج آمريکا از توافق هسته اي و اعمال تحريم ها روي ايران که باعث تاسف ما شد، اروپا تصميم به حفظ برجام دارد تا زماني که ايران به تعهد خود عمل کند.
اظهارات اين مقام اروپايي و همتايان انگليسي و آلماني بر حفظ توافق برجام در حالي صورت مي گيرد که وزير امور خارجه روز يکشنبه در حاشيه آئين رونمايي از سايت ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران در اين رابطه تصريح کرد: اروپايي ها ارديبهشت ماه سال گذشته پس از خروج يکجانبه آمريکا از توافق برجام تعهدات متعددي را مطرح کردند که براي شروع اجراي آن تعهدات نياز بود اينستکس (سازوکار مالي اروپا و ايران) راه اندازي شود.
ظريف تصريح کرد: اروپايي ها بسيار عقب هستند و نبايد اين طور تصور کنند که جمهوري اسلامي ايران منتظر آنها مي ماند.
در روزهاي اخير اگرچه برخي مقام هاي سياسي اروپا با پرداختن به توافق برجام بر تداوم آن تاکيد داشته اند، اما انفعال اروپا در بلندمدت و درقبال عمل به تعهدات برجامي مي تواند آينده اين توافق را با خطر مواجه سازد.
درقالب همکاري‌هاي فرانسه، آلمان و بريتانيا، مکانيزم مالي اينستکس اجرا شد که بايد زمينه تحقق معاملات مالي را براي شرکت‌ها و بازرگاناني که مايل به برقراري روابط تجاري با ايران هستند آسان کند و در چهارچوب قوانين اروپا باشد.
ترديدي نيست که سخنان اخير حجت الاسلام و المسلمين«حسن روحاني» رييس جمهوري ايران در روز ملي فناوري هسته‌اي، هشداري جدي به طرف اروپايي براي اتخاذ رويکردي مسوولانه تر در برابر ايران بود.
روحاني تاکيد کرده است: `ما صبر مي‌کنيم و تاکنون صبر کرده‌ايم اما صبر آستانه‌اي دارد و در آن آستانه ممکن است دولت و ملت ايران قدم ديگري بردارند؛ روحاني خطاب به شرکاي ايران در برجام تاکيد کرد: براي چنين روزي فکر کنند.`
ايران همچنين اعلام کرده است که ديگر منتظر شرکاي اروپايي خود نخواهند ماند؛ و پس از آزمون و خطاي ديپلمات فرانسوي در موضع گيري `تند و نابجا` نسبت به برجام که منجر به عقب نشيني پاريس شد، نه تنها فرانسه که اروپا براي عمل به تعهداتش لازم است تعلل را کنار بگذارد و تکليف خود را مشخص کند.
اروپام**6984** 1546
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۰۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی خاتمی با بیان اینکه گفتمان و تفکر انقلاب اسلامی ایران امروز در جهان فراگیر شده است و جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است، گفت: امر وز جهان به حقانیت گفتمان و آرمان فلسطین تاکید دارد و قشر نخبه جهان برعلیه رژیم غاصب اسرائیل و حامیان آن به پا خواسته است.

وی با اشاره به خیزش دانشگاهیان نقاط مختلف آمریکا، افزود: تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی دستگیر شده اند در حالی که تنها درخواست دانشجویان عدم کشتار مردم بی‌گناه غزه است اما آنان به خوابگاه‌های دانشجویی شبانه حمله کرده و دانشجویان را با دستبند می‌برند که جلوه واقعی حقوق بشر آمریکایی است.

خاتمی ادامه داد: دشمنان ادعای حقوق بشر دارند و در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیروهای نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد.

امام جمعه زنجان با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام، گفت: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد، در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند بنابراین اگر قرار بر این بود که کشور مقابل به تعهدات خود عمل کرد ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

خاتمی افزود: این اقدام ایران مقابل آمریکا یعنی ایستادگی در برابر طاغوت بود و در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آنان متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش به عهد خود وفا نمی‌کنند و در طول ۴۰ سال نیز این بدعهدی خود را نشان داده بودند، ادامه داد: آمریکا با خارج شدن از برجام در سال ۹۷ به دنبال این بود که ایران را به زانو درآورده و بار دیگر سلطه خود را بر ما حاکم کند، این در حالی بود که ایران از وابستگی کامل در دوران طاغوت به قدرت برتر خاورمیانه تبدیل شده بود.

خاتمی با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در سطح منطقه در حال نقش‌آفرینی است در خدمات رسانی مؤثر بوده است.

کد خبر 6095706

دیگر خبرها

  • مجارستان: درگیری مستقیم ناتو با روسیه یعنی جنگ جهانی سوم
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • لاپید: نتانیاهو هیچ بهانه‌ای برای رد توافق تبادل اسرا ندارد
  • بلینکن: حماس مقصر عدم حصول آتش‌بس است
  • وزیر خارجه فرانسه در مصر: از اسرائیل می‌خواهیم به رفح حمله نکند
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • وزیر خارجه فرانسه به قاهره می‌رود